Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Petik: v Dolnom Kubine platia ti co pracuju inde len 70 Sk rocne za odpad. Bolo by to riesenim ? Neviem si predstavit, ako vybrat 140 mil Sk na nepriamych daniach.
Nesuhlasim s obecnou danou! Presnejsie nesuhlasim s priamou danou (x Sk/osoba).
Napriklad ja mam v BB trvaly pobyt a preto z nejakych zvlastnych dovodov musim platit za odvoz odpadu, hoci Slovensko je pre mna z hladiska dani cudzi stat. Som danovy rezident Ceskej republiky a tu musim zdanovat aj prijmy zo Slovenska. Ale obecne dane musim platit aj v BB. To je nehorazne svinstvo! A trvaly pobyt sa neda premiestnit do zahranicia tak jednoducho, ako si to predstavuje jedna pani z financneho odboru Mestkeho Uradu.

Preferujem nepriame dane. Napriklad k cenam tovarov a sluzieb by sa okrem DPH pripocitala aj nejaka mestska dan. Okrem lepsieho a jednoduchsieho vyberu je vyhoda v tom, ze ju platia ti, co v BB skutocne su a navyse by teoreticky priblizne zodpovedala pouzivaniu MHD. Platili by ju samozrejme aj turisti - budu tu jest, byvat a nakupovat.
Teda dosiahol by sa mnou predstavovany stav MHD "zadarmo".
Vladimir: nemyslim si, ze by system vsetkych dveri v BB znizil pocet vozidiel, skor by sa na vytazenych linkach zvysil vykon. Ostatne mimo najvacsej spicky jazdia tak ci tak rychlo.
Obecna dan by dost pomohla. Na jedneho platitela by to vyslo na 3000 Sk rocne, studenti a dochodcovia by platili polovicu. Tito ludia by mali cipove karty ako doklad o zaplateni obecnej dane. Obyvatelia inych miest by mohli vyuzit predplatne listky (na rok, mesiac, tyzden, den) za cenu podobnu dani, alebo kupu listka u vodica. Alebo by im kartu na zaklade medziobecnej dohody zaplatila ich obec.
Obec ma pravo vyberat rozne typy obecnych dani, neviem ci mozu zaviest aj takuto, ale neni problem schvalit zakon. Podobna pausalna dan plati pri odpade. Vsade okrem Blavy vybera obec pausalnu dan a obcan sa uz o viac nemusi starat.

Zhrnutie: obecna dan + predplatne listky pre cudzich + trasfer od statu v sucasnej vyske by zabezpecili uhradu nakladov na MHD a zaroven by bolo mozne zatraktivnovat MHD pre cestujucich.
S vacsinou ucastnikov tohto fora som sa este nikdy osobne nestretol, takze dovolte odprezentovat tarifne riesenie, ktore preferujem zase ja:
Na rozdiel od Teba, Petik, si myslim, ze za MHD by sa platit malo. MHD by mala byt zabezpecovana ako mestska sluzba, podobne ako osvetlenie, odvoz odpadu, udrzba verejnych priestranstiev. Ked idete po ulici, nikdy vas nezastavi ziaden revizor chcejuci od vas doklad o zaplateni za osvetlenie. To ma svoju logiku, kedze neplatit zan je takmer nemozne. A tu je riesenie > financovat MHD formou mestskej dane. Platili by vsetci bez rozdielu, cierni pasazieri by neexistovali, netrebalo by listky, nastupovalo by sa vsetkymi dverami, dopravca by mal zabezpeceny staly prijem. Okrem toho, ak by platili vsetci, znamenalo by to jednak pre vacsinu obyvatelov mesta znizenie poplatkov za MHD a pre dopravcu zasa zvysenie trzieb. Doplnkovymi vyhodami su: eliminoval by sa psychologicky tlak na cestujuceho (mam pri sebe peniaze?, nemam peniaze?, zobral som kartu?, mam preukazku na zlavu?, mam drobne mince?, nepotrebujem najprv rozmenit bankovku? atd.) a sucasne by sa MHD podporila - mnoho ludi by si povedalo, ze ked uz za tu MHD povinne plati, tak preco by auto nenechali doma...
Dobre viem, co si teraz myslite, ked to citate... (1000 dovodov preco sa to neda). Preto nemusite reagovat na mna ihned, ale najprv si naozaj dobre premyslite (bez predsudkov), ake vyhody by to malo.
Ja si myslim ze nikto nebude oponovat, ze nastup vsetkymi dvermi je lepsi, mesacniky su pre cestujucich lepsie a podobne.
Ja sam v BB cestujem MHD len v pripade krajnej nudze. Ked sa da chodit na bicykli, tak to mi MHD nestaci ani v kopcovitom terene.

Ale problem bude v peniazoch. Banskobystricke CSAD je sukromna firma a jej vlastnici predsa nebudu dotovat MHD. To si musi objednat a zaplatit niekto iny, napr. mesto. Dopravny podnik by urcite bodol, ale ked si niekto uvedomi ake zadlzene je mesto, tak by sa asi tiez nic moc nezmenilo.

Tarifny system v BB je vsak dotiahnuty do extremu.
Ale v takom Washingtone je to predsa len este horsie:).
To musite mat presne pripravene peniaze a vobec to nie je okruhla ciastka ($1.10). Peniaze sa hadzu do takej kasy odkial sa nedaju vyberat. Teda ak tak hodite vacsi peniaz, mate smolu. Listky sa nie su.
No vratme sa ale ku nam.
Extremnost by sa dala odstranit prave navrhovanymi tarifnymi programami.
Extremne zdrzanie pri nastupovani len prednymi dvermi zase prevadzkou vyhradne kratkych autobusov a kratsimi intervalmi. Pokial ide za dlhym trolejbusom kratky, stejne musi cakat, kym nastupi cely dav do harmoniky. To som uz kedysi davno navrhoval, ale moc sa to nestretlo s pochopenim, vraj je to neekonomicke. Pritom napriklad v Prahe jazdia kratke autobusy aj na niektorych spickovych linkach s 5minutovym intervalom (183, 274) alebo inych linkach s celodenne kratkym intervalom (188=4.5/10/5, 154=7.5/15/7.5) atd.
Ale v BB budeme davat dlhe autobusy/trolejbusy aj na linky co chodia raz za uhorsky rok.

Osobne som nazoru, ze MHD by mala byt uplne zadarmo. (Ked uz stat financuje kopec inych nepotrebnych blbosti. Ked sa hram Mobility, vzdy to tak robim:))
A to by bolo po problemoch aj s ciernymi pasaziermi aj s nastupovanim prednymi dvermi.
Ale na to asi tak skoro nebudu ani peniaze ani vola.
Kami: Ale tu sa zas a znova bavime o preferencii MHD. Ak neponuknes cestujucemu vyhody, nikdy ho k MHD neprilakas. A v navrhovanych tarifach, ktore sa nam tu vsetkym pacili predsa tiez boli volne jazdy.

Navratnost "BA-KE-PO systemu" spociva v:
- nizsej vyprave vozidiel
- nizsej spotrebe PHM a energii
- mensim narokom na pracovnu silu (vodic)
- nizsim narokom na pocetnost vozidloveho parku
- nizsimi nakladmi na urdzbu vozidiel (vzhladom na ich mensi pocet)

Dalsimi nespornymi prinosmi su:
- vyssia cestovna rychlost, a teda vyssia atraktivita MHD, a teda (casom) viac cestujucich
- rovnomerne obsadenie vozdiel (vzduchove bubliny su pre nastup len prednymi dverami priznacne)
Vladimir: z hladiska cestujuceho nic! Aj ja som sa vozil ako student za 160 Sk. Skola skoncila, zmieril som sa s platenim 320, ale miesto toho prisli cipove karty. Kedze som mal robotu blizko, vmestil som sa v pohode do tej sumy. Keby som mal cestovat ako ked som robil popri skole (denne aj 15 roznych busov + pesobus) asi by som sa nedoplatil.
Casove listky su robene na 2 jazdy denne kazdy pracovny den. Vsetko navyse je zadarmo. Otazka stale znie - kto to zaplati. Udrzat nieco je vzdy lahsie ako nieco obnovit. DP a aktivny pristup mesta by mozno dal odpoved. Inak ... 😞

Makovnik: CP sa podla vsetkeho nezmenil, rozdiel je v jazdnej dobe na THK - Spoje medzi CP v MHD a iMHD.sk.
Neviem, ci je cestovny poriadok na Vasich strankach aktualizovany podla najnovsich zmien. Napr.odchod trolejbusu c. 1 zo zastavky "Spoje THK" smer "Stanica ZSR" nie je v poriadku. Nekontroloval som to cele, ale na zastavke bol odchod o 16:05, 16:15,... a v CP na Vasej stranke 16:02, 16:12,... Asi bude niekde problem. Mozete to skontrolovat?

Dakujem
Stale sa bavime o kadejakych zlozitych tarifnych programoch. Ani ten zilinsky nie je idealny!

Preto sa znova pytam: CO JE ZLE NA KLASICKYCH PREDPLATNYCH LISTKOCH NA MHD ake funguju v Bratislave, Kosiciach a Presove???

Rychly nastup a vystup cestujucich, nizke ceny za cestovanie (= zvysovanie atraktivity MHD) + ked sa to tak vezme aj volne jazdy, kedze za obdobie sa plati pausalne bez ohladu na pocet uskutocnenych jazd.
Presov ma cca o 10 000 obyvatelov viac ako BB. Je tam aj MHD drahsia? Nie! Ja ako student si kupim mesacnik za 165 Sk a ak ma to bavi a mam na to cas, mozem vykonat 2500 jazd za stale tu istu cenu (!!!). O com sa teda bavime?
Petik: s tou cudzou kartou som neratal. Citacky pri dverach maju napriklad v Ziline - normalne oznacovace, len zvladaju aj cipove karty. Podobne by to malo byt v Nitre. Nitrania nadavali, ze im teraz dlho trva nastupovanie a cesta sa im predrazuje.
Rozlisenie casu by sa hodilo hlavne na zlavy pri prestupoch - rozna dlzka casu, pripadne zvyhodnenie pre najaky typ karty.
Karta plati viac rokov, na jeden rok je len studentska.

32 je spickova v tom zmysle, ze premava len v spicke, nie v hustote intervalu. Horne Prsany su samostatna obec. Bud rad, ze tam nejde MHD, len by sa pridala dalsia "neintervalovatelna" linka.

P.Debnár: spravu som dal hned ako som mohol. Stranku robime vo volnom case, takze spracovanie CP moze trvat dlhsie. Uz 2.12. mal byt CP na oficialnej stranke www.mhdbb.sk.
Zatial mozem uviest akurat odchody z konecnych:
Kralova, vrchy: 0540 0640 0735 0835 1240 1340 1440 1545
Podlavice, Gastanova: 0610 0710 0805 1310 1410 1520
Tak ja si myslim ze to v sucasnosti nie je technicky celkom dobre riesitelne (najviac som videl citacku kariet na cca 15-20cm (aj cez penazenku a povedzme kabelku).
Navyse problem by bol, co keby som kupil kartu niekomu inemu? Musel by som mu ju odniest pesi (aby mi to neodpocitalo kredit) ?
Okrem toho by nebol vyrieseny zakladny problem - cierny pasazieri. Takze cely system by bola len draha sranda. To by kludne mohli dat ku vsetkym dveram citacky take ako su dnes vpredu, len trochu mensie (nechapem preco to musi byt taka ozruta ako z prvej republiky).

Ale myslim si ze tie tarify by slo zaviest uz dnes. Dokonca si myslim, ze by to zvladol aj Emtest.
Prestupy to predsa zvlada uz dnes. Casova platnost karty je tiez obmedzena (hoci teraz to ma platnost rok ci dva, verim ze by to slo obmedzit lubovolne).
Pri kazdom predlzeni platnosti by potom musel cestujuci zaplatit cenu za tarif, ale to by sa robilo v stankoch ako teraz (pripadne specialnych "listkobankomatoch:) )
Mozno by to nezvladlo volne jazdy. To nevadi, volne jazdy nebudu (Papyr - vid Oskarove tarify "Na istotu" a "Na zisk" - tam volne minuty nie su).
Dalsi mozny problem s Emtestom je velkost jednotky, ktora ma byt odcitana za jazdu. To netusim - je to zadane nejak v tom chipe alebo to dokaze rozoznat len 2 druhy (normalny a zlavneny)?. Keby aj, stale by bola moznost zaviest aspon moj tarif "Jazdim casto" (4 Sk/jazda + 180 Sk/mesiac) - de facto obycajne zlavnene cestovne.
Inak rozlisenie spicky a sedla mi nepride v MHD ako rozumny napad. Ludia predsa nebudu cestovat viac/menej v zavislosti od konkretnej sazby. To ma zmysel v dialkovej doprave ale v MHD? Maximalne tak zrusenie zliav v rannej spicke (povedzme od 6:00 do 8:00).

Kami #593: Su to spickove linky, ale aj ich druhu konecnu (Ilias, Prsany) neobsluhuje ziadna ina linka.
🙂 To je pekne povedat "Spickova linka", ked to chodi raz za hodinu.
Inak preco nedaju aj linke hore do Prsian nejake cislo? Vsak to ide len o 2 zastavky dalej (3-8min -podla toho ktory bus).
Na uvodnej stranke reklamujete novy spoj c.32 smer Prsany od 1.12.2002, avsak do cestovneho poriadku ste ho zabudli dat, dajte si to do poriadku!
Papyr: presne nad tym som rozmyslal. Neviem ci existuje system co dokaze na dialku citat karty bez toho aby ovplyvnil co nema (ine vysielace a prijmace). Na druhej strane, keby fungoval, mozno zaviest vsetky tie programy, pausaly, casove cestovne, zlavy pri prestupe a pod. pri nastupovani vsetkymi dverami. V Ziline v realnom case vedia kolko ludi vo vozidle cestuje a kolko z nich zaplatilo! Potom staci poslat revizorov skontrolovat ciernych pasazierov tam kde cestuju.

Linka 32 ma medzi Prsianskou terasou na Sladkovicovou 3 minuty. Zaujimave, ze SADka ma len 2. 🙂
Papyr: Nic v zlom, no Tvoja "user-friendly" tarifa okrem zvysenych nakladov na instalaciu technickeho zabezpecenia nic neprinasa oproti napr. presovskemu systemu. Ved ja mozem nastupit cez 2., 3. alebo 4. dvere do autobusu aj bez listka.
Papyr: škoda, že sme sa nestretli, keď si bol v BA - sorry, nemohol som (zápočet). Nechal som Ťa pozdavovať, ale asi sa to až k Tebe nedostalo...
Vladimír: otoč si mapu VKÚ na druhú stranu, je tam mapa okolia v mierke 1:50 000. Sú na nej aj vrstevnice, tak ti pomôže získať prehľad o sklonových pomeroch na Pršianskej terase (je to celkom solídny kopec).

Papyr: pekné nápady, ale zrealizovateľné možno v Berne, Marseilles, ale nie v BB! 🙂

Kami: nevadí, všetko si kuknem na stránkach BBDS 🙂
Mimochodom, ked sme sa nedavno bavili o tych tarifnych programoch pre cestujucich (X Sk mesacne, Y jazd zadarmo, dalsie jazdy len za Z Sk...) - napadla ma jedna fantazmagoria, ktora by cestovanie MHD vyrazne zrychlila a zjednodusila.

1. Vo vsetkych vozidlach by na vsetkych dverach fungoval bezdotykovy citac kariet. (Do dveri by boli vsadene ramy, ako su pri vychode z obchodov, proti kradeziam.)

2. Nastupujem do vozidla povedzme 1502. Je to prve vozidlo, do ktoreho v ten den nastupujem, od rana som sa este MHD neviezol. V zadnom vrecku nohavic mam puzdro s dokladmi a v nom aj magneticku kartu s nejakym zakaznickym tarifom. Prechodom cez dvere vozidla sa mi automaticky odpocita jedna jazda.

3. Karta a citacie zariadenie si pamataju, kedy som do vozidla nastupil. V priebehu jazdy mozem este aj vystupit a vratit sa dnu (napriklad, je narvane vozidlo a ja chcem na zastavke uvolnit priestor dveri vystupujucim, tak vystupim a hned nastupim.) Za to sa mi dalsie jazdy neodpocitaju.

4. Pokial stihnem z trolejbusu 1502 prestupit na iny autobus povedzme do 20 minut, takisto sa mi pri vstupe don neodpocita dalsia jazda, jedna sa o navazny prestup.

5. Z poctu oskenovanych cipovych kariet a hmotnosti vozidla urci pocitac v kazdom okamihu priblizne percento ludi, ktori maju magneticke karty.

6. Pokial nemam kartu (som povedzme navstevnik BB), nastupim na predne dvere a kupim si listok u vodica.

7. Plati pravidlo: na nastup sa pouzivaju:
a) len predne dvere, pokial si chcete kupit listok u vodica
b) ostatne dvere vozidla, pokial mate kartu.
Na vystup sa pouzivaju vsetky dvere okrem prednych.
Predne dvere tym padom nemusia mat citaci ram.

Jednoducha, user-friendly teoria, nie? Akurat trosku utopisticka...
Ano, je to TEN Luptak. Zo vseobecne znamych mien je tam aj Hrubala - advokat, byvaly sudca.

Ten trolik bez GO je urcite 1508. Stale ma normalne pridelenu linku - 7.
Kami: Jan Luptak.... To je TEN Jan Luptak? 🙂
Petik #587: nemohli, su to spickove linky

Majkl: o stvrtkovom Tescobuse neviem nic viac 😞

Konecna 32: neviem ako to vyzera na VKU 4., doma mam len VKU 2., pri sebe este starsiu mapu kde nie je nic.
V lete som si bol pozriet nove bytovky aj domy. Ked sa ide od Radvane, Prsianska cesta ide akoby po hrebeni. Niekde na pomyselnej spojnici ZVT a Stupov su naprv vlavo 2 bytovky a vpravo odbocuje uzka cesta okolo novych domov dole kopcom na Stupy (slepu ulicu). Tejto lokalite sa myslim hovori Malachovke skalky - ponukala to jedna realitka.
Konecna moze byt len niekde pri bytovkach, musim si este pozriet fotku. Tam na ceste je aj zastavka SAD Kralova,vrchy - spoje 601419. Cez vianoce sa pojdem previest, potom poviem viac.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.