Prieskum: Pri ceste MHD je najdôležitejšia spoľahlivosť

V ankete na druhom mieste skončili intervaly medzi spojmi a na treťom rýchlosť

Ani priame spojenia, ani rýchlosť nezvíťazili v ankete imhd.sk, v ktorej sme sa pýtali na to, čo je pre cestujúcich pri ceste mestskou hromadnou dopravou najdôležitejšie. Na výber bola rýchlosť, spoľahlivosť, čistota, dostupnosť zastávok, intervaly medzi spojmi, priame spojenia a prepojenie na iné druhy dopravy.

Suverénne najviac hlasov získala spoľahlivosť (47%), nasledovali intervaly medzi spojmi (28%) a rýchlosť (14%). Keďže s výnimkou električkovej dopravy sa v uplynulej dobe skôr zavádzali priame spojenia a zhoršovali intervaly medzi spojmi, je zaujímvosťou, že priame spojenia sú najôdležitejšie len každého tridsiateho respondenta. Naopak, zhoršovanie intervalov neocení viac než štvrtina.

Posledné miesto obsadila dostupnosť zastávok (1%), čo v kombinácii s 19-násobne vyšším počtom hlasov pre intervaly medzi spojmi svedčí o tom, že atraktívna môže byť aj taká MHD, kde sú zastávky vo väčšej vzdialenosti, ale spoje z nich jazdia častejšie. Takto bola napríklad zreformovaná petržalská MHD v roku 2005.

Výsledky ankety môžu napovedať, ako by sa mali uberať rozhodnutia mesta a DPB, ak má dôjsť k zlepšeniu MHD. K zlepšeniu spoľahlivosti a súčasne aj rýchlosti môžu prispieť buspruhy, preferencia na križovatkách alebo ich vzájomná koordinácia v prospech MHD, spoľahlivosti by pomohla aj nižšia poruchovosť vozidiel, operatívnejšie reagovanie na mimoriadne udalosti v doprave, znižovanie počtu kolíznych bodov električiek či prepojenie električkových radiál. Mali by byť určené maximálne prípustné intervaly, ktoré nie je možné u nosných liniek prekročiť, pretože pre cestujúcich je dôležité, aby nemuseli dlho čakať na spoje.

Prieskum a jeho výsledky neznamenajú, že netreba venovať pozornosť ostatným parametrom kvality, ktoré sa umiestnili na nižších priečkach. Pri ich riešení by však nemali ísť bokom pre cestujúcich dôležitejšie záležitosti. Napríklad vznik novej priamej linky by nemal byť riešený presunutím kilometrov z nosnej linky tak, že sa jej zhorší interval.

Zaujímavé je v tomto kontexte aj nové linkové vedenie električiek, ktoré vstúpi do platnosti od 1. mája. Tým, že zostávajú v platnosti kratšie intervaly na úkor nižšieho počtu liniek, sa vyhovie voľbe 2. najvyššieho počtu respondentov. Organizácia liniek tak, že cez tunel budú premávať najrýchlejšími možnými trasami linky 5 a 9, zase poteší tretí najvyšši počet respondentov.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Mne osobne chybala v tejto ankete moznost "nadvaznost medzi spojmi". Pri roznorodych intervaloch, hlavne mimo spicky a vikendu je to niekedy fakt zle.
Reply on: 810zssk #18:
ty mas obcas problem s pochopenim co ti druhi pisu. Alebo z toho ako ta poznam, tu na imhd druhy nazor nepovazujes za potrebny len sa potrebujes prezentovat. Ako sa hovori rad sa pocuvas.

To ze anketa na imhd nie je relevantna, je kazdemu jasne. Na to je mnozstvo inych dokazov. Napr. keby volby dopadli tak ako na sme.sk tak dnes sa nam tu nafukuje pravica so 125 poslaneckymi mandatmi.
Ja len vravim, ze reakcie tu diskutujucich a nemyslim konkretne teba, su bojom s vlastnym a cudzim nazorom. Nic ine. Je to rovnake ako starecke hadanie sa s radiom.

Ak prva reakcia na tuto spravu je niekolkobodove zdovodnenie preco je anketa zla a nerelevantna, tak bud niekto nema vsetkych 5 pohromade alebo je to boj s nepriatelom, ktory neexistuje.
Reply on: Ámos #17:
Internetove ankety ktore su o tom ze ktokolvek nahodny na nieco klikne nikdy nemozu byt relevantne. Ostatne, zrovna nedavno som sa bavil so znamym prave o podobnom pripade, ze vo firme kde si platia relativne drahe sofistikovane vyskumy si ako experiment skusili spravit totozny prieskum na internete, kde ale oslovovali len navstevnikov stranky ich spolocnosti. Kym v niektorych parametroch vysli podobne vysledky, v mnohych klucovych bodoch vysli diametralne odlisne veci (a tusime ze pravda bude zrejme v tom roky robenom prieskume na reprezentativnej vzorke).

Vysledky tejto ankety sa v mnohom zhoduju s mojimi nazormi, takze skutocne voci nej nemam dovod byt 'zaujaty', prave naopak. Ale tvarit sa, ze je to relevantne, to mi nepride prilis v sulade s realitou.
Reply on: 810zssk #12:
viem, mal som na skole statistiku. ale to, ze niekto na internetovu anketu krici aka je nerelevantna je absolutne zcestne! Nie je to nic ine, ako bojovanie proti inemu nazoru.
Ostatne DPB by si skor ako by robil prieskum s tymito otazkami, musel najprv urobit prieskum kto vlastne MHD cestuje a az potom vyberat reprezentativnu vzorku. Ale aj tu by si musel najprv vybrat ci sa chce pytat, len sucasnych zakaznikov, alebo aj potencialnych alebo aj tych, ktori MHD nejazdia a nebudu jazdit ani keby boli autobusy zlate.

V kazdom pripade, je prekvapive a zaujimave, ze na stranke plnej soutosou, ktory by boli najradsej aby MHD zastavky ani nemala, lebo rychlost prepravy je mantra, dopadli vysledky uplne inak!
Reply on: AAA #15:
Ved presne to hovorim.
Reply on: 810zssk #14:
Tak prieskum na tejto stránke nemôže byť nejak extra relevantný. Lebo tu sú vyjadrené názory návštevníkov stránky, ale
1. nie všetci sú reálne cestujúci MHD v BA,
2. nevieš nič o ich veku, pohlaví, zamestnaní, príjme,
3. ako často využívajú MHD,
4. odkiaľ kam cestujú a pod..
Reply on: gejza #13:
Jedna vec je ked robis prieskum lebo niekto chce nieco dokazat a ine ked robis prieskum lebo niekto skutocne nieco chce vediet 😃
Reply on: 810zssk #12:
brigádoval som svojho času v jednej agentúre orientovanej na prieskum verejnej mienky (funguje aj v súčasnosti a je známa svojimi "presnými" predvolebnými odhadmi) a síce neviem, ako sa robia prieskumy, ale viem ako sa robia výsledky ankiet ... tým samozrejme nechcem nijakým spôsobom napadnúť prieskumy na tejto stránke
Reply on: Ámos #10:
Ze ty nevies nic o tom ako sa robia prieskumy?
Reply on: Ámos #10:
Treba ovládať základy tvorby ankiet/dotazníkov

1. Dostupný výber subjektov
V určitých prípadoch výskumník nemá možnosť urobiť náhodný výber ani jedným spôsobom , má však možnosť pracovať s dostupným výberom. Je to vlastne výber typu "beriem, čo mám". (V našom prípade tí čo tu zahlasujú). Takýto výber je z hľadiska zovšeobecniteľnosti najslabším výberom. Zovšeobecnenia zistení budú veľmi úzke – budú sa týkať len skúmaných osôb a lokalít.

2. Nezodpovedané položky a vynútená voľba
Niektoré položky respondenti nevedia, príp. nechcú vyplniť. Môže sa to stať hlavne pri uzavretých položkách, kde respondenti buď neoznačia nič, alebo označia ľubovoľnú odpoveď aj keď sa s ňou nestotožňujú. To je pre výskumníka horšie. Ide o tzv. vynútenú voľbu. Z tohto dôvodu sa odporúča ponúknuť aj možnosti "neviem", "nie som rozhodnutá(-ý)", "nemám vyhranený názor".

3.Príliš široké znenie otázky obyčajne vedie k značne voľným odpovediam (formulacia, ktorá znamená pre každého nieco iné) Upravený príklad:
Otázka: "Spolahlivosť". obyčajne vzbudzuje protiotázky: „Spolahlivosť v čom?“




diskutujuci na iMHD zase neprekvapili. vysledky ankety nezapadli do ich nazorov tak anketa je zla, nereprezentativna, sfalsovana a podobne.
Keďže som už zopár dopravných ankiet robil, tak mám pár výhrad k ankete
1. s tým že je to internetová anketa, nemáte prehľad o respondentoch. Koľko z tých 1500 ludí boli šotouši? Kolko ludí bolo takých čo MHD využívajú pravidelne a kolko nepravidelne= iné preferencie? Kolko ludí je takých čo pravidelne využívajú MHD a na stranky iMHD ani nechodia a teda nehlasovali? Takže velké závery by som z toho nerobil
2. minimálne tam chýba možnosť odpovede "iné". Ak napr. niekomu najviac záleží na tom aby sa v lete nepotil a v zime nemrzol nemá možnosť odpovede.
3. Spoľahlivosť ako možnosť odpovede je sama o sebe zlý výber. Narozdiel od ostatných má totiž príliš všeobecný charakter. Opýtajte sa 10 ľudí čo si predstavujú pod spoľahlivosťou a uvidíme. Navyše za istých okolností , všetky ostatné odpovede možno dať pod spolahlivosť. Ak je pre mňa najdôležitejšia rýchlosť, tak chcem aby bola vždy dodržaná = spolahlivosť, to isté pri čistote, intervaloch atď.

Pekný príklad na ankety má Praha http://www.praha.eu/public/18/fb/2e/1467474_306527_Zaverecna_zprava_anketa_ROPID.pdf
Reply on: Valec #6:
Tipujes zle. Hoci ked to takto pises, tak do istej miery by som nesuhlasil, ale velmi zalezi od toho o akej vzdialenosti sa bavime.

Ale ten prispevok bol reakcia na tu debatu nizsie, ze anketa na imhd nie je relevantna... nereagoval som priamo na obsah clanku 😉
Reply on: 810zssk #5:
základný prieskum matice prepravných vzťahov by mal dať raz za dlhší čas generel dopravy (územný generel dopravy), z neho by sa mali využiť tieto údaje pre plán dopravnej obslužnosti spolu s aktuálnymi údajmi (aj čiastkového charakteru) a PDO by malo dať odpoveď na tému linkového vedenia... očakávam že tento generel bude robiť seriózny prieskum (nie ako posledný generel z r.1997 ktorý nerobil prieskum ale použil dáta z 80.tych rokov)...
Reply on: 810zssk #5:
Tipujem, že tebe sa nepáči práve táto veta: "atraktívna môže byť aj taká MHD, kde sú zastávky vo väčšej vzdialenosti, ale spoje z nich jazdia častejšie" ?
Reply on: Kobenhavn #1:
Na ukor vyssieho poctu liniek je spravne - kratsie intervaly vdaka tomu ze nebude vyssi pocet liniek, teda na ukor vyssieho poctu liniek.

Ono by to chcelo nejaky seriozny prieskum "trhu" dopravy v meste celkovo, s ohladom na rozne demograficke parametre, tak ako sa prieskumy robia pre rozne komercne sluzby. Otazka je, kto by taky prieskum zaplatil, kedze je to dost draha zalezitost.
Reply on: Andreas.Papak #3:
Ja by som zas povedal, že ten kto MHD využíva denne si nepotrebuje o nej čítať na webe, lebo svoje spojenia dokonale pozná.
Andreas.Papak

Andreas.Papak

Nič v zlom, ale robiť anketu na imhd.sk mi nepríde 3krát objektívne...
http://imhd.sk/ba/anketa/1304/Ako-casto-vyuzivate-MHD.html ale toto ma dostalo robiť takúto anketu na serveri zameranom na MHD ?
Reply on: Kobenhavn #1:
Tak sa tomu hovorí v ústí nad labem nie v BA ?
Snáď kratšie Intervaly na úkor NIŽŠIEHO počtu liniek, nie? ?