Prehľad etáp modernizácie, organizácie náhradnej dopravy a cestných obmedzení.
Hlavné mesto začína 22. júna 2019 s veľkou modernizáciou Karlovesko-dúbravskej radiály. Stavebné práce budú rozdelené do štyroch etáp, pričom prvé dve budú realizované v tomto roku, zvyšné dve v roku 2020. Etapy sú rozdelené nasledovne:
- I. etapa - úsek Jurigovo nám. - obratisko Karlova Ves: 22.6.2019 - 27.9.2019
- II. etapa - úsek obratisko Karlova Ves - Dúbravka, Bagarova: 28.9.2019 - 20.12.2019
- III. etapa - koľajový triangel pri Tuneli: 21.3.2020 - 1.5.2020 (predbežný termín)
- IV. etapa - úsek Tunel - Molecova: 2.5.2020 - 11.9.2020 (predbežný termín)
Prvá tohtoročná etapa, ktorá si vyžiada najväčšie dopravné obmedzenia, bude realizovaná prevažne počas letných školských prázdnin, ale tiež aj počas prvého mesiaca nového školského roka. Ukonečná by mala byť týždeň po predpokladanom začiatku zimného semestra na vysokých školách.
Organizácia náhradnej dopravy počas I. etapy modernizácie
Počas prvej etapy modernizácie budú električky z centra mesta premávať len po zastávku Molecova, kde bude zriadené úvraťové obratisko pre obojsmerné električky. Organizácia električkových liniek zatiaľ nebola zverejnená. V úseku Molecova - Dúbravka, Pri kríži bude zabezpečená náhradná autobusová doprava linkou X5.
Náhradná linka X5 bude premávať v intervale 7 - 8 minút celotýždenne úseku Molecova - Pri kríži. V pracovných dňoch budú navyše pridané skrátené spoje v úseku Molecova - Borská, takže v tomto úseku bude interval 3 - 4 minúty.
Posilnená bude aj premávka autobusovej linky 29 z centra mesta cez Karlovu Ves do Devínskej Novej Vsi a linky 83 a 84 z centra mesta do Dúbravky.
"Na zvýšenie kapacity a komfortu cestujúcich z a do Dúbravky bude na nosných autobusových linkách 83 a 84, ktoré spájajú Dúbravku s centrom mesta, po celú dobu rekonštrukcie interval 4 - 5 minút v špičke, 7 - 8 minút počas dňa (v tzv. sedle) a 10 minút cez víkend. Linky 83 a 84 budú obsluhované najkapacitnejšími vozidlami dopravného podniku – Mercedes-Benz Capacity," uviedol hovorca mesta Peter Bubla.
Magistrát uvádza, že mestská hromadná doprava bude aj na trase linky X5 aj na trase liniek 83 a 84 vďaka preferenčným opatreniam pre MHD rýchlejšia ako jazda autom.
V druhej etape modernizácie od konca septembra do 20. decembra 2019 bude náhradná autobusová linka X5 premávať v úseku Obratisko Karlova Ves - Dúbravka, Pri kríži.
Obmedzenia pre cestnú dopravu
Počas modernizácie bude uzatvorený vždy jeden jazdný pruh zo štyroch v rekonštruovanom úseku. Výnimkou budú miesta, kde bude prebiehať modernizácia podchodov (v prvej etape Borská, v druhej etape Damborského), tam bude cestná doprava vedená v dvoch pruhoch po jednej strane električkovej trate.
V prvej etape budú v smere z Dúbravky cez Karlovu Ves po Molecovu prejazdné dva jazdné pruhy, z nich pravý je čiastočne vyhradený len pre autobusy a nákladné vozidlá, v smere do Dúbravky bude od Molecovej prejazdný jeden jazdný pruh.
Čo prinesie modernizácia radiály?
Podľa magistrátu by modernizovaná električková trať mala skrátiť cestovanie medzi tunelom a Dúbravkou o 3 minúty vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách. Zastávky Molecova a Damborského budú po novom riešené ako integrované s autobusovými a trolejbusovými zastávkami. K všetkým zastávkam bude zriadený bezbariérový prístup, zastávky dostanú nové osvetlené prístrešky a elektronický informačný systém.
Vizualizácia integrovanej zastávky Molecova
Električkové obratisko v Karlovej Vsi bude po novom obojsmerné, takže v prípade potreby bude možná premávka električiek v úseku Karlova Ves - Dúbravka, pričom komfortný prestup medzi električkami a náhradnou dopravou bude zabezpečený priamo v obratisku.
Zastávky Segnerova a Jurigovo námestie budú zlúčené do jednej novej zastávky v priestore medzi súčasnými zastávkami.
Petto