Nové vozidlá prinesú viaceré novinky do trolejbusovej dopravy.
Pri príležitosti začiatku komplexnej obnovy vozidlového parku trolejbusov v Bratislave vozidlami Škoda s karosériou SOR prinášame prehľad odlišností nových vozidiel od doterajších trolejbusov Škoda aj autobusov SOR.
Doteraz používané trolejbusy Škoda 14 Tr (krátky) a Škoda 15 Tr (kĺbový) sú síce spoľahlivé a množstvo vozidiel je po generálnych opravách napriek svojmu veku stále v dobrom stave, dizajn týchto vysokopodlažných vozidiel pochádza ešte zo začiatku 70-tych rokov 20. storočia a preto dnes už nezodpovedajú nárokom na modernú mestskú dopravu. Aj keď boli trolejbusy od začiatku 21. storočia postupne modernizované - z pohľadu cestujúcich dostali nový optický a akustický informačný systém a dopytové otváranie dverí - najväčšou nevýhodou je v súčasnosti ich bariérovosť.
Viac dverí, menej miesta pre kočíky a bicykle
Prvou zmenou, ktorú si cestujúci všimnú ešte pred nástupom do vozidla, je väčší počet dverí oproti súčasným vozidlám. Krátke trolejbusy budú mať štvoricu a kĺbové päticu dverí. Viac dverí by podľa dopravného podniku malo zrýchliť výmenu cestujúcich na zastávkach. Pri všetkých dverách je nízka podlaha, a tak odpadá nutnosť výstupu/zostupu po schodoch, čo ocenia najmä menej pohybliví cestujúci.
Pre cestujúcich s detskými kočíkmi dávame do pozornosti, že priestor pre kočík v nových trolejbusoch bude v strednej časti vozidla (nástup cez tretie dvere, pri krátkych aj kĺbových vozidlách). Tento priestor je súčasne aj miestom pre cestujúcich na invalidných vozíkoch, pre ktorých je na uľahčenie prístupu do vozidla pri tretích dverách umiestnená manuálne ovládaná výklopná plošina. Vo vyhradenom priestore je možné umiestniť jeden kočík, alebo jeden invalidný vozík.
Menej priestoru oproti starším vozidlám neumožňuje bezpečne umiestniť iné než malé typy bicyklov.
Nový spôsob otvárania dverí a signalizácie znamenia vodičovi
Ďalšou zmenou oproti súčasným trolejbusom je umiestnenie signalizačných zariadení. Tlačidlá znamenia vodičovi signalizujúce výstup na zastávke na znamenie sa nebudú nachádzať nad dverami, ale na tyčiach pri dverách (červené tlačidlo STOP) podobne ako pri autobusoch značky SOR.
Na signalizovanie výstupu s detským kočíkom slúži žlto-modré tlačidlo s piktogramom kočíka nachádzajúce sa na tyči v priestore pre kočík. Cestujúci na invalidnom vozíku budú mať možnosť požiadať vodiča o vyklopenie plošiny modrým tlačidlom vedľa tretích dverí, resp. na bočnici v priestore pre invalidný vozík.
Tlačidlá na otváranie dverí (žlto-zelené) vo vnútri sa nachádzajú tak ako doteraz na tyčiach pri dverách, na vonkajšej strane sú tlačidlá umiestnené priamo na krídlach dverí.
Pre prípad núdzovej situácie sú na upovedomenie vodiča k dispozícii červené tlačidlá nad každými dverami (neslúžia na signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie).
Rozšírený informačný systém, kamery a počítanie cestujúcich
Zmenou prešiel aj informačný systém vozidiel. Vonkajšie linkové označenie bude rovnaké ako doteraz, navyše však pribudne označenie čisla linky aj na ľavej bočnici vozidla, čo ocenia cestujúci, ktorí sa k vozidlu blížia z ľavej strany. Vo vnútri vozidla bude okrem tradičného akustického vyhlasovania zastávok k dispozícii po novom dvojica obrazoviek s informáciami o priebehu trasy linky. Tieto obrazovky sa nachádzajú pri strope v strednej časti vozidla. Novinka je náhradou za doterajší jednoriadkový displej na kabíne vodiča a bočný zastávkový displej.
Informačný systém je predpripravený aj na hlásenie doplnkových informácií o čísle linky a smere jazdy pre nevidiacich cestujúcich.
Na bezpečnosť a poriadok vo vozidle bude mať vodič možnosť dohliadať prostredníctvom viacerých kamier.
Novinkou trolejbusov v bratislavskej MHD je systém na počítanie cestujúcich. Snímače umiestnené pri dverách automaticky spočítajú nastupujúcich/vystupujúcich cestujúcich, čo dopravcovi umožní mať lepší prehľad o využívaní spojov na jednotlivých linkách.
Odlišnosti oproti autobusom SOR
Nové trolejbusy budú predstavovať aj unifikáciu s autobusmi SOR NB 18, ktoré dnes tvoria podstatnú časť vozidlového parku autobusov dopravného podniku. Oproti týmto autobusom budú mať nové trolejbusy taktiež niekoľko vylepšení, hoci navonok karosérie vyzerajú podobne. Z hľadiska komfortu cestujúcich budú všetky trolejbusy vybavené klimatizáciou (klimatizovaná je v súčasnosti len časť autobusov), pričom je možnosť uzamknúť otváranie okien pri zapnutej klimatizácii.
Disponovať budú aj akustickým vyhlasovaním zastávok - zo súčasných 100 autobusov SOR NB 18 má vyhlasovanie zastávok nainštalované len jeden. Na rozdiel od autobusov budú mať nové trolejbusy vyšší počet plne nízkopodlažných sedadiel bez nutnosti vystupovať na schodík v prednej časti, nevýhodou je však menší priestor pre kočík, resp. invalidný vozík.
Mnoho cestujúcich si v autobusoch SOR NB 18 zvyklo na otváranie dverí z vnútornej strany tlačidlom umiestneným priamo na dverách. Pri nových trolejbusoch táto možnosť nebude, tlačidlá na otváranie dverí sú vo vnútri vozidiel umiestnené výlučne na tyčiach pri dverách.
LC