Fleet numbers:
  1. 6309
  2. 8144    1.7.1992 – 2025
  3. 6309    from 1.9.2025
Type: Škoda 14 Tr 10/6
Builder: Škoda, Ostrov
Serial number: 11646
Manufactured: 1991
In service: August 1991
Acquisition price: 994 211 Kčs
Depot: Hroboňova
Overhauls and changes: Úprava na výcvikové vozidlo po prvej strednej prehliadke (1992)

GO + žltý náter, optický informačný systém BUSE (2007)

Dosadenie zariadenia na rozmrazovanie trakčného vedenia (1/2008)

Rekonštrukcia do pôvodného stavu (doplnenie veľkej kabíny, odstránenie stanovišťa inštruktora, náter v pôvodných farbách) pri príležitosti 130 rokov bratislavskej MHD (2025)
Information system: BUSE BS 100 (od 1999)
BUSE BS 210 (112 × 19 px), BUSE BS 210 (98 × 19 px) (od 2007)
Additional information: instruction vehicle, historic vehicle
Other data: Trolejbus bol preradený na výcvikové vozidlo vďaka náhode. Jeho posádka dostala nové vozidlo #6613 a keďže v rovnakom čase sa plánovalo vyčlenenie nového výcvikového trolejbusu a #6309 bola práve na strednej prehliadke, ako výcvikový bol zvolený práve tento trolejbus. Vozidlo bolo preradené medzi školské k 1.7.1992.

V zimnom období bol trolejbus od roku 2008 využívaný na postrekovanie trolejového vedenia proti námraze.

Po roku 2017 prevzal úlohu výcvikového vozidla trolejbus #8145 (ex 6315).
Last records of service:
22 Sep 2025 H/1
18 Sep 2025 H/1
6 Sep 2025 H130-T/4
3 Feb 2017 Autoškola/1
16 Jan 2017 Autoškola/1
6 Jan 2017 Námrazovka
3 Jan 2017 Námrazovka
2 Jan 2017 Námrazovka
24 Dec 2016 Námrazovka
23 Dec 2016 Námrazovka
All records of service

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: upravovač fotiek #171:
Ak je to pravda, tak dobre. Vďaka za info👍 Pozriem si to naživo 😉

upravovač fotiek

Reply on: Zberač mínusiek #167:
Nosník, z ktorého sa to sypalo, bol už vymenený.
Reply on: E479_1001 #169:
Pripájam k bonusu pre zvukovo orientovaných aj zvukovú ukážku, v zlej kvalite, preto treba počuť naživo.

https://on.soundcloud.com/DbOxEwbovx3Q3gylaY
PS : Bonus pre zvukovo orientovaných - vozidlo má celkom slušne znejúcu sirénu. Rába zvukovým prejavom veľmi vzdialene pripomína jedinečný zvuk náprav ktorý mala 6605.

Respektíve, furt má, len tesne za hranicami východného Slovenska u susedov už pomaly dekádu.

Podobný zvuk sa objavil aj u 2593 z Vilniusu, avšak toto viem len z počutia.
Pred pár dňami tu viedla celkom viditeľne nahnutá diskusia o dôkladnejších a precíznejšie spravených opravách, versus opravy s minimom času a bez veľkého zásahu.

6309 je síce do istej miery výnimka ale toto je dôkaz, že tie vozidlá potrebujú kontinuálnu starostlivosť a ich zanedbanie vedie k stavu na fotke. Vôbec by ma neprekvapilo, ak by aj podobná kôpka hrdze bola aj pod ďalšími vozidlami, ktoré vstali z mŕtvych aj napriek radosti, ktorú citim z ich oživenia.

Nechcem narušiť týmto komentárom mier a ani na nikoho mieriť ale čo tým chcem vyzdvihnúť je to, že dávnejšie argumenty ktoré som tu mohol zahliadnuť vrátane môjho názoru, mali niečo do seba.

Zberač mínusiek

So všetkým súhlasím, avšak tie kopčeky hrdze pod vozidlom tiež o ničom, žiaľ!, hovoria.
Asi by mi nenapadlo, že dva protichodné tábory dokážu mať spoločné názory a vytvoriť peknú bodku za dverami DOD.

upravovač fotiek

Dovolím si napísať k 6309 niečo aj ja.

Vzhľadom k podmienkam, v akých ten trolejbus vznikal, nemôžem mať výčitky. Iste, pár detailov "ušlo", aj mne bil do očí štítok 14Tr pred prednými dverami (nesprávne osadený). Ale to je fakt detail. V interiéri to boli tiež iba drobnosti a možno boli správne a to, čo sa mi nezdalo mohlo byť zlou pamäťou. Mimoriadne oceňujem, že interiér je krásne zachovalý a zároveň má patinu. Nakoniec trolejbus stihol niečo odjazdiť aj v bežnej premávke a aj počas služby v autoškole sa na sedadlách v salóne prestriedalo množstvo sediacich polovodičov v rámci kurzov. Interiér nie je "voňavý cukrík" ako 6505, ale cítiť z neho patinu. Rovnako ako pri 9TrH č. 152. Krásna patina, pekný prevádzkový stav. To je pre mňa osobne cennejšie ako cukríkové rekonštrukcie do stavu ako prišli z fabriky. Čo sa laku týka, tak do oči mi bili biele strhováky, ale čo už. Za mňa obrovská pochvala za ten voz. Všetkým, ktorí priložili ruku k dielu ďakujem.
Reply on: E479_1001 #163:
Veľmi férovo napísaná recenzia na vozidlo si myslím.

Naozaj ak rátame s tým, že toto bol rozsah maximálne SP a niekto doladí spomenuté detaily ešte, tak si myslím, že je to celkom príjemný kúsok do zbierky 🙂

K dokonalosti stavu hranatej zbierky historických trolejbusov chýba už len precízne opravená 6207 a 6607 a výhľadovo ak miesto dá, tak aj 6635, ktorá by určite kde-čo opraviť na ráme a nápravách potrebovala.
Mal som možnosť i to nachvíľu vidieť 6309 zblízka.

Chcem tento komentár venovať tým, čo sa na tom podielali a berte to ako recenziu od človeka, ktorý k týmto trolejbusom má vzťah už dlhé roky.

V prvom rade vyzerá na prvý pohľad naozaj dobre, je vidieť že aj napriek nie veľkej časovej rezerve sa podarilo vytvoriť pekný trolejbus na ktorom naozaj vidno, že dostal opravu trochu vyššieho stupňa.

Doplním, však, že pozornému oku určite vadia väčšie i menšie detaily, ako napríklad:

krémová na strhovákoch, nie úplne trafený odtieň šedej na kabíne, chýbajúce piktogramy, nálepky, logo el. drah, či chýbajúci spodný diel rebríka pred 3. dverami, alebo inovovaný obklad prístrojovej dosky a novší tachometer, posunutý štítok "14 Tr" a horizontálne číslo 6309 na späťákoch, či nedoladený interiér - miestami hrdzavý s ošúpanou farbou (madlá)

Je vidieť že i keď skôr nahrubo toto niekto robil, tak s citom pre budúce doladenie aj týchto vecí a bol som milo prekvapený, ako relatívne dobre to vyzerá.

Snáď sa časom vyladia vyššie spomenuté chyby a budú sa takto obdobne ladiť aj zvyšné vozidlá naprieč trakciami.

Azda som nikoho neurazil a verím, že to naopak pomôže.
Doplnil by som ku 8144 dva kombinované fakty, nakoľko mi vyskočila ako prvá v zozname - Prečo je ešte stále pod starým číslom, keď je nad zreteľ jasné, že je z nej 6309?

Totožná vec platí na 4122, ktorá je 3033 po "starom".

upravovač fotiek

Reply on: LubomirM #158:
Bolo by vhodné napísať ten komentár k vozu 7610/II.
Reply on: upravovač fotiek #78:
Ja som jednoznačne za 7610/II. Úplne najtypickejšou vecou na bratislavských električkách T a K boli strešné reklamy, ktoré za socializmu nemali nikde inde. Ako K2 máme zachovanú 317, ktorá ale nosiče strešnej reklamy nikdy nemala. 7086 ich myslím mala, ale ak ju aj niekto zachová, pravdepodobne nie v stave z 80tych rokov. 7610/II bola prestavaná v čase, kedy nosiče strešnej reklamy mala, navyše ako vozeň modernizovaný na T3M, má svoje miesto v zbierkach. Ideálnejší kandidát na zachovanie strešných reklám nie je. 275 je v stave z výroby, strešné reklamy na T3 sa objavili až v sedemdesiatych rokoch, 7819+7820 nosiče nikdy nemala a v období, ktoré reprezentuje už tento typ reklám nebol použitý. jediný ďalší kandidát by bola 8437, ex 7708, ktorá má aj pekný interiér, ale u T3M je tam ešte tá extra hodnota vo forme tej modernizácie, takže to nie je len ďalšia T3, ako v prípade 7708.
Reply on: N/A #156:
Potrebu toto urobit ma ten, kto neuznava nazory druhych stran a silou mocou si chce pretlacit svoje, castokrat iduce proti zdravej logike.

Netreba byt hnily, staci byt len zakerny.
Reply on: N/A #154:
Reálne... Kto s riadnym charakterom má potrebu toto urobiť historickému vozidlu? Alebo stále platí, že chrakter ľudí, čo to zachovávajú, hnije spolu s vozidlami?
Reply on: N/A #154:
Funkčná vzorka kindermafie a nepriazne osudu tomuto vravím 🙂
Reply on: N/A #153:
Uskladnenie je stastnejsi pripad, horsie je ked Di Elcom sa zo svojho miesta teleportuje vedla dekla na podlahu, pretoze diely maju vlastne nohy..

Fotka opatovne nie je moja.
Reply on: upravovač fotiek #152:
Ak to chce človek urobiť dôsledne, tak určite v dielni. Ak to robí naša neslávne známa nepriazeň osudu, tak dielce sa dostanú akurát tak do súkromných "zbierok" alebo vedľa vozidla...

Taký Ikarus s číslom 4806 toho bol krásnym príkladom, keď kindermafia v Krasňanoch zaúradovala a museli sme zrazu prečíslovať 4804 na 4806. Jednoducho napochodovať do vtedy tzv. depozitára a ukradnúť si čo chcem a asi si to vystaviť potom doma v obývačke...

Tým však iba chcem povedať, že pokial to nerieši niekto seriózne v dielni, spôsob - krádež si vždy nájde svojich ľudí.