Ďalšie slovenské mesto chce vodíkové autobusy

Mesto Šahy využije eurofondy na ekologizáciu svojej mini MHD vo veľkolepom štýle.

Po pilotnom projekte vodíkových autobusov bratislavského dopravného podniku sa črtá druhý vodíkový projekt v MHD na Slovensku. Vodíkové autobusy by sa vďaka fondom Európskej únie mali objaviť aj v meste Šahy ležiacom na juhu stredného Slovenska pri hranici s Maďarskom. V súčasnosti sa o MHD v tomto meste v pravom zmysle ani nedá hovoriť, keďže pozostáva z jedinej linky, ktorej cestovný poriadok obsahuje iba štyri páry spojov v pracovných dňoch, ktoré zabezpečuje dopravca Arriva Nové Zámky, ktorý má s mestom platnú zmluvu na roky 2019 – 2028, prostredníctvom prejazdov autobusov z prímestskej dopravy. Ročný objem výkonov predstavuje 6 782 km pri nákladoch 13 490 €/rok a mesačne sa spojmi MHD prepraví necelá tisícka cestujúcich. Od roku 2019 sa objem objednávaných výkonov MHD mestom Šahy pritom znížil o viac ako tretinu.

MHD v Šahách zabezpečujú autobusy z prímestskej dopravy

Mesto Šahy pripravilo projekt s názvom „Obnovenie regionálnej MHD ekologickým riešením“, s ktorým sa plánuje uchádzať o nenávratný finančný príspevok vo výške z Programu Slovensko v rámci výzvy Podpora rozvoja udržateľnej mobility mimo BSK. Celkové oprávnené výdavky majú predstavovať 2 449 406 €. Cieľom projektu je nákup dvoch vodíkových autobusov a vybudovanie vodíkovej plničky. Projektový zámer už schválila Rada partnerstva Nitrianskeho samosprávneho kraja, samotná žiadosť o poskytnutie NFP podľa systému ITMS ešte nebola k dnešnému dňu predložená ani schválená. Príspevok má pokryť 100 % obstarávacích nákladov.

V novembri 2024 mesto Šahy vyhlásilo verejné obstaranie na dodávateľa dvoch vodíkových autobusov a zhotoviteľa plniacej stanice. Vo februári 2025 bolo zverejnené vyhodnotenie výsledkov súťaže, podľa ktorého sa tendra v oboch častiach zúčastnil jediný uchádzač – slovenská spoločnosť Mobility & Innovation Production, s.r.o. (MIP). Nastavenie parametrov súťaže nahralo práve tomuto výrobcovi ľahkých kompozitných midibusov.

Vodíkový autobus, ale najmä ľahký

Mesto v súťaži požadovalo vodíkové autobusy s dĺžkou 7,6 až 13 metrov a šírkou 2,4 – 2,55 metra, s prepravnou kapacitou min. 39 cestujúcich. Požadovaný bol čisto elektrický pohon s výkonom motora min. 120 kW a dojazdom aspoň 350 km. Nosná časť karosérie mala byť z nehrdzavejúcich materiálov (hliník/nerez/kompozit) a nízka podlaha od prednej časti po zadné dvere. Špecifikácia veľkej časti výbavy vozidla bola prakticky skopírovaná zo špecifikácie elektrobusov SK080ES (str. 17 - 20), ktoré nedávno dodal víťaz súťaže do Dunajskej Stredy.

Nie je celkom jasné, aké má byť využitie obstarávaných vodíkových elektrobusov. Podrobnejšia špecifikácia plánovaných prevádzkových podmienok nebola v súťažných podkladoch uvedená. Vo vysvetlení pre uchádzača mesto uviedlo: „Vozidlo bude prevádzkované v okrese Levice, priamo v meste Šahy. Trasy, vzdialenosti, rýchlosť, nájazd a sklon trasy bude závisieť od aktuálnej požiadavky na cestovný poriadok, ktoré sa môže zmeniť priebežne v závislosti od spoločenských požiadaviek.“

Mesto od uchádzačov nepožadovalo žiadne referencie na ponúkané vozidlá. Súťaže sa tak mohol zúčastniť aj výrobca, ktorý zatiaľ nedodal zákazníkom žiadny vodíkový autobus. Výrobca MIP podľa dostupných infomácií zatiaľ vyrobil len jeden prototyp vodíkového 8-metrového midibusu SK080HS, ktorý od roku 2022 používa na prezentačné účely.

Kritériami na vyhodnotenie ponúkaných vodíkových autobusov bola cena vozidiel - 60 %, spotreba vodíka v kg/km - 20 % a koeficient efektivity zaťaženia vozovky podľa maximálneho počtu prepravených osôb (podiel maximálnej celkovej hmotnosti k celkovej obsaditeľnosti vozidla) - 20 %. Posledné kritérium poskytlo výhodu autobusom s ľahkou konštrukciou. Rovnaké kritérium použilo v roku 2023 mesto Dunajská Streda pri obstarávaní dvoch elektrobusov a vďaka nemu v súťaži zvíťazila firma MIP s elektrobusmi SK080ES s ľahkou kompozitnou karosériou, hoci boli výrazne drahšie než konkurenčná ponuka českého výrobcu SOR Libchavy.

Spoločnosť MIP ponúkla v súťaži vodíkový autobus za cenu 811 800 € s DPH/vozidlo (t. j. 660 000 € bez DPH). Ponúkané vozidlo má mať spotrebu vodíka 3 kg/100 km a „koeficient efektivity zaťaženia vozovky“ na úrovni 181,58 kg. Pre porovnanie, bratislavský dopravný podnik zakúpil svoje vodíkové 12-metrové Solarisy Urbino za cenu 610 000 € bez DPH/vozidlo. Ak by sa Solaris prihlásil s rovnakým vozidlom aj do súťaže mesta Šahy, ťahal by za kratší koniec so spotrebou cca 5,7 kg/100 km a „koeficientom efektivity zaťaženia vozovky“ približne 231.

Výstavbu vodíkovej plničky firma MIP ponúkla za cenu 630 350 € s DPH. Mesto požadovalo plniaci tlak 350 barov, plnenie dvoch autobusov do 20 minút za sebou raz za 24 hodín a dostatočnú kapacitu na týždňovú prevádzku plničky. V prípade elektrobusov je výstavba nabíjacích staníc nepomerne lacnejšia.

Zmluvy na dodávku vodíkových autobusov pre Šahy a výstavbu plniacej stanice ešte neboli zverejnené. V oboch prípadoch bude dodacia lehota najviac 10 mesiacov.

Aktualizácia: Zmluvy boli zverejnené 16. apríla 2025 (autobusy, plniaca stanica).

Interiér prototypu vodíkového autobusu SK080HS

Výroba autobusov Mobility & Innovation

Výrobca Mobility & Innovation Production so sídlom v Orechovej Potôni (výroba v Hornej Potôni) nadviazal na výrobu modulárnych midibusov Modulo po maďarskom výrobcovi Ikarus Egyedi (pôvodne MABI-BUS), ktorý skrachoval v roku 2018. Okrem práv na výrobu týchto vozidiel firma získala z Maďarska aj niektoré prototypy (elektrický midibus a trolejbus) a približne dve desiatky nedokončených karosérií midibusov pôvodne určených pre maďarské mestá. Karosérie boli zhotovené z laminátových kompozitných modulov vyrobených v Rusku.

Na Slovensku bol najskôr v roku 2020 dokončený jeden prezentačný elektrobus SK080ES (pôvodne označený ELAN 01E) a následne bolo v roku 2022 predstavené aj vodíkovo-elektrické vozidlo s označením SK080HS (pôvodne ELAN 01H13) s homologizáciou pre EÚ, ktoré bolo vybavené elektromotorom Siemens ELFA s výkonom 160 kW (udáva sa aj 125 kW) a dvojicou akumulátorov s kapacitou 70 kWh dobíjaných malým palivovým článkom S300 (s výkonom 30 kW) od kanadskej firmy Loop Energy. Batérie je možné dobíjať aj z elektrickej siete. Na uskladnenie vodíka slúžia štyri nádrže s celkovou kapacitou 10,5 kg vodíka od firmy Luxfer Gas Cylinders umiestnené v zadnej časti. Výrobca MIP udáva dojazd svojho vodíkovo-elektrického midibusu okolo 400 km a životnosť karosérie pri dobrej údržbe má dosahovať až 40 rokov. Prepravnú kapacitu vozidla s hmotnosťou 11,5 tony výrobca uvádza cez 60 cestujúcich.

Vodíkovo-elektrický midibus SK080HS

V porovnaní s vodíkovým Solarisom, ktorý má ako primárny zdroj elektrickej energie výkonný palivový článok (70 kW) a menšia batéria (30 kWh) je len doplnková, je vozidlo SK080HS viac klasickým elektrobusom s predĺženým dojazdom vďaka palivovému článku.

Pri predstavení vodíkového vozidla výrobca prezentoval grandiózne plány na výrobu svojich bezemisných midibusov. V roku 2022 sa malo vyrobiť 40 vozidiel, v roku 2023 už 100 vozidiel a od roku 2025 mal plánovaný nový výrobný závod chrliť až 250 vozidiel na európske trhy ročne. Vhodne nastavenými súťažami sa však zatiaľ na Slovensku podarilo umiestniť iba 2 elektrobusy v Dunajskej Strede a najnovšie by to mali byť 2 vodíkové autobusy v Šahách. Podľa dostupných informácií firma po výrobe vodíkového prototypu zakúpila od kanadského výrobcu ďalších 10 palivových článkov. Najnovšie sa výrobca snaží na trhu presadiť s vodíkovým ťahačom návesov, ktorý bol predstavený v minulom roku.

Elektrobusy SK080ES v Dunajskej Strede

Vďaka možnosti čerpať eurofondy a platnosti zákona o podpore ekologických vozidiel budú MHD ekologizovať aj ďalšie mestá na Slovensku. Väčšina týchto miest však stavila na klasické elektrobusy, ktoré sú omnoho cenovo výhodnejšie v porovnaní s vodíkovými autobusmi. Elektrobusy by sa časom mali objaviť napríklad v mestách Handlová, Michalovce, Prievidza, Partizánske, Púchov, Pezinok, Poprad, Ružomberok, či Spišská Nová Ves.

Pre vodíkové autobusy je okrem projektu pre Šahy schválený aj projekt Trenčianskeho samosprávneho kraja na nákup 10 elektrických autobusov s vodíkovým palivovým článkom pre regionálnu dopravu v okresoch Prievidza a Partizánske. Žiadosť o nenávratný finančný príspevok vo výške 10,416 mil. € pre projekt Čistý vodík – verejná autobusová doprava v TSK" bola schválená dňa 19. marca 2025 v rámci výzvy Podpora verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami (Fond pre spravodlivú transformáciu). Vodík pre tieto autobusy by mali dodávať Slovenské elektrárne a malo by ísť o čistý vodík vyrábaný elektrolýzou v Elektrárni Nováky (súvisiaci projekt). Obstrávacia cena vodíkových autobusov s prepravnou kapacitou 57 cestujúcich je odhadovaná na cca 811 215 € bez DPH/vozidlo (priemerná cena z ponúk dvoch výrobcov v rámci prieskumu trhu realizovaného TSK).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
To akože na tieto 4 páry pseudo MHD niekto ide obstarať vodíkový bus? Jasné, hlúposť hradená z EÚ...z vlastného by nikdy nedali, verím že to neprejde, to je vyhadzovanie z okna.
Mojim znamením sú totiž Váhy
a vlastné je mi váhanie
V diaľke už zase vidím Šahy
a náš vlak nemá meškanie.
Fun fact: Aj ten ťahač je len upravený Ford F-Max. 😂