Ja som minulý rok využil návštevu nezávislého odborníka z ČR (odbor stavebné investície) a na inkriminovaný úsek mi povedal - "není co řešit, je to autostráda"... Rozumej, na to, že je to komunikácia v centre mesta, je pre MHD dostatočne široká.
Možno Balky chcel tými ulicami naznačiť, že s prívlastkom "slovenská" je ich viac a na rôznych miestach. Každopádne ZASTÁVKA "Slovenská" je len jedna.
K tomu SCI-FI:
To, čo spomínaš, bolo schválené ešte za čias komunistov. Malo ísť o zapustenie individuálnej dopravy pod zem od križovatky Štúrova-Moyzesova-Rastislavova až na Palackého, s tým, že prúdy na Štefánikovu mali ďalej pokračovať pod zemou a v danej úrovni sa ńa ňu plynule pripájať. Vysušenie Mlynského náhona a výstavba križovatky Štefánikova-Staničné nám.-Protifašistických bojovníkov bola de facto 1. etapa tohto plánu. Osobne som videl aj perfektne spracovanú maketu. Na povrchu mala od Domu umenia po Palackého a Štefánikovu premávať len MHD.
Iný návrh hovoril o zapustení električky pod zem v trase Nám. osloboditeľov-Hlavná-Nám. MMM. Autorom bol myslím bývalý dopr. námestník DPMK, Ing. Schwarz.
Prvý prípad sa dá finančne lacnejšie realizovať, nakoľko stačí celý terén zahĺbiť len do minimálne potrebnej hĺbky a zastavať na pôvodnú úroveň a s výrazným výsledným efektom. Naopak na Hlavnej je podzemné múzeum, popod ktoré by sa musel tunel raziť a pri prípadnom realizovaní podzemného cestného tunela aj vo väčšej hĺbke. Naviac je potreba vybudovať stanice ako v metre. Kvôli jednej linke, ktorá aj keby tadiaľ jazdila každých 10 min., sa to neoplatí.
Ako som už povedal, odbočiť na Hlavnú a Rooseveltovu nebude mať ani len 15-metrový SU. Šírka prúdu na Hlavnej po prestriekaní parkoviska - 6m, šírka ústia Rooseveltovej- 13m, šírka prúdu v smere ku Bottovej- 4m. Naproti tomu si vezmem šírku prúdu na Sennom trhu- tesné 3m, kde Solarisy bežne a bezkolízne premávajú...
Aké neskutočne vysoké náklady? Už som to tu predsa napísal, pri mnou uvedenom návrhu stačí prestriekanie parkoviska/ísk a osadenie jednej dopravnej značky.
Pri Tvojom riešení by ani odbočovanie vľavo medzi pamätníky a pripájanie ku Domu techniky (DT) bez odbočovacieho/pripápacieho pruhu nebol takým problémom ako absencia semafora zo smeru medzi pamätníkmi. Tu autobusy jednoducho nemôžu vyjsť ku DT počas červenej pre autá, zelenú majú totiž električky a aj chodci na prechode. Podľa predpisu by si tu musel rekonštruovať svetelnú križovatku (pridať svetlá pre ďalší smer) a nastaviť cykly. Toto by už bola asi nepomerne drahšia záležitosť.
Vladimír- Samozrejme, že zachádzka linky môže byť aj zo smeru od Jumba, cestujúci sa určite prispôsobia, keď budú mať dobrú dostupnosť ku zastávkam, nadväznosť pri prestupoch a primeraný interval. Pri tom prestupe aj normálnu dochádzkovú vzdialenosť, ideálne do 100 metrov, čo je problém hlavne na Nám. osloboditeľov.
Všetko komplikujem? Prosím len o jedno - buď konkrétnejší. Zareagoval by som, ale takto neviem na čo mám reagovať.
Re #4257 BM: Som rád, že sa ku mne prikláňaš. Ale tú L18 by som skutočne najradšej videl predĺženú cez Železníky na Blšák ☺ Hádam by tých 48 minút, či koľko, nebola tragédia.
Re #4258 balky: Jasné - návrh. Pôvodne som chcel reagovať, že problematickým by bolo radenie sa do ľavého odbočovacieho pruhu po opustení zastávky pri Slovane. Ale keď teraz píšeš, že počítaš len so zastavovaním pred Domom techniky, tento argument padá.
Ja som sa s takýmto niečím tiež dávnejšie zaoberal. Vieš čo je jediný problém? Električka. Semafory sú nastavené tak, že sa nepočíta s odbočovaním autobusov od Slovana vľavo, t.j., keď od Slovana má bus zelenú, dostane ju aj električka. Takto by sa musel upraviť cyklus na križovatke na úkor električky. Ale napadla ma aj iná myšlienka (aby zase niekto nehovoril, že len všetko zmietam zo stola ) Do cesty si teoreticky budú liezť len vozidlá toho istého dopravcu. Preto by, za predpokladu, že do dopravná polícia dovolí, prichádza do úvahy interný predpis dopravcu, ktorý upraví správanie sa vlastných vozidiel na križovatke v tom zmysle, že električka prichádzajúca od Senného trhu, ktorá na NO dostane signál "voľno" sa bude musieť najprv presvedčiť, že žiaden autobus neodbočuje doľava. Ak odbočuje, dá mu prednosť.
Re #4259 balky: L24 niekedy končila na Jazere? Nie je to preklep a nemyslel si L26? Lebo čo ja viem, L24 nikdy na Jazero nejazdila.
Re #4260 cestujúci: Mne sa tiež páčilo zachádzanie linky cez Slovenskej jednoty a Alvinczyho. Ale určite nebolo dobré, že ďalej pokračovala na Svätoplukovu a stanicu. Neprirodzene tak míňala uzlový bod Nám. Mar. mieru / Mlynská bašta. Ale keby "niečo" takto jazdilo ďalej smerom na NMM alebo na Štefánikovu, to by bolo iné kafe.
Balky- Ja som niekoho osočil? Prečítaj si najprv svoje príspevky (chodenie autobusov, ako sa zobudím, zastávku pred mojím domom). Ale podľa seba súdim teba. Ak by si mal MHD výborne naštudovanú, hádam by si vedel kde sa nachádza zastávka Slovenská. Ja nastupujem na Svornosti a to je k Národnému námestiu minimálne kilometer a štandard dostupnosti by mal byť max. 500 metrov. Ako hovoril Dopravák, chodila tu aj linka č. 25 cez Alvinczyho a Slovenskú jednotu. Sever Slovenskej má dostupnosť ku Pri hati a juh na Alvinczyho (posun zastávky ku križovatke so Slov. jednotou, tak ako to bolo na linke 25). Úplne by stačil len prejazd niektorej linky popri Slovenskej.
Siet MHD mam pomerne slusne nastudovanu, pretoze ju dennodenne vyuzivam pomaly 30 rokov a bohuzial nevlastnim tu vymozenost, ktora sa nazyva auto. A spomienky su bohate, napr. na Jazere koncila L12, L24 a skoro vsetky expresne linky. Niekto sa tu pytal aj na L10. Viem, ze ta chodila dost dlho okolo malej stanice.
Akurat ma prekvapilo, ze v Kosiciach mame az 3 "Slovenske" ulice.
Plny suhlas. Nie je spravne, ak sa najde len jedno riesenie danej situacie (Bottova-Slovan,Roosveltova) a navyse za cenu neskutocne vysokych nakladov. Ak by uz bol sucasny stav neznesitelny, podla mojho nazoru by sa skor hladalo riesenie cez pesiu zonu medzi pamatnikmi. Je zaujimave, ze k tomuto rieseniu sa nikto nevyjadril, pricom:
-zastavky by boli pred Slovanom a Domom techniky ako ostatne (skor by som bral len zastavky pred Domom techniky, pretoze pred Slovanom by v niektorych hodinach mohli vzniknut kolizne situacie pri opusteni zastavky a radeni sa do laveho jazdneho pruhu a navyse, je tam aj viac priestoru na statie viacerych liniek)
-terenne upravy, zmeny organizacie dopravy a dopravneho znacenia by boli minimalne v porovnani s navrhovanym riesenim Slovan-Roosveltova.
L28 zastavuje na vsetkych zastavkach na Jazere poslednych 5 rokov a mozno aj kratsie.
balky -
no myslím si, ak poznáš sieť liniek, ako tvrdíš, tak si musel hneď vedieť, o čom /cestujúci/ píše a že sa preklepol... A neviem čo si tým myslel, ale je aj Slovenská aj Slovenskej jednoty.../pamätám na L25, ktorá ešte nedávno tamať behala - ale len kratúčko/
SCI-FI -
bolo to dávnejšie v novinách... písalo sa o podzemnej doprave - pod celým Námestím Osloboditeľov - vchádzať sa malo pri Sennom trnu a vychádzať až niekde za Dargovom, alebo aj ďalej a opačne
Sarko -
Bottova je podľa mňa jedna s najlepších stanovíšť (a to aj v dostupnosti) v meste, len DP na to ešte neprišiel ...
Jednoznačne tam predĺžiť L70, s KVPčka doplnok trhanár pr. L73...
L72 viesť jednoznačne cez Bottovu...tam by stratila ten nadbeh, ktorý dnes má
Pozri, vidím, že Ty budeš donekonečna tvrdiť svoje a ja tiež neustúpim. Asi to radšej nechajme tak a nech sa ostatní diskutujúci idú pozrieť tiež a vyjadria sa. Prípadne nech sa rovno ide pozrieť a vyjdriť aj nejaký vodič MHD. Ja tu nechcem robiť zo seba neviem čo, ale odkedy poznám osobne nejdedného vodiča MHD, zistil som, že problematické môže byť aj odbočenie, ktoré sa tak pri pešej pochôdzke nemusí javiť. Ešte jak tak sa dá kľučkovať s Karosami, ale s CityBusom či Solarisom už hocikam nezabočíš.
Záverečné vety: Netvrdím, že autobus tadiaľ neprejde. Možno prejde. Ale ak aj prejde, bude mať problémy. Ak musí mať problémy, tak sa to dá ospravedlniť tým, že iný spôsob nie je (napr. trasa na Surdok v Prešove). Ale v prípade NO sú aj iné riešenia, a to riešenia, ktoré nevystavia vodiča rizikovým situáciám na úseku Hlavná - Rooseveltova. Bodka.
Musím sa zastať Shortyho. Z hľadiska akého ho osobne poznám, je jedným z mála vodičov, ktorí vychádza voči cestujúcim v mnohých prípadoch nad rámec pracovných povinností. Spolu aj s kolegom-partnerom jazdia načas, nikdy ani o minútu viac, pritom predpis DP dovoľuje až mínus 2-minútovú odchýlku voči CP, čo využíva väčšina tunajších vodičov. Takisto čo sa týka doplnkového predaja, v čase nedostatku cestovných lístkov s prirážkou alebo z dôvodu ich vypredania, som bol svedkom, keď predávali cestovné lístky bez prirážky, a to aj zľavnené! Týmto majú u mňa takisto veľké plus. Ako u ojedinelého vodiča som sa stal svedkom, keď na T3Mod #359, s ktorou nechce nikto jazdiť a ktorá nemá snímače na hlásenie zastávok, tak ho so samozrejmosťou spúšťal na každej zastávke ručne a počas celej služby. Shorty má za sebou dokonca napr. úspešne realizovaný zlepšovák - kontrolka postavenia výhybky do odbočenia svieti modrým svetlom, pre priamy smer doterajším bielym svetlom (na všetkych el.-mag. ovládaných výhybkách). Aj napriek vyobrazeným šípkam bolo postavenie výhybky rozpoznateľné až na poslednú chvíľu, teraz je to vidieť aj z výraznej diaľky a všetci si to pochvaľujú. Obaja pritom nie sú žiadni veteráni, ktorí majú odjazdené desiatky rokov a milión km, ale chalani v najlepších rokoch.
Napriek všetkému im zamestnávateľ neposkytuje zodpovedajúce pracovné podmienky, odbory nefungujú ako majú a pomáhajú si svojpomocne. Jeho argumenty na tejto diskusii spočívali skôr vo všeobecnej rovine a za všetkých vodičov.
Vladimír:
Už nereagujem cez "Re", pretože to aj tak rozoberáme dookola a bez výsledku.
Svojím návrhom som chcel dosiahnuť jediné - priblížiť značne vzdialené stanovištia centrálneho prestupného uzla.
Riešenie: Keďže s myšlienkou presmerovania MHD som sa pohrával už dávnejšie (fungovať už teda mohla nejaký ten rok), inkriminovaný priestor som mal už zmapovaný. Odbočenie na Hlavnú ul. je v takom polomere, že tu bez problémov prejde aj SU15. Šírka medzi parkujúcimi autami je cca 4m. Aby som obmedzil kolíznosť, v smere od N.O. by som pravú časť komunikácie (kde parkujú väčšinou taxíky a "reservé") zmenil šikmé stánie na pozdĺžne. Získa sa tým takmer 6m voľný jazdný pruh. Odbočenie do Rooseveltovej je takisto bezproblémové, prvých 20 metrov je komunikácia široká 13m a až od 20. metra začína cca 50cm široký a 50m dlhý ostrovček, ktorý rozdeľuje komunikáciu na dve časti, severnú s 8m a južnú so 4m. Na severnej vetve pozdĺžne parkujú autá taxislužieb, čím uberajú cca 2-3m, ale na prejazd OBOMA SMERMI stále zostáva cca 6-7m. Buď by sa posunulo pozdĺžne státie východne na koniec ostrovčeka (kde vedľa stoja Hejnalove Novoplany) a postavila jediná značka "zákaz zastavenia" alebo by sa uvoľnenil pruh, kde celý deň postávajú Novoplany a obe smery by delil onen ostrovček. Novoplany by sa potom presunuli k severnej časti komunikácie ku budovám, pričom medzi nimi a ostrovčekom stále zostanú 3m pre IAD (autobusy v tomto smere premávať nebudú). Zároveň vyriešim aj nástup cestujúcich do Novoplanov, ktorým pol metrový ostrovček nemôže vôbec poslúžiť, čo už takmer trojmetrový chodník dokáže.
Rekapitulácia - celá investícia spočinie z prestriekania šikmého parkovania na pozdĺžne na Hlavnej pred Slovanom a z osadenia jedinej značky "zákaz zastavenia" alebo nastriekania vyhradeného parkoviska pre autobusy na Rooseveltovej. Jediný problém bude s chodcami, ktorý však nie je vážny. Keď bol minulý rok, z dôvodu pokladania vencov pri pamätníkoch, uzavretý priestor N.O., celá IAD a autobusy VŠETKÝCH liniek (vrátane náhrad za ED a TD) premávali cez Bottovu, Rooseveltovu a Pribinovu ul. Napriek horibilným predstavám o totálnej zápche sa síce tvorila kolóna až po Bottovu ul. a autobusy zastavovali na provizórnom stanovišti naprieč električkovým koľajniciam, ale doprava bola pomerne PLYNULÁ, čo mám aj zdokumentované ako fotoseriál. Čo je to potom 9 spojov v špičke... A vtedy som sa proste presvedčil, že Rooseveltova to nielenže zvládne, ale že moja myšlienka o zrušení "regionálnych uzlov" Bottova a Fejova môžu byť zrušené bez mihnutia oka.
Stojí za takú maličkosť nechať pobehovať cestujúcich až do pol kilometra medzi nástupišťami v rámci jedného (a centrálneho!) uzla? Stojí za to kvôli Bottovej a Fejovej za nehorázne peniaze meniť údajne nezmyselné linkové vedenie, keď môžeme počkať do zavedenia časovej a prestupnej tarify? Ak sa Kaufland na Terase pri začiatku jednaní vyjadroval, že postaví obchodné centrum do troch rokov, ale kvôli rôznym prekážkam sa stavba dokončí až do šiestich rokov, aká je záruka, že Aupark postaví obchodné centrum do predpokladaných piatich rokov? Čo ak kvôli rôznym prekážkam to bude 10 alebo viac rokov? Námestie osloboditeľov predsa nie je žiadna lúka na Terase.
No, neviem... Pred "veľkým treskom" 4.9.2000 som už pravidelne DPMK navštevoval a už niekoľko rokov predtým som pozorne sledoval, ako sa návrh týchto zmien vyvíja. Návrhov bolo viacero, ani ten "akože schválený" v začiatkoch nevyzeral tak ako nakoniec vonku šiel, ale L21 na trase Baňa - NO - Ťahanovce, to počujem (čítam) prvý raz.
Dokonca ani pri jednom z prvých návrhov na zmenu linkového vedenia k 6.12.1995 takáto linka nefiguruje. Zrejme tých návrhov bolo viac ako som myslel. Ale L21 v takejto trase určite nejazdila.
Chcel som pockat, prave na tvoje vyjadrenie. Takze predsa sa jednalo o nerealizovanu zmenu (mam to zo zastavkoveho CP), tazko odhadovat kedy to malo prist ja by som skromne tipol datum "velkeho tresku". t.j. 4.9.2000, ale neviem to potvrdit ani vylucit), ale ma to suvislost s L13 ktoru som davnejsie pisal na MD) Pri hati - KVP - Klastor. Takze sa jedna uz o stvrtu linku co mala byt zmenena, ale neudialo sa tak (spominane L13, L14, L15 na MD).
Ak sa moje príspevky javia ako logické, je to pre mňa potešujúce, snažím sa písať vecne, logicky a podľa možností odborne (i keď neprajníci ma môžu napadnúť, že v odbore nie som školovaný).
Bacil DPMK v sebe nenosím, pretože tam nepracujem, i keď na druhej strane, som tam častým hosťom (naposledy dnes popoludní). Moje zárobkové aktivity skôr súvisia so značkou DPMP.
Ale Ty stále akosi nechápeš moje myšlienkové pochody. Skúsim teda ešte raz vysvetliť, hádam sa porozumieme. Presne tak, ako píšeš, pozrel som si Sarkom navrhnutú trasu. Pred Slovanom po oboch stranách parkujúce autá, každú chvíľu sa nejaké snaží zaparkovať, nejaké zasa odchádza preč... Potom je tu prechod pre chodcov v smere Hlavnej križujúci Rooseveltku. Prúdy chodcov sú silné, takmer nepretržité - premávku blokujúce. Potom tu máme samotnú Rooseveltovu ul. Na severnej strane sú vyznačené plochy pre pozdĺžne parkovanie, ktoré vytláča kolónu automobilov (aj keď je ulica jednosmerná, väčšinou sa jazdí smerom od Bottovej ako opačne) viac do stredu, ba až do protismeru. Pre Sarkom navrhnutý smer ostáva minimálny priestor pre jazdu, a to podotýkam pre IAD (na vlastné oči som videl, že aj osobný automobil to s prejazdom nemaá najľahšie), nehovoriac už o MHD. Zlej situácii napomáha aj obrubník s ostrovčekom oddeľujúcim parkovisko (kde parkujú Hejnalove Novoplany) od ulice. Parkovisko do značnej miery zasahuje do ulice.
Oukej, poďme k bodu dva. Ty hovoríš, že teraz sa treba zamyslieť, ako to všetko prekonať. Veď ja tiež! Veď som tam niekde aj nejako takto vetu formuloval, že »bez zmeny dopravného značenia a organizácie dopravy« tam MHD zaviesť nejde. Tým som mal na mysli, že pre prejazd MHD treba zabezpečiť minimálne zmenu vodorovného dopravného značenia v zmysle zrušenia pozdĺžneho parkovania na Hlavnej pred Slovanom, ale predovšetkým na severnej strane Rooseveltovej ul. Ak by to malo byť ideálne, možno aj zmenšenie "novoplanového" parkoviska, ale to možno ani nie je nutnosťou. Áno, áno, ja som si tieto veci uvedomil.
Ale na rozdiel od Teba, KVKV, potom mi prišla na um ešte tretia vec v podobe jednej otázky: "A načo to všetko?" A sme doma. Uvedomuješ si, čo to znamená meniť podmienky parkovania, odstraňovať značky, rušiť parkovacie plochy, búrať, resp. zrezávať ostrovčeky? Jasné, nie je to nemožné. Ale ja sa pýtam prečo? Aby doslova niekoľko pár spojov za hodinu tadiaľ mohlo jazdiť (intervaly L14: 30/60, L24: 60/180, L28: 60/120, L:33 60/60, L53: 15-20/-)? V špičke je to deväť spojov za hodinu, v sedle maximálne štyri, väčšinou ani toľko nie. A navyše jedným dychom dodávam, že zmenou trasy niektorých liniek celkom padá dôvod pre zavádzanie týchto úprav. A aby toho nebolo dosť, v novinách čítame, že možno už o päť rokov po tejto trase nebude možné viesť akúkoľvek dopravu.
Dúfam, že som sa už tentoraz vyjadril jasne, a že súhlasíš.
Prímestské linky v zásade možno:
a) ukončiť po vjazde do mesta na najblišom termináli MHD s prestupom na nosnú dopravu (v KE do úvahy prichádza jedine električka)
b) expresným spôsobom viesť do centrálneho terminálu prímestskej dopravy (v KE priestor a okolie Staničného nám.)
Zastavovanie L28 na Jazere v súčasnosti považujem za nešťastné. Je to jav asi posledných, tuším 10-15 rokov, dovtedy mala zastávok menej.
Re #4247 eMareq: Nie, L21 nikdy na Baňu nejazdila. Z Ťahanoviec jazdila ako napájač električky k Štadiónu Lokomotívy. Keď sa nad Košice prihnali mračná priamych spojov do centra, presmerovali ju po Národnej triede na NO.
Na navrhnuté linky 18 a 34 reagujem iba ako na vtip. Dobrééé... ? (I keď takú L18 som vždy chcel predĺžiť, ale inak.)
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
BM