Električkami do Petržalky, Vajnor, Devínskej a cez Fakultnú nemocnicu
  • This is an archived page. Current information can be found in left menu.

Mesto a DPB pripravujú nové trate a rekonštrukcie aj zmeny existujúcich.


Illustrative photo © Karol Belický


Jedným z bodov materiálu ohľadom rozvoja elektrickej MHD v Bratislave, o ktorom budú rokovať poslanci 26. apríla, je aj rozvoj električkovej dopravy. Ten rekapituluje doterajšie zatiaľ nerealizované projekty a prináša aj niekoľko noviniek.

Električková trať do Petržalky

Jedná sa o najviac propagovaný projekt, ktorý by sa v prípade schválenia poskytnutia eurofondov mohol začať realizovať už o rok. Tento projekt je podporovaný z Operačného programu doprava, Prioritná os 4. Oproti doterajším plánom však má dôjsť k zmene trasovania trate v centra tak, aby sa vyhla nedávno zrekonštruovanej Obchodnej ulici.

„Trasa sa navrhuje od Hlavnej stanice cez Špitálsku ul. so zapojením do pripravovanej realizačnej časti Šafárikovo námestie - Bosákova ulica v I. etape. V rámci II. etapy bude zrealizované predĺženie do Janíkovho dvora a zapojenie do železničnej trate smerom na Rusovce. Takýmto spôsobom mesto Bratislava dosiahne novú kvalitatívne vyššiu úroveň prevádzky koľajovej hromadnej dopravy, ktorá sa bude prevádzkovať dopravnými prostriedkami tram-trainu,“ uvádza materiál.

Nevyhnutnosťou je podľa dokumentu príprava na potrebu nákupu nových nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm ako aj vozidiel tram-train. Materiál bližšie nešpecifikuje, kam by mali vozidlá tram-train jazdiť, kto ich bude prevádzkovať, nedefinuje parametre prevádzky ani financovanie oproti električke vyšších prevádzkových nákladov.

Po prvý raz sa uvádza, že do Petržalky nepôjdu štyri električkové linky podľa zastaraného linkového vedenia „odvšadiaľ-všade“, ktoré fungovalo v Bratislave do marca. „Po dopravnej stránke to znamená predĺženie niektorej zo súčasných električkových liniek končiacich v centrálnej mestskej časti,“ píše sa v dokumente.

Na ďalšie trate existujú štúdie

Električková trať „Zlaté piesky - Tuhovské - Vajnory (CEPIT) - Rača, Komisárky“

Cieľom trate je spojenie Račianskej a Vajnorskej radiály cez územie, na ktorom sa pripravuje rozsiahla výstavba. „Predĺženie jestvujúcej trate si vyžaduje minimálne rozšírenie súčasnej výpravy električiek o cca 4 až 5 veľkokapacitných vozidiel v cene cca 2 až 3 mil. € za jedno vozidlo za súčasného zníženia potrebného počty autobusov.“

„Alternatívnym riešením, resp. riešením 1. etapy by bolo možné predĺženie električkovej trate od Zlatých pieskov ukončiť na ŽST Vajnory s vytvorením prestupného terminálu medzi železničnou dopravu (regionálne vlaky), električkovou a autobusovou (regionálnou aj mestskou) dopravou,“ uvádza materiál pre poslancov.

Električková trať „Dúbravka - Dúbravčice (Bory) - Devínska Nová Ves“

V oblasti Bory pri ceste do Devínskej Novej Vsi v uplynulej dobe prebehli úpravy ciest a pripravuje sa výstavba nových štvrtí. Ich súčasťou by mala byť aj električková trať, vozovňa a prestupný terminál vrátane železničnej stanice.

„Z pohľadu rozvoja električkovej dopravy v našom meste je potrebná aj výstavba novej vozovne v oblasti Dúbravčice s následným predĺžením električkovej trate cez Dúbravčice do Devínskej Novej Vsi a priemyselného areálu firmy Volkswagen Slovensko. Navyše výstavbou novej kombinovanej vozovne (električky + autobusy) by došlo k ročnej úspore viac ako 600 tis. neproduktívnych kilometrov v autobusovej doprave a cca 500 tis. v električkovej doprave. Uvedené výkony predstavujú v súčasnosti cca 1,3 až 1,6 miliónov € za rok zbytočne vynaložených finančných prostriedkov,“ píšu autori dokumentu.

Električková trať „Špitálska – Starohorská“

Malo by ísť o prepojenie Špitálskej ul. s Ul. Imricha Karvaša cez areál dnešnej Fakultnej nemocnice s vybudovaním križovatky na Radlinského ul. s odbočeniami do všetkých smerov. Počíta sa so zrušením súčasnej trate na Americkom námestí. „Návrh na toto prepojenie vznikol pri štúdii vedenia trate nosného systému z Petržalky na Hlavnú stanicu vozidlami tram-train na rozchode 1435 mm a prevádzky električiek na rozchode 1000 mm.“

Nielen rozvoj, ale aj rekonštrukcie

Hoci sa materiál predložený na Mestské zastupiteľstvo nazýva „Rozvoj elektrickej trakcie na území hlavného mesta SR Bratislavy“, jeho časť tvoria aj rekonštrukcie existujúcich električkových tratí. Na jednej z nich je momentálne zastavená prevádzka, na druhej zastavenie prevádzky hrozí.

Električková trať „Radlinského – Štefanovičova“

Malo by sa jednať o rekonštrukciu doterajšej električkovej trate s rozchodom 1000 mm, hoci pri predchádzajúcich tratiach sa uvádza, že vozidlá tram-train so širším rozchodom by mali jazdiť až na Hlavnú stanicu. Prvú etapu po Štefanovičovu ul. by malo rekonštruovať mesto za cca 3,8 mil. €, druhú etapu na Hlavnú stanicu v podzemí by mal realizovať investor. „V prípade, že projekt zmeny Predstaničného námestia nebude realizovaný, DPB, a.s. je pripravený požiadať o stavebné povolenie aj pre túto časť a následne zabezpečiť rekonštrukciu trate v súčasnej polohe.“ Podľa materiálu by si tak rekonštrukcia vyžiadala ďalších cca 5,0 mil. €.

Električková trať „Dúbravka“

Na rekonštrukciu električkovej trate v Dúbravke má DPB vydané právoplatné stavebné povolenie Bratislavským samosprávnym krajom zo dňa 7. 7. 2011. Náklady by mali dosiahnuť 8,4 mil. €, podnik tieto prostriedky ani tento rok od mesta nedostal.

V prípade schválenia materiálu bude možné na niektoré trate žiadať o prostriedky z eurofondov v nasledujúcom programovacom období.


24th Apr 2012
-d3k0-

Comments

Login: Password:













You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 8 MB).
You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.

JaSomTu2.5.2012 16:33 #57 Re:
Mne sa do uší dostala informácia, že sa počíta s električkovou traťou od Hlavnej ŽS cez Pražskú-Brniansku-Lamač-DNV. Je to pravda? Myslím že zasahuje viac obývané územie ako navrhovaná trasa Dúbravčice-DNV.
david125.4.2012 15:59 #56 Re:
Reply on #55 od Daniel:
Ak by ostalo terajsie prepojenie cez Americke nam. dala by spravit este kratsia manipulacna spojka medzi Radlinskeho a Americkym nam. V priestore ,kde teraz odbocuju auta k Avionu z Nam I.Karvasa.
Daniel25.4.2012 14:39 #55 Re:
Reply on #54 od d3k0:
Tiez som nazoru, ze vedenie sucasnej trate je vhodnejsie ako podla tohto navrhu. V tom co sa navrhuje vidim iba zhorsenie. Zrejme to bude sotonapad, aby aj Bratislava mala velku elektrickovu krizovatku.
d3k025.4.2012 14:29 #54 Re:
Reply on #53 od Daniel:
Tiez sa mi ta sotokrizovatka nie celkom pozdava, ak by nebolo odbocenie tak ako pises. Logicky by totiz znamenala predlzenie jazdy medzi Radlinskeho a Spitalskou, lebo zatial co dnes je to prepona a mohli by tam byt velmi jemne obluky s vyssou rychlostou, pri ostrych uhloch a dlhsej trase to nebude nic moc. Taktiez by ma zaujimala nahrada zastavky Americke nam., alebo sa planuje prestupny uzol Medicka zahrada? )
Daniel25.4.2012 14:20 #53 Re:
Reply on #30 od VLK:
Bolo by vhodne ratat aj s manipulacnou spojkou od Radlinskeho do Kriznej ulice (nahrada spojky Vajnorskej a Ruzinovskej radialy), tato aj keby bola len jednokolajna by mala daleko vyssi osoh ako vybudovanie sotokrizovatky na Radlinskeho, kedze odbocenie od Obchodnej na Spitalsku je duplovane o par metrov dalej na Vazovovej.
Mike25.4.2012 9:26 #52 Re:
Reply on #51 od 810zssk:
No tá odbočka by mala byť práve do cepitu. Je možné že toto vedenie trate vychádza zo , resp. rešpektuje nejakú štúdiu prepojenia vajnorskej a račianskej radiály, čo si dal spracovať DPB pred časom...
810zssk25.4.2012 9:23 #51 Re:
Reply on #50 od Daniel:
To je sice dobre, ale je to riesene dost divne, najma teda tie kruhace (v realnej premavke tam budu vznikat problemy). Imho by ta trat mala byt cela mimo cesty (tam kde sa da). Zaujala ma tam odbocka trate smerom na severny obchvat Vajnor... celkom by ma zaujimalo dalsie trasovanie...
Daniel25.4.2012 8:34 #50 Re:
Reply on #47 od 810zssk:
Tu ta trat napriklad zakreslena je (v strede spojnice kruhac Rendez/Vajnory-Sprinclov Majer):
http://www.novevajnory.sk/pdf/nove_vajnory.pdf
tr3mp25.4.2012 8:33 #49 Re:
Reply on #48 od si:
Ak by sme mali trať z Dúbravky do DNV, tak počas behov a výpadku tunela by bola mimo prevádzky ešte dlhšia vetva. Čo chýba je na západe mesta je obojsmerné obratisko KV, prípadne ďalšie niekde pri Riviére alebo dostatočný počet obojsmerných vozidiel. A samozrejme trať Dúbravka - Patrónka - Hlavná stanica, ktorý by znížila zraniteľnosť siete v západnej časti mesta.
si25.4.2012 8:17 #48 Re:
Reply on #23 od roman2:
ano, aj nad ciernou vodou by malo zmysel sa zamysliet, kedze vyzera (staci sa tam ist pozriet uz aj teraz) ze tam postupne vyrastie dost velke satelitne sidlisko ktore je k mestu pripojene jednou mizernou cestou
v kazdom pripade ale ak chces mat tu trat pouzitelnu a nie prilis zranitelnu, potrebujes mat moznost presmerovavat spoje medzi radialami (t.j. aj v tomto pripade by prepojenie vajnorskej a racianskej radialy malo svoj velky vyznam), inac sa to bude dostavat do situacii ze sa niekde daleko nieco udeje a cela doprava je v .... (spomen si na tie behy pred par tyzdnami a s tym spojene vyluky elektriciek v karlovej vsi a dubravke)
810zssk24.4.2012 19:10 #47 Re:
Reply on #46 od aquila:
No tak pozri, ja som za to aby sa najprv riesila obsluha, ale ked nam tu horia uz hotove stavby tak by mali mat prioritu. V CEPITe nech sa spravi rezerva.
aquila24.4.2012 15:41 #46 Re:
Reply on #45 od VLK:
osobne si myslim, ze sa stala chyba, ze ked sa planoval apollo, ze tam dali len trolejbus, ktory je podla mna hlupost tahat po rovine a neplanovala sa tam elektricka, ako to bolo v 70tych rokoch.

ale to sa dostavame zase k bodu 0, konecne zabudnut na metro a sustredit sa na elektricky!

@ 810zssk: ono ta trat ma ozaj vyznam, lebo na zapade je bezne ze sa urobi obsluha uzemia a potom sa stavia. ale u nas sa nerobi obsluha ani uzemia ktore to potrebuje
VLK24.4.2012 14:24 #45 Re:
Reply on #39 od 810zssk:
na Apolle máš už v UP zakreslený trolej a je tiež medzi pripravovanými traťami... električka v Petržke by sa mala šíriť kolmo na základnú os Jantárová...
eripmav24.4.2012 14:23 #44 Re:
Reply on #34 od 810zssk:
Kedze je to az na poslednom mieste medzi rozpravkami ako elektricka do petrzalky, dnv, vajnor tak sa obavam ze sa niecoho z toho dozijeme mozno tej elektricky do petrzalky...
Valec24.4.2012 14:06 #43 Re:
Reply on #41 od 810zssk:
Tá úchylnosť je tuším širokorozchodná.
810zssk24.4.2012 14:06 #42 Re:
Reply on #40 od Valec:
Ja to tam nevidim.... ale vsimol som si trat do Modry, to je dobry joke ako je to vedene
810zssk24.4.2012 13:54 #41 Re:
Reply on #40 od Valec:
Idem sa pozriet, ale ked som to pozeral naposledy tak tam bola len nejaka uchylnost popri D1 smerom na Senec.
Valec24.4.2012 13:43 #40 Re:
Reply on #37 od 810zssk:
V návrhu ÚP BSK máš nakreslenú železničnú trať z Vajnor cez Groby do Pezinka.
810zssk24.4.2012 13:40 #39 Re:
Reply on #36 od aquila:
Zokruhovanie radial nie je zla myslienka, ale ak nebude CEPIT a teda ta trat pojde cez pole tak je to dost hlupost... minimalne by som to potom presmeroval tak aby to slo cez Rendez.

Radovo dolezitejsich je viac veci.. zacnime teda tou Prievozskou, ale potom Tomasikova, minimalne jedna dalsia radiala v Petrzalke (budto cez Apollo - asi nerealne - alebo odbocka zo Stareho mosta), Brnianska/Prazska, atd...
aquila24.4.2012 13:39 #38 Re:
Reply on #30 od VLK:
a preco by som nerobil zavery ? vsak v tomtom mestom je zvykon zatajovat a klamat pri vsetkych investicnych zameroch, a to aj vratane tych, ktore su tesne pred realizaciou. len aby sa nebodaj o to nezaujimal a aby sa mohli predrbat dalsie prostriedky. tak preco by som ja nemol vyniest zamer, ze trat v okoli americkeho namestia su bludy v situacii, ked su v havarijnom stave trate aj vozidla ?

kecho: ono sa to zmenilo a bude tam nova stvrt www.novevajnory.sk
http://www.novevajnory.sk/pdf/nove_vajnory.pdf

ale tam s elektrickou nepocitaju

proste nechapem snahu mesta sa zapodievat nepotrebnymi tratami a tam kde to hori na to seru