Električková trať Pribinova - Košická

Opis projektu

Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať zabezpečí obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať zároveň umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Vytvorí sa tým nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).

Na trati sa bude nachádzať šesť zastávok s pracovnými názvami:

  • Nové SND (na Pribinovej, približne na úrovni dnešného nástupišťa linky 29 Malá scéna)
  • Eurovea (na Pribinovej pred križovatkou s Čulenovou)
  • Prístavná (na Košickej za križovatkou s Prístavnou)
  • Košická (na Košickej za križovatkou s Mlynskými nivami)
  • Dulovo nám. (na úrovni dnešnej zastávky autobusov)
  • Trhovisko (navrhnuté sú dva varianty - buď na Miletičovej na úrovni dnešnej trolejbusovej zastávky vedľa trhoviska, alebo pri severnom vchode trhoviska)

Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc. Napojenie Biskupickej radiály sa predpokladá na Mlynských nivách.

Financovanie výstavby sa predpokladá z eurofondov v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027. Na financovaní projektovania a výstavby trate sa bude podieľať aj spoločnosť J&T Real Estate, prípadne ďalší investori, ktorí budujú nové bratislavské centrum v zónach Eurovea 2, Nivy, Klingerka, Cvernovka.
 
Električkovú trať po Pribinovej a Košickej navrhovala v rámci projektu Spojená Bratislava postaviť aj spoločnosť J&T Real Estate. Ich návrh je znázornený na obrázku nižšie.

Aktuálny stav (k 12/2023)

Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).

V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pred divadlom má určiť štúdia uskutočniteľnosti. Zmena územného plánu obsahujúca novú električkovú trať bola schválená mestským zastupiteľstvom v októbri 2021.

V júni 2022 podpísalo mesto memorandum o spolupráci so spoločnosťou J&T Real Estate, podľa ktorého spoločnosť na vlastné náklady spracuje všetky stupne projektovej dokumentácie a poskytne finančný príspevok na prípravu a realizáciu tejto električkovej trate.

Koncom júna 2022 bol zámer výstavby trate Košická - Pribinova predložený Okresnému úradu Bratislava na zisťovacie konanie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V auguste 2023 Okresný úrad Bratislava rozhodol, že zámer sa bude ďalej posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, najmä z dôvodov bližšieho vyhodnotenia negatívnych vplyvov hluku na okolie, potreby posúdenia trate z hľadiska infrazvuku a vibrácií, potreby navrhnutia a porovnania viacerých variantov trate s prioritou environmentálne najpriateľnejšieho riešenia a vyhodnotenia dopadu úbytku vegetačného krytu na lokálnu klímu a zdravie ľudí. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť v decembri 2023.

Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024, v súčasnosti mesto predpokladá, že výstavba by mohla prebehnúť v eurofondovom programovom období 2021 - 2027.

Plánovaná trať na Pribinovej ul. vyznačená dlažbou (2023)

Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
  • Počet zastávok: 6
  • Predpokladaný termín realizácie: neurčený
  • Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
  • Financovanie: neurčené

Ďalšie informácie

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Urbanway 2423 #84:
Vieš ako vyzerá zjazd z Mosta Apollo? Je tu len stará fotka, ale chodník ešte ostal v pôvodnom stave a na mieste cesty má ísť električkahttps://www.google.com/maps/@48.1403376,17.1288558,3a,75y,138.61h,83.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sau09AK6h9a9kTJlMo0xftQ!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu Podľa fotiek áut, či značiek odhadujem, že svetlá výška je okolo 4,5m Teraz čo? Chodci aj cyklisti teraz pôjdu dole a hore, aby boli zarovno s električkou? Navyše, už teraz, čo tam je nakreslená tá cyklotrasa, tak nie je podľa normy, ale len tak, aby sa nepovedalo. Takže, či chceš, či nie, ten plot ak som to dobre odhadol tam bude musieť byť. Norma pozná niečo také ako sklony pre cyklistov.

Križovatka, ako je GJH, električková trať potrebuje 7m, každé nástupište musí mať 1,5 šírku a dlhé 35m minimálne. Pri tom, čo tam bolo nakreslené, tak sa reže z toho pozemku pri škole. Takže hneď za križovatkou bude električka križovať cestu. Bude tam semafor? Alebo ako si to predstavuje mesto? Autá v čase špičky tade chodia skoro stále. stredový pás má 7m, na Dulovom námestí teda ak zrušia zastávku autobusov, tak tam dajú to nástupište. Ale čo teraz? Autobusy už nebudú premávať po Košickej? Či budú jazdiť po električkovom páse? A pozri si aj to hara-kiri čo vzniká medzi Dulovým a Miletičkou. Medzi Prievozkou a Miletičovou máš na 850m 4x križovanie cesty a električky. Fakt riaden bordel.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: bobitwo #83:
Ak by bol najväčší problém podjazd pod Mostom Apollo, tak by sa mohla zakopať hlbšie nielen električka, ale aj cyklotrasa a cesta a plot by teda nebol potrebný. Čo sa týka odbočenia z Pribinovej na Košickú, tak to by malo viesť vedľa súčasnej cesty, keďže budovy, čo sú v tých miestach sa majú zbúrať.

Už dávnejšie boli zverejnené aj 2 výkresy s presným (navrhovaným) vedením ET tu (Zámer.zip):
https://www.enviroportal.sk/eia/detail/nove-elektrickove-trate-v-bratislave-usek-kosicka
Reply on: lostrail #82:
Ja viem, že nehovorí nič nové. Sám som pátral, ako sa to teda má riešiť, dokonca známy sa pýtal na jednej debate samotného Valla, že kde je nejaká dokumentácia k nahliadnutiu, že ako to bude vyzerať a ako sú riešené detaily trasy, odpoveď bola, že povedal kade pôjde električka a tým to skončilo. Vidím dennodenne tú fušerinu na petržalskej električke a to sa stavia doslova na zelenej lúke, nezmyselné riešenia križovatiek, čo som videl, nezmyselné skákanie cyklotrasy z jednej strany električky na druhú...

Jasne, že sa dá zakopať hlbšie električka, to problém nie je. Problém je to, že v tom momente tam musíš dať plot, je tam cyklotrasa a tá musí mať od plotu bezpečný odstup min. 50cm. Priestor tam proste nie je. Navyše, mesto za X rokov nebolo schopné prepojiť cyklotrasu z medzi Starým mostom a mostom Apollo.
Reply on: bobitwo #81:
Clanok ako taky nehovori nic nove, resp. neposkytuje materialy, ktore by uz neboli publikovane predtym alebo prinasali vacsi detail. Nejake to (chude) maso pride az ked mesto odhali ten svoj tajomny argument, ale aj to pochybujem, ze je to nieco, co vsetkym vytrie zrak. Uz je okolo toho taka dymova clona, ze by to nemalo byt nic mensie ako skutocne UFO s funky mimozemstanmi, ktori prisli po Emmu Drobnu. Ale nebude.
Treba si vsimnut akurat tuto vetu: "Mesto už má v rukách kľúčový argument, ktorý má byť v blízkej dobe zverejnený." Ergo uz nema zmysel po takej vete citat dalej, lebo nic ine sa v celej veci neudialo a tak je zrejme, ze ten zvysok bude len recyklat starsich veci.

Takze je aj zbytocne rozoberat detaily, ktore si popisal, lebo ziadne este neexistuju. V lokalite pracujem, takze co sa tyka svetlosti podjazdu pod mostom, to myslim elektricka zvladne (a keby som sa mylil, urobit nie velmi hlboku jamu zas nebude az taky problem). Tie ostatne veci budu na debatu, ked bude vypracovana a zverejnena podrobna projektova dokumentacia.

tl;dr:
Clanky na yimba.sk treba brat s urcitou rezervou. Najvacsiu informacnu hodnotu tam ma spravidla vzdy kvazi prvy clanok, ktory predstavuje projekt ako taky. V tych dalsich treba hladat len, co sa posunulo, resp. zmenilo, co nezriedka byva v jednej alebo dvoch vetach.
No a potom su tam taketo clanky - prietokove ohrievace, za to s bombastickym clickbaitovym nadpisom, ktory sa tvari, ze prichadza zasadny prielom a ma ta akoze udrzat nazhaveneho k danej teme, no v skutocnosti je tam len ta jedna veta "Stay tuned, coming soon". Tymto dakujeme socialnym sietam za ich pay by click model.
Nič v zlom, ale nikde nevidno nejaké detaily, ako sa chce trať viesť. Čiara na mape je krásna, znesie veľa. Zo 7 obrázkov sú 4 ako vidno električku pred divadlom. Chýba detail napojenia na Šafko, v jednom z najväčších kopcov má byť výhybka? Od Šafka po SND je to zhuba 450m, električka pôjde cez 4 veľké križovatky a čase dopravnej špičky tam je plno. Pod Mostom Apollo akurát v mieste, kde by mala ísť električka, tak vyúsťuje cyklotrasa. Neviem aká je teraz svetlá výška Mosta Apollo, ale električka potrebuje 5,5m na výšku. Ďalšia vec, vedľa podľa Google maps, čo som meral, tam je tak cca 9-10m priestoru, električka potrebuje 7m. Cyklopruh má normovú šírku 1,25m x2, pre chodcov minimálna šírka chodníka 1,5m. Ak sa osadí zábradlie, aby cyklisti nevleteli priamo pod električku, treba ďalších min. 0,75m. Teda len pre chodcov a cyklistov treba min. 4m, električka potrebuje 7m, to sme na 11m minimálne. Keď električka zahne za Apollo, tak kade tam chce ísť? Medzi zjazdom z mosta a tými budovami je miestami ledva 1,2m priestoru a električka potrebuje 7m. Teda tie budovy sa budú búrať? To bude megadrahé. Posledná vec, čo vidno, aspoň podľa obrázka, tak keď električka prejde na Košickú, tak má byť vedená v smere na Miletičku v rovnakých pruhoch ako autá? Ale ako to mysleli, keď električka tam bude potom jazdiť v protismere? Nie je to blbosť? Lebo nech rám, ako rátam, električka potrebuje 7m, dajme tomu mesto bude šetriť priestorom, tak len 1 pruh, ale aj to treba min. 3,25m na ten pruh, je tam cyklopruh, to je ďalších min. 1,25m Zruší sa pozdĺžne parkovanie a vyrúbu sa všetky stromy? Od chodníka po chodník čo som meral na mape je zhruba 20m. Ako bude vyzerať križovatka pri Trhovisku? Tam toho priestoru ozaj veľa nie je.
Reply on: eMDi #78:
Tak ale to suvisi priamo s jej osobou. Praveze ked je ona kulturna katastrofa, tak by nemusela ochkat nad pokazenymi vyhladmi na hrad, ci strasit ludi vrazednymi vysokorychlostnymi elektrickami. Niektori umelci su totiz uz precitliveni a maju problem odhadnut, kde konci rojcenie a zacina pragmatizmus. O nej neviem povedat.
Reply on: lostrail #77:
jej ministerstvo dalo uz udajne trestne oznamenie v suvislosti s peticiou na jej odvolanie, takze naozaj si nemozes byt u nej nicim isty 😃
Reply on: 6503 #75:
Niekde sa vyjadrila, ze je priamo proti tomu? Ci len tak, lebo Vallo a PS?
Reply on: MATU1 #74:
Ak by bola EIA ukončená dnes, boli by doriešené spory, tak pri DSZ, DÚR + ÚR, DSP + SP, DRS, výkup pozemkov, príprava stavby, atď...tak možno 2030.
Nepomýlil si 2027 Košickú s dostavbou Petržalky? 😁
Reply on: MATU1 #74:
Pri Simkovicovej nehrozi.
Reply on: Mhr1 #72:
Ja som tú ulicu stále považoval za integrálnu súčasť trhoviska, takže by som na to pozeral tak, že električka z neho niečo ukrojí
Reply on: S4mkooux #71:
Ale veď je tam ulica paralelne s Miletičovou, ktorú dnes používajú trhovci. Miesta je tam dosť, akonáhle električka od Košickej šikmo prekríži Miletičku, dostane sa na túto dopravne úplne nevyužitú cestu. A predávajúci sa presunú, trhovisko je dosť veľké.
Mám taký pocit že tu električkovú trať pri Trhovisku sa im nepodarí spraviť, teda ako možno hej ale ako by boli umiestnené zastávky u električiek a autobusov/trolejbusov na Trhovisku či jak to bude že či sa kvôli tomu zmenší Trhovisko lebo v tej predstave to Trhovisko vypáda úplne inak či budú mať električky a autobusy/trolejbusy spoločný pruh alebo nwm čo a keď to Trhovisko ma malý pruh tak jak by išli električky.
Reply on: Viliam22 #69:
Bývam v Bratislave priamo pri Záhradníckej, tiché to zrovna nie je. Ale nevadí mi to! Som rád, že bývam blízko centra, kam dôjdem pešo, alebo sa zveziem električkou. Komu v meste vadí hluk z dopravy, nech sa odsťahuje na samotu. V Prahe bývam v slepej ulici, 700 m od električky, 600 m od autobusu, nič z toho samozrejme nepočujem. Ale 2 km od nás je pražský okruh a ten počuť je! 24/7, hluk pozadia. A čo? Zbláznim sa? Budem sa sťažovať? Komu? Na lampárni? A na jar zmenili svoje chovanie drozdy. Pre celodenný hluk všeobecne začali spievať večer až do polnoci - ornitológovia to potvrdzujú, že je to pre hluk, cez deň ich samičky slabšie počujú, preto sa preorientovali so spevom na noc. Budem žiadať vystrieľanie spevavých vtákov?
Pred novým SND treba vybrať takého staviteľa, ktorý má s nízkohlukovými stavbami skúsenosti.
Reply on: BielikR #68:
Mne najtichšia príde zelená na Záhradníckej (opravte ma niekto ak sa mýlim), ľudia reagujú na chyby na novej trati v Karlovej Vsi
Tak mi napdlo...na ktorej casti radial mame najtichsiu trat(dufam ze to bude nejaka nova, nie daka z pred 20 rokov)...lebo ti niektory protestujuci ludia sa casto pozeraju na fuseriny u nas, a nie na nove (tiche) trate (ak dake vobec mame)
Reply on: Viko #64:
Dik za zhrnutie. Asi sa to dalo cakat vzhladom na to, ake silne, ale zaroven zbytocne emocie do toho odporcovia vlozili. Bieda je to, ze kazdy z tych akoze argumentov sa dal pomerne logicky vyvratit. No nic, takto sa cela akcia este viac predlzi.
Reply on: jano55 #65:
Lebo to vytlacia a potom skenuju. Elektronizacia level milion.