Katamarány by mohli v budúcnosti premávať z Devína cez Bratislavu do Vojky nad Dunajom a Kyselice.
Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji - Pro Danubia pripravuje projekt pravidelnej osobnej lodnej dopravy medzi Devínom, Bratislavou a Vojkou nad Dunajom. Pravidelná miestna osobná lodná doprava po Dunaji by mohla zabezpečiť komfortnú a rýchlu dopravu, odľahčiť preplnené cesty a podporiť rozvoj cestovného ruchu prepojením cyklotrás na oboch brehoch Dunaja.
Zo Šamorína do centra Bratislavy za 25 minút
V rámci projektu nazvaného Dunajbus sa uvažuje, že na uvedenej trase bude zabezpečovať osobnú dopravu šesť lodí katamaránového typu, pričom na trase je plánovaných 9 zastávok. Popri existujúcich prístaviskách v Šamoríne, Hamuliakove a Čunove sa plánuje v rámci projektu vybudovanie šiestich nových prístavísk Kyselica, Vojka nad Dunajom, Eurovea, Petržala - Aucafé, River park a Devín.
Katamarány by mohli v čase špičiek premávať v atraktívnom intervale 15 minút a cesta medzi Šamorínom a centrom Bratislavy by podľa plánov mala trvať 25 minút. Jedno plavidlo by malo odviezť približne 140 cestujúcich a 30 bicyklov.
V roku 2017 vypracovala Žilinská univerzita na základe prieskumu verejnej mienky Štúdiu odhadu využiteľnosti pravidelnej osobnej lodnej dopravy, podľa ktorej by navrhovanú lodnú dopravu denne využívalo medzi Šamorínom a Bratislavou okolo 6000 cestujúcich, z ktorých väčšina v súčasnosti cestuje osobným autom. Dunajbus by tak pomohol odľahčiť vyťaženú cestu na tejto trase o 1500 osobných áut. Záujem o lodnú dopravu vyjadrilo aj nemalé množstvo cyklistov, ktorí by ju využívali nielen na prepravu medzi cyklotrasami, ale aj na cestu do zamestnania.
Združenie zároveň vyvíja snahy aby bol Dunajbus v prípade jeho realizácie súčasťou integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji, čo by jeho atraktivitu ešte viac zvýšilo.
Príprava projektu s podporou eurofondov
Pred realizáciou projektu je potrebné vypracovať tzv. Štúdiu realizovateľnosti, či je tento projekt vôbec z ekonomického hľadiska vôbec realizovateľný. Na vypracovanie tejto štúdie získalo Združenie Pro Danubia nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v hodnote 92 200 €. Zmluvu o poskytnutí finančného príspevku podpísalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR v piatok 30. novembra 2018. Štúdia by mala byť vypracovaná do februára budúceho roka.
„Bratislava má unikátnu možnosť využitia vodnej cesty pre osobnú prepravu obyvateľov dochádzajúcich za prácou alebo za iným účelom do hlavného mesta. Na tomto projekte ešte musíme pracovať, ale vzhľadom na jeho ekologickú povahu a kritickú dopravnú situáciu má moju plnú podporu,“ uviedol pri príležitosti podpísania zmluvy o NFP minister dopravy Arpád Érsek.
Okrem Štúdie realizovateľnosti si dalo Združenie Pro Danubia vypracovať aj Dokumentáciu EIA pre posúdenie vplyvov projektu na životné prostredie a Posudok vplyvu stavby rýchlostnej cesty R7 na udržateľnosť pravidelnej vodnej linky Dunajbus.
Projekt spustenia premávky lodí po Dunaji by mal podľa našich informácií stáť viac ako 60 mil. €, čo je viac, ako stála prvá etapa výstavby električkovej trate do Petržalky vrátane mosta cez Dunaj. Zatiaľ tiež nie je známe, kto by sa podieľal na financovaní premávky Dunajbusu.
Združenie Pro Danubia založili v roku 2015 obce a mestá Šamorín, Hamuliakovo, Vojka nad Dunajom, Kyselica a Bratislava - Čunovo.
Mhr1
1. V Londýne tečie Temža raz tam, raz sem (podľa prílivu a odlivu), takže sa lode pri pristávaní neotáčajú. Pri silnom prúde Dunaja by to v BA asi nešlo a lode by sa museli otáčať, čo by bolo určité zdržanie pri ceste "dolu" - ako spomínal dupe.
2. Rýchlosť toku Temže a Dunaja sa porovnávať nedá. Dunaj je veľtok, Temža umelo rozšírená riečka.
3. Vznášadlo typu katamaránu by pri rýchlosti toku Dunaja muselo mať naozaj veľmi výkonné motory, aby išlo dostatočne rýchlo.
4. Chýbanie zastávky v centre na ľavom brehu JE problém.
5. Kto to zaplatí? 6 lodí nie je málo - viď porovnanie ceny s 1. etapou električkovej trate do Petržalky vrátane mosta. To už možno postaviť električku cez Slovnaft do Pod. Biskupíc a tam záchytné parkovisko.
6. Kto zaplatí prevádzku - zaujímalo by ma, na koľko by vyšiel nedotovaný lístok, a teda, koľko by sa priplácalo z rozpočtu (peniaze nás všetkých) na každý lístok, aby bol cenovo prijateľný.
7. V Londýne jeden zľavnený lístok na Oyster Card (alebo pri použití bankomatovej karty) len na cestu z jedného brehu na druhý (ako prievoz) stál okolo 3,50-3,90 Ł. Nebyť toho, že prievoz bol v cene hotela, nepoužil by som to. River Bus na dlhšie vzdialenosti stál adekvátne viac. Pre porovnanie - cesta metrom z Canary Wharf (východ Londýna) na Heathrow (západ Londýna) stál mimo špičky (jan. 2018) tiež 3,90 Ł. Celodenný lístok v centrálnej zóne okolo 6 Ł, do 6 zón okolo 9 Ł. Takže lístok bude buďto veľmi drahý, alebo naň budeme všetci riadne doplácať.
Takže, bolo by to fajn, keby...