Mesto Handlová vďaka eurofondom vymení vozidlový park MHD.
Mesto Handlová v minulom roku uspelo so žiadosťou o nenávratný finančný príspevok z európskeho Fondu pre spravodlivú transformáciu v rámci Programu Slovensko (výzva Podpora verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami) na nákup troch elektrických autobusov pre MHD a vybudovanie nabíjacích staníc. Výška schváleného NFP z EÚ a štátneho rozpočtu je vo výške 1 736 271 € a predstavuje 100 % celkových oprávnených výdavkov projektu.
Po podpise zmluvy o NFP mesto realizovalo verejné obstarávanie na dodávateľa elektrobusov kategórie midi (dĺžky 7,6 - 9 m). Mesto požadovalo elektrobusy garantujúce minimálny dojazd na jedno nabitie 200 km. Zaujímavosťou požadovanej technickej špecifikácie boli veľmi detailné požiadavky na kamerový systém a sčítacie zariadenie, ktoré boli (spolu s ďalšími požiadavkami) prakticky totožné ako technický popis vozidiel slovenského výrobcu Mobility&Innovation Production. Od uchádzača mesto požadovalo referenciu na dodávku minimálne dvoch elektrických autobusov, čo tiež nahrávalo slovenskému výrobcovi, ktorý doteraz dodal iba dva elektrobusy do Dunajskej Stredy. Tento výrobca sa však do súťaže neprihlásil.
V týchto dňoch mesto Handlová zverejnilo výsledok vyhodnotenia ponúk, podľa ktorého sa súťaže zúčastnili traja uchádzači. Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola celková cena pozostávajúca z ceny elektrobusov, ceny kamerového systému a ceny zariadenia na počítanie cestujúcich. Poradie uchádzačov po vyhodnotení súťaže:
- Eco Auto, s.r.o., Detva - 1 315 994 € s DPH
- Truck Service PU, s.r.o. Streženice (predajca Isuzu Bus) - 1 438 731 € s DPH
- SOR Libchavy, s.r.o., Libchavy - 1 472 310 € s DPH
Víťaz súťaže Eco Auto ponúkol v spolupráci s firmou UAB Busnex z Litvy elektrobus čínskej firmy Xiamen King Long United Automotive Industry, konkrétne nový model PEV 8, ktorý je na európskom trhu ponúkaný od tohto roka. Elektrobus s dĺžkou 7,99 m ponúka prepravnú kapacitu 58 cestujúcich, z toho 17 sediacich. Vybavený je elektromotorom s výkonom 250 kW (špičkovým 350 kW) a LFP batériou CATL s kapacitou 266 kWh. Dojazd vozidla na jedno nabitie je udávaný 409 km. Dodávateľ poskytne na batériu 10-ročnú záruku (resp. 800 000 km), že ak počas tejto doby klesne jej kapacita po 80 %, batériu vymení.
V prípade potvrdenia výsledkov súťaže pôjde o prvé elektrobusy tohto čínskeho výrobcu na Slovensku.
Doplnené: Zmluva s víťazom súťaže bola podpísaná začiatkom augusta 2025.
V súčasnosti MHD v Handlovej zabezpečuje miestny komunálny podnik Hater-Handlová trojicou naftových autobusov. Mesto plánuje pokračovať v zmluvom vzťahu s týmto podnikom aj v rokoch 2026 - 2030.
V uplynulom období obstaral elektrické autobusy vďaka eurofondom aj Púchov prostredníctvom dopravcu Autobusová doprava Púchov, ktorý vysúťažil dva malé elektrobusy Rošero First FCLLI 80 EL od slovenského výrobcu zo Spišskej Novej Vsi. Naopak, mestu Partizánske sa ani na druhý pokus nepodarilo vysúťažiť dodávateľa štyroch 12-metrových elektrobusov, keďže do vyhlásených súťaží sa žiadny uchádzač neprihlásil.