Podľa imunológa sa netreba cestovania MHD obávať

Hlavnou zásadou je zachovávať ohľaduplnosť voči ostatným spolucestujúcim.

Uplynulé mesiace priniesli dopravcom výrazný úbytok cestujúcich vo verejnej hromadnej doprave. Aj keď je u nás choroba COVID-19 na ústupe a život sa pomaly, aj keď ešte nie úplne, vracia do bežných koľají, návrat cestujúcich do verejnej dopravy je pomalší. Časť cestujúcich možno od návratu do MHD, vlakov a autobusov odrádzajú aj obavy, či je v súčasnej situácii využívanie verejnej hromadnej dopravy bezpečné. Po príchode pandémie COVID-19 na Slovensko mestá i samotní dopravcovia odporúčali minimalizovať cestovanie hromadnými dopravnými prostriedkami, v dopravných prostriedkoch boli realizované mnohé preventívne opatrenia, čo mohlo vyvolať dojem, že MHD je strašiakom, ktorému je lepšie sa vyhnúť.

Obrátili sme sa preto na odborníka s otázkami, či sú tieto obavy oprávnené aj dnes, alebo či je možné cestovanie verejnou dopravou považovať za bezpečné. Na naše otázky odpovedal doc. MUDr. Martin Hrubiško, PhD., mimoriadny profesor, prezident Slovenskej spoločnosti pre alergológiu a klinickú imunológiu.

Je vzhľadom na aktuálnu situáciu ohľadne COVID-19 zo zdravotného hľadiska cestovanie verejnou hromadnou dopravou bezpečné?

Treba pripustiť, že z epidemiologického hľadiska prináša cestovanie hromadnou dopravou isté riziká. Rizikovosť vyplýva, resp. ju ovplyvňuje niekoľko skutočností:

  • konkrétna epidemiologická situácia, napr. epidémia chrípky (nemusí to teda byť iba COVID), sezóna bežných prechladnutí a pod.,
  • vyťaženosť dopravného prostriedku (obsadenosť) - čo samozrejme úzko súvisí s pomerom dopyt po službe / hustota spojov,
  • zodpovedné správanie sa ľudí - čiže podľa možností:
    • necestovať chorý, ak som chorý a musím cestovať, tak s rúškom (na to by sme si mali navyknúť aj po COVIDe) - chránim tým nie seba, ale ostatných okolo mňa,
    • zachovávať ohľaduplnosť k spolucestujúcim (zodpovedne sa správať pri kýchaní, kašli - otočiť sa, zakryť si ústa), vrátane toho, že v dopravnom prostriedku sa nebudem hlučne zabávať, nahlas rozprávať a podobne - čím hlasnejšie rozprávam, tým viac okolo seba šírim kvapôčky z vlastných dýchacích ciest), a to vrátane zbytočného telefonovania (90 % mobilných hovorov v MHD je zbytočných…),
    • nevstupovať do MHD špinavý, mať umyté ruky a pod.,
  • hygienická údržba vozidiel MHD.

Pri zachovaní uvedených pravidiel možno v aktuálnej priaznivej epidemiologickej situácii považovať cestovanie v MHD za celkom bezpečné.

Platí to aj pre cestujúcich trpiacich zdravotnými problémami, v dôsledku ktorých sú pre nich nákazy nebezpečné?

Najrizikovejší sú seniori (nad 65 r.), ktorí trpia chronickými chorobami. Tí - najmä ak sú už v dôchodku - by mali zvážiť či naozaj musia cestovať, v akom čase budú cestovať (necestovať v čase dopravných špičiek).

Aké zásady majú cestujúci dodržiavať, aby minimalizovali riziko nákazy?

Na túto otázku som myslím dostatočne odpovedal v prvej odpovedi. Hlavná zásada teda je byť ohľaduplný k svojmu okoliu. Dúfajme, že na niečo aj bola „koronakríza" užitočná - hádam nás naučila správať sa k sebe aj okoliu zodpovedne.

Na záver otázka, či je možné považovať individuálnu automobilovú dopravu za bezpečnejšiu alternatívu?

Bolo by veľmi nešťastné, ak by si ľudia vďaka koronakríze navykli zo strachu pred nákazou ešte viac cestovať individuálne - autami. Veď prehustaná automobilová doprava má ďalekosiahlejšie zdravotné následky ako koronakríza - len si to ľudia v bežnom života neuvedomujú. Neustály vzostup koncentrácie výfukových plynov a nedostatok pohybu (áno, aj to, že sa prejdem na zastávku má svoj zmysel) sú ďaleko väčším zdravotným rizikom ako koronakríza. Keby niekto štatisticky zrátal koľko ľudí denne, týždenne, mesačne ... ročne zomiera na následky znečisteného ovzdušia a nedostatok pohybu, boli by ľudia zhrození ďaleko viac ako z celej koronakrízy…

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #86:
Kedysi sa vravievalo "za každým veľkým dieselom (autobus, traktor, nákladiak, lokomotíva) hľadaj aj malý (vodičov/dielenského naftiak)" . Dnes už sú možnosti kradnutia nafty výrazne obmedzené ale vynaliezavosť prilepšujúcich si je veľká. Mám kolegu, poctivca, ktorý ešte keď robil rušňovodiča na veľkých dieseloch u ČD, si kúpil benzínové auto, aby naňho nepadol ani tieň podozrenia.
Reakcia na: 810zssk #90:
Dovolím si nesúhlasiť - pomerne veľký problém je v Belgicku a Holandsku - Veľkú Britániu nerátam, tá je pokiaľ viem, mimo Spoločenstva. V Belgicku je najväčším rizikom Brusel, pretože keď začne "úradnícka turistika", tak sa môže stať významným distribučným "hubom" pre nákazu.
Reakcia na: SuchSoft #88:
Hranice sa otvárajú v rámci EÚ, tu "veľmi veľký problém" nemá nikto (možno okrem Británie). Vonkajšie hranice sa budú otvárať na individuálnej báze podľa situácie v jednotlivých krajinách.

Samozrejme každému je jasné, že po zrušení opatrení bude R0 stúpať, ale zdá sa že čoraz viac ľudí chápe že nemôžme zostať schovaní v jaskyni do konca života. Zároveň sa zatiaľ zdá, že aj po uvoľnení opatrení sa darí držať mieru infekcie na číslach ktoré sú úplne v poriadku.

Ak očakávame druhú vlnu (čo by sme mali), tak práve teraz je čas dať ľuďom trochu voľnosti a možnosti nadýchnuť sa, oddýchnuť si. Ak budeme ťahať prísne opatrenia v čase keď sme "v pohode", tak sa môže stať že ľudia už budú mať dosť a práve keď bude treba na jeseň znova zabrať, tak verejnosť už bude na pokyny autorít kašlať.
Reakcia na: SuchSoft #88:
nikto nehovorí že jeseň bude v klídku. ale teraz keď vonku režú +30 a bude to pokračovať najbližších 2,5 mesiaca, keď samotný "čerstvý vzduch" v meste začne byť pomaly nepríjemne prehriaty, je nosenie rúšok a vypnutá klíma v MHD sadomasochistická záležitosť.

takisto v prevádzkach. pri zrušení obmedzenia počtu je v špičkových časoch nemožné ustriehnuť každého zákazníka či má to rúško. takisto tým že je to špička premelie sa tam veľa ľudí riziko nákazy samozrejme rastie.

Je iba jedna rozumná cesta a to- osobná hygiena, povrchová hygiena a pravidelná a poriadna výmena vzduchu v uzavretých priestoroch.
Reakcia na: Minko #24:
No, ja si myslím, že to najhoršie nás ešte len čaká. Skús sa zamyslieť. Je ešte mnoho štátov, kde je to ešte stále veľmi veľký problém. Už sa otvárajú hranice, začína sa lietať. Myslíš, že tento vírus po zrušení takmer všetkých opatrení zrazu len tak sám od seba zmizne?! Určite nie, práve naopak, rozšíri sa znovu. A mám obavy, že veľa štátov bude mať problém zaviesť opatrenia ako predtým, aby ešte viac neutlmili ekonomiku. A to tu potom bude paráda. 🤔
Takže na jeseň sa až tak neteším. 🙁
Reakcia na: Joyki #85:
Potom beriem späť, na základe skúseností s autobusmi na východe som predpokladal, že takto jazdí podľa CP

Teraz je len otázka, či takto šetria naftu vodiči sami od seba, alebo to majú nariadené zamestnávateľom...
Reakcia na: 3pa3ck3 #83:
jazdi a vzdy jazdi s meskanim sest az osem minut, v CP ma vyhradenych len dvanast minut medzi Sencom a ZP, ale tazku hlavu si z toho nerobia... Lenze takto sa neda tie busy vyuzit, hlavne so zasrobovanymi oknami.
Reakcia na: 3pa3ck3 #83:
Mozno jazdil na spotebu.
Reakcia na: Joyki #82:
"...lebo veď načo jazdiť viac než 80-kou na diaľnici.".

To sa obráť na VÚC, aby im skrátili vatu v CP
Včera som cestoval autobusom SAD DS do Bratislavy, Crosswayom kde sú madla okien zasrobovane, čiže trvalo zamknuté, ale klíma nešla, len ventil.
Tipujte, koľko ľudí malo na sebe rúško z tých 15, a Tipujte, aký dojem mali z tej cesty. Hlavne keď na Zlaté piesky sme prišli minútu po odchode elektricky, lebo veď načo jazdiť viac než 80-kou na diaľnici.
Reakcia na: gejza #80:
A kedze vsade tvrdili, ze pred nasadenim nahubku mas mat dezinfikovane ruky atd atd, tak aky to ma realny zmysel? 🙂 To mi pripomina fajciarov, ktori este musia dotahat cigaretu pred nastupom do busu, a potom vydycne ten smrad pri nastupe.
Cize by bolo fajn tu blbost zrusit. Uz aj v Lidli som videl osoby bez nahubku a vsetci na nich kaslali.
Reakcia na: martinah #75:
chodím MHD denne do a z práce a vždy si pred nástupom do busu dávam "náhubok" .... raz je to povinné, myslieť si môžem, čo chcem, ale beriem to podobne ako povinnosť chodiť len na zelenú
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
a teraz mi skus zratat ze kolko km musim spravit na priemernom aute aby sa mi na mojom dychacom vstupe zvysila koncetracia co2 rovnako ako ked dycham cez nahubok ?
(spolocensku zodpovednost toho ze z toho auta musim zamorit omnoho vacsi priestor ako tych par cm3 pred svojim dychacim otvorom aby to malo rovnaky dosah teraz prosim ponechaj bokom)
Reakcia na: martinah #75:
A priznávam, že verejnú dopravu som použil počas korony iba dvakrát, keďže inak som na to nemal dôvod
Reakcia na: martinah #75:
Slovenskí odborníci dospeli na základe štúdií k inému záveru. Tu to vysvetľuje doc. Šteňo: https://dennikn.sk/blog/1851491/ruska-sme-nenosili-ako-prvi-v-europe-nahodou-pribeh-rusok-na-slovensku/

K nejakému podrobnejšiemu záveru by som si potreboval pozrieť zdrojové články, lenže teraz a ani najbližšie týždne na to nebudem mať čas.
Reakcia na: 3pa3ck3 #74:
Ako hovorím, keď budem môcť cestovať MHD bez toho aby ma bolela hlava, rád sa do nej vrátim. V lete zároveň za predpokladu že tam bude tolerovateľná teplota.
ludia, vy aj realne cestujete v mhd kazdy den s ruskami, ze ich tak vehementne lobujete? lebo by ste videli, ze vacsina to v buse nedava a mava ich pod nosom, cize samotne opatrenie sa v praxi mina ucinkom
ruska obhajuju najviac ludia, ktori s nimi maju najmenej do cinenia, cize ti, co nevedia ake je to nosit ich 8h v praci (nastastie uz pase) a ti, co s nimi necestuju v mhd, tym sa to spoza klavesnice velmi lahko pise...

co sa tyka co2 https://zdravi.doktorka.cz/americky-lekar-na-zaklade-vedeckych-studii-varuje-pred-dlouhodobym-nosenim-oblicejovych-masek
Reakcia na: 810zssk #73:
Problémom bolo, že zo začiatku sme o tomto víruse v podstate nič nevedeli, preto sa cestovanie autami odporúčalo. Teraz to už ale neplatí.

A všeobecne (nielen teraz) je najlepšie obmedziť cestovanie len na nevyhnutnú mieru.
Reakcia na: 3pa3ck3 #72:
Ved mam, cestujem autom, cim sa vyhybam ludom. Vybavene, to vsetci chceli, nie? 🙂 Sa rozhodnite.