Tento týždeň som strávil v Holandsku. Zaujalo ma to, že celý štát (rozlohou menší od Slovenska, počtom obyvateľov asi 3x Slovensko) je jednoliatym integrovaným dopravným systémom. A lístky sa (turistovi) kupujú ľahko - pri nástupe a výstupe priložím platobnú kartu k označovaču, ktorý zobrazí IN alebo OUT na potvrdenie akcie. Na druhý deň nejaká centrála so skratkou OV strhne precestovanú sumu z mojej karty. Podmienkou je 1. používať stále tu istú kartu a 2. každý cetujúci používa vlastnú kartu - nie je vôbec potrebné niečo voliť na označovači, všetko je automaticky. Deti v školskom veku cestujú s OV chipkaart, takisto aj previdelný cestujúci s "električenkami" robia check in a out s OV kartou. Toto funguje pre všetkých štátnych a súkromných dopravcov ako NS, Arriva, HTM, GVB,...
Ďalšia pozoruhodnosť je, že kým v Haagu som do vozidiel HTM mohol nastúpiť a vystúpiť ktorýmikoľvek dvermi, v Amsterdame do autobusu (kĺbového) GVB som mohol nastúpiť len prednými dvermi, aby vodič mal kontrolu, kto si nepípne kartu.(pípanie pri výstupe je potom v záujme cestujúceho, pretože inak sa účtuje cestovné až na konečnú). A šok som zažil v amsterdamskej električke, kde som mohol nastúpiť prvými a predposlednými dverami húsenice a pri tých predposledných bola búda so sprievodkyňou, ktorá mala úlohu bachárky a kontrolovala pípnutie karty. Check in a check out sa zjavne týka všetkých, aj tých s časovými lístkami.
Na železničných staniciach je to jednoduché, pretože vstup a výstup je len cez turniket, ten sa otvorí len po pípnutí karty alebo lístka.
Takže na jednej strane je cestovanie jednoduché, netrebe na to predplatené lístky ani aplíkácie a na kartu funguje každý označovač, ale na druhej strane sú isté reštrikcie na obranu proti čiernym pasažierom.
Doprava je všade pomerne pravidelná a bez tlačenice. Takmer nikdy som ešte nestál, vždy som našiel sedadlo.
Ďalšia pozoruhodnosť je, že kým v Haagu som do vozidiel HTM mohol nastúpiť a vystúpiť ktorýmikoľvek dvermi, v Amsterdame do autobusu (kĺbového) GVB som mohol nastúpiť len prednými dvermi, aby vodič mal kontrolu, kto si nepípne kartu.(pípanie pri výstupe je potom v záujme cestujúceho, pretože inak sa účtuje cestovné až na konečnú). A šok som zažil v amsterdamskej električke, kde som mohol nastúpiť prvými a predposlednými dverami húsenice a pri tých predposledných bola búda so sprievodkyňou, ktorá mala úlohu bachárky a kontrolovala pípnutie karty. Check in a check out sa zjavne týka všetkých, aj tých s časovými lístkami.
Na železničných staniciach je to jednoduché, pretože vstup a výstup je len cez turniket, ten sa otvorí len po pípnutí karty alebo lístka.
Takže na jednej strane je cestovanie jednoduché, netrebe na to predplatené lístky ani aplíkácie a na kartu funguje každý označovač, ale na druhej strane sú isté reštrikcie na obranu proti čiernym pasažierom.
Doprava je všade pomerne pravidelná a bez tlačenice. Takmer nikdy som ešte nestál, vždy som našiel sedadlo.
david11
Určite by stačil minibus čo by tam zachádzal z konečnej v Čunove.
Počas pretekov by sa zaviedla x90 z centra.