Čo si tak čítam, pri väčšine týchto návrhov, ktoré ma zaujali, si s jednou vecou trochu dovolím nesúhlasiť. Vo viacerých prípadoch som si všimol, že systém je založený najmä na radiálnych linkách premávajúcich len z centra na sídlisko, ako napríklad Pieninská - Štiavničky, Tatranská - Mičinská a pod. Pri plánovaní mhd sa však toto riešenie nie vždy oplatí, napríklad z toho dôvodu, že linky budú v jednotlivých častiach dňa nerovnomerne vyťažené. Príklad:
V rannej špičke smerujú prepravné prúdy hlavne z okrajových mestských častí do centra, v popoludňajšej naopak. To znamená, že vozidlá budú jazdiť preplnené v jednom smere cesty, v druhom strane prázdnejšie ( netvrdím, že vždy je tomu tak). Pri diagonálnych linkách, ktoré spájajú dve mestské časti s rovnakou hustotou osídlenia a idú cez centrum mesta, je tá vyťaženosť viac rovnomerná. V neposlednom rade to zníži počet prestupov, čo ocenia najmä cestujúci. Samozrejme, že prestupovanie je samozrejmosť, a že sa bez toho nedá cestovať. No ak by sme mali obyvateľom odrezať priame spojenie Sásovej s Radvaňou, cestujúcich by sme skôr nahnevali, pretože toto spojenie býva dosť využívané. No uvedomujem si, že pri súčasnom stave, kedy je elektrifikovaná len polovica mesta a trolejbusy neobslúžia Sásovú, je mi jasné, že dokonalý systém nevytvoríme. Pri súčasnom stave, kedy sú trolejbusy napríklad z Radvane vedené len po stanicu, do Sásovej musia ísť autobusy. V prípade Sásovej je to podobné. Týmto dochádza k zbytočným duplikáciám. Ak by bola Sásová pod trolejmi, zabili by sme dve muchy jednou ranou a niečo ako linky 2, 22 by mohli byť vedené zo Sásovej do Radvane, kde by sa delili so závlekom cez stanicu. Intervaly by boli dokopy 10/15-20/20-30.
10 minútové spojenie v špičkách, ako aj s centrom, tak s druhou časťou mesta. Pri súčasnom stave si myslím, že najrozumnejší systém by bol niečo ako:
2: ŽST - TESCO - Rakytovce (s využitím parciálnych trolejbusov)
22 Sásová - ZV cesta - Radvaň park
Intervaly: 20/30/40-60 (preklad na spoločnom úseku)
12: Doplnková linka k linke 22 v Sásovej, jazdila by po centrum, trebárs aj po Štiavničky, so zachádzkou cez stanicu, pretože tam by sa obsluha MHD zišla. Týmto by mala Pieninská a dolná časť Sásovej časté spojenie s celým centrom mesta.
V rannej špičke smerujú prepravné prúdy hlavne z okrajových mestských častí do centra, v popoludňajšej naopak. To znamená, že vozidlá budú jazdiť preplnené v jednom smere cesty, v druhom strane prázdnejšie ( netvrdím, že vždy je tomu tak). Pri diagonálnych linkách, ktoré spájajú dve mestské časti s rovnakou hustotou osídlenia a idú cez centrum mesta, je tá vyťaženosť viac rovnomerná. V neposlednom rade to zníži počet prestupov, čo ocenia najmä cestujúci. Samozrejme, že prestupovanie je samozrejmosť, a že sa bez toho nedá cestovať. No ak by sme mali obyvateľom odrezať priame spojenie Sásovej s Radvaňou, cestujúcich by sme skôr nahnevali, pretože toto spojenie býva dosť využívané. No uvedomujem si, že pri súčasnom stave, kedy je elektrifikovaná len polovica mesta a trolejbusy neobslúžia Sásovú, je mi jasné, že dokonalý systém nevytvoríme. Pri súčasnom stave, kedy sú trolejbusy napríklad z Radvane vedené len po stanicu, do Sásovej musia ísť autobusy. V prípade Sásovej je to podobné. Týmto dochádza k zbytočným duplikáciám. Ak by bola Sásová pod trolejmi, zabili by sme dve muchy jednou ranou a niečo ako linky 2, 22 by mohli byť vedené zo Sásovej do Radvane, kde by sa delili so závlekom cez stanicu. Intervaly by boli dokopy 10/15-20/20-30.
10 minútové spojenie v špičkách, ako aj s centrom, tak s druhou časťou mesta. Pri súčasnom stave si myslím, že najrozumnejší systém by bol niečo ako:
2: ŽST - TESCO - Rakytovce (s využitím parciálnych trolejbusov)
22 Sásová - ZV cesta - Radvaň park
Intervaly: 20/30/40-60 (preklad na spoločnom úseku)
12: Doplnková linka k linke 22 v Sásovej, jazdila by po centrum, trebárs aj po Štiavničky, so zachádzkou cez stanicu, pretože tam by sa obsluha MHD zišla. Týmto by mala Pieninská a dolná časť Sásovej časté spojenie s celým centrom mesta.
Tom_BB
Baterkáče už dávno mali premávať na predĺženej linke č.7 alebo napríklad na linke číslo 9, ktorá by premávala na Stupy kde absentuje MHD. Linky 4,5 a 8 zrušiť. Všetky spoje číslo 2 a 3 cez Tesco. Ťahať linku 2 s baterkáčmi na Rakytovce nie je reálne pri 3 vozoch.
Linka 1, 2, 3, 6 základný 20 min. interval posilnený v špičkách podľa potreby (min. na 10 minút)
Linka 1 + 6 spoločný 10 min. interval v úseku úsvit - stanica v základnom intervale.
Linka 2 + 22 spoločný základný 10 min. Interval v úseku námestie - Sládkovičova.
Linka 3 príchod z tesca na Sládkovičovú 2 min. pred príchodom L22 v opačnom smere odchod 2 min. po L22.
Linka 7 + 9 spoločný základný 20 min. interval od Poľnej.
Linka 7 + 26 spoločný základný 20 min. interval v odchodoch z námestia a z internátnej/na stráni.
(doplnok: 22 na Radvaň park na priamo po Sládkovičovej, 26 na internátnu/na stráni cez Úsvit avšak krížom cez Starohorskú).
K autobusom sa konkrétne rozpisovať zatiaľ nebudem lebo to by bola litánia ale tak všeobecne poviem, že linky na sídliska by mali mať základný interval minimálne 20 min. (22, 24, 25, 26, 34) a linky do častí obecného typu napr. 35,36,41,42,43 základný interval 60 minút a v špičke 30 minút.
Pri týchto linkách do "obecných" častí by však bolo treba riešiť aj to či pôjdu v preklade s prímestskými linkami, ktoré budú suplovať MHD a zbytočne stáť pri každej vrbe alebo naopak budú robiť len prípoje k týmto mestským linkám a v meste budú stáť len na prestupných uzloch. Ono aj tento SADistický zvyk, že všetky prímestské linky sa musia silou mocou ťahať do mesta na Autobusovú stanicu alebo do centra je už zastaralý a efektívne je linku priviesť len na kraj mesta kde je terminál na prestup na odchodmi naviazanú MHD.