Popis projektu
Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať by mala zabezpečiť obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Zároveň sa tým vytvorí nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).
Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc buď na Prístavnej ulici, alebo po Mlynských nivách.
Aktuálny stav (k 3/2021)
Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).
V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pred divadlom má určiť štúdia uskutočniteľnosti.
Po spracovaní zmien územného plánu by malo nasledovať enviromentálne (EIA) posúdenie navrhovanej električkovej trate, územné a stavebné konanie.
Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024.
Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
- Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
- Počet zastávok: cca 6
- Predpokladaný termín realizácie: do ~ 2024
- Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
- Financovanie: neurčené
Ďalšie informácie
- Prezentácia možných trás električky v novom bratislavskom centre
- Električkové trate v novom centre mesta Bratislavy - dopravné modelovanie
- Posúdenie hlukovej záťaže električkovej trate na budovu SND
- Projekt nového koľajového okruhu vypracovaný spoločnosťou JTRE
- Kompromisné riešenie trate podľa magistrátu
- Územný plán hlavného mesta s návrhom električkovej trate Košická - Pribinova