Petik: železnice za Slovenského štátu boli SŽ (Slovenské železnice). MHD mohla byť aj pred r. 1949, ale v súkromných rukách. To ale potom nevysvetľuje nápis DP-BB.
Tu ale evidentne ide o zastavku MHD. Nie je to moc dobre vidiet ani z toho detailu, v knihe je to trochu lepsie, ale ked sa dobre pozriete na ten oznacnik, tak nad napisom "ZASTAVKA" je este napisane "DP-BB".
Ta kniha je z roku 1964, ale niektore fotky su tam evidentne z obdobia fasistickej Slovenskej republiky.
Takze ja si myslim, ze CSD (resp. ako sa za slov.statu volali drahy), mozno organizovali v BB zbernu dopravu ku vlakom. Neskor ale to logo CSD z oznacnika zmizlo. Ostal len napis ZASTAVKA (viz link - je to zastavka v Narodnej ulici) a nejake mensie neidentifikovatelne napisy.
Tym sa snazim jemne naznacit, ze MHD mohla vzniknut skor ako CSAD v roku 1949 (ako je uvedene aj na tejto stranke).
Ten zeleznicny system nefungoval len pre osoby, ale aj pre tovar. Zeleznica vtedy zabezpecovala komplexny servis autobusmi a nakladakmi doslova z dvora do dvora. Pozostatky tohto systemu fungovali cely cas aj za sociku, vykonavala ju CSAD a volala sa Zberna sluzba. Boli to take cca 1,5 m velke skrinky-voziky na kolieskach. Postupne zbernu sluzbu vytlacala kontajnerova doprava, ale pre mensie tovary to bolo dobre. Zeleznica bola kedysi nieco ineho ako dnes, bola to vazena spolocnost.
Papyr: nemôžem si pomôcť, ale ten systém určite mal svoje výhody. Zároveň to dáva odpoveď na otázku, prečo dnes bežne vidno na rakúskych cestách Bahn-busy patriace OBB.
Petik: myslím, že bude stačiť, ak to dáš na svoju stránku (ja mám malú e-mail schránku...) aj sa to rýmuje
Napada. Predtym, nez zacala autobusovu dopravu zabezpecovat CSAD, boli primestske spoje zabezpecovane autobusmi CSD. Dialkove linky de facto neexistovali, na vacsiu vzdialenost sa vsetko prepravovalo vlakom.
Nitra: tuším 2 prímestské a 1 mestký, ale neviem presne...
Petik: Kúpil som Ti knižôčku od dvojice Ladislav Kmeť - Ján Ryšavý:
BANSKÁ BYSTRICA - DOLNÁ ŠTUBŇA
1940 - 2000
Banská Bystrica - Harmanec-papiereň
Má 103 strán a jej cena bola 20 Sk.
Čo sa týka Dejín železníc od Kubáčka - neuveríš... včera, či predvčerom dostali a v mihu vypredali! Takže nabudúce
Ozvi sa mi mailom, nech sa dohodneme do transporte publikácie odo mňa k Tebe.
Do mojej fotogalerie som pridal niekolko novych fotografii zpred roku 1964 a 2 z povodne v roku 1974.
A na jednej z nich vidiet staru zastavku s logom CSD. Este tam mozno zajtra prihodim detail.
SAD Nitra ma okrem toho medzimestskeho mercedesu co je v poslednom fotkovom update este minimalne jeden taky isty, ale bledo modry (+spodok tmavomodry)...dnes som ho videl na linke Nitra-Bratislava...a tento ma uz nitriansku spz...nevie niekto kolko ich nakupili??
Tragus: mal som na mysli "právnu normu", ako všeobecné označenie, nie technicku normu.
Kami, Vladimír: spomínam si, že asi pred troma rokmi zastavovali policajti v Detve autobusy SAD a niektorým ani nedovolili pokračovať ďalej (nemali STK atď.). Chudáci cestujúci...