Prínosom by mala byť zvýšená tepelná pohoda vo vozidlách i možnosť skoršieho pristavenia vozidla na východiskovú zastávku.
Bratislavský dopravný podnik začína využívať riadenie zatvárania dverí pomocou fotobunky pri vozidlách, ktoré sú touto funkcionalitou vybavené už od dodania. Ide o všetky nízkopodlažné električky Škoda 29T a 30T (60 ks), autobusy Mercedes-Benz CapaCity (41 ks) a MAN NG 313 (5 ks). Doteraz sa zatváranie dverí na fotobunku používalo iba sporadicky, odteraz sa bude používať pravidelne. Týmto systémom budú už vybavené aj všetky nové vozidlá, ktoré bude DPB v budúcnosti nakupovať.
Princíp fungovania
Pri zatváraní dverí pomocou fotobunky sa otvorené dvere automaticky zatvoria v prípade, ak pri nich fotobunka po istú dobu nezaznamená pohyb osôb, spravidla po troch sekundách. Každé dvere majú vlastnú fotobunku, takže dvere sa nemusia zatvárať všetky naraz, ale postupne ako pri nich ustane nástup a výstup cestujúcich. V prípade, ak vozidlo ešte zo zastávky neodchádza, prichádzajúci cestujúci si stlačením tlačidla "Otváranie dverí" môžu dvere opäť otvoriť.
Ak by sa dvere začali zatvárať v momente príchodu cestujúceho, fotobunka ho zaregistruje, zatváranie dverí automaticky preruší a dvere sa znova otvoria. Nehrozí preto privretie cestujúceho do dverí. Rovnako sa netreba obávať náhleho zatvorenia dverí v prípade pomalšie nastupujúcich cestujúcich. Prerušenie zatvárania dverí je možné vyvolať aj stlačením tlačidla na otváranie dverí.
Pre správnu funkčnosť tohto systému je potrebné, aby sa cestujúci po nástupe, v prípade ak to situácia vo vozidle dovoľuje, nezdržiavali v priestore dverí, čím by bránili automatickému zatvoreniu dverí. V čase dopravnej špičky, kedy sú vozidlá plnšie, bude pred odchodom zo zastávky naďalej zatvárať dvere vodič centrálne, keďže automatické zatváranie by v takomto prípade zbytočne predlžovalo pobyt vozidla na zastávke.
Výhody automatického zatvárania dverí
Pri všetkých spomínaných vozidlách ide o plne klimatizované dopravné prostriedky, preto používaním automatického zatvárania dverí sa v lete zabráni zbytočnému úniku vychladeného vzduchu cez otvorené dvere. Rovnako v zime sa zníži únik vykúreného vzduchu. Cestujúci teda automatickým zatváraním dverí získajú väčšiu tepelnú pohodu vo vozidlách MHD.
Ďalšou výhodou tohto systému je možnosť pristavenia vozidla na východiskovú zastávku v predstihu pred časom odchodu. Prvou linkou, na ktorej je táto možnosť zavedená, je električková linka X6, na ktorej sú električky v predstihu pred odchodom pristavované na zastávku Molecova. Cestujúci tak nemusia čakať na nástupišti, ale môžu nastúpiť do klimatizovaného vozidla, čo ocenia najmä v týchto horúcich letných dňoch.
Max