Električky na Račianskej radiále s problémami
  • This is an archived page. Current information can be found in left menu.

Nedostatočná preferencia električiek na Račianskej radiále má za následok meškanie a preplnenosť električiek.

Nový školský rok priniesol so sebou aj problémy v električkovej doprave na Račianskej radiále. V súvislosti s aktuálne platným linkovým vedením električiek kvôli výluke v Karlovej Vsi a Dúbravke premáva do Rače iba električková linka 3. V úseku ŽST Vinohrady - Blumentál ju od 2. septembra posilňuje aj linka 7 premávajúca počas špičiek.

Zhoršenie intervalu

Pred júnovými zmenami premávali v rannej špičke z Rače linky 3, 5 a 7, ktoré vytvárali následný interval medzi spojmi 2 - 3 minúty. V popoludňajšej špičke mali linky 3 a 5 do Rače spolu interval 4 minúty.

V súčasnosti má linka 3 v rannej špičke interval 4 minúty, v sedle a popoludní premáva každých 5 minút. V rovnakom intervale premáva aj linka 7. Oproti predvýlukovému stavu tak prišlo k miernemu predĺženiu intervalu spojov ráno aj popoludní. Prax však ukazuje, že pravidelný interval 4 minúty v úseku Komisárky - ŽST Vinohrady a 2 minúty v úseku ŽST Vinohrady - Blumentál zostal len na papieri z dôvodu meškaní jednotlivých spojov. Niektoré meškajúce spoje sú preto preplnené a cestujúci na zastávkach bližšie k centru sa už do električiek nedostanú.

Podľa cestovných poriadkov by mala linka 7 odbremeňovať linku 3 od ŽST Vinohrady do centra, ale vzhľadom na meškania linky 3 sa to často nedeje a cestujúci z vlakov tak nastupujú do preplnenej električky linky 3 z Rače, ktorá príde na zastávku ako prvá.

Linka 3 je navyše v centre previazaná s linkou 9 do Ružinova, takže meškania získané na jednej radiále sa prenášajú aj na druhú radiálu a opäť nastáva nepravidelná premávka.

Chýbajúca alebo nespoľahlivá preferencia električiek

Za meškaniami električiek na Račianskej radiále je najmä chýbajúca preferencia električiek na križovatkách Detvianska - Čachtická a Hečkova - Račianska. Električky často zabrzdí aj nespoľahlivá preferencia na križovatkách na Púchovskej, na Peknej ceste a pri ŽST Vinohrady. Problémom sú aj automobily stojace v zápche na Račianskej, ktoré nezriedka zablokujú výjazd električiek od ŽST Vinohrady.

Nepravidelnosti v premávke električiek spôsobuje aj rozdielny spôsob jazdy jednotlivých vodičov električiek. Niektorí svojou pomalou jazdou naberajú meškanie. Sú však aj vodiči, ktorí sa svojim aktívnym prístupom snažia vzniknuté meškania minimalizovať.

Do vyriešenia vyššie uvedených problémov by situáciu na Račianskej radiále mohlo zlepšiť predĺženie električkovej linky 7 až do Rače.

Doplnené vyjadrenie DPB:

"Veľmi nás mrzí, že v súčasnosti nie je kapacita električiek v Rači dostatočná. V spolupráci s mestom túto situáciu už aktívne a prioritne riešime. Podľa preberaného návrhu by električky do Rače mohli jazdiť až dvojnásobne častejšie, čím by prišlo k navýšeniu ich kapacity až o 100 %. Vieme si predstaviť, že interval v rannej špičke by mohol byť iba 120 sekúnd a električky by tak jazdili ešte častejšie, než mnohé systémy metra v západnej Európe. Kapacita by sa mohla zvýšiť až na cca 10 tisíc cestujúcich za hodinu a čakanie na zastávkach by sa taktiež výrazne skrátilo. Veríme, že mesto, ktoré je objednávateľom dopravných výkonov, tento návrh schváli. Takéto posilnenie by bolo naozaj na mieste, pretože električková doprava je pre obyvateľov Rače absolútne kľúčová. 

Taktiež ak chceme dostať do MHD ďalších cestujúcich z áut a plánuje sa spustiť parkovacia politika, musíme spoločne hľadať riešenia, ako kapacitu verejnej dopravy zvyšovať. Napriek tomu, že dnes električky jazdia plné, vítame, že cestujúci aj v tejto oblasti mesta začínajú dávajú prednosť cestovaniu MHD pred cestovaním v autách. Za posledné roky došlo na račianskej radiále k výraznému nárastu počtu cestujúcich a aj z tohto dôvodu sme tu napr. testovali prevádzku až trojvozňovej električkovej súpravy. Električkami začínajú cestovať aj ľudia z regiónov, ktorí nechcú pri ceste do mesta trčať v zápach, ale auto odstavia na konci Bratislavy a ďalej do centra cestujú električkou. Taký bude aj zmysel plánovanej parkovacej politiky, ktorou sa význam MHD v Bratislave ešte zvýši. Pracujeme na tom, aby sa naďalej zvyšoval aj komfort cestujúcich," uviedol Martin Žarnovický z marketingového oddelenia DPB.

Doplnené vyhodnotenie dopravného prieskumu v Rači:

Na naše otázky ohľadne dostatočnosti prepravnej kapacity a intervalu na Račianskej radiále od začiatku školského roka nám Dopraný podnik Bratislava poskytol výsledky dopravného prieskumu vykonaného počas prvého septembrového týždňa. Zároveň sme dostali porovnanie pravidelnosti premávky pred zmenami k 22.6. a v súčasnosti.

"Pracovníci DPB, a.s. vykonali v súvislosti so začiatkom školského roka dopravný prieskum, na základe ktorého odporučili Magistrátu hl. m. SR Bratislavy vykonať zmenu v linkovom vedení v podobe predĺženia linky č. 7 do Rače v čase ranných zvýšených prepravných nárokov. Prieskum sa vykonal prostredníctvom pracovníkov na to určených a prostredníctvom systému automatického počítania cestujúcich (APC) vo vozidlách, ktoré sú týmto vybavené," uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Z hľadiska pravidelnosti premávky bolo z palubných počítačov električiek zistené, že pred 22. júnom, kedy z Rače premávali do centra linky 3, 5 a 7, bola výrazne vyššia nepravidelnosť premávky, t.j. väčšie meškania jednotlivých spojov. Z údajov vyplýva, že priemerné meškanie linky 3 na Račianskom mýte smerom z Rače bolo takmer 140 sekúnd, linka 5 meškala priemerne 91 sekúnd a linka 7 až 149 sekúnd.

Počas prvého septembrového týždňa, kedy z Rače premávala len linka 3, bolo priemerné meškanie na Račianskom mýte smerom z Rače iba 78 sekúnd. Pravidelnosť premávky sa tak napriek spomenutým problémom zlepšila.

Z hľadiska obsadenosti vozidiel bolo počas prvého septembrového týždňa zistené, že maximálne zistené hodnoty boli v úseku ŽST Vinohrady - Račianske mýto a dosahovali hodnoty tesne nad hranicou 200 cestujúcich/spoj medzi 7. a 8. hodinou rannou, čo je ešte pod udávanou maximálnou kapacitou nízkopodlažnej električky, resp. súpravy T3/T6A5.

Prieskum zároveň ukázal, že v sedle a popoludní je ponúkaná prepravná kapacita smerom do Rače plne postačujúca. Priemerná obsadenosť spojov z centra mesta do Rače sa pohybovala v približne okolo 50 - 60 cestujúcich. Maximálne hodnoty sa pohybovali okolo 100 až 120 cestujúcich/spoj.

"Snaha dodržiavať cestovný poriadok aj v čase zvýšených dopravných nárokov na linke č. 7 a meškanie linky č. 3 spôsobujú situácie, v ktorých sa počas rannej prevádzky na električkovej trati vyskytne vozidlo linky č. 3 pred vozidlom linky č. 7. To vedie k neúnosnému obsadeniu už preplnených vozidiel linky č. 3 a minimálnemu využitiu linky č. 7. Veríme, že predĺžením linky č. 7 sa zabezpečí rovnomerná obsluha ako z hľadiska frekvencie spojov, tak aj z hľadiska dostupnej voľnej kapacity vozidiel," uzavrela stanovisko DPB Adriana Volfová.


10th Sep 2019, doplnené vyhodnotenie dopravného prieskumu v Rači - 12th Sep 2019
-mhd-

Comments

Login: Password:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 8 MB).
You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.

Dave17716.9.2019 9:40  +1#62 Re:
Dnes ráno okolo ôsmej som vyskúšal L7. Nastupoval som na Hečkovej a všetky miesta boli obsadené. Čo mne osobne nevadí, ale ak niekto bude naďalej tvrdiť, že cestujúci na Peknej ceste si budú vyberať aj ráno kde si sadnú, tak klame. Každopádne za mňa palec hore DPB.
S499.102312.9.2019 19:24  +5#61 Re:
Reply on #48 od fanatikmhd:
A ty čo už vyrábaš z polhodiny necelú hodinu? Si sa pýtal, koľko trvá kolo a tvrdil si, že pol hodiny bohate stačí.
Viko12.9.2019 17:02  +6#60 Re:
Reply on #52 od fanatikmhd:
Kokos, ty fakt cestuješ po inom meste než všetci ostatní... Ak nechávanie ľudí na zastávkach je pre teba rovné pohodovému zaplneniu L1, tak naozaj nie si vhodná vzorka pre zlepšovanie MHD.
Dave17712.9.2019 10:38  +7#59 Re:
Reply on #56 od fanatikmhd:
Je zásadný rozdiel medzi:
a) na Peknej ceste si budú vyberať aj ráno kde si sadnú (tvoja hypotéza),
b) na Peknej ceste sa nezmestia do električky (súčasný stav).
Máš radiálu, kde už LTT stíha kapacitne a máš radiálu, kde nestíha kapacitne. Ktorú budeš riešiť?
Fakt je, že interval 4 minúty v úseku Komisárky-Vinohrady je nedostatočný.
si12.9.2019 10:30  +5#58 Re:
Reply on #57 od si:
PS: aj aj to to neskusaj tuto nedelu, ma byt vinobranie, to verim tomu ak bude pouzitelne pocasie ze by sa asi narvalo aj v nedelu rano...
si12.9.2019 10:28  +6#57 Re:
Reply on #56 od fanatikmhd:
chcem vidiet ten spoj rano v spicke aj pri 2minutovom intervale kde si budu moct ludia na peknej ceste vyberat kde si mozu sadnut....
mozno leda ak tu 2minutovu "spicku" spravis v nedelu rano....
fanatikmhd12.9.2019 10:15 -7 +2#56 Re:
Reply on #55 od si:
Alebo sa tak vozím každý deň, každý druhý deň prímestskými vlakmi v najexponovanejších časoch a smeroch, a vidím realitu.
Tú istú ako keď dakto povie že vlaky do Petržalky nie sú vyťažené, a ráno o deviatej príde do PTA jánoš s troma stovkami cestujúcich.
To však neznamená, že tam pôjdu dva jánoše.
Nie, pracujem s tým, čo mám. Áno, osobne by som videl potenciál na každej radiále 90 sekúnd a v sedle 3-4 minúty, ale proste nejsou lidi, nejsou vozy, a nejsou prachy.
Dosť je to sôsobené tak. ako u david1 nepochopením systému objednávky výkonov:
Pri vlakoch objednáva GVD MDV, ktoré zazmluvní zssk o výkone. Lenže MDV a Érsék tak ako na Jiřího K. každý druhý pľuje, realita je inde.
Ministerstvo financií dostane objednávku na uvoľnenie časti rozpočtu. MinFin vezme túto sumu, a okreše ju o nejakých 20%. Tento pľuvanec do tváre následne MDV musí transformovať na GVD. Prídu politické objednávky, ktoré sa skrátka musia splniť (bez ohľadu na ministra, či riaditeľa sekcie, tento stav stál Kubáčka miesto), a následne zo zbytku vyrobiť použiteľný GVD. Nie, ministerstvo financií ti nedá ani o korunu naviac. Máš na jeden vlak. Dáš ho do košíc? Do bratislavy? Kam? Z galanty do Petržalky? Na Záhorie? Na Trnavu? Čo tak žilina? Máš iba jeden, musíš si vybrať.

To isté u DPB. Tiež ťahanie liniek dakto musí zaplatiť. Keď mesto dokáže pržnejšie reagovať na požiadavku zvýšenia rozpočtu, je to fajn. Máme tu oblasti úplne bez obsluhy MHD, a máme oblasti kde sa ráno dve hodiny musia potlačiť ľudia. Ktorú oblasť budeš riešiť?
Máme v kopcovitom teréne bez dostupnosti MHD (viac ako 500m) niekoľko tisíc dôchodcov bez obchodov, zdravotníckeho zariadenia, a potrebu nasadenie 0,0ks vozidla (po prepočte stačí správne presmerovanie jednej linky a vzhľadom na dlhé vyrovnávacie, by to vyšlo). Alebo môžeš pomôcť že na peknej ceste si budú vyberať aj ráno kde si sadnú miesto toho aby postáli. Rovnako máš daľšiu radiálu kde už LTT stíha kapacitne. Ďalej máme tri autobusové linky ktoré nezvládajú brať ľudí, lebo chodia príliš riedko. nemáš vodičov, vozidlá, polovica vozoparku ti stojí na drbnutých poruchách predchádzajúceho vedenia. Ktorú časť budeš riešiť skôr? Máš iba jeden budget, takže len jednu vec môžeš riešiť. Vyber si múdro.

si12.9.2019 9:49  +6#55 Re:
Reply on #52 od fanatikmhd:
niekedy mam dojem ze si sa este elektrickou v rannej spicke nikdy neviezol....
ale specialne pre Teba by mali asi na koniec este privesit jednu "Z"ku (dobytciak), cestovanie v takych podmienkach by bolo asi pre Teba najlepsie....
dns.mk12.9.2019 9:41 -2#54 Re:
Reply on #42 od david1:
Vieš kto objednáva a schvaľuje GVD a aj tak ako pripečený napíšeš, že je to GVD "ala ZSSK", no aspoň keď používaš cudzie slová, tak sa ich nauč. Ten GVD a stupísnu objednávku km si ZSSK nevyberá! Je to GVD á la Érsek and his guys ... ZSSK darmo má inú predstavu o GVD v hustejšej ponuke az po Saľu a aj neskôr večer a cez víkendy keď na MDV to NECHÁPU! Je to celé zabitý čas a hádzanie hrachu o stenu, pričom ešte diletanti ako ty opľúvajú štátneho dopravcu. S tou istou objednávkou a ministrom by tu ani OBB nevyjazdilo zázračne iný GVD.
Dave17712.9.2019 9:30  +6#53 Re:
Reply on #52 od fanatikmhd:
Nesúhlasím. Ja sa cítim trápne, keď vedenie mesta neustále verklíkuje, že "MHD - jediný účinný liek na bratislavskú zápchu" alebo nechajme auto doma a podobne a potom sa ráno nezmestím do električky. Nikde som netvrdil, že inde to je ideálne, ale to čo bolo v Rači to bola paródia na MHD alebo fakt chceme pritiahnuť ľudí z áut do MHD zmenou intervalu z 2 na 4/5 minút? A tiež nesúhlasím, že budovanie triangla na Peknej ceste, o rok na Hečkovej, o dva roky pri cintoríne je efektívne.
fanatikmhd12.9.2019 9:16 -8 +1#52 Re:
Reply on #51 od Dave177:
Post was hidden because of negative rank. [Show]
Dave17712.9.2019 9:02  +4#51 Re:
Reply on #50 od si:
Ráno na Peknej ceste sa nedostaneš do električky = chvíľkové nepohodlie 😆. Inak nechápem prečo sa vôbec rieši nejaká parkovacia politika, za éry IK280 vôbec nebol žiaden problém s parkovaním 🙃
si12.9.2019 8:41  +6#50 Re:
Reply on #48 od fanatikmhd:
nahnat viac ludi do vozidiel MHD dokazes len tazko v situacii ked aj tym co tam uz su sa to zda byt plne a balicky ostavaju aj na zastavkach lebo sa nezmestia....
a argumentovat tym ze pred 30timi rokmi sa ludia viac potlacili a ze by sa mohli aj dnes je take, ako napriklad ze pred 100rokmi si nosili vodu v kybloch zo studne, tak pojdes byvat do domu/bytu bez vodovodu a WC ?
johnnyjanko12.9.2019 8:39  +6#49 Re:
Reply on #48 od fanatikmhd:
Z tvojho príspevku mám taký dojem, že vlastne žiadny problém neexistuje, pretože tlačenica je len počas dvoch hodín každé ráno a aj tak je to omnoho lepšie, než v časoch starých Ikarusov.

Výborne, nie je čo riešiť, kašlime na Raču a poďme riešiť dôležitejšie problémy! (irony off)
fanatikmhd12.9.2019 8:25 -6#48 Re:
Reply on #47 od Lurnak:
Post was hidden because of negative rank. [Show]
Lurnak11.9.2019 21:02  +1#47 Re:
Reply on #17 od fanatikmhd:
30 minut je takmer pol kola. Kebyze je na 7, tak odpociva na hl. st. Cele kolo na L7 tym padom trva 45-60 minut (Vinohrady-hl.st)(nebol som na nej, tak neviem presne). Ale ak je na L3, tak to trva cca 2 hodiny, lebo 3 sa spaja s 9 na SnP. Najviac vlakov je okolo 5-9:00 a 12-16:00. A vlaky tahaju 3 (Janosik a nejake mensie Os) az 14 voznov (R z Kosic/Zahranicia). Jeden taky vozen zoberie tolko, kolko 2-3 29T. A to si vynasob ak je to rychlik z Kosic (teda vzdy preplneny v tych casoch). Zase si pridaj, ze trojicky nemozu len tak vzniknut a musia najst nejake supravy na to. Ano - 6 voznov su 2 trojicky a tym padom sa vyuziju 3 sety T6, ale potom bude sotva dostatok na inych linkach. Jedine, zeby zase ozili niektore T3.
david111.9.2019 19:57  +1#46 Re:
Reply on #44 od S499.1023:
Keď prišli Škodovice a s nimi vodiči z Juráku tak sme sa aj na Račianskej dočkali svižnej jazdy..
Možno preto , že si ju tak Krasňanci šanovali nie je ani v pláne jej ďalšia reko..
Pritom sa robila posledná ešte pred Karlovkou v roku 1991.
S499.102311.9.2019 19:26 #45 Re:
Reply on #17 od fanatikmhd:
Keď chceš vedieť, koľko trvá kolečko, tak sa pozri do grafikonu. Je to podstatne viac, ako pol hodiny.
S499.102311.9.2019 19:22 #44 Re:
Reply on #5 od 5210:
To nie je pravda, najväčšie meškania sa vyrábajú vetraním na zastávkach a na to sú obzvlášť Cíferania špecialisti.
david111.9.2019 14:41 -1 +2#43 Re:
Reply on #41 od Solider:
S tým poobedím určite s tebou nesúhlasím. 5 min. int. je dobrý tak na sedlo max.do 14:30.