Linky 201 a 202 sa podľa magistrátu zrýchlili a prepravili viac cestujúcich.
Bratislavský magistrát zverejnil štatistiky využívania MHD a prínosov vyhradených pruhov na Gagarinovej ulici za obdobie prvých troch týždňov dopravných obmedzení na Mlynských nivách a pod Prístavným mostom. Z toho jeden týždeň bol ovplyvnený menšou intenzitou premávky z dôvodu jarných prázdnin v Bratislavskom kraji.
Rýchlejšia MHD smerom do Vrakune
Z údajov získaných z palubných počítačov vozidiel MHD sa ukázalo, že v rannej špičke je priemerná jazdná doba liniek 201 a 202 z Dolných honov do mesta približne rovnaká ako pred začiatkom dopravných obmedzení. Magistrát však predpokladá, že v prípade nerealizovania vyhradeného pruhu by sa jazdná doba trolejbusov smerom do mesta predĺžila, podobne ako k tomu prišlo na linke 212, ktorá premáva po Mierovej ulici, kde nie sú vyhradené jazdné pruhy pre trolejbusy.
Výraznejší vplyv má vyhradený pruh pre autobusy a nákladné vozidlá v smere z mesta do Vrakune, kde sa podľa magistrátu skrátila priemerná jazdná doba liniek MHD v popoludňajšej špičke medzi zastávkami Hraničná a Cintorín Vrakuňa z 31 minút na 10,5 minúty.
Situáciu by ešte mohol zlepšiť vyhradený jazdný pruh na Popradskej ulici pred križovatkou s Ulicou Svornosti, ktorého zriadenie mesto avizovalo, ale zatiaľ nebol realizovaný.
Cestujúcich na linkách 201 a 202 pribudlo
Z výsledkov automatického sčítania cestujúcich v trolejbusoch liniek 201 a 202 vyplýva, že týmito linkami cestuje v rannej a poobednej špičke približne o 1000 cestujúcich viac než pred dopravnými obmedzeniami. Priemerný počet cestujúcich stúpol v rannej špičke zo 4971 na 6020 cestujúcich a v popoludňajšej špičke z 2569 na 3524 cestujúcich. Zvýhodnených 7-dňových lístkov zakúpených cez aplikáciu IDS BK sa predalo tiež približne o 1000 kusov viac.
Možnosť bezplatného cestovania na vybraných linkách a ponuka cenovo zvýhodneného 7-dňového cestovného lístka potrvajú ešte do konca marca.
Mesto pripravuje ďalšie opatrenia
Dopravné obmedzenia pod Prístavným mostom najvýraznejšie zasiahli autobusové linky 96, 98 a 196, ktoré premávajú cez Prístavný most, kde zaznamenávajú najväčšie meškania v rannej špičke. Magistrát uvádza, že v krátkom čase predstaví riešenie na zlepšenie situácie na týchto linkách.
Ďalšie zmeny mesto pripravuje v svetelnej signalizácii a dopravnom značení v úsekoch, ktoré sa ukázali ako problematické. „Upravíme signálne plány na križovatkách Prievozská/Bajkalská a Gagarinova/Tomášikova a pristúpime tiež k úprave vodorovného značenia na diaľničnom zjazde na Bajkalskú a na rozdvojke z Bajkalskej na diaľničný obchvat, Prístavnú a Slovnaftskú. Registrujeme výhrady ku kvalite vodorovného dopravného značenia na Gagarinovej ulici, zvlášť k výraznej viditeľnosti pôvodných pruhov. Hľadáme preto technologický spôsob ako potlačiť ich viditeľnosť, ktorá môže za istých okolností pôsobiť mätúco. Ďalšou významnou výhradou bolo porušovanie jazdy v pruhoch pre verejnú dopravu. Tu je potrebné povedať, že polícia využíva objektívnu zodpovednosť a že prvé pokuty by mali vinníkom prichádzať už v týchto dňoch,“ uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.
bobitwo
Dal by som príklad z Británie a Nemecka, kde som to reálne zažil. Podobná situácia ako v BA, masívne opravy, tak sa snažili presmerovať dopravu na iné cesty, tak kde bola možnosť, tak z 4 prúdovky zúžením pruhov spravili 4-pruh + 2xBUS pruh. Ale šoféri sa sťažovali, že neprehľadné, úzke pruhy a tak, to isté, čo aj v BA. Tak mesto, OK, dáme normálnu šírku pruhov. Cez noc zmenili značenie na pôvodné, ale s malou zmenou 2x pruh pre vozídlá + 2x BUS pruh. Na to veľká sťažnosť šoférov, že čo to má byť, či si robia srandu, že teraz sa tam tlačia ako sardinky a zápchy až neviem kde. Mesto zaslalo odpoveď, že kvôli sťažnostiam šoférov na šírku pruhov a komplikovanosť značenia to zjednodušili. Teraz tam tam šírka pruhov čo bola predtým a značenie je jednoduchšie, keďže pre osobné autá tu už je len 1 pruh v danom smere. Jednoduchšie to už byť nemôže. Ak sa im nepáči, koľko stoja s autami v zápche, tak majú možnosť využiť MHD, ktorá vďaka tomu na daných úsekoch (niekde to bolo 10 minút, niekde 40 minút) skrátila svoj čas jazdy. Pokiaľ nechcú, nik im nebráni aj naďalej využívať auto, ale mesto to už viac meniť nebude. Podľa ich výpočtov priemerná obsadenosť spojov MHD ešte pred opravami bola 70 ľudí (65 áut zaberá zhruba 500m v pruhu) , po začiatku opráv opráv stúpla obsadenosť spojov na na 100 ľudí (ekvivalent v autách 800m). Po 2 týždňoch od poslednej zmeny síce stúpla obsadenosť MHD len na 115 ľudí, ale skrátilo sa meškanie liniek na danej trase o 10-40 minút v exponovaných časoch, tým pádom MHD jazdí relatívne presne a mohli odobrať z linky 1-2 spoje, ktoré tam boli kvôli meškaniam a nasadili ich inde. Tým pádom aj MHD dokáže ušetriť. Pre rýpalov, že 115 ľudí je veľa, tak sa bavíme o 18m autobusoch, ktorí majú kapacitu cca 150 ľudí. Dokonca v jednom meste im vyšlo, že takýmto spôsobom dokázala MHD prepraviť namiesto 2600 ľudí za hodinu až 10 000 a to nemuseli pridať ani jeden stroj na linku a cesta ľudí, čo tade cestovali sa skrátila z 35 minút oproti tomu, čo bolo predtým. Hraničná kapacita 1 jazdného pruhu je 2500 vozidiel za hodinu. Pokiaľ sa ich tam natlačí viac, tak sa doprava zastaví a počet áut, ktoré tade prejdú za hodinu môže klesnúť až na 1500 vozidiel. Takže mesto sa rozhodlo, že pre nich je viac výhodnejšie mať tam ten BUS pruhu, lebo v ňom sa za hodinu odvezie 10 000 ľudí a jeden pruh pre autá v ktorom sa odvezie cca 2300 ľudí za hodinu, ako tam mať 2 normálne pruhy kde sa odvezie odvezie tade 6000 ľudí. Navyše to malo aj vedľajšie pozitívne veci a to že sa zlepšila kvalita vzduch, klesla hlučnosť, stúpol počet cyklistov (predtým tak 20-30 za hodinu, po ukľudnení dopravy to stúplo na 400-500 za hodinu) a navyše vďaka tomu príde 10 tisíc ľudí v tom čase na miesto určenia o 30 minút skôr do cieľa 2x denne, takže majú viac voľného času, ktorý môžu využiť na iné aktivity. Samozrejme automobilová verejnosť vo veľkom protestovala a sa sťažovala, ale mesto povedalo, že pre nich je viac pohodlie 10 500 ľudí cestujúcich MHD, či na biku ako 2200 ľudí, čo jazdia na autách. Samozrejme sa do toho ťažko dá zarátať, koľko ľudí v okolí ocenilo menej áut na ceste.