O prevádzkovanie prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji mali záujem traja uchádzači

Od novembra pravdepodobne príde k zmene dopravcu v regionálnej autobusovej doprave IDS BK.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk vo verejnej súťaži na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy v kraji od jesene tohto roka na ďalších 10 rokov. Podľa výsledkov súťaže by doterajšieho dopravcu Slovak Lines na regionálnych linkách IDS BK mal nahradiť nový dopravca.

Úspešným uchádzačom sa po vyhodnotení ponúk stala spoločnosť Arriva Mobility Solutions, s.r.o. z Nitry, ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu. Na druhom mieste skončila skupina dodávateľov Konzorcium Bratislava, ktoré pozostáva z firiem Slovak Lines Bratislava a TD Transport SK Nitra. Tretí skončil uchádzač z Českej republiky, dopravca Autobusy Karlovy Vary.

Výsledky vyhodnotenia ponúk boli zverejnené po roku od vyhlásenia verejnej súťaže. Dôvodom predĺženia súťaže bolo konanie Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach, resp. následné odvolacie konanie. Jeden z uchádzačov už napadol aj proces vyhodnocovania ponúk, no Úrad pred verejné obstarávanie toto konanie o námietkach zastavil, pretože námietky boli podané predčasne, keďže v tom čase ešte vyhodnocovanie ponúk nebolo ukončené. Námietky smerovali k preskúmaniu mimoriadne nízkej ponuky jedného z uchádzačov. Či príde po zverejnení výsledku vyhodnotenia ponúk k opätovnému podaniu námietok, nie je známe, no dá sa predpokladať, že BSK v rámci vyhodnotenia ponúk dôkladne preskúmal ponuky jednotlivých uchádzačov aj z hľadiska mimoriadne nízkej ponuky a prípadné opakované vyhodnotenie ponúk výsledok súťaže nezmení.

Úspešný uchádzač by mal začať zabezpečovať regionálnu dopravu v Bratislavskom kraji od 15. novembra tohto roka. BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Novinkou v dopravnej obsluhe má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

BSK od nového dopravcu požaduje vozidlá, ktoré budú certifikované z hľadiska Technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Znamená to, že vozidlá, ktoré budú zaraďované ako nové (s rokom výroby od 2020), by mali byť bezbariérové a klimatizované, vybavené kamerovým systémom a moderným informačným systémom pre cestujúcich. Dopravca môže nasadiť aj staršie vozidlá, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požadované parametre. Maximálny vek autobusu zaradeného na linky IDS BK nesmie presiahnuť 15 rokov a zároveň maximálny priemerný vek všetkých používaných autobusov nesmie presiahnuť 9 rokov.

Aktualizácia: Dňa 29. apríla 2021 začal Úrad pre verejné obstarávanie konanie o preskúmanie úkonov obstarávateľa na základe námietok proti vyhodnoteniu ponúk. Ďalší vývoj súťaže tak bude závisieť od rozhodnutia ÚVO.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 810zssk #108:
Hm, to mi úplne uniklo. Tak potom im neostáva nič iné, ako sa vyvraždiť vzájomne 😃.
Reply on: S499.1023 #106:
Tak si prečítaj článok ktorý komentuješ 😉 SL a TD "kandidovali" v konzorciu, predpokladám že v ňom prím hrá TD.
Reply on: S499.1023 #106:
Ale SL sa ako samostatná spoločnosť o prevádzkovanie neuchádzala. Iba ako člen konzorcia spolu s Transdevom.
Reply on: 810zssk #105:
Ja som myslel, že v Bratislave sa ohradzujú SL.
Reply on: S499.1023 #104:
Veď v Bratislave. Kto je podľa teba TD Transport SK?

(Nápoveda: https://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=558223&SID=9&P=1)
Reply on: 810zssk #103:
A kde ešte je to Arriva vs. Transdev?
Reply on: irizar #102:
A ešte za zmienku stojí že v Nitre je to tiež Arriva vs Transdev. Takže si to len vracajú, čím krásne demonštrujú že na tieto žabomyšie vojny doplácajú najviac samotní dopravcovia.
Reply on: 810zssk #100:
Oni maju v SADke proste take social(isticke)ne citenie. 😃
Reply on: S499.1023 #98:
Tak Lajná trápi že to netrápi objednávateľa 😃

BSK očividne má pocit že tam riziko nie je. Napokon, je tam banková záruka 750 tisíc, takže ak by Arriva neplnila čo má, bude z čoho čerpať.
Reply on: irizar #97:
Dakujem, to som nevedel. Tak potom tam ocividne naozaj problem bol, vdaka za vysvetlenie 🙂
Reply on: Viko #95:
To sú hlavne veci, ktoré majú trápiť objednávateľa a nie Lajná.
Reply on: 810zssk #92:
V Tepliciach aj v Prahe padali hlavy, takym tym korporatnym sposobom a la "veduci prevadzky prijal ine vyzvy v ramci koncernu. V Nitre bohvieaku stratu neutrpeli - sankcie v zmluve nemali, takze mesto mohlo byt poburene a hrozit pastickami, ale realne Arrive nemohli nic a nakoniec im este pridali prachy potrebne na dorovnanie miezd. Netrufam si predpovedat, co bude v BA.
Reply on: Viko #95:
Nezdeformoval, tá debata sa od toho článku niekam posunula. Konkrétne som v #92 reagoval na irizarov #91 kde uvádzal príklady kde už Arriva narazila na to že trh práce vyzeral inak než kalkulovali.

Ale teda k tomu čo píšeš:
"Totiž na celorepublikovej nule môžu byť aj s pokutami za 10 neodjazdených poradí denne v BSK a nákladmi na náborovú kampaň v Srbsku" - O celorepublikovej nule sa tu ale nikto nebavil, ja to chápem tak že u Arrivy na Slovensku a v Česku je každá prevádzka samostatnou business unit a teda sa vyhodnocuje samostatne.

"a napriek tomu môže prichádzať k lajnami spomenutému nedodržiavaniu súťažných podmienok" - V takom prípade bude nasledovať sankcia a odlíže si to Arriva. Samozrejme, naše právo (bohužiaľ) pozná inštitút vylúčenia uchádzača pri ktorom je podozrenie že cena je podstrelená na úroveň kedy službu nie je možné poskytovať, ale nemyslím si že v tomto prípade je tá ponuka až tak extrémne nízka aby bolo na mieste ho využiť.

"ohrozovaniu služieb a zvyšovania kvality a bezpečnosti" - Čo je ohrozenie zvyšovania kvality? Kvalitatívne štandardy sú určené objednávateľom, keď ich dopravca nesplní, nasledovať bude sankcia. Bezpečnosť? Máme predsa celý komplex predpisov ktorý ju rieši - ak to niekto porušuje, tak od toho sú tu polícia, inšpektoráty práce a podobne. Objednávateľ nemôže vždy pre istotu vyberať drahšie ponuky a dúfať že ten drahší dodávateľ len tak pre pekné oči investuje do bezpečnosti. Štandard kvality a bezpečnostné predpisy sú pevne stanovené, nemajú lietať hore-dole podľa toho kto práve jazdí daný kontrakt.

"Mimochodom, či akcionára má zaujímať len okamžitý profit bez ohľadu na perspektívu udržateľnosti nebudem hodnotiť" - To tu ani nikto netvrdil.
Reply on: 810zssk #94:
Nezdeformoval si si to trochu?
Bavili sme sa o článku, ktorý prináša tvrdenia v duchu, že ponuka Arrivy je zle nakalkulovaná a môže spôsobiť personálne problémy. To imho nemá nič so ziskovosťou/stratovosťou, kraj v princípe tento údaj nemusí zaujímať a kontrolórov detto. Totiž na celorepublikovej nule môžu byť aj s pokutami za 10 neodjazdených poradí denne v BSK a nákladmi na náborovú kampaň v Srbsku - a napriek tomu môže prichádzať k lajnami spomenutému nedodržiavaniu súťažných podmienok, ohrozovaniu služieb a zvyšovania kvality a bezpečnosti.

Mimochodom, či akcionára má zaujímať len okamžitý profit bez ohľadu na perspektívu udržateľnosti nebudem hodnotiť, keďže nemám ekonomické školy, ale logické sa mi to veľmi nezdá.
Reply on: Viko #93:
Veď samozrejme že ak to peniaze robí, tak z pohľadu akcionára je to dobre. My sme sa ale bavili o tom že Arriva údajne zle kalkuluje mzdové náklady. Keby to tak bolo, zrejme by ich to preklápalo do straty a to by už samozrejme akcionára zaujímalo. Renomé neriešim.
Reply on: 810zssk #92:
Obávam sa, že akcionár má absolútne na saláme detaily fungovania a s tým súvisiacu úroveň renomé, kým to ako celok prináša aspoň nejaké peniaze.
Inak si neviem vysvetliť, ako môžu bez povšimnutia fungovať nielen "bežné veci" ako nespoľahlivé služby a nespokojní vodiči, ale aj rozsiahlejšie problémy - viď okaté a rozsiahle úniky na cestovnom, o ktorých sa hovorí ako o dlhodobom probléme teplickej prevádzky.
Reply on: irizar #91:
Ja ti neviem, buď tých vodičov nejako za tie peniaze zohnať vedia a v takom prípade sú ich kalkulácie dobré, alebo nevedia, ale v takom prípade by museli všade v tebou menovaných mestách generovať stratu - čo ak je pravda tak netuším prečo by tam akcionár ten za to zodpovedný management stále držal. Zaujímalo by ma teda v akom hospodárskom výsledku sú tie spomínané prevádzky.

Tiež som zvedavý čo v prípade Bratislavy znamená Arriva z personálneho hladiska. Dajú to manažovať niektorému zo slovenských tímov (napr. Arriva TT), ktorý s takýmto typom zmlúv nemá skúsenosť? Alebo to postavia na ľuďoch dovezených zo zahraničia, ktorí takéto prevádzky už riadili?

Počul som aj taký šum že údajne mala Arriva na bratislavskú prevádzku stiahnúť Sádovského, čo sa mi nejak veľmi nezdá, ale ak je to pravda, tak stav trhu práce v BA im musel byť známy.
Reply on: Viko #88:
Trh uz Arrivu preplieskal v Teplicich, Prahe, v Nitre... Ani firma v poslednom stadiu zazmrdenosti s top manazmentom karpatskeho typu predsa nemoze byt az taka stupidna, aby sa z toho nepoucila, zvlast ked im hrozia realne a vysoke sankcie.
Na druhej strane, mozu sa spoliehat na pool pravovnej sily napriec ich prevadzkami. Ked mali tie trable v Prahe, Liorbus dostal z centraly prikazom poslat im z kazdej prevadzky troch vodicov, nech to stoji co to stoji.
Nechame sa prekvapit.
Reply on: 810zssk #87:
Tak ešte podajú podnet na Radu ÚVO a minimálne do konca roka s nimi ešte podpíšu dodatok, lebo Arriva to nebude stíhať. 😃