Drážďanské horské dráhy

V Drážďanoch nájdete okrem pekného historického centra aj dve historické horské dráhy.

V tomto článku si priblížime unikátny systém jednokoľajky poháňanej lanom a podzemnú lanovku v hlavnom meste nemeckej spolkovej krajiny Sasko – z Drážďan. Drážďany ležia na brehoch rieky Labe, v  blízkosti českých hraníc. Žije tu niečo cez 500-tisíc ľudí.

Schwebebahn

Schwebebahn (visutá železnica) je postavená na pravom brehu rieky Labe na rozhraní mestských častí Loschwitz a Oberloschwitz. Do prevádzky bola uvedená v roku 1901 a projektoval ju Eugen Langen, ktorý naprojektoval aj systém známej Wuppertalskej nadzemky. Narozdiel od nadzemky vo Wuppertali, táto v Drážďanoch má len 274 metrov, no je o to unikátnejšia. Keďže celá nadzemka je postavená vo svahu, tak na pohon bolo zvolené lano, na ktoré sú napojené obe vozidlá. Lano poháňa strojovňa, ktorá sa nachádza v hornej stanici. Spočiatku bol pohon zabezpečovaný parným strojom, od roku 1909 elektrickou energiou.

Nadzemka, ktorá v roku 2021 oslávi 120. výročie od spustenia prevádzky, prežila obe svetové vojny aj bombardovanie Drážďan v roku 1945. Jediné dlhšie prerušenia prevádzky boli iba z dôvodu údržby a rekonštrukcie dráhy. Od roku 1975 je tiež zaradená medzi technické pamiatky.

V prevádzke sú dve vozidlá, ktoré jazdia oproti sebe podobne ako napríklad pozemné lanovky na Hrebienok, avšak s tým rozdielom,  že v Drážďanoch premáva každá po svojej vlastnej stope. Vozidlá majú aj podobne usporiadaný interiér ako pozemné lanovky. Jedná sa konkrétne o usporiadanie do 7 oddielov, ktoré rozdeľujú sedadlá pre cestujúcich. Na koncoch vozidla sa nachádza sedadlo operátora, ktorý dohliada na bezpečný chod nadzemky.

Cesta nadzemkou trvá približne štyri a pol minúty. Trasa Schwebebahnu vedie len pár metrov nad ulicami, ktoré križuje. Preto je určite zaujímavé vidieť jej prevádzku aj z ulice. Rýchlosť, ktorú nadzemka dosahuje činí len necelých 6 km/h. Za hodinu dokáže prepraviť maximálne 400 cestujúcich každým smerom. Samozrejme, nadzemka slúži už iba ako turistická atrakcia, takže počet cestujúcich je nižší. V roku 2013 previezla 300 000 cestujúcich. Jednosmerný lístok stojí 4 € a v prípade, že sa chcete odviezť aj naspäť, tak DVG ponúka výhodný spiatočný lístok za 5 €. Pre pravidelných cestujúcich je taktiež v ponuke lístok na 12 jázd za 25 € (teda približne 2 € na jednu jazdu).

Ak sa počas návštevy Drážďan rozhodnete navštíviť tento technický unikát, tak k spodnej stanici sa dostanete linkami 61 63 84 (zastávka Körnerplatz). Na Körnerplatz začína aj klasická pozemná lanovka, ktorá je taktiež zaujímavá. V prípade, že by ste sa rozhodli len pre cestu nadol, tak k vrchnej stanici sa môžete dopraviť midibusom linky 84.

Pozemná lanovka (Standseilbahn)

Hoci táto horská dráha nie je taká unikátna ako tá, o ktorej sme písali v predchádzajúcej časti článku, určite stojí za pozornosť. Pozemná lanovka bola postavená už v roku 1895 pre obsluhu novovybudovanej vilovej časti Weißer Hirsch. Dnes slúži hlavne ako turistická atrakcia. Trasa pozemnej lanovky meria len niečo cez 500 metrov a prekonáva 95 výškových metrov. Spodná stanica je umiestnená na Körnerplatz a horná stanica sa nachádza v spomínanej vilovej štvrti. Jazda trvá 5 minút a cena lístka je rovnaká ako na Schwebebahn. Lanovka je, podobne ako nadzemka, poháňaná elektrinou, no nie vždy tomu tak bolo. V prvých rokoch prevádzky ju taktiež poháňala para.

Medzi zaujímavosti tejto pozemnej lanovky určite patrí jej dráha, ktorá vedie cez dva tunely a 102 metrov dlhý viadukt. Určite zaujme aj vzhľadom hornej stanice, ktorý odkazuje na jej dlhú históriu.

Súčasťou lanovky sú dve žlté vozidlá, ktoré sú už štvrtou generáciou vozidiel, ktoré premávajú na tejto trase. Táto generácia vozidiel tu premáva od polovice 90. rokov minulého storočia. Vozne boli vyrobené vo vagónke Waggonbau Bautzen, kde sa vyrábali napríklad aj známe oddielové vozne s koženkovými sedadlami, ktoré dodnes prevádzkuje ZSSK. Zaujímavosťou týchto vozidiel je vybavenie dopytovými tlačidlami na dverách. Vo vozňoch lanovky sa nachádza aj priestor na prepravu bicyklov.

V prípade, že sa vám podarí navštíviť Drážďany (momentálna situácia veľmi cestovaniu nepraje), tak určite odporúčame odviezť sa aj týmito horskými dráhami.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Podzemná lanovka v prvom odstavci je preklep alebo sa tým myslí jazda v tuneli?
Horské dráhy? Ja som si vždy myslel, že horská dráha je atrakcia v zábavných parkoch: https://sk.wikipedia.org/wiki/Horsk%C3%A1_dr%C3%A1ha