Po 41 rokoch sa Bratislava rozlúčila s pôvodnými električkami typu K2

Z ulíc Bratislavy odchádza po 41 rokoch posledná nerekonštruovaná kĺbová električka typu K2. Tento typ kĺbovej električky z podniku ČKD Tatra Praha brázdil ulice Bratislavy od roku 1969, kedy bola zakúpená prvá takáto električka. Prvé vozidlo K2 s evidenčným číslom 309 vyšlo na prvé jazdy Bratislavou a zároveň absolvovalo technické skúšky 5. mája 1969. Dopravný podnik ju zakúpil za 810.000 Kčs. Po nabehaní potrebného počtu kilometrov sa električka zaradila do premávky s cestujúcimi. V nasledujúcich rokoch sa dopravný podnik rozhodol riešiť zvyšujúce sa prepravné nároky zakúpením väčších sérií veľkokapacitných kĺbových električiek typu K2. Prvá dvadsaťkusová séria električiek K2 sa zaraďovala do premávky od 18. februára 1972 na linke 3. Neskôr sa začali vypravovať aj na linku 8. Zaujímavosťou bolo v tom čase nastupovanie prednými (samoobsluha) a zadnými (sprievodca) dverami a vystupovanie druhými a tretími dverami. Prevádzka so sprievodcom  pri zadných dverách trvala do konca apríla 1975. Do roku 1977 sa zakúpilo 86 električiek K2, pričom posledná z nich (#394, neskôr 8133) sa až do roku 2009 využívala výlučne na výcvik vodičov. V roku 1983 sa zakúpili ešte 3 vozne K2YU, pôvodne určené pre juhoslovanské Sarajevo. Tieto vozne boli ako jediné dodané s podvozkami pre rozchod 1435 mm, pričom podvozky pre bratislavských 1000 mm boli zhotovené svojpomocne z náhradných dielov.

V tom roku bola zároveň vyradená prvá električka typu K2 #318, z dôvodu prasknutia nosného kĺbu. V roku 1985 dojazdili električky #7024 a 7025 vážne poškodené nehodou a požiarom. Generálne opravy električiek K2 sa vykonávali od roku 1982. Električky K2 zažili viacero prečíslovaní evidenčných čísiel a zaujímavosťou bolo spájanie článkov rôznych vozidiel do "nového" vozidla. Zväčša tomu predchádzalo vyradenie dvoch poškodených článkov pod číslom jedného z nich. Zadný článok prvej bratislavskej K2 #309 (neskôr #7019/II) bol po vyradení odpredaný do Brna, kde ho dostal tamojší vozeň #1131. V 90-tych rokoch prešli existujúce K2-ky viacerými modernizačnými úpravami, ktoré zvýšili ich spoľahlivosť a komfort pre vodiča i cestujúcich. Začiatkom 90-tych rokov sa na vozňoch K2 objavili viaceré celoplošné reklamy. Éra celoplošných reklám netrvala na týchto električkách dlho, už od druhej polovice 90-tych rokov boli K2-ky vybavené reklamnými panelmi na bočniciach, do ktorých sa umiestňovali reklamné plagáty. Celoplošné reklamy na kĺbových električkách sa vrátili až na modernizovaných vozňoch K2S.

Po dodávke električiek T6A5 od roku 1991 nastalo väčšie vyraďovanie električiek K2, ktoré trvalo do roku 1998, kedy sa začali modernizácie električiek K2 na typ K2S vo firme Pars Šumperk, pri ktorých sa výrazne zmenila nielen výbava vozidiel, ale aj ich vzhľad. Prvá modernizovaná električka K2S bola verejnosti predstavená 31. júla 1998 pri príležitosti otvorenia zrekonštruovaného dopravného uzla na Kamennom námestí. V rokoch 1998 - 2009 bolo takto modernizovaných 26 vozidiel K2. V rokoch 2007 - 2009 bolo v Šumperku postavených aj 9 električiek K2S formou novostavby, ktorými sa nahradil rovnaký počet pôvodných vozidiel K2. Atypickou sedemročnou modernizáciou prešlo v Ústredných dielňach DPB vozidlo #7085 na typ K2G, pri ktorej dostalo novú tyristorovú výzbroj, čelá vozidla však zostali pôvodné. Poslednou "Ká dvojkou" ("Káčkou", "Kačicou") v pravidelnej premávke bolo do konca januára 2010 vozidlo #7084 (ex 393) z roku 1977.

Z najstarších vozidiel bolo do zbierky historických vozidiel zaradené vozidlo #317 z roku 1971, ktoré sa postupne renovuje do pôvodného stavu. Zachované zostali zatiaľ aj vozne K2YU #7086 (z roku 1983) a školský vozeň K2 #8133 (z roku 1977).

Na území bývalého Československa jazdili kĺbové električky K2 už len v Brne a Ostrave, kde sa podobne ako v Bratislave venujú ich modernizáciám na rôzne typy, vrátane čiastočne nízkopodlažných. Zo zahraničných miest je možné stretnúť kĺbové električky K2 (po modernizáciách SATRA II a SATRA III) už len v Sarajeve, kde skončili aj dva pôvodne bratislavské vozne #291 (ex 7034) a #292 (ex 7038) v rámci povojnovej pomoci od ČKD Tatra Praha. V bývalom Sovietskom zväze sa električky K2 dožili len začiatku 90-tych rokov 20. storočia.

Comments

No comment has been posted yet.

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.