Nová križovatka brzdí MHD

Na Račianskej ulici pribudli semafory, preferencia ale nefunguje správne.

Začiatkom októbra 2017 bola sprevádzkovaná svetelná signalizácia na novej križovatke Račianska – Malokrasňanská za Vozovňou Krasňany. Pôvodne bolo v týchto miestach iba neriadené električkové priecestie a priechod pre cyklistov. Cez trať mohli automobily odbočiť len pri ceste z Rače a pri ceste do centra mesta. V súvislosti s developerskou činnosťou v tejto oblasti bola vybudovaná križovatka umožňujúca všetky pohyby, teda aj z centra doľava za vozovňu a spoza vozovne doľava do Rače. Zároveň bola ulica za vozovňou pomenovaná ako Malokrasňanská.

Doposiaľ mali električky na neriadenom priecestí prednosť, no po zapnutí signalizácie sa musia riadiť „semaformi“. Podobná situácia bola aj u autobusov, a to nielen liniek MHD 59 a 75, ale aj množstva regionálnych autobusových liniek. Jedinou možnosťou ako nespomaliť verejnú dopravu je zabezpečiť jej preferenciu pri riadení križovatky. Ako nás informovala Veronika Šafáriková z bratislavského magistrátu, križovatka „je v plnom rozsahu vybavená preferenciou MHD“.

Reálna situácia je však taká, že preferencia nefunguje tak ako by mala. Podľa našich meraní približne tretina električiek a autobusov automatické voľno nedostane a musí buď zastaviť alebo aspoň výrazne spomaliť.

„Problém nie je spôsobený cestnou svetelnou signalizáciou,“ informoval nás magistrát a odporučil nám obrátiť sa na Dopravný podnik Bratislava. Hovorkyňa DPB Adriana Volfová vysvetlila, že „preferencia môže fungovať správne vtedy, ak je v palubných počítačoch električiek nahratý softvér, ktorý obsahuje predpísané parametre pre preferenčný prejazd cez križovatku; ak sú zadané parametre korektne prenesené do radiča križovatky; a ak doručené parametre radič identifikuje ako úplné a následne na základe svojej naprogramovanej logiky riadi premávku“.

Priveľa križovatiek s električkami

„Riadenie križovatiek je vždy odlaďované v skúšobnej prevádzke, na ktorej sa podieľa Dopravný podnik Bratislava a správca cestnej dopravnej signalizácie, v tomto prípade je to Siemens. Testovacia prevádzka prebehla úspešne v júni 2017,“ napísal DPB.

Problémom je podľa DPB fakt, že pri neďalekej zastávke Malé Krasňany vyrástla ďalšia križovatka s prejazdom cez električkovú trať, ktorá bude riadená svetelnou signalizáciou. „Vzhľadom na túto okolnosť z hľadiska koordinovaného prejazdu električiek cez obidve križovatky bolo potrebné upraviť už predtým zadané parametre pre riadenie križovatky Račianska – Malokrasňanská. Simulovaným testovaním postupne boli odstránené problémy na strane palubných počítačov električiek. V súčasnosti všetky električky sú schopné správne komunikovať s obidvomi križovatkami,“ uviedla Volfová.

DPB čaká na stanovisko Siemensu, Siemens vidí riešenie u DPB

Dopravný podnik po spustení križovatky zistil, že preferencia nefunguje správne. „Pravdepodobnou príčinou môže byť reálna rýchlosť električiek, ktorá je v úseku odlišná od teoretickej, využitej pri výpočte parametrov riadenia. Zainteresované organizácie spolupracujú na doladení riadenia tak, aby električky neboli zdržiavané. V súčasnosti Dopravný podnik Bratislava očakáva stanovisko správcu cestnej dopravnej signalizácie,“ uzavrela Volfová.

Ako nám napísala Monika Orbanová zo spoločnosti Siemens, „DPB nás kontaktoval, problém bol identifikovaný a mal by byť vyriešený v dohľadnej dobe na strane DPB.“

Problém sa ale netýka len električiek, ale aj autobusov. K zabezpečeniu ich preferencie sa zainteresovaní nevyjadrili. Rovnako nie je známy termín, kedy sa situácia zlepší aspoň u električiek.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Veď to máš v texte. Riešili to s magistrátom, ktorý sa vyhováral na Siemens a ten zase na DPB.
Otazkou zostava, ci mal na upravu vplyv aj clanok na imhd.sk alebo o tomto v DPB vedeli a len sa cakalo, kedy Zimens bude moct poslat technikov.
Reply on: Solider #39:
Podla mňa umožnuje lebo teraz čaká po skončení preferencie na min.nastavený čas pre IAD v priamom smere. Čo je cca 45s. Potom hneď pustí električku ak tam dáka čaká.


Tam by stačilo aby si ten jeden semafor žil svojim životom a nebol spárovaný s ostatnými.
Mohli by to aspoň vyskúšať. Račianska je aj tak zapchatá čiže by nedošlo k ďalšiemu zdržaniu IAD.
Reply on: david1 #33:
To všetko by sa vyriešilo, ak by bola križovatka prepnutá do režimu absolútnej preferencie, ak to teda radič CDS umožňuje.
Reply on: rico #37:
A okrem toho sme si nedod**ali verejny priestor betonovym monstrom.
Reply on: Valec #36:
Ake to bolo nakoniec jednoduche, netreba nakoniec stavat nadjazd ani podjazd 🙂 Nejaky ten milionik sa usetril.
Dnes sa Siemensáci rýpali v radiči a popoludní z ôsmych jázd vždy voľno.
Reply on: Ámos #32:
staval som na katastralnom uzemi bratislavy a tam mam aj trvaly pobyt a prichadzaju tam odo mna podielove dane, ale mozes to skusit
(a k zastavke elektricky to mam ~1km, to by mi z tvojho suburbu nevydalo)
Reply on: si #30:
Asi sa pohybuješ vo virtuálnej realite, nie v realite.
Reply on: Solider #31:
Na Vinohradoch víjde v špičke preferencia bez zastavenia električky max. 20% vozidlám.
Je to v tom ako píšeš. Nepodržanie preferencie nefunguje, takže proti idúca si vždy počká. Ďalej do toho vstupujú chodci prechádzajúci cez Račiansku oproti Predmestiu, ktorý tiež "ukradnú" preferenčný signál električke. Električka dostane voľno s chodcami naraz aj , keď tam žiadna nieje. Paradoxne jej padnú "vodorovné gule" tesne pred príchodom do križovatky.


Osobne to mám X-krát odsledované.

Vinu na tom majú aj plánované "vláčiky" v CP.
L3,17 skoro vždy spolu. Ráno niekedy aj všetky tri linky spolu.
Reply on: si #26:
Tak predpokladam, ze ten domcek si si postaval niekde na suburbe, cize zatazujes infrastrukturu mesta a statu vyrazne viac, ako obyvatelia malych krasnan.

Mame zacat od teba pytat prispevok?
Reply on: si #28:
Odbočenie z Račianskej na Nobelovu a z Nobelovej na Račiansku je na detekciu, takže signálny plán sa podľa môjho názoru nemenil a takisto ani pri električkách som si nevšimol väčšie zdržanie na križovatke, môže však byť, že sa električky míňali na zlom mieste (kvôli nejakému inému zdržaniu) a križovatka už nepodržala voľno pre opačný smer, ale hodila na stoj a medzičasom vyprázdnila autá a až potom dala voľno pre električky, čo spôsobilo krátky prestoj električiek, keďže tam nie je absolútna preferencia, ako napríklad v Dúbravke.
Reply on: S499.1023 #29:
mam sa vratit do reality babanistanu ktory tu je ?
pretoze v civilizovanejsich krajinach by v pripade developvania takeho rozsahu ako sa deje v malych krasnanoch ten mimourovnovy vyjazd s vyskou pravdepodobnostou bol v poziadavkach miestneho zastupitelstva....
Reply on: si #26:
Musel si postaviť aj mimoúrovňové kríženie? Vráť sa do reality.
Reply on: Solider #25:
to co popisujem sa dialo pocas opravy zeleznicneho priecestia na nobelovej, kedy vzhladom na to ze priecestie bolo nejaky cas uzavrete bol upraveny signalny plan a nejako sa zabudlo na elektricky... (po par dnoch fixli)
Reply on: si #24:
"Zdroje jsou", že?
Reply on: Ámos #22:
ludia zaplatia cenu za byt, to ze v nej developer bude musiet zahrnut aj naklady na nejaku tu suvisiacu vystavbu je druha vec...
ja ked som staval a chcel som sa pripojit na cestu, vodovod, kanalizaciu, ... tak tiez som musel splnit to co chceli spravcovia dotknutych sieti a musel som to spravit na vlastne naklady, bolo by asi trochu divne aby sa mi na to skladali ostatni obyvatelia (tym by naopak viac vyhovoval povodny status... (NIMBY))
Reply on: si #24:
Preferencia na Vinohradoch funguje, ale vo veľmi zvláštnom režime. To, čo popisuješ ty, sa dialo tak dva roky dozadu, keď to nebolo úplne vyladené.
Reply on: rico #23:
>>Vsetko ostatne je len zbytocne predrazovanie a potencialny problem do buducnosti.
nuz, zrovna preferenciu su schopni domrvit, vypnut a pod. aj parkrat do roka, mimourovnove krizovanie mas "naveky" a je nepravdepodobne ze ho niekto len tak "omylom" vypne....

(a ako priklad takej fungujucej preferencie si mozes zobrat prejazd elektriciek na vinohradoch z kraja do stredu cesty, kedy po odstaveni zeleznicneho priecestia a uprave signalneho planu si mohli chodit vodici elektriciek par dni akurat mackat dopytove tlacitko na prechode pre chodcov ak sa chceli s vozom dostat dalej alebo cakat kym sa tam nejaky chodec objavi....)