Zaujímavá debata. Ja by som to napísal asi tak, že národ sa musí rozhodnúť (alebo niekto riadiaci za neho), či chceme
a) autousy ako pojazdné zákaznícke centrum ("dobrý deň, prosím jeden celý a jeden polovičný, potom ešte dobiť túto kartu a priložte aj zo dva cestovné poriadky, a ozaj budete mať vydať z päťstovky?, nie?, pohľadám drobné, moment...")
b) autobusy prednostne na účel prepravy osôb (nastúpiť, vystúpiť, ideme!)
Pokiaľ si občania vyberú model a) je to ich demokratické právo na názor, no potom jednoducho budú musieť akceptovať 5-10min. meškania spojov ako samozrejmú súčasť dopravy a pútavé noviny a časopisy ako povinnú výbavu na dlhé cesty.
P.S.: Ozaj, to je ono! Noviny a časopisy by mohli ešte vodiči predávať! Na jednej zastávke si kúpim časopis a na druhej mi už päťminútové vystávanie nebude vadiť. Roky tu diskutujete o zlepšovaní MHD a že toto ešte nikoho nenapadlo... ?
Teším sa ak sa mi zadarí vyvolať takú vlnu reakcií pretože len na základe rôznosti sa môžeme pohnúť ďalej..nebudem tu ozaj rozoberať dobíjanie v busoch..lebo sa to sklzlo inde ako som chcela ja som sa odvážila protestovať proti minimálnej čiastke 500 Sk za dobitie..a potom som už bola dobitá ja )))..ale nevadí.. no teda prezradím ešte niečo o evidencií cestujúcich prostredníctvom čipových kariet, keby všetko v tomto meste fungovalo ako malo tak by to bol vlastne podklad na vyúčtovanie poskytnutej dotácie, ale ozaj vás tu nebudem trápiť s takým čímsi....však ??.. ? a ešte skromný poznatok z BB MHD ..bolo "určené" a medializované, že do prvých dverí majú nastupovať cestujúci platiaci v hotovosti a tí ktorí chcú nabíjať..,,,a občan bystričan "ovečka" poslúchol a tak stojím na zastávke a pozerám..prázdne prvé dvere a občan čipovač stojí fontu pri druhých..sem tu sa vytrčí vodič a zakričí ľudia aj seeeeeeem..))..a to na túto tému asi stačilo no nie ??
Jednoducho normalne fungujuca MHD ma byt robena takym sposobom, aby na zastavke doslo k co najrychlejsej vymene nastupujcich a vystupujucich pasazierov a ide sa dalej, ziadny "ambulantny" predaj CLa podobne! Vsak to takto funguje v kazdom normalnom meste, PO, KE, BA, ZA, NR, len BB sa presuva uz dlhsi cas do "malomestskych" polôh, pricom nie je tak davno, co mala taky isty system(casovo predplatne kupony a CL v predpredaji) ako vsetky vyssie spominane mesta!
Mozno niekedy v dalekej buducnosti..? LUK ma gulu, nech pozrie.. ? Ale zacul som, ze v urcitych odvetviach sa uz coskoro dockame, napr, mobilni operatori, taktiez TV a pod. Internet je uz takto na mnohych miestach realitou.
Pritom 5 sekund stanicenia navyse je v MHD dost dlha a dost dolezita doba! Je totiz sakramentsky rozdiel, ci stojim na zastavke 20 sekund, alebo 50 sekund... Na jednej linke to urobi aj 10 minut v obehovom case navyse!
Celý problém by vyriešila MHD zadarmo. Ale to je, žiaľ, nereálne, v BB dvojnásobne...
Ja len nerozumiem, aké výhody vidí SAD ZV (a nielen on) v čipových kartách. Ja vidím jedinú výhodu, a to len pre dopravcu iba v tom, že má dokonalý prehľad o tom, aká skupina cestujúcich, kedy a ktorou linkou cestuje. Teda má prehľad o hybnosti obyvateľstva. No to je všetko a z pohľadu cestujúceho je podľa mňa tento systém absolútne nepriateľný. Okrem iného je mimoriadne nespravodlivý, lebo cestujúci, ktorý sa vezie dve zastávky, zaplatí rovnako, ako ten, kto sa vezie napr. 20 zastávok. A v BB už vlastne ani nie sú cestujúci, ktorí sa prevezú len zopár zastávok (maximálne ľudia na to odkázaní zo zdravotných dôvodov). SAD ZV sa oháňal (ak si dobre pamätám), že časovo predplatné lístky nemôže zaviesť z dôvodu nízkych dotácii zo strany mesta. Ale keby sa na to pozreli komplexne, zistili by, že takýto odbavovací systém je z ekonomickej stránky porovnateľný s časovo predplatnými lístkami. Súčasný odbavovací systém totiž zvyšuje obežný čas vozidla (tento problém znásobuje aj spomínané dobíjanie čipových kariet u vodiča). To zvyšuje potrebu nasadenia viacerých autobusov (samozrejme aj vodičov), aby bola splnená určitá prepravná kapacita. Z finančnej stránky sa to nakoniec vykompenzuje, lebo treba vlastniť a prevádzkovať viac vozidiel, platiť viac vodičov, viac nafty a pod. V skratke, ušetrené peniaze minú na zvýšenú výpravu vozidiel a veci súvisiace s ňou. SAD ZV tiež prezentoval, že pri časových lístkoch je možný únik tržieb kvôli čiernym pasažierom. Ale to je možné tiež pri súčasnom systéme odbavovania cestujúcich. Takže výhody pre cestujúcich som nenašiel. Ak niekto o nejakej vie, nech mi ju napíše.
Inak pri takomto uvažovaní by sme obrazne mohli kľudne dôjsť k tomu, že niekoho napadne umožniť cestujúcemu kúpiť si v prípade záujmu u vodiča napr. rožky. Cestujúci po určitom čase zistí, že je to pre neho zaujímavé a teda nemusí chodiť do obchodu niekde ďalej od jeho najkratšej trasy domov. A teda začne kupovať aj rožky a je s tým spokojný, lebo mu dopravca vyšiel v ústrety. Lenže zase sa nikto nepozastaví nad tým, že z hľadiska technológie hromadnej osobnej dopravy to je nezmysel a prípadnú snahu o odstránenie takejto skutočnosti sa ešte bude niekto biť za to, aké to je skvelé...a to len preto, že nemusí ísť do obchodu a premôcť svoju lenivosť. Fakt, že doprava prestane byť absolútne konkurencieschopná individuálnej automobilovej doprave, nebude nikoho zaujímať, avšak cestujúcich bude stále len ubúdať a ubúdať až napokon MHD zanikne...
Pozri si príspevky #20803 a #20801
Pre zaujímavosť: na nástup jedného cestujúceho v ZA pri státí vozidla na zastávke (vrátane výstupu cestujúcich) trvá pri nástupe všetkými dverami a tarifnom vybavení cestujúcich pri každých dverách vozidla v priemere 1 s. Myslím, že keď sa povie, že teraz by nabtie karty trvalo 5 alebo 10 s (a to aj tieto časy sú veľmi diskutabilné, pretože v prípade potreby vydávania a akejkoľvek nejasnosti cetujúceho, či už konečne môže tú kartu priložiť a potom ešte kúpenia samotného cestovného lístka, sa tento čas môže výrazne meniť), tak je to v porovnaní s uvedeným údajom absolútne neúmerne vysoký čas.
Ale znova opakujem, podľa teórie takéto dobíjanie kreditu vo "väčších" mestách je neprijateľný a dodržiavanie cestovného poriadku nemožné.
jasné, s tým súhlasím. Ale v rámci možností /tí skostnatenci na MsÚ asi nový systém len tak neschvália/ treba uvažovať tak, že tu istý systém je. A dobíjanie len mimo bus je blbosť. Samozrejme, časové lístky to je iné /ako jing a jang/. ?
vieš, ja sa chodim neučím, ja už nejaké tietituly pred menom mám...ale ja myslím aj na iných ľudí, čo viem, že používajú bus jdine takto. Dobre, miesto 5 dajme 10 sekúnd...veď to je akurát stále. Aj tak nenabíja každý a na každej zastávke.
Ludia nemaju byt lenivi... Netvrd mi, ze sa z Kacice chodis rovno ucit na intraky na Tajovskeho
Alebo si potom ohrozeny jedinecny druh-hroziacemu vyhynutie
Na namestie nechodis? Tak tym padom podla mna z casu na cas chodis i k Prioru. A sme doma... Ked pojdes do tejto casti budes mat v hlave, ze sa tam raz za cas stavis v infostanku MHD...
Terajší systém je určite zlý. Žiadne dobíjanie čipových kariet, ale práve časové predplatné lístky dokážu urýchliť cestovanie. V prípade, že nastúpim druhými dverami, ale pri prvých dverách si dobíja 10 ľudí kartu, taktiež som nútený čakať na dobitie, kým sa autobus pohne.
K tým časovým lístkom, neviem si predstaviť, že by aj tie mal vydávať vodič a nebola by žiadna dopravná kancelária...
no to nie je celkom tak: v buse možeš ísť druhými dvermi a nebudeš čakať na dobite. a pritom je to otázka 5 sekúnd: prosím dobiť za 100,-, priložíš a je to...a po ďalšie je to služba verejnosti, keď si tankujem do auta, tak to nie je služba verejnosti. MHD by vo svojej podstate mala čo najviac vyjsť v ústrety občanovi, a nie aby sa občan trepal kdesi na nám. Slobody. POviem príklad: ak študuješ na PrF, a bývaš na Tajovského internáte, kde si kartu dobiješ? NIKDE! a zbytočne sa voziť po meste kvoli dobitiu nie je nič moc. Tak preto som zástancom toho, že terajší systém je dobrý, len ho treba vylepšovať, a nie rušiť. Nech je v kancelárii bonus, potom to bude možno iné.Ale ak nie, tak sa mi nechce chodiť s kartou vôbec, a budem si kupovať hotovosť, a to zdrží ešte viac,či nie?
Danny
Ludia nemaju byt lenivi... Netvrd mi, ze sa z Kacice chodis rovno ucit na intraky na Tajovskeho
Alebo si potom ohrozeny jedinecny druh-hroziacemu vyhynutie
Na namestie nechodis? Tak tym padom podla mna z casu na cas chodis i k Prioru. A sme doma... Ked pojdes do tejto casti budes mat v hlave, ze sa tam raz za cas stavis v infostanku MHD...