DPB zmení číslovanie trolejbusových liniek (from 1 Nov 2021)

Od 1. novembra budú trolejbusové linky označované dvojcifernými číslami.

Z dôvodu potreby uvoľnenia číselného radu 201 - 212 pre označovanie nových regionálnych autobusových liniek IDS BK pristupuje Dopravný podnik Bratislava od 1. novembra 2021 k zmene označovania trolejbusových liniek, ktoré majú v súčasnosti trojciferné čísla. Po novom budú čísla všetkých trolejbusových liniek dvojciferné, pričom bude dodržané tzv. oblastné číslovanie liniek (zavedené postupne od roku 1997 pre autobusové linky), pri ktorom prvá číslica udáva lokalitu, ktorú daná linka prevažne obsluhuje. Pri väčšine trolejbusových liniek bude zároveň zachovaná posledná číslica z pôvodného čísla. Nové čísla liniek budú tiež v súlade s už dávnejšie zavedenými označovaniami nočných trolejbusových liniek, či náhradnou dopravou za trolejbusy (N44, N47, N72, X72). Dvojciferné čísla by mali byť lepšie rozlíšiteľné aj na displejoch vozidiel a na zastávkových označníkoch.

Zmenené čísla trolejbusových liniek platné od 1.11.2021:

Pôvodné číslo Nové číslo Vysvetlenie nového čísla
201 71 7 - oblasť Dolné hony, zachovaná posledná číslica
202 72 7 - oblasť Dolné hony, zachovaná posledná číslica, číslo podľa nočnej linky N72
203 44 4 - oblasť Koliba, číslo podľa nočnej linky N44
204 64 6 - oblasť Trnávka, zachovaná posledná číslica
205 60 6 - oblasť Trnávka, číslo podľa princípu „na Autobusovú  stanicu premávajú linky 40, 50, 60, 70“
207 47 4 - oblasť Patrónka, číslo podľa nočnej linky N47
209 49 4 - oblasť Kramáre, zachovaná posledná číslica
210 40 číslo podľa princípu „na Autobusovú  stanicu premávajú linky 40, 50, 60, 70“
211 45 4 - oblasť Kramáre, Patrónka
212 42 4 - oblasť Kramáre, Patrónka, zachovaná posledná čísluica

Trolejbusovým linkám 33, N44, N47 a N72 ich doterajšie označenie zostane nezmenené.

Aby mali cestujúci dostatok času na oboznámenie sa s novými číslami, DPB už od začiatku októbra označil zastávkové cestovné poriadky nielen pôvodným, ale aj novým číslom, ktoré bude platné od 1. novembra. „DPB stanovil polročné prechodné obdobie, v rámci ktorého budú trolejbusové linky označené v cestovných poriadkoch a za predným sklom vozidiel duálne, čiže s použitím starého a nového čísla linky. O zmenách bude podnik informovať aj prostredníctvom informátorov priamo na vyťažených zastávkach a tiež online kampaňou na sociálnych sieťach," priblížil hovorca DPB Martin Chlebovec.

Zjednotenie číselného označovania trolejbusových a autobusových liniek nastáva tiež z dôvodu postupného zavádzania hybridných trolejbusov, ktoré v budúcnosti nahradia niektoré súčasné autobusové linky. „Trolejbusová doprava je ekologický variant MHD, ktorý v Bratislave premáva už vyše 110 rokov. Okrem rekonštrukcie a budovania nových tratí máme rozbehnuté aj nákupy viacerých typov vozidiel, ktorými spravíme cestovanie po hlavnom meste ešte príjemnejšie a ekologickejšie. Nové prehľadné číslovanie liniek prispeje k rozvoju trolejbusovej dopravy, keď čoskoro vymeníme autobusy za trolejbusy, ale čísla liniek už meniť nebudeme,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

 

Duálne označenie čísla linky počas prechodného obdobia

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Miro #370:
Najprv bolo písmeno é označenie liniek.

Električky: A, B, C, D, E
Pôvodneé autobusové linky M, P, H nahradili trolejbusy s rovnakým označením.
Reply on: birch #369:
Ok, vďaka viacerým za opravu.
Reply on: johnnyjanko #367:
Tak ja si pamätám časy, keď mali trolejbusové linky čísla od 11 do 18, ale neboli v "samostatnom vesmíre", pretože vtedy mali električky čísla do 10 a autobusy od 20 vyššie. (Nevylučujem, že v časoch, ktoré si ani ja už nepamätám, mali trolejbusy čísla od 1.)

Dnes majú trolejbusové linky čísla 2xx práve preto, že bolo potrebné uvoľniť čísla nad 10 pre električky a preto sa trolejbusom pripočítalo +200. Vtedy totiž už existovali autobusové linky 1xx, ktoré boli expresné.
Reply on: johnnyjanko #367:
Doplním z histórie: V roku 1944 bolo zavedené číselné označenie: električky boli 1-10, trolejbusy 11-20, autobusy 21+. K prečíslovaniu trolejbusov na dvestovky došlo v roku 1980. Pokiaľ viem, k duplicitám v číslach nikdy nedochádzalo.
Reply on: johnnyjanko #367:
trolejbusy neboli cislovane od 1, pretoze tam boli elektricky...
ale boli cislovane v jednom rade s ostatnymi linkami elektrickej trakcie (elektricky+trolejbusy), a pridanie 200 k ich cislam bolo dosledkom toho ze potrebovali uvolnit vyssie cisla pre elektrickove linky....

PS: pri zmene linkoveho vedenia sa praveze naopak malo zmenit rovno aj oznacenie dotknutych liniek, takto v tom robia galimatias na 2x, pricom tento druhy je cisto zbytocny a kontraproduktivny....
Moje nervy, to je tu zase hejtov... Dovolím si pridať vlastný názor. Podľa mňa oblastné číslovanie vždy bolo a bude blbosť a zbytočnosť. Ale prečíslovanie trolejbusových liniek sa mi prevažne pozdáva. Je objektívne správne, aby cestujúci nevidel žiadny rozdiel medzi autobusovou a trolejbusovou linkou. Súčasné schémy siete liniek už nezobrazujú trolejbusové linky inou farbou ako autobusové. V minulosti to tak bolo, a aj samostatný číselný rad mal každému dať jasne najavo, že medzi autobusom a trolejbusom je nejaký principiálny rozdiel. (Dokonca v dávnych dobách, ktoré si už ja nepamätám, to v Bratislave vraj bolo tak, ako ktosi spomínal, že to dodnes funguje v Rige: teda trolejbusy boli číslované od jednotky, ako keby boli úplne v samostatnom vesmíre. V mladosti som počul, ako starší ľudia volali 212ku "dvanástka", pretože kedysi mala také číslo. ***EDIT: viacerí ma upozornili, že to tak nebolo, ďakujem!***) Faktom ale je, že z pohľadu cestujúceho medzi busom a t-busom žiadny rozdiel nie je a umelé rozdiely by mali byť zrušené. Hlavne ak tie čísla vyvolávajú dojem, že sú to regionálne linky.

Dalo by sa pekne fungovať aj bez prečíslovania? Dalo, samozrejme. Budú si ľudia ťažko zvykať na to, že sa im zmenilo číslo linky? Nie, nebudú. Prvýkrát budú niektorí mierne šokovaní, potom už nič. Mnohí dokonca už úvodný šok absolvovali, keď videli na označníkoch nové čísla liniek. Oveľa väčšie problémy spôsobila ľuďom veľká zmena linkového vedenia t-busov pred pár rokmi. Prečíslovanie je oproti tomu nič. Možno je dobre, že sa prečíslovanie nerealizovalo spolu so zmenou linkového vedenia, pretože to by bolo príliš veľa zmien naraz.
Reply on: Melange #363:
nenapísal. napísal si len PR výhovorky na zaobalenie prečíslovania. (to však neznamená že s ním nesúhlasím, len nesúhlasím s tvrdením, že oblastné číslovanie prináša nejaký úžitok bežnej cestujúcej verejnosti).
Reply on: Melange #363:
ze mozno koncne pochopis, ze pre 99.5 % cestujucej populacie je zmena cislovania (bez akejkolvek inej zmeny) cisto len na pritaz.....
mozes si skusit spravit niekde anonymny prieskum, ale upozornujem ta, ze sa ti moze lahko stat ze ta pri tom niektori anonymni cestujuci nakopu do casti tela pouzivanej na sedenie aj za precislovanie pred 20timi rokmi....
Reply on: merice #356:
no dovoľ, ja, čo striedam tescá každú chvíľu, si niekedy aj po 3 rokoch pamätám, kde mali nejaké veci predtým(napr. zámena sladkostí s nápojmi v Brestovke)...
Reply on: Minko #362:
Na čo čakáš, keď som to tu už niekoľkokrát napísal?
Reply on: Melange #360:
oblastné číslovanie nemá pre bežného cestujúceho (nefanúšika) MHD žiadny prakticky význam. Takže stále čakám.
Reply on: Melange #360:
To nie sú benefity vo vzťahu k cestujúcim.
Reply on: Minko #359:
Už som to napísal asi trikrát. Nehovoriac o tom, že to je napísané aj v článku, pod ktorým komentuješ.
Reply on: Melange #358:
všetci tu stále čakáme, že napíšeš ten tvoj benefit vo vzťahu k cestujúcej verejnosti 🤔
Reply on: 810zssk #357:
Prečo klameš?
Reply on: merice #356:
Nikto netvrdí že je to nezvládnuteľné. Ale je to zbytočná zmena bez akéhokoľvek benefitu, ktorá nasrdí veľké množstvo cestujúcich (to už bolo dokázané pri prečíslovaní okolo roku 2000). Takže to niečo vypovedá o nastavení súčasného vedenia DPB, ktoré priroritizuje svoje hrajkanie sa s modelovou železnicou v mierke 1:1 namiesto toho za čo sú platení, teda poskytovania čo najatraktívnejšej MHD.
Inak miestami tu strašne preháňate. Zmena čisiel T busov je fakt zbytočná. Ale nuž keď bude tak sa to cestujúci naučia. Nerobte z ľudí debilov. Oháňate sa tu číslami liniek do momentu vzniku oblastn.číslovania a odvtedy už vyrástla dalsia generácia cestujucich čo nemá šajnu o 120tke 38čke alevo 54ke. Ja som snáď ešte nikdy nepovedal k 75tke 109ina alebo k 50tke 38čka. Áno tú energiu a financie mohol DPB smerovať inam to súhlasím. No ale proste teraz nastúpim do linky 71 a svet sa mi nezrúti. Občas zmenia aj systém regálov a uloženia potravín v supermarkete. A po tretej návšteve už ani neviem, že to bolo pred týždňom inak. Keď ako turista prídem do mesta kde v roku 2018 ma spoj X odviezol z bodu A do bodu B a v roku 2021 sa ten spoj už volá Y je mi to šumafuk. Ako turista, nedomáci si vždy dopredu pozriem ako a s čím sa dostanem z bodu A do bodu B. Práve z dôvodu zmien. A v dnešnej dobe si tieto info dohľadať fakt nie je ťažké. Ani pre domácich. Ani pre turistov. Ešte raz. To prečíslovanie je fakt zbytočné ale zvládnuteľné.
Reply on: kecho #354:
V prípade Petržalky si mnohí pamätajú 21, 28, 47, 55, 113 atď aj preto, lebo tu jazdili v podstate odvtedy ako sa sem nasťahovali a jazdili týmito linkami cca 20 rokov. Po prečíslovaní 1997-2000 sa za 5-8 rokov po otvorení Apolla v 2005 zrušili/opäť zmenili a tak sa nestihli vžiť. Preto namiesto 97, 88, 81, 86, 85 používajú pôvodnú formu.
Reply on: Viko #353:
Pamatam si linky 21,27,28,37,45,47,55,113,118,120 ale to, ze z toho nezmyselne nasilne vznikli 87,83,84,88,95,86 a pod. je totalna blbost. Hlavne, ze si niekto postavil pamatnik zvany oblastne cislovanie.
S Tbusmi to bude to iste. Ak ich chceli precislovat, mali to urobit vtedy, ked menia trasu.
Reply on: 810zssk #349:
Laici na oblastné prečíslovanie z prelomu milénií nespomínajú v dobrom ani v roku 2021, aj keď tam to je spojené ešte aj s tým, že pod prečíslovanie sa skrývali aj škrty... V každom prípade, nie je to dobré mentálne podhubie pre pokus opakovať tento krok.