Reply on: Vševedko samofandivý #41915:
Financovanie nie je doriešené ešte ani na petržalskú električku - ani tú mesto neufinancuje zo svojich peňazí, ani z požičaných, zatiaľ akosi ticho ráta, že polovicu dostane od štátu. Čiže jediný spôsob financovania je taký, kde časť prostriedkov pôjde zo štátneho rozpočtu.
Prvým krokom na to by však musela byť jednoznačná požiadavka zo strany občanov a reprezentantov Bratislavy, teda museli by sa postaviť za takýto projekt, až potom sa dá hovoriť o možnosti presadenia na vyššej úrovni. Táto vec sa musí stať politickou témou.
Takže si myslím, že Bratislava by predovšetkým mala jednotne obhajovať svoje záujmy (ktoré sú ale záujmami celého Slovenska) a postaviť sa za projekt, ktorý bude riešiť dopravné problémy Bratislavy ako mesta otvoreného svetu. Teda rýchly dopravný systém by mal prepraviť nielen trvalých obyvateľov mesta, ale aj tých, čo do mesta prichádzajú cez všetky vstupné brány (železničné stanice, letisko, AS...). Ak rýchly a kvalitný nosný dopravný systém nebude existovať (a čokoľvek plaziace sa v centre medzi chodcami po povrchu rýchlym dopravným systémom nie je), predstava o zastavení lavíny automobilov (a výľudňovania centra) rýchlo zoberie za svoje.
yale
Preferencie sú síce fajn, ale nevkladal by som do nich také nádeje. Jednak ich na mnohých križovatkách vôbec nebude možné zrealizovať a aj tam, kde sa zrealizujú, môžu rýchlo zaniknúť pri najbližšej úprave dopravnej situácie.
Mimoúrovňové križovania na druhej strane nie je možné realizovať všade, nájazdy na cestné estakády zaberajú obrovské plochy a ani električka nemôže každú chvíľu liezť pod zem a potom vyliezať von ako na húsenicovej dráhe. Naozaj nevidím iné realistické riešenie, ako je trasovanie nosného systému v centre pod zemou.
A baviť sa systémom "rozšírenie zastávok a preferencia je za pár šupov, a metro by stálo stovky miliárd" je číra demagógia.
Plne segregovaná električka a nosný systém na báze ľahkého metra s podzemným vedením v centre sú záležitosti v rádoch desiatok miliárd a cenový rozdiel medzi nimi nie je veľký, pretože v zásade už ide o veľmi blízke systémy, preto sa oplatí už od začiatku vyberať aj vhodné vozidlo, rozchod, trať a neviazať sa úzko len na existujúci stav. Naopak, je vhodné ak projekt nebude umožňovať postupné znižovanie nárokov, napríklad aj súčasný projekt do Petržalky už v sebe obsahuje jednu nebezpečnú vetu:
"Vo výhľade má byť navrhovaná trať prevádzkovaná ako električková rýchlodráha."
Prečo "vo výhľade"? A dovtedy to bude obyčajná električka?