Reply on: Alfonz Halenar #36364:
Program Vie CassoVie, čo to neVie je tu: http://www.kosice.sk/docuStore_getById.asp?id=4673 (ako worďácky dokument)Výcuc z aktualizácie PHSR zo dňa 26.6.2008
4.1.10 Oblasť Doprava
Základný komunikačný systém mesta, ako základný nástroj riešenia dopravných možností mesta, nie je dokončený. S narastajúcou motorizáciou výrazne stúpa dopravný tlak na stred mesta a tým najmä na potrebu riešenia statickej dopravy / parkovania, a hoci sa zlepšilo vybavenie križovatiek svetelnými signalizačnými zariadeniami, dopravné vybavenie a dopravné značenie si vyžaduje permanentné finančne náročné zabezpečovanie. Následkom toho je neprehľadná dopravná situácia na komunikáciách, ktorú nemôžu vyriešiť zástupné riešenia. Prístup k riešeniam potrieb a problémov v oblasti dopravy v meste nenasvedčuje systémovosti a napĺňaniu zásady, že doprava je faktor a limit rozvoja mesta (napr. pri povoľovaní investícií je doprava často považovaná za "sekundárny" faktor). Zároveň sa znižuje aj bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a zhoršuje sa stav životného prostredia.
Nepostačujúci komfort a kultúra cestovania zároveň s nedostatočnými podpornými mechanizmami preferencie MHD spôsobujú, že obyvatelia mesta ale aj ľudia dochádzajúci za prácou preferujú individuálnu dopravu pred hromadnou, čím sa zhoršuje stav životného prostredia a zároveň sa nárastom počtu motorových vozidiel komplikuje dopravná situácia (napr. dopravné zápchy na určitých frekventovaných úsekoch komunikácií).
Nevybudovanosť určitých typov dopravnej infraštruktúry (napr. záchytné parkoviská, parkovacie domy) v súvislosti s nárastom počtu motorových vozidiel a priestorovo obmedzeným centrom mesta (centrálnej mestskej zóny) spôsobuje neúnosný stav možnosti parkovania v tomto priestore.
5.2.6 Integrovaná doprava
Vysoký hospodársky rast, ktorý Slovensko v posledných rokoch zažíva nesie so sebou aj vyššiu intenzitu dopravy a to najmä cestnej dopravy. Vo veľkých mestách sa počet automobilov za posledných päť rokov takmer zdvojnásobil. Omnoho vypuklejším sa tak stal problém kongescie – hustoty premávky aj v meste Košice. Do popredia vystúpili otázky, ktorými sa zaoberá už Biela kniha EK z roku 2001 – dosiahnutie rovnováhy medzi modernizáciou verejných služieb a racionálnejším využívaním mestskej dopravy, zaručenie bezpečnosti na cestách, rozvoj vysokokvalitnej mestskej dopravy - podpora ekologickej mestskej dopravy.
Podmienkou nájdenia optimálneho rovnovážneho stavu medzi bezpečnosťou, mobilitou, spokojnosťou a ekológiou pre automobilovú dopravu je v prvom rade kvalitná dopravná infraštruktúra. Na zvyšovanie bezpečnosti dopravy je nevyhnutné dobudovať základný komunikačný systém, skvalitniť informačno-navigačný systém, dopravné značenia a signalizačné zariadenia. Znižovanie kongescie a posilňovanie ekologickej mestskej dopravy nie je možné bez zdokonaľovania statickej dopravy – budovania záchytných parkovísk a nových parkovacích miest v centre mesta. Alternatívne formy dopravy – pešia a cyklistická doprava môžu prirodzene prispieť k znižovaniu zaťaženosti dopravy a zvýšeniu spokojnosti obyvateľov mesta, preto je nevyhnutné dobudovať / vybudovať dopravnú infraštruktúru aj pre tieto alternatívne formy dopravy.
Rozvoj vysokokvalitnej mestskej dopravy - podpora ekologickej dopravy musí obsahovať zatraktívňovanie a zvyšovanie kultúry cestovania prostriedkami MHD a budovanie integrovaného dopravného systému. Integrované dopravné systémy (KIDS - Košický integrovaný dopravný systém, KORID - Košická osobná regionálna integrovaná doprava) pomôžu prepojiť električkovú dopravu so železničnou, rozšíriť elektrifikáciu MHD a prepojiť ju s letiskom.
Moderné prostriedky MHD musia mať vysokú preferenciu v mestskej doprave. Podpora MHD a zvyšovanie jej konkurencieschopnosti je cestou k prevencii nárastu a eliminácii individuálnej automobilovej dopravy a tiež k znižovaniu zaťaženosti životného prostredia. Na ochranu ŽP bude tiež potrebné budovať proti hlukové clony a využívať nové technológie a konštrukcie krytov vozoviek na znižovanie hlučnosti z automobilovej dopravy.
Hlavný cieľ:
Dopravná situácia v meste je prijateľná, atraktívna a bezpečná pre chodca, cyklistu, vodiča.
Ciele, opatrenia a návrh aktivít:
1. Zlepšiť dopravnú infraštruktúru a dopravné značenia v meste
o Dobudovanie Základného komunikačného systému mesta Košice a dôležitých dopravných investícií
o realizovať stavbu prepojenia Pereš – Lorinčík
o realizovať stavbu Suchodolinskej cesty
o vybudovať prepojovaciu komunikáciu ul. Klimkovičová
o vybudovať prepojovaciu komunikáciu - Popradská -Gemerská, III.etapa,
o vybudovať komunikáciu na Ľavobrežnej ulici
o upraviť Kavečiansku cestu
o zrealizovať obchvat Kavečany
o zrealizovať kruhovú križovatku Kostolianska
o komplexné riešenie dopravy na Festivalovom námestí
o rekonštruovať Slaneckú cestu
o zrealizovať obchvat Krásnej pri Hornáde
o zrealizovať mimoúrovňový uzol pri Sladovni
o prestavať Hviezdoslavovu ulicu na štvorpruhovú
o prepojiť - Masarykova – Prešovská – DH
o prepojiť - Kostolianska – sídl. Ťahanovce
o prepojiť Južné nábrežie - Jantárová
o Zlepšenie statickej dopravy na území mesta a vybudovanie záchytných parkovísk pred centrom mesta
o realizovať parkovaciu garáž na ul. Vodná a Kasárenské námestie
o realizovať parkovaciu garáž na ul. Strojárska a Senný trh
o realizovať parkovaciu garáž na vybraných väčších sídliskách (2-3 ročne)
o Vybudovanie/dobudovanie dopravnej infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy, pre pešiu a cyklistickú dopravu
o cyklistické chodníky Čermeľ – Alpinka
o chodník a niky MHD na komunikácii III/050187 (Haniska-L.Dvor)
o chodník pozdĺž ul. Pri prachárni (združený)
o chodník pozdĺž Alejovej ul.(Carrefour - Č.rak)
o chodník na Moldavskej ceste
o cyklistický chodník Vodárenská - Palackého ľ.b.Hornádu
o riešiť prechod cyklistov pod mostom na Palackého ul.
o cyklistický chodník od kruhového objazdu Moldavská - USSteel Košice
o chodník pozdĺž cesty I/50 od Lingova po Herliansku 77
o Zvýšenie bezpečnosti križovatiek, prechodov pre chodcov a úsekov ciest s potenciálnym najvyšším ohrozením zdravia a života chodcov a cyklistov
o kamerový systém pre CSS
o koordinačné káble
o rekonštrukcia a výstavba križovatiek CSS
o sfunkčnenie obslužnej ústredne CSS
2. Zvýšiť konkurencieschopnosť MHD voči narastajúcej individuálnej automobilovej doprave
o Zatraktívnenie a zvýšenie kultúry cestovania MHD
o obnoviť vozový park DPMK (duotrolejbusy, CNG autobusy, nízko podlažné električky)
o zrealizovať kvalitné linkové vedenie, kvalitnú obslužnosť územia
o realizovať Integrovaný systém dopravy (IDSK)
- električková trať na sídlisko Ťahanovce
- prepojiť elektr. trate na trate ŽSR na Staničnom námestí
- upraviť jestvujúce elektr. trate v centre mesta
- napojiť priemyselný park Pereš a letisko Košice na
- rýchlodráhu
o Zavedenie podporných mechanizmov preferencie využívania MHD
o osadiť informačné tabule na zástavkách MHD
o preferovať prostriedky MHD cestnou svetelnou signalizáciou
o výstavba samostatných pruhov pre MHD
3. Zvýšiť účinnosť nástrojov a mechanizmov regulácie dopravy a dopravnej situácie
o Zavedenie systému rozhodovania a rozhodovacích mechanizmov v oblasti dopravy, ako limitujúce faktory a predpoklady rozvoja mesta
o upraviť/spresniť interné rozhodovacie postupy/zásady stavebných úradov
o Zintenzívnenie kontroly dodržiavania predpisov a disciplinovanosti účastníkov cestnej premávky
o účinná spolupráca s dopravnou políciou
o výučba dopravnej výchovy v predškolských a školských zariadeniach
o Zavedenie nástrojov regulácie dopravy a parkovania na celom území mesta, najmä však centre mesta
o realizovať dopravno - informačný systém
Do pozornosti dávam hlavne "podporu ekologickej MHD", nízkopodlažných električiek, preferenciu, duotrolejbusy. ?
Keby vtedy boli vedeli... bla bla
vazne to zvlada za 24min podla CP
djscorpion
Inak smiem sa spýtať? Tebe sa asi páčia tie nové zmeny v MHD, však mám pravdu?