Linka X13 bude premávať popri historickom centre

Od mája 2013 bude zmenená trasa autobusovej linky X13, ktorá zabezpečuje čiastočnú náhradu za električky na Hlavnú stanicu. Vyplýva to z novej schémy liniek električiek, ktorú DPB poskytol médiám v súvislosti so znovuotvorením tunela pod hradom. Nová trasa náhradnej dopravy prinesie zrýchlenie a zlepšenie dostupnosti historického centra.

Presný termín zmeny na linke X13 ešte nie je známy, dostupná je iba informácia, že k zmene dôjde v máji 2013. Premávka by mala byť zabezpečovaná po nasledujúcej trase:

Hlavná stanica - Štefánikova - Suché mýto - Námestie SNP - Kamenné nám. - Štúrova - Šafárikovo nám. - Dostojevského rad/Pribinova - Nové SND

Na trase budú obslúžené nasledujúce zastávky:

  • Hlavná stanica - ako doposiaľ
  • SAV - ako doposiaľ
  • Suché mýto - nová zastávka povyše Hurbanovho námestia
  • Námestie SNP - v smere na Hlavnú stanicu spoločne s električkami, v smere k Novému SND pod "Manderlákom"
  • Šafárikovo nám. - v smere na Hlavnú stanicu na súčasnom nástupišti liniek 78 a X13, v smere k Novému SND pri križovatke Štúrovej a Dobrovičovej ul.
  • Malá scéna - iba v smere k Novému SND spoločne s linkami 50, 70, 78, 95
  • Nové SND - priebežná konečná na Krupkovej ul.

Odporúčané spojenia z doterajších zastávok, ktoré nebudú obsluhované linkou X13:

  • Hodžovo nám. - linka 93 (zastávky pri križovatke s Palisádmi)
  • Kollárovo nám. - linka 206 alebo 212 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
  • Špitálska, Cintorínska, Ul. 29. augusta - linka 206 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
  • Wüstenrot - linka 88 s prestupom na Autobusovej stanici na linku 210 alebo linka 78 s prestupom na zastávke Krížna na linku 210

Zaujímavosťou je, že po trase cez Štefánikovu ul. jazdili električky na Hlavnú stanicu od začiatku prevádzky v roku 1895 až do roku 1979. Doprava po tejto trase fungovala až do roku 1991 v podobe autobusovej linky 104. Od uvedeného roku bolo spojenie juhovýchodnej časti centra zabezpečované iba dlhšou trasou električkami cez Obchodnú a Štefanovičovu ul. a po zastavení premávky električiek na Hlavnú stanicu v novembri 2011 zaniklo. Vlani nezávislá iniciatíva Tram Štefánikova prezentovala návrh na znovuobnovenie tohto najrýchlejšieho spojenia električkovou dopravou.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Jezo #42:
?
Reply on: 810zssk #41:
Ak sa nemylim, v sucasnosti sa v tom podchode nachadza "Kartel club". Vchod je budove Sl. Poistovne - http://goo.gl/maps/LqFw8 Druhy vychod bol na rohu Sucheho myta a drevenej. V sucasnosti tam stoji kancelarska budova.
Reply on: Mike #40:
A ten pochod na Suchom myte je tam stale "zabudnuty"?
Reply on: kecho #38:
Trasa sa zmení, ale podľa posledných info máj to nebude, a bude úspech ak jún...
El. na Štefánikovu: poddolované je aj suché mýto, aj pod nim bol kedysi solídny podchod pre peších, ktorý bol nezávislý od toho na Hodžovom.. a plus ten pojdazd na Hodžovom: električky podľa mňa unesie viď fotky z jeho výstavby..
To, čo bolo prezentované však nebol žiadny reálny projekt, to bol iba ideový návrh jedného nadšenca , ktorý bol dopracovaný do úplných detailov po stránke riadenia a organizácie dopravy na križovatkách a medzikrižovatkových úsekoch. Ďalšie technické otázky neboli riešené. Resp. boli iba okrajovo.
Reply on: kecho #38:
To je vymyslene na ojrofondy, ked tak sa postavi novy podjazd ?
otázka je, kedy a či vôbec sa zmení tá trasa , keďže je už len týždeň do konca mája;)
inak, k obnove tram cez Štefánikovu - rátalo sa aj s tým, že zo Suchého mýta ku Grasslakovichovmu palácu pôjde vlastne sčasti po trase, pod ktorou je "nič"? (teda podjazd) aby to nedopadlo ako medzi Kapucínskou a tunelom, kde sa pred nadjazdom musia eliny oproti sebe čakať...
Reply on: matus7532 #36:
Preco by bola uplne nepouzitelna? Praveze takto bude premavat presne tam kde je dopyt.

Po Obchodnej jazdit nemoze kvoli nevhodnemu podloziu.
Doteraz bola x13 ťažko použiteľná (rýchlejšie to bolo peši), odteraz bude úplne nepoužitelná, prečo nemôže chodiť po trase bývalej el. linky 13....
Andreas.Papak

Andreas.Papak

Reply on: Valec #34:
Presne to som si všimol aj ja, a je 16. máj, a zatiaľ nič ?
Vyzerá to, že tak skoro nebude
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/405629_661537267206849_1893525804_n.jpg
alebo, ako vždy v Bratislave, sa to o týždeň premaľuje.
Reply on: fanatikmhd #32:
Ak X13 alebo L1 zavedú tak s druhým odstavcom plne súhlasím ?
Reply on: toldo #30:
samozrejme, mas pravdu v tomto ohlade, no zase z opacneho sudka. Chceme vyhnat z mesta aj MHD ci len IAD? MHD ci ako Abus (l.95) alebo ako E (l.13 ci po novom snad l.1? ) je to iste. Z mojho uhla pohladu je mi jedno ci cez to iste namestie prejde alebo 5x elektricka, alebo 5x autobus. Dolezite je ze neprejde 5000000000000000x auto. Ono stale by som to bral iba ako nahradu elektriciek na hlavnu stanicu. V pripade ze IPR nezkrachuje a nepreda hlavnu stanicu developerovi c.2, tak MOZNO jedneho roku ktoreho sa aj dozijem bude obnovena elektrickova trat na stanicu. Vtedy by uz toto stratilo zmysel. Ono vseho vsudy, aj l.X13 nie je "trvala" v tom pravom slova zmysle. A dokym nemas trat, musis viest nahradu. A "docasne" spojenie dokonca takejto nosnej linky by nie len navysilo jej prosperitu, ale vytvorila by aj pre turistov moderne a velkokapacitne spojenie s centrom. v preklade s l.93 by skutocne siel kazde 2 minuty spoj zo stanice na hodzko 🙂 AJ ta mienka turistov by bola lepsia.

Ale teraz bokom, ked som tak rozmyslal, X13 vlastne pretne cele centrum. Kedze to nie je linka pre ludi z BA nybrz linka najma pre turistov, nebolo by mozno odveci speci pre nu nechat vyrobit ine CP kde by k nazvom zastavok pribudli mozno aj graficke znacky symbolizujuce blizke okolie (vlacik, prezidentsky palac, nam SNP mozno ako CITY CENTER, univerzita JAK. eurovea.A Ked uz ide polovica z toho zobrazit v scheme nocakov..... 🙂
Reply on: Mike #26:
Tak sa nahradí asfaltom postupne. Veď keď to nevadilo pred prokuratúrou, na ďalších miestach už je to jedno. Narušené to už je.
fanatik: nic v zlom, ale navrat autobusov do centra (ta 95 by tam nechodila raz za 15 minut), kde sa konecne ako-tak podarilo ukludnit dopravu, zrusit tranzit cez nam. SNP a povypinat semafory by bol krok spat a myslim ze v Autoslave aj dovod k obnove povodneho stavu...
Reply on: david1 #28:
No, toto je uz slovo do bitky 🙂 Samozrejme, sytsem je aj o vzkm, no hovorit ze tu potrebujem no nedam lebo mesto nepreplati je blbost. Samozrejme, neminajme na hlupostiach ako l.130 ci l.82 a vzkm uz naskriabeme 😉

A len tak bokom, po odstraneni kvetinacov so sledovanim policie je nejaky problem s prejazdom busov v smere na safko normalnepo ceste, a v smere na hl.st. poza sucasnu zastavku elektriciek kde je nevyuzita cesta prave koli blokacii kvetinacmi? Zas odsledovat si to by nebol problem.... Odbocenie len na signal elektrickoveho volna, a ide sa 😉 Tolko moznosti, len treba chciet. V pripade BA by kazdy vedel byt aj McG. Aj z ho,vna bombu upatlat. V nasom pripade z nicoho kvalitny system upatlat (bez nutnosti investicii)
Reply on: fanatikmhd #27:
Všetci su za priamu linku veď je aj v pláne po vybudovaní el.trate. Trať cez Kam.nám však na pravidelný pojazd nie je stavaná. Pre všetkých je príjemné prekvapenie ,že sa podarilo vybaviť prejazd aspoň midibusov v uvedenej trase. Dopravný systém je aj o počítaní vozokm.
Reply on: david1 #25:
O co vlastne tu ide? O vytvorenie dopravenho systemu v BA ci o pocitanie si objednanych km? co tak jazdit 82 s 2sec. intervalom a vyjazdit veskere vzkm? riadit sa tymto je totalna pixlovina. O kolko? tu trasu zvladne voz mimo spicky do 5 minut, v spicke dajme 8min. 16min obojsmerne, ked zaokruhlim je to 15min, a to pri tom 5min intervale su 3 vozy navyse. Navyse, aj v spicke na vysehradskej to moc na spicku nevyzera. Prestavky? Nezaujem, mimo spicku. Vyrovnavacie tak ze sa stretnu 3-4 poradia na konecnej? Nemudre riesenie.

Nosnost klbaku a dlazba detto - ale nekecajme. Ked to zvlada tazku stavebnu techniku, denne prejazdy (i ked po kolajach) elektriciek, a zvladne ofiko aj midibus (ktory sa pri tejto variacii coskoro stane solo vozom 12m), tak tie IK 435 co vdaka vyhnaniu MBCC ostali na l.95 spolu s ultrapralahkymi NB18 (vsak vaha bola kriterium, nie?) urcite toho moc nenarobia. Navyse by si vytvoril bezprestupnu linku v jednej trajektorii, umoznil celkovo spojenie s celkom dolezitymi prvkami ako je centrum, petrzalka a hlavna stanica. So? Ci budeme riesit aj elektricky v tomto systeme ze trianglovo trebars 4ku otocime na chatam sofer, a odtial v 30min intervale posleme linku X6 po trase chatam sofer-safko? Ale no tak, v polovici prispevkov to hrate na mudrych ludi, a zastavate sa riesenia naco vytvorit kapacitnu a rychlu spojnicu krizom cez BA? Ja viem, elektricka by tu mala zmysel, a ak by sa udrzala l.95 tak by nik uz elektricku nepresadzoval....ano, akceptujem tuto verziu, ale aj tak. Veri tu stale este dakto na jeziska? tak why verite na zazraky?

810- ale hej, na obchodnej i snp boli komentare k dlazbe zeby sa rychlo poskodila........ viz komenty k prvej verzii trasovania l.X13
Reply on: fanatikmhd #23:
Pri kĺbaku s intervalom 5 minút by už argument o nosnosti a ničení dlažby už aj bol opodstatnený si myslím...
Reply on: fanatikmhd #23:
Iba voz dva navyše ... si ma pobavil. Sa pozri aký ma int. 95 a o kolko min.sa predĺži trasa obojsmerne. Nezabudni o kolko km by napr.za jeden den najazdila viac ako X13.