Tak to bolo a tak to bohužiaľ,ako čítam pokračuje.Časy prvotného nadšenia,keď som do opravy nákladnej 1 občas vrazil aj vlastné prachy sú preč a je to logické.Stačilo,že prišli ľudia z Heinekenu,ukázali na vtedy už zvonku opravenú 10,že toto chceme na krčmu a bol cirkus.DP sa postavil,tak,že to je ich a oni si s tým urobia,čo chcú/vidina prachov za prenájom.../.Našťastie sa podarilo presvedčiť vedenie,že nie!Tak potom "obetovali" Cassoviu,což je pre nich vzácne HISTORICKÉ vozidlo.Jediné na čo to bolo dobré,že sa okamžite robil zápis na Pamiatkovom úrade.A na Hlavnej máme "šumnu eletričku",ne Pali?
Na železnici už dávnejšie manažmenty pochopili,že reprezentácia firmy je aj história a nostalgia,zásadný zlom nastal v 97 pred 150.tkou,ale Kubáčkovcom tiež trvalo cca 20 rokov,kým to prelomili.Takže ešte máte desať... ?
Asi tak sa snaží, že keby niet jeho snahy robiť iné veci, tak by Furčanova ŠL už bola dávno opravená a zarábala by na seba... A absolútny problém nie sú peniaze ale to, že nikto to nechce v DP a pokiaľ je niečo majetok DPMK, tak nemôžeme vrážať do toho peniaze... ?
No,problémy stále tie isté....G.Kladek sa o to pokúša už od roku 1997,nápad dobrý,realizácia zapeklistá....
Ešte dodatok: Vystupujem tu ako bývalý člen HSMD,takže organizačné veci smerujte inde.Viem sa vyjadriť k technickým veciam a dianiu od 1998 do cca 2003.Pripojil som sa do tejto diskusie hlavne kôli nadhodenej téme.
Kam sa podeli okná?Jednoducho boli vyhodené spolu s kadejakým iným bordelom zamestnancami DP s tým,že šak to bolo aj tak zhnité.Pritom im bolo povedané,že nič sa nesmie vyhodiť!!!Smola bola v tom,že nikto z nás nad nimi nestál,oni sa zase neunúvali oznámiť kedy to budú rozoberať.Ešte sme sa pokúšali ich niekde dohľadať,ale jednoducho zmizli a nielen okná.
TAKŽE OKNÁ,KTORÉ MALA 203 PRED DEMONTÁŽOU ASI UŽ DEFINITÍVNE NEEXISTUJÚ!
Mám obrázky interiéru 203, ked ako polovrak došla do Ostravy.
Už vtedy boli oproti zadným dverám dosadené výklopné okná. Javili známky továrnej precíznosti (produkty údržby dpmk aj z tej doby by boli rozpoznatelné).
Nech už boli tie okná dosadené v Ostrave akéhokolvek povodu, stále som sa nedozvedel, KAM SA PODELI , A PREČO po poslednej rekonštrukcii sú miesto niektorých tie ohyzdnosti ???
Snimok interiéru po dovezení do Ostravy tiež potvrdzuje priečne rozmiestnenie sedadiel.
IKARUSY 280
Pokial som správne informovaný, tak ako historický ostáva ten v "čabajkových" farbách so štvordielnými dverami.
To je v poriadku (aspon niečo), ale pre Košice je typické prevedenie poslednej dodávky v zelenobielom nátere. O to raritnejšie, že sa nevyskytuje v iných mestách. Dúfam, že ešte nejaký existuje a bude zachovaný. Sú mi známe byrokratické prekážky (povinnosť zrušiť v súvislosti s poskytnutím dotácií na nové busy...atd), ale to sa dá obísť. Pokial by sa previedol na historický exponát ,už to nie je prevádzkové vozidlo, následne zápis medzi technické pamiatky. Pokial by ani to nešlo , tak s odobratým techničákom a spz ponechať ako "zdroj náhradných dielov" pre historický Ik280.
Možno existuje lepšie riešenie, dajte vedieť.
Jo.. Este jedna vec. Aktivne komunikujem s Vasim clenom predstavenstva HSMD, panom Kladekom, ktory sa uz nejaky ten cas snazi dostat HSMD, resp. obcianske zdruzenie, ktore bude mat na starosti historicke vozidla, do staleho rozpoctu mesta. V tomto chcem aj ja pomoct, aby sa konecne vyriesil aky taky prilev peniazkov. Ostatne uz len cez icq, to sem nepatri..
Pruser je ale ten, ze HSMD a ani nase zdruzenie (na podporu ekologickej dopravy v Kosiciach) nema vobec peniaze na taketo zasahy. Ale ak chces, kontaktuj ma na dimi@imhd.sk, napisem ti tam cislo na icq
Ešte technické dodatky:
Okná v T1 boli v Ostrave robené štýlom "samodomo",to neboli rámy z T2.Pôvodné rámy proste zhnili,tak sa urobili podľa nich nové.
Oprava do Ostravského stavu bola a je chápaná,ako prechodný kompromis/veľmi tvrdý/.Ja som rozhodne za to,že si naša jediná T1 zaslúži dôkladnú renováciu do košického stavu,ale k tomu viď moje príspevky nižšie.
T2 212:Svetlá sa podarilo zohnať tesne po laku skrine,smerovky problém vymeniť nebol,koncové už viacmenej áno.My sme chceli,ale dielňa nás odbila,že oni už nič prerábať nebudú a tak to ostalo tak.
Pokiaľ viem,tak dnes nové vedenie DP bráni chlapcom z HSMD robiť na električkách čokoľvek.Je to pravda???
Kto to tam nezažil,nevie o čom to je....Ako človek zvonku máš mizerné šance niečo presadiť,drvivá vačšina zamestnancov ťa má za debila,ukradne ti,čo sa dá a ešte ti sproste nadáva,že musí robiť na tvoj ko....Zopár jednotlivcov nám pomohlo ako vedeli,vďaka im za to.Celé moje pôsobenie od r.1998 do 2002 sa nieslo v tomto duchu.Ako je to dnes neviem...
Praveže ochota pracovnikov DPMK je nulova v tomto smere a to ako aj na autobuske tak aj na električkovej doprave, ČESŤ ĽUDOM KTORI NAM POMAHAJU z radov mechnaikov a su radi že sa niekto vobec takymi vecami zaobera a ňie ako ostatnych 99% mechanikov pride s rukami vo vreckach mudrovať, že toto nikdy neurobiš a to je šrot atď.
K reštaurátorskému spodobneniu vozov T1,T2.
Ako kladnú vec možno hodnotiť, že zástupcovia uvedených typov v Košiciach vobec sú. Téjedničke hrozil na priestranstve pred adm budovou pomalý rozpad, tédvojka (234) to pri úporných snahách dpmk a hsmd neprežila vobec, takže aspon náhrada z Ostravy.
Sú mi známe potiaže a problémy s pracovníkmi dp pri renovácii, ale neobstojí názor, že „rozne nepresnosti si ludia aj tak neuvedomia alebo nevšimnú, lebo tí sa len chcú zviezť a odborníkov je snáď 1 percento“. Takýto názor je prejavom opovrhnutia nad laikmi („však čo, aj tak nič nepoznajú“) aj nad odborníkmi („kvoli jednému percentu nejakých šotoušov nebudeme preháňať do detailov,že?“).
Je mi tiež jasné, že nie je možné hlavne pre nedostatok fin. prostriedkov previesť naraz celú renováciu (pokial vobec taký záujem je) , ale je možné sa vyvarovať chybám, prípadne ich napraviť. Tak napríklad u T1 mi nie je jasné čo sa udialo s povodnými oknami ? Kam sa stratili? ((pozn.pre odb.: viem, že povodné boli sťahovacie a z Ostravy tomuž sa vrátilo s výklopnými z T2 ,ale stále lepšie než to čo je na lavej strane dnes!)). Že sa tomu ponechala Ostravská podoba (aj to nie úplne) to nemá ospravedlnenie. Je mi jasné, že zreštaurovanie interiéru je náročné, ale s uvedením vonkajšieho vzhladu nebolo vela práce. Najrušivejšia je tá linková čelná orientácia. Tá povodná tam však zostala, je len prekrytá plechom. Stačilo odstrániť a zaslepiť a vytmeliť otvor v streche. Šikovný remeselník to zvládne za pol dňa, zamestnanec DPMK povedzme za jeden a pol. Ale ako hovoria Češi „JE TŘEBA SI TO HLÍDAT „ a nie ako hrdý člen akéhosi hsmd to nechať napospas ľuďom, ktorí by aj dokázali , ale nemal im kto povedať ako a čo.
Tak tiež napríklad u vozu T2 je taký problém dorobiť plechový rámik do čelnej linkovej orientácie? A čo zadné svetlá? Veď ich niekto z hsmd má. Prečo sa tam nechali nepovodné?
Dalo by sa aj ďalej napr. o Ringhoferoch, nákladných, ale má to vobec cenu? Bude na to niekto reagovať?......
Trať do Ťahanoviec a Gajdových kúpelov /Lajosforrás / Anička/:
-trať do Ťahanoviec bola postavená až v 50-tych rokoch, jednokolajná s jednou výhybňou na trati a spočiatku nedokončenou smyčkou u Ťahanovského mostu. Nebola vložená výhybka pre napojenie druhého konca smyčky. To dlho nebolo treba lebo tam jazdili len solo obojsmerne vozy. Výhybka bola doplnená až nedlho před ukončením prevádzky na trati, kde namiesto linky 5 tam bola predlžená dvojka s téčkami. Povodný úsek k Aničke bol spočiatku ponechaný a príležitostne využívaný pri roznych akciách. Linky boli označené „X“ alebo nijak. Jedna prevádzková zaujímavosť (osobne som zažil) Nakolko konečná pri Aničke NEBOLA ukončená úplnou výhybňou, ale len rozvetvením (véčko), v prípade konania akcií a a zvýšených prepr. nárokov tam jazdili trojvozové súpravy mot+vl+mot ,zadný motorák so stiahnutým zberačom ako vlečný.
Na starých mapách je dobre vidieť, že základ trate bol postavený ako vlečka do veterin.ústavu ešte pred vznikom trate k Aničke.
Z dnešného hladiska je zaujímavé, že viac artefaktov sa zachovalo zo staršej trate , smerom do Ťahanoviec nezostalo skoro nič.
Tatranka
Okná v T1 boli v Ostrave robené štýlom "samodomo",to neboli rámy z T2.Pôvodné rámy proste zhnili,tak sa urobili podľa nich nové.
Oprava do Ostravského stavu bola a je chápaná,ako prechodný kompromis/veľmi tvrdý/.Ja som rozhodne za to,že si naša jediná T1 zaslúži dôkladnú renováciu do košického stavu,ale k tomu viď moje príspevky nižšie.
T2 212:Svetlá sa podarilo zohnať tesne po laku skrine,smerovky problém vymeniť nebol,koncové už viacmenej áno.My sme chceli,ale dielňa nás odbila,že oni už nič prerábať nebudú a tak to ostalo tak.
Pokiaľ viem,tak dnes nové vedenie DP bráni chlapcom z HSMD robiť na električkách čokoľvek.Je to pravda???