Reply on: KVKV #17816:
A zabudol som - túto diskusiu už pozerá aj veľká časť kompetentných na rôznych úrovniach, ani by ste neveril. A je tu viac priestoru, odbornejšia zostava a rozhodne nezávislejšie prostredie ako u väčšiny možných médií, takže tu je to celkom dobré miesto na diskusiu. Odpovede kompetenetných tu zrejme ťažko nájdete, ale buďte si istý, že toto fórum už začína vplývať na konanie zodpovedných (tí „lepší” tu sú ochotní načerpať infomácie a prípadne sem-tam aj zmeniť názor a tí „horší” sa možno stanú opatrnejšími...).
Vďaka mládeži za toto fórum (aj keď má svoje muchy, ale veď nič nie je dokonalé), podľa mňa má zmysel, a nie malý.
Peter K
Myslim, ze 14Tr a 15Tr maju trakcne motory na jednosmerny prud (DC). Synchronne a asynchronne stroje su napojene na striedave (AC) napatie. U synchronnych ma rotor rovnake otacky ako magneticke pole (MP) vytvorene statorovym vinutim. Rozdiel medzi motorickym a generatorickym chodom je len v tom ci MP statora "taha" MP rotora, alebo opacne. (Pouzivane napr. v elektrarnach. Alebo pri velkych vykonoch a nerovnomernej zatazi pocas otacania.)
Asynchronny stroj tiez moze mat motoricky aj generatoricky chod. Tu sa do rotora nemusi privadzat prud, ale sa v nom naindukuje zmenou magnetickeho toku - teda otacanim MP statora. A preto ma rotor ine otacky ako MP statora. Ak sa rotor toci pomalsie - motoricky chod, ak rychlejsie - generatoricky chod. (myslim otacanie rovnakym smerom) Otacky MP statora sa daju krasne ovladat zmenou frekvencie napajacieho napatia.
To, ze sa neda cast kinetickej energie pri brzdeni vratit spat do trolejovej siete, nieje vinou trolejoveho vedenia a meniarne. Je to \"vinou\" vozidiel. Pri elektrodynamickom brzdeni sice ziskam elektricku energiu, ale jej parametre ju neumoznuju vratit spat do siete, pokial sa neupravia. Nemozem predsa len tak pripojit hocijake napatie do siete. Ak by boli trolejbusy vybavene potrebnymi zariadeniami (staticke menice, ... ), tak by to slo.