Reply on: Apeer #36379:
cudovala
Myslis, ze sem chodi aj vedenie DPMK?
Popravde, efektivnejsia je podla mna pisomna staznost
Myslis, ze sem chodi aj vedenie DPMK?
Popravde, efektivnejsia je podla mna pisomna staznost
Keby vtedy boli vedeli... bla bla
eMareq
Výcuc z aktualizácie PHSR zo dňa 26.6.2008
4.1.10 Oblasť Doprava
Základný komunikačný systém mesta, ako základný nástroj riešenia dopravných možností mesta, nie je dokončený. S narastajúcou motorizáciou výrazne stúpa dopravný tlak na stred mesta a tým najmä na potrebu riešenia statickej dopravy / parkovania, a hoci sa zlepšilo vybavenie križovatiek svetelnými signalizačnými zariadeniami, dopravné vybavenie a dopravné značenie si vyžaduje permanentné finančne náročné zabezpečovanie. Následkom toho je neprehľadná dopravná situácia na komunikáciách, ktorú nemôžu vyriešiť zástupné riešenia. Prístup k riešeniam potrieb a problémov v oblasti dopravy v meste nenasvedčuje systémovosti a napĺňaniu zásady, že doprava je faktor a limit rozvoja mesta (napr. pri povoľovaní investícií je doprava často považovaná za "sekundárny" faktor). Zároveň sa znižuje aj bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a zhoršuje sa stav životného prostredia.
Nepostačujúci komfort a kultúra cestovania zároveň s nedostatočnými podpornými mechanizmami preferencie MHD spôsobujú, že obyvatelia mesta ale aj ľudia dochádzajúci za prácou preferujú individuálnu dopravu pred hromadnou, čím sa zhoršuje stav životného prostredia a zároveň sa nárastom počtu motorových vozidiel komplikuje dopravná situácia (napr. dopravné zápchy na určitých frekventovaných úsekoch komunikácií).
Nevybudovanosť určitých typov dopravnej infraštruktúry (napr. záchytné parkoviská, parkovacie domy) v súvislosti s nárastom počtu motorových vozidiel a priestorovo obmedzeným centrom mesta (centrálnej mestskej zóny) spôsobuje neúnosný stav možnosti parkovania v tomto priestore.
5.2.6 Integrovaná doprava
Vysoký hospodársky rast, ktorý Slovensko v posledných rokoch zažíva nesie so sebou aj vyššiu intenzitu dopravy a to najmä cestnej dopravy. Vo veľkých mestách sa počet automobilov za posledných päť rokov takmer zdvojnásobil. Omnoho vypuklejším sa tak stal problém kongescie – hustoty premávky aj v meste Košice. Do popredia vystúpili otázky, ktorými sa zaoberá už Biela kniha EK z roku 2001 – dosiahnutie rovnováhy medzi modernizáciou verejných služieb a racionálnejším využívaním mestskej dopravy, zaručenie bezpečnosti na cestách, rozvoj vysokokvalitnej mestskej dopravy - podpora ekologickej mestskej dopravy.
Podmienkou nájdenia optimálneho rovnovážneho stavu medzi bezpečnosťou, mobilitou, spokojnosťou a ekológiou pre automobilovú dopravu je v prvom rade kvalitná dopravná infraštruktúra. Na zvyšovanie bezpečnosti dopravy je nevyhnutné dobudovať základný komunikačný systém, skvalitniť informačno-navigačný systém, dopravné značenia a signalizačné zariadenia. Znižovanie kongescie a posilňovanie ekologickej mestskej dopravy nie je možné bez zdokonaľovania statickej dopravy – budovania záchytných parkovísk a nových parkovacích miest v centre mesta. Alternatívne formy dopravy – pešia a cyklistická doprava môžu prirodzene prispieť k znižovaniu zaťaženosti dopravy a zvýšeniu spokojnosti obyvateľov mesta, preto je nevyhnutné dobudovať / vybudovať dopravnú infraštruktúru aj pre tieto alternatívne formy dopravy.
Rozvoj vysokokvalitnej mestskej dopravy - podpora ekologickej dopravy musí obsahovať zatraktívňovanie a zvyšovanie kultúry cestovania prostriedkami MHD a budovanie integrovaného dopravného systému. Integrované dopravné systémy (KIDS - Košický integrovaný dopravný systém, KORID - Košická osobná regionálna integrovaná doprava) pomôžu prepojiť električkovú dopravu so železničnou, rozšíriť elektrifikáciu MHD a prepojiť ju s letiskom.
Moderné prostriedky MHD musia mať vysokú preferenciu v mestskej doprave. Podpora MHD a zvyšovanie jej konkurencieschopnosti je cestou k prevencii nárastu a eliminácii individuálnej automobilovej dopravy a tiež k znižovaniu zaťaženosti životného prostredia. Na ochranu ŽP bude tiež potrebné budovať proti hlukové clony a využívať nové technológie a konštrukcie krytov vozoviek na znižovanie hlučnosti z automobilovej dopravy.
Hlavný cieľ:
Dopravná situácia v meste je prijateľná, atraktívna a bezpečná pre chodca, cyklistu, vodiča.
Ciele, opatrenia a návrh aktivít:
1. Zlepšiť dopravnú infraštruktúru a dopravné značenia v meste
o Dobudovanie Základného komunikačného systému mesta Košice a dôležitých dopravných investícií
o realizovať stavbu prepojenia Pereš – Lorinčík
o realizovať stavbu Suchodolinskej cesty
o vybudovať prepojovaciu komunikáciu ul. Klimkovičová
o vybudovať prepojovaciu komunikáciu - Popradská -Gemerská, III.etapa,
o vybudovať komunikáciu na Ľavobrežnej ulici
o upraviť Kavečiansku cestu
o zrealizovať obchvat Kavečany
o zrealizovať kruhovú križovatku Kostolianska
o komplexné riešenie dopravy na Festivalovom námestí
o rekonštruovať Slaneckú cestu
o zrealizovať obchvat Krásnej pri Hornáde
o zrealizovať mimoúrovňový uzol pri Sladovni
o prestavať Hviezdoslavovu ulicu na štvorpruhovú
o prepojiť - Masarykova – Prešovská – DH
o prepojiť - Kostolianska – sídl. Ťahanovce
o prepojiť Južné nábrežie - Jantárová
o Zlepšenie statickej dopravy na území mesta a vybudovanie záchytných parkovísk pred centrom mesta
o realizovať parkovaciu garáž na ul. Vodná a Kasárenské námestie
o realizovať parkovaciu garáž na ul. Strojárska a Senný trh
o realizovať parkovaciu garáž na vybraných väčších sídliskách (2-3 ročne)
o Vybudovanie/dobudovanie dopravnej infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy, pre pešiu a cyklistickú dopravu
o cyklistické chodníky Čermeľ – Alpinka
o chodník a niky MHD na komunikácii III/050187 (Haniska-L.Dvor)
o chodník pozdĺž ul. Pri prachárni (združený)
o chodník pozdĺž Alejovej ul.(Carrefour - Č.rak)
o chodník na Moldavskej ceste
o cyklistický chodník Vodárenská - Palackého ľ.b.Hornádu
o riešiť prechod cyklistov pod mostom na Palackého ul.
o cyklistický chodník od kruhového objazdu Moldavská - USSteel Košice
o chodník pozdĺž cesty I/50 od Lingova po Herliansku 77
o Zvýšenie bezpečnosti križovatiek, prechodov pre chodcov a úsekov ciest s potenciálnym najvyšším ohrozením zdravia a života chodcov a cyklistov
o kamerový systém pre CSS
o koordinačné káble
o rekonštrukcia a výstavba križovatiek CSS
o sfunkčnenie obslužnej ústredne CSS
2. Zvýšiť konkurencieschopnosť MHD voči narastajúcej individuálnej automobilovej doprave
o Zatraktívnenie a zvýšenie kultúry cestovania MHD
o obnoviť vozový park DPMK (duotrolejbusy, CNG autobusy, nízko podlažné električky)
o zrealizovať kvalitné linkové vedenie, kvalitnú obslužnosť územia
o realizovať Integrovaný systém dopravy (IDSK)
- električková trať na sídlisko Ťahanovce
- prepojiť elektr. trate na trate ŽSR na Staničnom námestí
- upraviť jestvujúce elektr. trate v centre mesta
- napojiť priemyselný park Pereš a letisko Košice na
- rýchlodráhu
o Zavedenie podporných mechanizmov preferencie využívania MHD
o osadiť informačné tabule na zástavkách MHD
o preferovať prostriedky MHD cestnou svetelnou signalizáciou
o výstavba samostatných pruhov pre MHD
3. Zvýšiť účinnosť nástrojov a mechanizmov regulácie dopravy a dopravnej situácie
o Zavedenie systému rozhodovania a rozhodovacích mechanizmov v oblasti dopravy, ako limitujúce faktory a predpoklady rozvoja mesta
o upraviť/spresniť interné rozhodovacie postupy/zásady stavebných úradov
o Zintenzívnenie kontroly dodržiavania predpisov a disciplinovanosti účastníkov cestnej premávky
o účinná spolupráca s dopravnou políciou
o výučba dopravnej výchovy v predškolských a školských zariadeniach
o Zavedenie nástrojov regulácie dopravy a parkovania na celom území mesta, najmä však centre mesta
o realizovať dopravno - informačný systém
Do pozornosti dávam hlavne "podporu ekologickej MHD", nízkopodlažných električiek, preferenciu, duotrolejbusy. ?