Pred polstoročím sa začali rušiť sprievodcovia v bratislavskej MHD

Sprievodcovia patrili neodmysliteľne k bratislavskej MHD od jej vzniku v roku 1895. Spočiatku sa voľne pohybovali vo vozidlách a predávali cestujúcim cestovné lístky. S príchodom nových vozidiel po druhej svetovej vojne boli v autobusoch a trolejbusoch vyhradené stanovištia pre sprievodcov pri zadných dverách, ktoré boli určené pre nástup cestujúcich bez cestovného lístka. Stúpajúci počet vozidiel a cestujúcich od polovice 20. storočia znamenal potrebu zrýchlenia vybavovania cestujúcich na zastávkach. Toto zrýchlenie prinieslo zavádzanie samoobsluhy, ktorá spočívala v inštalovaní samoobslužných pokladničiek do vozidiel, z ktorých si cestujúci po zaplatení zobrali cestovné lístky. Tieto malé pokladničky pre dopravný podnik vyrábal Kovospracujúci podnik mesta Bratislavy. Samoobsluha sa zaviedla najskôr na autobusových tratiach, neskôr pribudli trolejbusové a postupne aj električkové trate. Prvé samoobslužné autobusové linky boli zavedené od 1. novembra 1961. Išlo o linky 27 do Starého hája, 29 do Devína a 21/K do Páleniska, čo spolu predstavovalo 5 autobusov a úsporu 12 sprievodcov. Trate sa vybrali s ohľadom na väčšie množstvo pravidelných cestujúcich, ktorým sa dôverovalo. V polovici decembra 1961 pribudla linka 32 do Vajnor. Vozidlá so zavedenou samoobsluhou sa označovali veľkým písmenom S na prednom čele a nápisom Vozidlo bez sprievodcuna bočnej strane. Predplatné a prestupné lístky kontrolovali vyškolení šoféri.

V rokoch 1962 - 1966 bola samoobsluha zavedená aj na ďalších linkách:

  • od 15.1.1962 linky 24 26
  • od 1.3.1962 linky 21 22 28
  • od 1.8.1962 linky 30 31 31/K 31/V a prvá trolejbusová linka 16
  • od 1.12.1962 linka 34
  • od 1.9.1963 trolejbusová linka 17
  • od 1.10.1963 prvá električková linka 4
  • od 1.11.1963 linka 33
  • od 1.1.1964 linky 25 37
  • od 15.7.1964 linka 38
  • od 1.12.1964 trolejbusová linka 14
  • od 1.4.1965 trolejbusová linka 15
  • od 1.9.1965 trolejbusová linka 18
  • od 1.12.1965 električková linka 2
  • od 1.1.1966 električková linka 5
  • od 1.4.1966 posledná autobusová linka 23
  • od 1.10.1966 električková linka 3

Linka 23, ktorá bola ako posledná z autobusových liniek zmenená na samoobslužnú, slúžila ako zácviková i "nápravná" pre vodičov s nevhodným správaním. Jedným z dôvodov ponechania sprievodcov na linke 23 bolo aj nasadzovanie autobusov Ikarus 630, u ktorých nebolo možné ovládanie zadných dverí z miesta vodiča - až v roku 1966 boli rekonštruované na jednomužnú prevádzku. Samoobsluha na električkových linkách sa zavádzala najskôr na linkách, ktoré boli obsluhované novými vozidlami typu T2 a T3. Aj tieto vozidlá až do roku 1965 boli z výroby vybavované stanovišťom pre sprievodcu medzi prvými a druhými dverami. Prácu sprievodcu v električke T2 je možné dodnes vidieť v známom slovenskom filme Šťastie príde v nedeľu  z roku 1958.

Dobová tlač uvádza, že v roku 1967 pracovalo v dopravnom podniku ešte 266 sprievodcov na trolejbusových linkách 11 a 13 a električkových linkách 5 a 7 (na ktorých v tom čase jazdili súpravy starých električiek), ktorí sa mali postupne preradiť na iné pozície. Neskôr sa sprievodcovia rušili aj na dvojnápravových električkách. Motorový vozeň súpravy bol bez sprievodcu a bol vyhradený pre držiteľov mesačných lístkov, vlečný vozeň bol naďalej obsadený sprievodcom.

Zavedenie samoobsluhy pomohlo tiež vyriešiť situáciu s nedostatkom pracovnej sily v danom období a za prvé 4 roky fungovania priniesla samoobsluha dopravnému podnik úsporu takmer 5 mil. Kčs. Samoobsluha sa v prostriedkoch bratislavskej MHD využívala až do 1. apríla 1976, kedy prišlo k zavedeniu predaja cestovných lístkov mimo vozidiel a ktoré sa označovali sa v mechanických strojčekoch vo vozidlách.

V súčasnosti je možné sa so sprievodcami v MHD stretnúť napríklad v niektorých postsovietskych krajinách. Aj tam sa však už začínajú objavovať modernejšie spôsoby predaja cestovných lístkov, ktoré Bratislava zavádzala od roku 1961.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: N/A #3:
Možno pre tie Ikarusy 630. Pamätám si, že cestovať nimi bolo utrpenie, celé sa to triaslo a bol v tom neskutočný hluk.
Mňa zaujala linka 23: slúžila ako zácviková i "nápravná" pre vodičov s nevhodným správaním. Viete mi niekto povedať viac?
Nachádza sa Amsterdam v postsovietskej krajine 😁 ?
Ja si pamätám aj pokladničky v motorových dvojnápravových vozňoch - bývali v okienku v stene za vodičom.