Program Slovensko podporí udržateľnú mobilitu aj v BSK

Do roku 2027 by sa v Bratislavskom kraji mohli zrealizovať projekty na rozvoj verejnej dopravy za vyše 241 mil. € z Programu Slovensko.

Po nedávnej 350-miliónovej výzve z Programu Slovensko na podporu rozvoja udržateľnej mobility v menej rozvinutých regiónoch vyhlásilo na konci júna Ministerstvo dopravy SR samostatnú výzvu na podávanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok aj pre Bratislavský kraj (BSK). Na projekty zamerané na udržateľnú mobilitu v BSK pôjde z eurofondov v období do roku 2027 suma vo výške 241 817 276 €. Času aj financií je však pomerne málo.

V rámci tejto výzvy sa o príspevky pre projekty môžu uchádzať:

  • Bratislavský samosprávny kraj,
  • Hlavné mesto SR Bratislava,
  • Mestá a obce v BSK zabezpečujúce dopravu vo verejnom záujme prostredníctvom zazmluvneného dopravcu, príp. vlastnia infraštruktúru verejnej osobnej dopravy,
  • Železnice SR,
  • Dopravný podnik Bratislava,
  • dopravcovia vykonávajúci pravidelnú autobusovú dopravu vo verejnom záujme,
  • organizátor integrovanej dopravy.

Projekty môžu byť zamerané na:

  • výstavbu a modernizáciu tratí dráhovej MHD vrátane prvkov preferencie,
  • výstavbu a modernizáciu napájacej infraštruktúry (meniarne, káblové vedenia a pod.),
  • obnovu a modernizáciu mobilných prostriedkov dráhovej MHD a vozidiel zabezpečujúcich MHD a prímestskú dopravu (autobusy na alternatívny pohon vrátane súvisiacej plniacej a nabíjacej infraštruktúry);
  • výstavbu a modernizáciu infraštruktúry VOD (napr. prestupných terminálov, zastávok a záchytných parkovísk, zavádzanie opatrení preferencie VOD),
  • vybudovanie a modernizáciu technickej základne na správu vozidiel MHD,
  • zabezpečenie tarifných, informačných a dispečerských systémov,
  • predinvestičnú a projektovú prípravu.

Podmienkou pre podanie žiadosti je Radou partnerstva BSK/Kooperačnou radou UMR Bratislava schválený projektový zámer tzv. integrovanej územnej investície. Hlavné aktivity projektu nemôžu byť pred podaním žiadosti o príspevok fyzicky ukončené.

Na projekty BSK je vyčlenených 59,8 mil. €, pre projekty UMR Bratislava 101,7 mil. € + 80,4 mil. € 98,6 mil. € + 83,5 mil. € na petržalskú električku a vozovňu Krasňany (po 2. zmene výzvy).

V oblasti udržateľnej mobility boli doteraz Radou partnerstva BSK schválené nasledujúce projektové zámery v predpokladanej hodnote 18,8 mil. €:

  • Výstavba TIOP Bory (ŽSR),
  • Výstavba TIOP Vrakuňa (ŽSR),
  • Výstavba záchytného parkovacieho domu na Astronomickej v Ružinove (pri obratisku autobusov Ostredky, Súhvezdná) (MČ Bratislava-Ružinov),
  • Modernizácia zastávok a záchytného parkoviska B+R, P+R v Malackách (mesto Malacky).

Projektový zásobník Rady partnerstva BSK k júnu 2024 obsahuje tieto projekty za cca 45 mil. €, ktoré sú v nejakom stave pripravenosti:

  • Rekonštrukcia ŽST a vybudovanie záchytného parkoviska (MČ Bratislava-Podunajské Biskupice)
  • Výstavba prestupných bodov a príslušnej infraštruktúry v zmysle aktuálne spracovávanej štúdie (MČ Bratislava-Ružinov)
  • Zvýšenie kapacity prestupného terminálu (vrátane dobudovania bezbariérového prechodu cez železničný nadchod) (MČ Bratislava-Vajnory)
  • Prestupný bod s autobusovými zastávkami (obec Lozorno)
  • Prestupný terminál v obci Plavecký Štvrtok (obec Plavecký Štvrtok)
  • Vybudovanie prestupného terminálu s nadväznosťou na integrovanú dopravu (Modernizácia a rozšírenie kapacity autobusovej stanice, vrátane rozšírenia pruhov a rekonštrukcií autobusových zastávok) (mesto Stupava)
  • Prestupný dopravný terminál Báhoň (obec Báhoň)
  • Výstavba multimodálneho prestupného terminálu v obci (obec Budmerice)
  • Zvyšovanie kapacity prestupného terminálu v obci Častá (obec Častá)
  • Výstavba autobusovej stanice, prepájajúcej viaceré módy dopravy, vrátane vybudovania autobusových zastávok (obec Modra)
  • Zvýšenie kapacity prestupného terminálu a vybudovanie zastávok verejnej dopravy (mesto Pezinok)
  • Zvýšenie kapacity prestupného terminálu Krajinská (mesto Svätý Jur)
  • Vybudovanie prestupného terminálu a modernizácia infraštruktúry VOD v Ivanke pri Dunaji (obec Ivanka pri Dunaji)
  • Rekonštrukcia a dobudovanie prestupného autobusového terminálu s parkovacím domom, Šafárikova ulica (mesto Senec)
  • Zvýšenie kapacity prestupného terminálu, vrátane vybudovania P+R na Železničnej ulici v Senci, II. etapa (mesto Senec)
  • Výstavba prestupného terminálu v obci Tomášov (obec Tomášov)
  • Vybudovanie autobusovej stanice, vrátane autobusových zastávok, a parkoviska (obec Tureň)
  • Informačný systém na zastávkach IDS BK (Bratislavská integrovaná doprava)

Bratislavská Kooperačná rada Udržateľného mestského rozvoja na svojich zasadnutiach schválila doteraz tieto projektové zámery:

  • Nová električková trať v Petržalke, 2. časť Bosákova ulica – Janíkov dvor – II. fáza (dofinancovanie prebiehajúceho projektu)
  • Modernizácia údržbovej základne – 3. etapa, vozovňa Krasňany – stavebné práce – II. fáza (dofinancovanie prebiehajúceho projektu)
  • Električky pre Bratislavu – II. fáza (dofinancovanie prebiehajúceho projektu)

Projektový zásobník nemá Kooperačná rada UMR na svojej internetovej stránke zverejnený. Dá sa predpokladať, že mesto a DPB sa budú uchádzať o financie napríklad na výstavbu projektovo pripravených trolejbusových tratí, modernizáciu Ružinovskej radiály, nákup električiek či modernizáciu vozovne Jurajov dvor.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Petto #4:
Však zhotoviteľ je jasný - ženská postava z Ľadového kráľovstva
Reply on: lostrail #3:
Nie je zhotovitel este ani tusim stavebne, cize tento rok ništ a dalsi rok mozno aspon zhotovitela najdeme. Sak pohoda. 💀
"Da sa predpokladat, ze DPB sa bude uchadzat" o prostriedky na financovanie vystavby trolejbusovych trati - nemala sa TT Patronka - Riviera nahodou uz stavat?
Reply on: samkoh #1:
Žeby nemotorová doprava?
aké ďalšie módy dopravy chcú mať v termináli v Modre apod.?
A ten projekt rekonštrukcie seneckej aut. stanice ma teší, ale rád by som ho videl.