Jednu z nich už stihli poškodiť vandali.
Dopravný podnik Bratislava v priebehu uplynulých týždňov zrekonštruoval zastávkové prístrešky na troch električkových zastávkach v Rači. Ide o veľkoplošné prístrešky na zastávkach Záhumenice, Pri vinohradoch a Komisárky, ktoré boli dlhodobo v nedôstojnom stave.
Kovová konštrukcia prístreškov bola oproti pôvodnej dĺžke o niečo skrátená a opravená, pričom bol zlepšený jej vzhľad. Zadná stena prístreškov, ktorá bola pôvodne osadená sklenenými panelmi, bola z dôvodu pravidelného rozbíjania vandalmi nahradená plechovými panelmi a kachličkové obloženie múrika v spodnej časti bolo odstránené a bude nanovo upravené. Obnovené bolo aj vybavenie prístreškov. Dopravný podnik obnovil lavičky, smetné koše i tabule s cestovnými poriadkami. Materiál na obnovu zastávok vyšiel dopravný podnik na približne 9-tisíc €.
Novinka dlho nevydržala
Veľké čisté červené plochy zadných stien obnovených prístreškov prilákali ihneď po ich opravení vandalov, ktorí zastávku na Záhumeniciach poškodili posprejovaním. Použitý náter oplechovaných častí neumožňuje jednoduché odstránenie diel sprejerov. "Rekonštrukcia by si vyžadovala opätovný náter na minimálne dve vrstvy, ešte predtým ju však musia obrúsiť, vyčistiť, natrieť základnou farbou, opätovne prebrúsiť a natrieť vrchným náterom", píše sa v stanovisku dopravného podniku. Vandalom na zrekonštruovaných zastávkach nahráva aj fakt, že zastávky už v súčasnosti nie sú vybavené osvetlením a v noci je pod ich strechou značná tma.
V súčasnosti prebieha aj obnova náteru zábradlí na električkových zastávkach Most SNP, Chatam Sófer, Park kultúry a Lafranconi.
Na vandalov existuje liek
V zahraničí taktiež bojujú s vandalmi. Dopravné podniky prispôsobujú použité materiály na prístrešky aj podľa toho, kde sa zastávka nachádza. Namiesto skla sa používa perforovaný a prípadne aj tvarovaný plech, na ktorom diela sprejerov nie je dobre vidieť. Niektoré prístrešky vôbec nemajú zadnú stenu ani bočné steny, čo je čiastočne kompenzované väčšou plochou strechy. V prípade, ak sa zastávka nachádza v blízkosti budovy, namiesto zasklenej zadnej steny je možné využiť stenu budovy.
Boj s vandalizmom riešil aj projekt Civitas v poľskom Gdaňsku. Po nainštalovaní kamier, školení personálu dopravného podniku, reklamnej kampani a vzdelávaní školákov klesol vandalizmus o viac ako 20 % a vnímanie bezpečnosti cestujúcimi vzrástlo o viac ako 25 %.
Príklady antivandalských zastávok
Perforovaný plech namiesto zadnej steny na okraji Paríža
Zastávka bez bočných stien v Bruseli
Prístrešok bez zadnej zasklenej steny v rakúskom Gmundene (Foto: Spectre)
Dave177