V čom budú nové trolejbusy iné?

Nové vozidlá prinesú viaceré novinky do trolejbusovej dopravy.

Pri príležitosti začiatku komplexnej obnovy vozidlového parku trolejbusov v Bratislave vozidlami Škoda s karosériou SOR prinášame prehľad odlišností nových vozidiel od doterajších trolejbusov Škoda aj autobusov SOR.

Doteraz používané trolejbusy Škoda 14 Tr (krátky) a Škoda 15 Tr (kĺbový) sú síce spoľahlivé a množstvo vozidiel je po generálnych opravách napriek svojmu veku stále v dobrom stave, dizajn týchto vysokopodlažných vozidiel pochádza ešte zo začiatku 70-tych rokov 20. storočia a preto dnes už nezodpovedajú nárokom na modernú mestskú dopravu. Aj keď boli trolejbusy od začiatku 21. storočia postupne modernizované - z pohľadu cestujúcich dostali nový optický a akustický informačný systém a dopytové otváranie dverí - najväčšou nevýhodou je v súčasnosti ich bariérovosť.

Viac dverí, menej miesta pre kočíky a bicykle

Prvou zmenou, ktorú si cestujúci všimnú ešte pred nástupom do vozidla, je väčší počet dverí oproti súčasným vozidlám. Krátke trolejbusy budú mať štvoricu a kĺbové päticu dverí. Viac dverí by podľa dopravného podniku malo zrýchliť výmenu cestujúcich na zastávkach. Pri všetkých dverách je nízka podlaha, a tak odpadá nutnosť výstupu/zostupu po schodoch, čo ocenia najmä menej pohybliví cestujúci.

Pre cestujúcich s detskými kočíkmi dávame do pozornosti, že priestor pre kočík v nových trolejbusoch bude v strednej časti vozidla (nástup cez tretie dvere, pri krátkych aj kĺbových vozidlách). Tento priestor je súčasne aj miestom pre cestujúcich na invalidných vozíkoch, pre ktorých je na uľahčenie prístupu do vozidla pri tretích dverách umiestnená manuálne ovládaná výklopná plošina. Vo vyhradenom priestore je možné umiestniť jeden kočík, alebo jeden invalidný vozík.

Menej priestoru oproti starším vozidlám neumožňuje bezpečne umiestniť iné než malé typy bicyklov.

Nový spôsob otvárania dverí a signalizácie znamenia vodičovi

Ďalšou zmenou oproti súčasným trolejbusom je umiestnenie signalizačných zariadení. Tlačidlá znamenia vodičovi signalizujúce výstup na zastávke na znamenie sa nebudú nachádzať nad dverami, ale na tyčiach pri dverách (červené tlačidlo STOP) podobne ako pri autobusoch značky SOR.

Na signalizovanie výstupu s detským kočíkom slúži žlto-modré tlačidlo s piktogramom kočíka nachádzajúce sa na tyči v priestore pre kočík. Cestujúci na invalidnom vozíku budú mať možnosť požiadať vodiča o vyklopenie plošiny modrým tlačidlom vedľa tretích dverí, resp. na bočnici v priestore pre invalidný vozík.

Tlačidlá na otváranie dverí (žlto-zelené) vo vnútri sa nachádzajú tak ako doteraz na tyčiach pri dverách, na vonkajšej strane sú tlačidlá umiestnené priamo na krídlach dverí.

Pre prípad núdzovej situácie sú na upovedomenie vodiča k dispozícii červené tlačidlá nad každými dverami (neslúžia na signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie).

Rozšírený informačný systém, kamery a počítanie cestujúcich

Zmenou prešiel aj informačný systém vozidiel. Vonkajšie linkové označenie bude rovnaké ako doteraz, navyše však pribudne označenie čisla linky aj na ľavej bočnici vozidla, čo ocenia cestujúci, ktorí sa k vozidlu blížia z ľavej strany. Vo vnútri vozidla bude okrem tradičného akustického vyhlasovania zastávok k dispozícii po novom dvojica obrazoviek s informáciami o priebehu trasy linky. Tieto obrazovky sa nachádzajú pri strope v strednej časti vozidla. Novinka je náhradou za doterajší jednoriadkový displej na kabíne vodiča a bočný zastávkový displej.

Informačný systém je predpripravený aj na hlásenie doplnkových informácií o čísle linky a smere jazdy pre nevidiacich cestujúcich.

Na bezpečnosť a poriadok vo vozidle bude mať vodič možnosť dohliadať prostredníctvom viacerých kamier.

Novinkou trolejbusov v bratislavskej MHD je systém na počítanie cestujúcich. Snímače umiestnené pri dverách automaticky spočítajú nastupujúcich/vystupujúcich cestujúcich, čo dopravcovi umožní mať lepší prehľad o využívaní spojov na jednotlivých linkách.

Odlišnosti oproti autobusom SOR

Nové trolejbusy budú predstavovať aj unifikáciu s autobusmi SOR NB 18, ktoré dnes tvoria podstatnú časť vozidlového parku autobusov dopravného podniku. Oproti týmto autobusom budú mať nové trolejbusy taktiež niekoľko vylepšení, hoci navonok karosérie vyzerajú podobne. Z hľadiska komfortu cestujúcich budú všetky trolejbusy vybavené klimatizáciou (klimatizovaná je v súčasnosti len časť autobusov), pričom je možnosť uzamknúť otváranie okien pri zapnutej klimatizácii.

Disponovať budú aj akustickým vyhlasovaním zastávok - zo súčasných 100 autobusov SOR NB 18 má vyhlasovanie zastávok nainštalované len jeden. Na rozdiel od autobusov budú mať nové trolejbusy vyšší počet plne nízkopodlažných sedadiel bez nutnosti vystupovať na schodík v prednej časti, nevýhodou je však menší priestor pre kočík, resp. invalidný vozík.

Mnoho cestujúcich si v autobusoch SOR NB 18 zvyklo na otváranie dverí z vnútornej strany tlačidlom umiestneným priamo na dverách. Pri nových trolejbusoch táto možnosť nebude, tlačidlá na otváranie dverí sú vo vnútri vozidiel umiestnené výlučne na tyčiach pri dverách.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Tie zanovne troleje treba odpredat do Kosic ? , samozrejme v cene novych ?
Ja neviem.... Nie je tych tlacitok pri dverach malo?
tie kratke sory budu rovnake ako tie bystricke sory?
Reply on: neoBB #3:
Nie.
Skoda, ze nebude to tlacidlo na dverach aj vnutri, dost ludi to vyuzivalo miesto bocneho 😕 Aj to malo dobreho daju prec.
To bola jedna z mála dobrých a praktických veci v SORE.
rozdiel ? .... tie staré neboli od producenta poľnohospodárskej techniky ... a nikto ich nespája s Jepkom a Trdkom ....
Som zvedavý na vyhodnotenie z toho počítadla. Pri naplnenosti BA trolejbusov a šírky uličky v SORe, sa určite zistí, že niekoľkonásobne vzrástol počet cestujúcich ?
Reply on: Technopol #8:
Pri sirke ulicky v SORe mozno zistia ze ziaden spoj neni preplneny, ale bude to skor tym ze sa viacej ludi nezmesti ?
Technopol: vyhodnotenie bude nasledovné: "keďže oficiálna kapacita vozidla je 96 osôb (neviem presne koľko má BA), ale počítadlá napočítali iba 72 cestujúcich, takže neviem prečo sa sťažujete, že ste sa do vozidla nezmestili..."

žiaľ tieto vozidlá v diaľkovej úprave do MHD nepatria...
Nechapem prečo aj vnutri vozidla nemozu byt tlacidla na otvaranie dveri priamo na dverách ale na tyciach. je to dost neprakticke a tan priestor pre tlacidlo pri dverách tam je len je vyplnenný to iste maju aj trolejbusy SOR v Prešove a je to nanič sxstem ked zvonku je tlačidlo na dverách a zvnutra na madlách dost to mýli..chvalabohu v busoch SOR to tak nie je.
Reply on: LUKYmhd #11:
lebo to drážny urad nepovolil, nie zriedka sem-tam elektrizuju trolejbusy po povrchu , taka 6704 o tom vie svoje ?
a ak sa nemylim tak o takom niecom ako 2 trakcne napravy pri klbakoch mozme uz len snivat (stare dobre 15Tr)...
Reply on: Michal111 #6:
To tlacidlo neni o krySORe, ale o tom co tam do tej skladacky daju a teraz asi vyslo pre vleckarov to dat na stare miesto ? , ak to nabuduce bude lacnejsie na strope tak bude aj tam ?
Reply on: Error 0x007 #9:
Jak to nezmesti?! ? Pridaju sa dalsie dvere a hned bude lepsi nastup a vystup ci nie? ?
Reply on: LUK #10:
Podla krySORackej normy sa na 1m2 vojde 8 ludi takze ANO jazdia nam poloprazdne busy ?
By som uvítal, aby páni projektanti spravili slovné a obrázkové manuály a najlepšie aj vidaonávody o tom, ako sa z týchto SOR vystupuje a vo všeobecnosti, ako sa má človek umiestniť do vozidla.
Nie všetci máme 155cm a miery 40-40-40. Ak niekto čo i len priemerného vzrastu stojí v uličke (nedajbože má ešte tašku, kabelku, batoh), je hotovo a vyvoláva to hystériu (najmä medzi staršími) a s blížiacou sa signalizáciou ukončenia výstupu/nástupu hotovú vražednú davovú psychózu.

A hotové neštastie sú podľa mňa sklápacie stoličky. Tetuška si sadne a už sa nestará.
Pridám jeden príbeh z Paríža. Starší ujo ma raz večer v metre čudujsasvete neubil svojou palicou, keď som sa nezdvihol zo sklápacieho sedadla, pričom paličkou furt klopkal po piktograme, ktorý jasne hovoril, že v preplenom vozidle je zakázane sedieť na týchto stoličkách. Nevšimol som si, poučil som sa.
Situácia v Bratislave? Pri Saratove si starší sadnú v úplne prázdnom vozidle just na tieto miesta a potom sa pod stanicou rozčuľujú, jak do nich furt niekto vráža a hrozná dnešná mládež a prečo teraz tá mamička musí ísť s kočíkom a čo bude teraz s nimi, keď sa ani pohnúť nemôžu.

Áno, chorá spoločnosť, treba počkať ešte dve generácie a dúfať, že terajšia už je normálnejšia. Ale tých 200 nálepiek by sa mohlo vytlačiť a aspoň revízori by v špičke mohli dohliadať na to, aby v týchto priestoroch na sklápačkách nik nesedel. 1 miesto sú traja stojaci, či dokonca 5 v intímnom kontakte.
Reply on: LC #16:
A čo myslíš, podľa akej normy vypočítali tých 132 stojacich v MBCC?
Reply on: Janik11 #17:
Musime sa spolu v noci vkradnut to vozovni a odmontovat vsetky sklapacie sedacky ?
Reply on: Petto #12:
OMG, a prebíjanie trolejbusov (následok m.i. toho, že Igorko Para sa za boha nechce rozlúčiť s uzemnenou napájacou sústavou) má čo spoločného s tlačidlami na dverách?
Martin Fundárek

Martin Fundárek

Reply on: Janik11 #17:
"Pri Saratove si starší sadnú v úplne prázdnom vozidle just na tieto miesta"
Že by to bolo tým, že sú to jediné NP miesta v prvej časti kĺbáku? Vôbec sa im nečudujem. Ja byť na ich mieste, tiež by som si tam sadol.
Reply on: Martin Fundárek #21:
Trochu sa cudujem, ze doteraz bolo tak ticho ohladne navrhu (teda ak niekto vobec v krySORe robi navrh) interieru, hlavne ked ste sa v BA tak vytesovali z "hrbacov" jak ste si ich pomenovali ?
Do tej ich vysokohorskej casti som nikdy nenastupoval uz z principu, ale ked vidim aj tu v Liberci ako sa tam ludia idu pomaly pobit o miesta tak nechapem ?
Reply on: Valec #18:
Norma je rovnaka, ale DP by mal mat rozum a hodnotit okrem provizie pardon CENY aj dalsie veci pri nakupe!