Reply on: mhmhd #254183:
Štát za posledných 10 rokov vybral od motoristov cca 32 miliárd €. Na údržbu existujúcej infraštruktúry, servis a výstavbu novej infraštruktúry štát + SSC + obce minuli 8 miliárd € .VHD je dotovaná, predstavuje to cca 70% v prípade autobusovej dopravy, v prípade železníc sme momentálne na 84%. Bratislava ako hlavne mesto dotuje DPB a.s. ročne cca 110 miliónmi €.
Mesto Bratislava len za prvých 8 mesiacov roka 2025 vybrala cez 20 miliónov € z PAAS, kde tvrdila, že to pôjde na údržbu a výstavbu nových parkovísk a opravy ciest. To sa nedeje, nižšie som napísal koľko plánuje minúť mesto na údržbu už existujúcej cestnej siete a na opravy.
PAAS bol zavedený od januára 2022, odvtedy mesto vyzbieralo k dnešnému dňu cez 50 miliónov €. Po odrátaní nákladov na PAAS (veľa jednorázových veľkých platieb ako parkomaty a značky) sme na 16 miliónoch. Mesto výkázalo zisk z PAAS teda niečo cez 29 miliónov €. Za 4 roky mesto minulo na údržbu a opravy ciest v BA 13 miliónov. Do fondu, kam mali putovať peniaze z PAAS, aby sa financovali nové parkoviská, opravy ciest atď natieklo doteraz 7 miliónov a z toho sa 2,5 milióna minulo na cyklistov. Podľa interných informácii BA očakáva v roku 2026 prijmy z PAAS vo výške cez 30 miliónov €, náklady na PAAS majú byť 2,5 milióna, na cestnú infraštruktúru má ísť 3,5 mióna €. To znamená, že mesto vyberie od motoristov cez 30 miliónov a minie na nich 6 miliónov a nič nezlepšia, žiadne nové parkovanie, nové parkovacie domy, opravy ciest... DPB a.s. neplatí ani cent.
3 miliardy € ročne od motoristov, tak to prerátame na obyvateľov, tak to vychádza cca 545,5€/obyvateľa. Rozpočet sa tvorí tak, že všetko ide z jedného koša a to sa delí. Slovensko ako štát sa chystá vybrať na daniach za rok 2025 niekde okolo 27,6 miliardy € a z toho sú 3 miliardy od motoristov. Keďže Bratislava dostáva peniaze zo štátneho rozpočtu na základe počtu obyvateľov, tak oficiálne 426 tisíc obyvateľov teoreticky vygenerovalo 232,36 milióna € + cca 25 miliónov za PAAS za tento rok. Teda cca 250 miliónov nechali bratislavský motoristi na daniach a poplatkoch. Výška investícií do bratislavskej cestnej siete a jej údržba je na úrovni cca 6,5 milióna za 2025. Ak to aj podelíme pomerom že 3 miliardy sú 10,87% príjmov štátu a Bratislava dostáva od štátu cca 450 miliónov ročne, tak z tých 450 miliónov je 48,91 milióna, čo sa vyzbieralo od motoristov. Ak k tomu prirátame 25 miliónov za PAAS, tak sme na 73,91 miliónoch. Mesto na údržbu zopakujem míňa max 4 milióny ročne.
Takže kde teda skončilo 73,91 milióna € v Bratislave od motoristov? V cestách, či parkoviskách to určite nebolo.
si
a zastavku kazdemu pred vchodom ani neocakavam (aj ked tusim aj v BA niekde su alebo aspon boli take useky lokalnych vymetakov ze ked mu signalizujes tak ta zoberie z miesta kde si a vylozi podobne)
cely problem ale je, ze mesto sa rozrastlo, celkova dlzka ulic je vacsia, zastavana plocha ktora potrebuje obsluhu tiez, a akekolvek lokalne "zlepsenia" sa robia iba sposobom ze sa najprv musi najst to co sa "obetuje", teda kde sa zhorsi.... a tak uzemia bez oblsuhy VHD alebo s mizernou obsluhou VHD akosi iba pribudaju....
a to co sa stalo pri garde priamo nie je ako vyriesit, mimoriadky sa stavaju v akomkolvek systeme (aj ked ano, v tuneli segregovany dopravny system je od viacerych externalit chraneny z principu), avsak urcite by som parkovacie zony nesegmentoval po jednej-dvoch uliciach ale asi na urovni mestskych casti (obdobne ma napriklad Praha), co zaroven ponechava jednoduchu moznost pouzit auto na "poslednu milu" aspon na strane obydlia a nasledne pouzit VHD a nie ze zastavka je "az" o 2 ulice vedla a to je uz ina zona a plat....
PS: som jeden z ludi ktori svojho casu dopomohli svojim aktivizmom (viacere stretnutia na magistrate tak s primatorom ako aj kompetentnymi) k tomu ze sa od myslienky ze raz snad bude metro preslo k projektovaniu a naslednej realizacii elektrickovej trate do petrzalky... nastastie vtedy aj na pozicii primatora bol normalny clovek pristupny argumentacii a nie PRimator, ktory akykolvek iny nazor ako je jeho vlastny splachne do hajzla a jeho nositela zabanuje....
#254174 :
viacere z nich boli aj dostupne a ako parkoviska pouzivane (vid napriklad cintorin ruzinov)
a velke zasadne veci treba hlavne nerobit sposobom hop na kravu a bude tela a vsetky okolite externality ignorovat alebo banalizovat....