Reply on: Pišta #5952:
Ja som si az teraz sadol k novemu linkovemu vedeniu a nakreslil si ho. A vytriezvel som zo svojho nadsenia.
Hliny napriklad budu mat len jednu linku, ktora bude jazdit v intervale 10 v spicke, 20 mimo spicky. Cize za hodinu v jednom smere spicka 6 spojov, sedlo 3 spoje. Dnes na tom istom mieste v spicke 6+3+2=11 spojov (na L4+L5+L7) v spicke a 4+3+1=8 spojov v sedle. Na Hlinach sa teda drasticky znizi ponuka spojov, v spicke z 11 na 6 a v sedle z 8 na 3 spoje za hodinu, cize cca na polovicu dnesneho stavu. Z Hlin sa teda bude dat dostat dvakrat horsie ako teraz. Zaroven Hliny stratia spojenie s Nemocnicou, starsi ludia z Hlin budu cestovat NATRIESKANYM trolejbusom na Policiu, kde vystupia, spravia celom vzad, prejdu okolo tej krcmy (Kolecko? dobre si pamatam?), kde vozovka zasahuje tesne k budove, dalej prejdu cez neprehladnu krizovatku a pockaju si na linku 6 k Nemocnici. V opacnom smere to bude jednoduchsie, budu prestupovat na hrane na Sturovom nam. Oproti dnesnej priamej linke 5 prudky downgrade, ale budiz.
Prestupy by mi nevadili. Problem je ale ten, ze jednotlive linky veduce z okrajov mesta sa na centralnom mestskom okruhu budu otacat v roznych smeroch otacania, cize pri jazde z A do B bude nutne prestupovat na inej zastavke, ako pri jazde z B do A. Naviac na zilinskom mestskom okruhu existuju len dve zastavky, ktore su priamo oproti sebe, konkretne Sturovo namestie a Stefanikovo namestie. Zastavky Policia, Hurbanova/Kalov a Zeleznicna stanica nie su oproti sebe a budu vyzadovat dlhsiu pesiu chodzu na prestup. Navyse, na vnutornom zilinskom okruhu jazdi aj IAD, cize prestup nebude taky pohodlny - ludia sa budu musiet poriadne obzerat, ci nieco nejde (napriklad na presovskej Hlavnej to nie je take tragicke, tam je IAD vylucena).
Dalsi problem ohladne nutnosti prestupovat je ten, ze tu sice padol navrh zaviest prestupny listok, ale akosi nepadli tarifne podmienky prestupu. Vzhladom na to, ze v Ziline sa neuznava cas ako prestupne kriterium, ocakavam, ze prestupny listok v zilinskom podani bude listok na DVE jazdy orazitelny z oboch stran. I to by bolo v poriadku, lebo po Ziline nebude treba do ziadneho ciela prestupovat 2x (ak sa mylim, opravte ma). Ak tento prestupny listok na dve jazdy bude stat tolko, ako stoji dnes listok nad 5 zastavok, cize 12 Sk, tak je to v poriadku. Ale ak bude stat viac ako cca 15-16 Sk, uz sa mi to zda ako schvalne zavedenie takej linkovej schemy, aby vsetci proste prestupovat museli a aby sme na nich trhli co najviac penazi. To iste plati pre majitelov cipovej karty, zrusime im aj tie posledne priame linky a VSETCI pocestuju s prestupom, aby mohli VSETCI platit viac.
Ak sa teda toto zrealizuje, ocakavam, ze nastane RAPIDNY odliv cestujucich, ktori jednoducho ODMIETNU platit znacne viac za to, ze
a] musia prestupovat,
b] musia si pamatat, v ktorom smere maju prestupovat na ktorej zastavke,
c] to vsetko za drahsie peniaze,
d] to vsetko v podstatne natrieskanejsich spojoch, pretoze na niektorych ramenach sa znizila ponuka az o polovicu.
Uz dnes je odliv cestujucich znacny. Toto linkove vedenie (zrusenie liniek okraj-stred-okraj a zavedenie liniek okraj-stred) so zavedenim drahsich dvojjazdovych listkov, ktore budu musiet vsetci pouzivat, odliv cestujucich este priserne urychli. Nakoniec aj bod d] prestane platit, lebo ludia sa z natrieskanych spojov odleju do aut, ktore budu uz na jednu cestu lacnejsie, bez prestupove a od-domu-k-domu. V MHD zostanu uz len deti, starci a ZTPckari, ktori ju neuzivia.
Secteno, podtrzeno: napriek lakavemu vyzoru tejto reformy "na prvy pohlad" bude tato reforma pre zilinsku MHD fatalna.
Jozef
Od dnešného dňa DPMŽ s.r.o. na základe uznesenia MZ v Žiline (5.9.2005) upravil rozsah poskytovaných zliav pre držiteľov ŤZP a ŤZP-S, s účinnosťou od 16.12.2005. Doterajšia 91 %-tná zľava na cestovnom v cene 1,- Sk bude poskytovaná namiesto vo forme papierového cestovného lístka iba vo forme Mestskej čipovej karty v množstve 360 ciest za rok (4 x 90 ciest po štvrťrokoch alebo 30 ciest po mesiacoch). Zaviedla sa 30 – 33 %-ná zľava na cestovnom v cene 7,- Sk, resp. 8,- Sk na jednu cestu (podľa pásma), a to v neobmedzenom rozsahu (na základe preukazu ŤZP, príp. ŤZP-S).
Časová postupnosť vývoja cestujúcich ZŤP a ZŤP-S v MHD:
Pre vysoký počet trvale prítomných cestujúcich vo vozidlách MHD preukazujúcimi sa preukazmi ZŤP, ako aj zrušení dotácii vládou pre MHD, DP od 1.2.2005 zmenil tarifné podmienky pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S. Cestujúci od tohto dňa platili zľavnené cestovné vo výške 1 Sk. V skutočnosti to bolo evidenčné cestovné na sledovanie tejto skupiny cestujúcich. Za prvé tri dni bolo predaných 10 tisíc lístkov, za prvý mesiac až 130 tisíc kusov a za 6 mesiacov až 537 tisíc cestovných lístkov. Na základe tohto sledovania Dopravný podnik zistil, že dopláca na túto skupinu cestujúcich mesačne sumou 900-tisíc korún, ročne až 11 miliónov korún.
Ministerstvo financií zrušilo v tomto roku dotácie dopravným podnikom, z ktorého sa mohli vykrývať aj uvedené straty. Prebehli aj rokovania s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave. To však o poskytnutí príspevku na vyrovnanie strát za týchto cestujúcich zatiaľ neuvažuje,
Riaditeľ Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Žiline Igor Braniš sa vyjadril, že k 2. decembru 2004 vydali 11 085 preukazov ŤZP a ŤZP-S pre obyvateľov okresov Žilina, Bytča a Kysucké Nové Mesto. Držiteľov oboch typov preukazov tieto oprávňujú na využívanie určitých výhod. Sú to najmä zľavy na cestovnom, zákonné zľavy pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a pri úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, prípadne ďalšie zľavy, ktoré poskytujú iné subjekty podľa svojho uváženia. (Pozn.: V meste Žilina bolo vydaných asi 3 850 preukazov.)
Okrem týchto preukazov sa predpokladá v obehu je veľké množstvo falošných preukazov, ktoré nemajú žiadne ochranné prvky, aby sa zamedzilo ich zneužitiu, a pri bežnej kontrole sa nedajú porovnať s dokladom, na základe ktorého boli vydané.
Predsedníčka žilinskej krajskej rady Slovenského zväzu telesne postihnutých Mária Antalová sa k uvedenému problému vyjadrila len všeobecne, že zdravotne postihnutí majú zvýšené životné náklady.
Podľa vyjadrenia ekonomicko-obchodného námestníka spoločnoststi DPMŽ, do konca roku 2004 kryl straty zo zliav a bezplatného cestovania v MHD štát. Od začiatku tohto roku to prešlo na obce. Mesto však dostáva o jednu tretinu menej finančných prostriedkov, ako bola štátna dotácia. Z toho dôvodu má menej peňazí na vykrytie zliav. Preto sa to musí riešiť viac adresne, respektíve, robí sa určité obmedzenie.
Na základe uvedených skutočností poslanci Mestského zastupiteľstva schválili 5.9.2005 návrh na obmedzenie poskytovaných zliav postihnutým.
DPMŽ s.r.o. dňom 15.10.2005 sa upravil podmienky poskytovania zliav pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S na MHD v Žiline.