DPB testuje nový systém prestavovania električkových výhybiek

Prvými lastovičkami sú výhybky v obratisku Astronomická a na Nám. SNP.

Systém automatického prestavovania výhybiek, používaný v mnohých električkových prevádzkach sveta, dorazil už aj do Bratislavy. Zatiaľ prebieha jeho skúšanie. Výhybky testované v Bratislave umožňujú jednak automatické prestavenie do príslušného smeru podľa čísla linky, bez zásahu vodiča, ale tiež prestavenie doterajším spôsobom - odberom prúdu pod trolejovým kontaktom (docieleným stlačením príslušného tlačidla alebo zadaním jazdy vodičom). Ovládací systém výhybky zaregistruje vozidlo prispôsobené na jej automatické prestavenie cca 5 m pred trolejovým kontaktom a následne prestaví, resp. neprestaví výhybku - ak už je v požadovanej polohe.

Prvá výhybka s možnosťou automatického prestavenia bola skúšobne namontovaná na začiatku obratiska Astronomická počas jeho opravy v lete. Druhá, s iným typom ovládania a od iného výrobcu bola sprevádzkovaná minulý týždeň na Námestí SNP. Montáž tretej prebieha v týchto dňoch na Trnavskom mýte. Zatiaľ ich prestavujú všetky električky doterajším spôsobom.

Systémom na automatické prestavenie výhybiek je zatiaľ vybavených 6 vozidiel z vozovne Krasňany a 6 súprav z vozovne Trnávka. Z vozovne Krasňany sú to električky typu K2S #7101, 7103, 7106, 7115, 7126 a 7129; z vozovne Trnávka súpravy T3SUCS #7748+7747, 7761+7762, 7801+7802, 7803+7804; T3G #7845+7846 a T3P #7787+7788.

Zavádzanie nového systému prestavovania výhybiek je rozdelené do 3 etáp.

1. etape, ktorá bude spustená 21. 11. 2013, sa bude automaticky prestavovať len výhybka v obratisku Astronomická. Električky z vozovne Trnávka prispôsobené na automatické prestavovanie výhybiek budú dočasne vypravované iba na linky 3+8 #7801+7802, 7803+7804 a 7787+7788) a 9 #7748+7747, 7761+7762 a 7845+7846). V prípade jazdy na inú koľaj ako je určené (napr. pri obchádzaní vozidla s poruchou) nebudú môcť električky so systémom na automatické prestavenie výhybiek prestaviť výhybku doterajším spôsobom (odberom prúdu pod trolejovým kontaktom), vodiči tak budú musieť urobiť ručne.

2. etape sa bude automaticky prestavovať aj výhybka na Trnavskom mýte, ale len v smere do Ružinova.

3. etape sa bude automaticky prestavovať výhybka na Trnavskom mýte už do oboch smerov podľa grafikonu nahratého v palubnom počítači.

Vozidlá neumožňujúce automatické prestavenie výhybiek budú prestavovať naďalej všetky výhybky (vrátane automaticky prestaviteľných) doterajším spôsobom. Výhybky bez možnosti automatického prestavenia budú prestavovať aj električky prispôsobené na automatické prestavenie výhybiek doterajším spôsobom.

Nový spôsob prestavovania výhybiek by mal prispieť k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti, ale aj rýchlosti električkovej dopravy. Vozidlá typu T3SUCS dnes napríklad neumožňujú prestavenie výhybky pri rýchlosti vyššej ako cca 10 km/h.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Zaujimalo by ma, ako to bude fungovat. Vraveli daco ze to bude mat nahrany harmonogram liniek ale sak tie nikdy nechodia v poradi ako by mali, aspon nie vzdy sa to podari 😃 to tam budu stale vystupovat a prestavovat vyhybku manualne? Nech to niekto vysvetli pls.
Reply on: Dave177 #6:
Neprehodilo im výhybku. Ale normálne kontakt funguje.
Reply on: Dave177 #6:
Hej, lebo to este nie je sprevadzkovane.
Reply on: anbis #5:
Však sa aj používa doterajší spôsob. Minimálne na Trnavskom Mýte. Električka zastaví, vodič vystúpi, manuálne to prehodí a ide sa ďalej. Aspoň dnes to tak robili ?
Reply on: Valec #4:
nepracuje ten systém s nejakými rádiovými signálmi z palubáku? neviem, iba sa pýtam... inak v článku sa píše, že výhybky umožňujú aj prestavovanie doterajším spôsobom, čo sa asi využije práve pri operatívnych zmenách.
Reply on: endrucio #2:
Vidí ho na displeji. ?

Mňa by zaujímalo, či pri prípadnej zmene/výluke treba prísť nastaviť trasy osobitne do každej výhybky nahrať, resp. ako to vôbec funguje v prípade operatívnej zmeny trasy.
Ono by bodlo keby sme sa konecne dockali aj vysokorychlostnych vyhybiek...
Ako zistí výhybka číslo prichádzajúcej linky?
Už je funkčná aj tá na Trnavskom mýte. Pri postavení jazykov do priamej koľajovej vetvy však svetelná návesť ukazuje smerom doľava.