Výpadok tržieb v dôsledku pandémie už ohrozuje prevádzku MHD

Ak štát neposkytne mestským dopravným podnikom pomoc, čoskoro hrozí rušenie liniek i prepúšťanie.

Už takmer rok trvajúci pokles počtu cestujúcich spôsobuje Dopravnému podniku Bratislava (DPB), ale aj ostatným dopravcom na Slovensku, značné výpadky tržieb. Zatiaľ najväčší pokles príjmov od cestujúcich bol v mesiaci január 2021, kedy DPB kvôli protiemidemiologickým opatreniam prišiel na tržbách o 2,5 milióna €.

Výpadok tržieb DPB sa od začiatku koronakrízy vyšplhal na hrozivých 21 miliónov eur. Napriek týmto výpadkom sa DPB snaží obyvateľom, ktorí aj napriek obmedzeniam potrebujú naďalej dochádzať do práce, zabezpečiť kvalitnú, spoľahlivú a bezpečnú verejnú dopravu," uviedla hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Takýto výpadok tržieb však už nie je možné pokryť vnútornými úsporami.

Cestujúcim sa snažíme zabezpečiť maximálnu možnú mieru bezpečnosti a chceme sa vyhnúť ďalšiemu obmedzeniu výpravy vozidiel, ktoré by im skomplikovalo každodenné cestovanie. Od začiatku pandémie sú vodiči MHD v prvej línii a dennodenne odvezú státisíce ľudí. Ak bude nutné vypravovať ešte menej spojov, situácia bude horšia, a namiesto odmeny ich budeme musieť prepúšťať. To si za obetavú prácu v čase pandémie nezaslúžia. Navyše, dopravné podniky okrem iného participujú so svojimi vozidlami a vodičmi na každovíkendových testovaniach obyvateľov. Apelujeme preto na všetky kompetentné ministerstvá, aby nám podali pomocnú ruku. Bez spoľahlivej a bezpečnej verejnej dopravy mestá nedokážu fungovať a skolabujú,“ povedal predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský, ktorý získal od ostatných dopravných podnikov poverenie rokovať s príslušnými ministerstvami o možnej forme štátnej pomoci pre verejnú dopravu.

Bez pomoci štátu hrozí obmedzovanie dopravy a prepúšťanie zamestnancov nielen v Bratislave, ale aj v dopravných podnikoch v Košiciach, Žiline a Prešove. „DPB je 29. najväčší zamestnávateľ na Slovensku, pracuje v ňom cez 2800 ľudí v nepretržitej prevádzke. Vypravuje 100 pravidelných denných či nočných liniek. Stará sa o 900 dopravných prostriedkov a denne prepraví 300 000 obyvateľov a návštevníkov Bratislavy. Celkovo v dopravných podnikoch na Slovensku pracuje cez 5000 ľudí,“ priblížila Ľubica Melcerová.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Solider #93:
Veď PATovič a MATči to inak ani nevedia.
Reply on: si #90:
Narážal som skôr na to, že či si myslíš, že vzhľadom na existujúcu situáciu príde k predĺženiu núdzového stavu aj po 19.3. a že sa tu budú realizovať nejaké choré výplody čínskej propagandy ohľadom akéhosi vypínania krajiny a fabrík.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: si #89:
Veď preto som tu už niekde písal, že by sa mali okrem nočákov a účelových liniek ponechať aj linky ako 36, 50, 65, 87,... v nejakom 30-minútovom intevale. 🙂
Reply on: si #90:
Nič nepadne. A o rekonštrukcií sa má zmysel baviť keď bude existovať idea kto by išiel robiť premiéra (rozumej nebol to úplný pošuk, mal nejake väzby na koalíciu a bol by ochotný to zobrať s vedomím že visí na strane vedenej v tom čase veľmi pomstychtivým psychopatom).
Reply on: Solider #85:
myslim skor ze ak nepadne (nebude rekonstruovana) tak tu bude aj nadalej chaos
Reply on: Urbanway 2423 #88:
problemom nocakov je v podstate uplna absencia tangencialnych dopravnych spojeni, takze cesta ktora ti v case dennej premavky trva 10 minut (cisty cas zo zastavky na zastavku), v case premavky nocnych spojov ju natiahnes bez problemov na hodinu.... (a za dany cas ju mozno zvladnes prejst aj pesi 🙂 )
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: 810zssk #84:
Ale veď práve pri nočákoch nemusíš dlho čakať na prestup a ak niekam nočák nechodí/nepostačuje jeho kapacita, tak sa môže posilniť nejakým účelovým spojom (ktorý by tiež mohol nadväzovať na nejaký nočák), príp. zdvojeným odchodom nočáku.

Ako príklad uvediem napr. 92, tú by podľa mňa stačilo naviazať na N93 a N80 v Petržalke a nikto by nemusel čakať 40 minút na prestup.
Reply on: martinah #86:
A pride kto?
Reply on: Solider #85:
ked padne vlada, zmizne najvacsi producent chaosu
Reply on: si #78:
Myslíš, že padne vláda a bude totálny chaos?
Reply on: IBBI #81:
Lenže ľudia z tej fabriky necestujú do jednej ubytovne, ale po celom meste. Potrebuješ mať nejaku sieť po celom meste a ideálne tak aby sa pri prestupe nečakalo 40 minút.

(To je aj reakcia na #83.)
Reply on: Jak44 #79:
To ale nebráni tomu, aby sa to zaviedlo, veď mesto je akcionárom DPB a tak by samé nemalo chcieť, aby DPB zbytočne vozil vzduch. 🙂

#80
Veď nejaké účelové spoje by mohli robiť návoz/zvoz zamestnancov na/zo smeny (1-2 spoje každým smerom). Vedel by si povedať, ktoré linky by fabrikám chýbali, lebo mne ich až toľko nenapadá.

Teraz mi ale napadol problém so skoršou premávkou nočákov a to ten, že by centrum úplne stratilo obsluhu, preto by možno bolo vhodné minimálne presmerovať N61 cez Nám. SNP, príp. ponechať premávku (aspoň niektorých) električiek v nejakom 15/30-minútovom intervale. Nejaká L1, ktorá by išla až do Petržalky a nadväzovala na N80 alebo N99 by podľa mňa zmysel mala.
Reply on: IBBI #81:
Vidím tu dva rozmery:
1. Príprava každej zmeny niečo trvá. Zákaz vychádzania bol ohlásený pomerne náhle a nikto nevie, či ide o dlhodobý krok. Pokojne to môže byť tak, že DPB po oznámení zákazu vychádzania na obmedzení MHD po 20. hodine začal pracovať, cca o 2 týždne to bude mať hotové, týždeň pobeží kampaň a tri dni po reálnom vstúpení zmeny do platnosti sa zákaz vychádzania zruší.
2. Večerné vozenie vzduchu štve každého a je v istom zmysle provokáciou. No ruku na srdce - skrátením dennej premávky sa až toľko neušetrí. Ušetrí sa nejaká nafta/elektrina + pár vodičom sa zaplatí menej hodín. Počet vozidiel ale vypravíš rovnaký, počet vodičov, ktorí nastúpia do práce, zostane rovnaký tiež.
Potom je tu ešte otázka, kde vôbec možno dopravu obmedziť tak, aby bola ešte použiteľná. Možno tak akurát oklieštením nosných liniek. Asi sa zhodneme, že sekať večerné intervaly na L37, 65 či 91 veľmi nejde.
Reply on: 810zssk #80:
A mas pocit, ze tu po 20:00 cestuju masy ludi z fabrik? Tie vozy su uplne prazdne teraz a premavaju ako v PRACOVNY den. Ak sa dakde z tych 3275 fabrik v BA menis mena, kludne nech idu spoje. Ale aby to premavalo prazdne...
Reply on: Urbanway 2423 #77:
Otázka je či by taký režim stačil na rozvoz z fabrík a podobne, lebo tie fungujú normálne.
Reply on: Urbanway 2423 #77:
A môže to DPB zaviesť sám od seba? Pokiaľ viem, všetky zmeny musí minimálne odobriť magistrát.
Reply on: Urbanway 2423 #77:
tak ono je otazne ci to ma zmysel riesit alebo to o 3 tyzdne nachvilu zavru komplet....
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: IBBI #76:
Ja sa DPB čudujem, že ešte nezaviedlo premávku nočákov (+účelových spojov) od 21-ej. Všetci hovoria, že treba šetriť, ale na druhej strane nám tu večer premáva MHD, akoby sa nič nedialo, ale hlavne že sme zrušili posilové linky v špičke...
Je nutne, aby premavala MHD po 20:00 (prazdninovy rezim, prac. den) ked je zakaz vychadzania?
Reply on: Ktosicosi #73:
Ok hovorím o tom že prepustit by mali dôchodcov a nie ľudí ktorí sú v produktívnom veku
Dôchodcov ktorí sa v tichosti schovávajú v tej spoločnosti je ešte stále dosť