Preferencia električiek na Račianskej: Dva kroky vpred, dva vzad

Nové križovatky na Račianskej nepotešia cestujúcich MHD.

Na Račianskej radiále v posledných rokoch vyrástlo viacero križovatiek s električkovou traťou, ktoré sú po novom riadené svetelnou signalizáciou. Vo všetkých prípadoch mali električky pred vybudovaním signalizácie automaticky prednosť v jazde. Prednosť často nerešpektovali vodiči áut, čo viedlo ku kolíznym situáciám a k brzdeniu električiek.

Riešením mali byť „semafory“, ale aj rušenie priecestí. Napríklad v úseku Račianske mýto – Pionierska, kde boli od roku 2015 zrušené dve priecestia (Kraskova a Šuňavcova) a ďalšie dve (Kominárska a Legerského) prebudované na riadené cestnou dopravnou signalizáciou.

Zatiaľ čo v prípade zrušenia priecestí ide jednoznačne o prínos pre rýchlosť a spoľahlivosť električkovej dopravy, v prípade „semaforov“ sú výsledky na tomto úseku rozpačité.

3 roky nestačili

Na prelome mája a júna 2018 bola sprevádzkovaná križovatka Legerského a v závere júna križovatka Kominárska. Vybudovanie svetelne riadených križovatiek bola vyvolaná investícia pre investorov priľahlých investičných zámerov Pri mýte a Urban Residence, hradili ich teda oni.

Staršia z križovatiek, Kominárska, je vybavená dopravnou signalizáciou už takmer 3 roky, no doteraz zapnutá nebola. Tento čas nebol využitý na prípravu preferencie MHD, a tak bola križovatka zapnutá bez nej. Vozidlá MHD majú v smere do Rače prakticky červenú vlnu. Hneď za Račianskym mýtom sú zastavené signálom „stoj“.

V smere do centra mesta väčšina električiek prejde bez zdržania, no niektoré predsa len zastaví signalizácia. Počas nášho sledovania si postáli aj všetky prechádzajúce autobusy expresnej linky 59.

Nedoladená križovatka Legerského

V prípade druhej križovatky, ktorá sa nachádza pod oknami Prezídia Policajného zboru SR, je situácia s uprednostnením MHD lepšia. Električky väčšinou dostanú voľno, v smere do centra niekedy musia pribrzdiť.

Počas našej návštevy sme zaznamenali aj situácie, kedy električka voľno nedostala. Autobusy MHD boli v smere do centra zdržané takmer vždy, takže je možné pochybovať o tom, či sa na ne pri programovaní preferencie myslelo.

Všimli sme si tiež dlhšie čakanie na zelenú pre autá odbočujúce do vedľajšej Legerského ulice, a to aj vtedy, keď žiadna električka nešla. Po istom čase autá zelenú dostali bez ohľadu na to, či sa blížila nejaká električka alebo nie.

Tieto situácie svedčia o tom, že aj keď sa preferenciu električiek podarilo spustiť, je potrebné ju ešte doladiť.

Sme tam, kde pred rokom

O vyjadrenie k vzniknutej situácii sme požiadali magistrát aj dopravný podnik ešte v stredu 27. júna. Magistrát nás požiadal o dlhší čas na odpoveď a odpovede sme do uzávierky článku nedostali.

Okrem iného sme sa pýtali, aké sú časové zdržania električiek na týchto križovatkách. Z našich meraní vyplýva, že časová strata pri cestovaní smerom do Rače sú takmer 2 minúty. Ešte v roku 2017 Krajský dopravný inšpektorát zrealizoval zelenú vlnu pre električky medzi Račianskym mýtom a Pionierskou ulicou. Električky po vybavení zastávok Račianske mýto a Ursínyho plynule prešli až na zastávku Pionierska. Po spustení signalizácie to už neplatí a električky si postoja už aj na Križovatke Jozefa Čabelku (Pionierska).

Nedávne pozitívne kroky ako je zrušenie priecestí a koordinácia križovatiek Račianske mýto a Pionierska v prospech električiek znegovala nezapnutá preferencia na Kominárskej a nedoladená preferencia na Legerského. Výsledok je preto rozpačitý – po investíciách do križovatiek sa prepravná rýchlosť električiek dostala tam, kde už bola do roku 2017. Pri porovnaní cestovného času so začiatkom začiatkom súčasného roka sa dá konštatovať jediné: Pri ceste z Račianskeho mýta na Železničnú stanicu Vinohrady sa cestujúcim jazda predĺžila o 19 %.

Aktualizované o vyjadrenie magistrátu:

Obidve križovatky sú vybavené zariadením pre plnú preferenciu električiek. V súčasnosti sa dolaďuje prihlasovanie električkových vozidiel do radičov križovatiek a prebieha nahrávanie dát do vozidiel zo strany DPB. Funkcia preferencie podľa prvotne zadaných parametrov je vždy vyhodnocovaná v súčinnosti s firmami Radiopol a Siemens a na základe zistení sú parametre upravované.

Absolútna preferencia bude spustená po doladení prihlasovania vozidiel do radiča križovatky (predpoklad júl 2018).


3.7.2018, aktualizované o vyjadrenie magistrátu - 12.7.2018
-mhd, d3k0-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Beus13.7.2018 15:25  +1#28 Re:
Reakcia na #25 od pharel:
Ja mám jedno podozrenie. Totiž, zaniesť do toho chyby, aby to takto blblo, vyžaduje tiež určité úsilie, "samo" sa to nestane takmer nikdy.
Mám také tušenie, že tieto "poruchy" sú spôsobované niekým úmyselne, aby bol potom dostatočne pádny argument na to, že sa na popud škriekajúcich a právom nasrdených automobilistov a s ich súhlasom po nejakom čase preferencia zruší ako neaplikovateľná a križovatka sa uvedie do pevného cyklu.
Presne takto sa to odohralo v Dúbravke, to si utčite ešte pamätáte, a na viacerých iných miestach tiež.
Klasický PsyOp v malom.
Tu už nestačí riešiť následky. Treba vypátrať zdroj nákazy (KDI? Ešte vyššie?) a zatočiť s ním. Inak to tu pôjde len dolu vodou.
Beus13.7.2018 15:11 #27 Re:
Reakcia na #24 od richardhudec:
Vystihnuté úplne presne 👍
Podotýkam, ja som tam ani ako gumokolista nemal nikdy problém odbočiť od Ursínyho do Kominárskej, a dokonca ani z Kominárskej na Račko (z vedľajšej doľava). A to som tam chodieval istý čas pomerne pravidelne.
Včera som tam šiel náhodou autom zas, a na ľavom odbočení do Kominárskej som stál vyše 5 minút na červenej, kým ma to pustilo. Medzitým stihlo byť 2x voľno od Kominárskej všetkými smermi a priamy smer sa 3x zmenil z voľna na stoj a naspäť. Proste úplná katastrofa.
falaise12.7.2018 16:23  +1#26 Re:
By ma zaujímalo, že či aj v zahraničí "vyľaďujú" celý rok preferenciu pre električky alebo ako to tam robia? Títo naši slovenskí povaľači vyhodnocujú a vyhodnocujú to, čo inde ide od začiatku. Škoda, že im tieto chybné kroky a laxný prístup nikto nezosobní.
pharel12.7.2018 10:00 #25 Re:
Reakcia na #24 od richardhudec:
Dnes som tam opat stal asi 5-7 minut a opat ta cervena smerom z Kominarskej sa az na 3.fazu dala na zelenu. Auta pomaly opat vychadzali na cervenu mysliac si, ze nefunguje. Ale preslo par aut a naskocila zelena. Je to divne vymyslene ale tak kedze zacnu castejsie chodit eliny od septembra, tak tie auta z Kominarskej nedostanu zelenu nikdy 🙂
richardhudec11.7.2018 20:57  +3#24 Re:
Reakcia na #22 od pharel:
Keď ide električka, následne to na ľavé odbočenie z Račianskej na Kominársku po novom pustí nejakú medzizelenú na 2 autá, aj keď tam čaká aj 10 áut. Potom prebehne celá križovatka a až následne to pustí normálnu zelenú na dané odbočenie.

Naozaj by ma zaujímalo, podľa toho to páni inžiniero vymýšľali. Kým semafóry nespustili, električky jazdili plynulo, ako chodec som prešiel plynulo, ako gumokolista som prešiel plynulo. Odkedy to zapli je to katastrofa všetkými dopravnými prostriedkami.
Solider10.7.2018 19:37 #23 Re:
Reakcia na #22 od pharel:
Muselo sa to zaseknúť. Ináč je to tak nastavené, že električky to zaregistruje už na zastávke – ako na Račianskom mýte, tak aj na Ursínyho. Čiže aké sú kolóny pri prázdninovej frekvencii, a aké budú od septembra s vloženou 7? 😅
pharel10.7.2018 16:42 #22 Re:
Reakcia na #20 od Solider:
Nefungoval. Elektricky ziadne nesli niekolko minut, cize to nebolo sposobene preferenciou. Pozeral som sa na to par minut a riadna kolona bola na Kominarskej a auta vychadzali na cervenu aj ked mali zelenu auta iduce do Race.
Solider10.7.2018 13:33 #21 Re:
Reakcia na #18 od Valec:
Môže byť a súhlasím, že zapnutie cez víkendy je riadna hlúposť.
Solider10.7.2018 13:33 #20 Re:
Reakcia na #19 od pharel:
Nefungoval alebo nestihol zaradiť fázu pre toto odbočenie? 😂
pharel10.7.2018 10:25 #19 Re:
Reakcia na #18 od Valec:
No a dnes nefungoval semafor pri vyjazde z Kominarskej, bola nonstop cervena a aj pre ludi na priechode. Auta vychadzali s Kominarskej na cervenu :)) to bola podivana, tak som zavolal na dopravnu policiu nech to dojdu poriesit.
Valec10.7.2018 8:05 #18 Re:
Reakcia na #13 od Solider:
V sobotu sa vypína o 13tej.
Solider9.7.2018 22:13 #17 Re:
Reakcia na #15 od pharel:
To nie je o zvyku čakať dlhšie v zastávke, ale o odchode načas zo zastávky. Ak odíde načas z Blumentálu a stihne svetlá na Račku, tak vetrá na zastávke na Račianskom mýte. Následne sú dve minúty na Ursínyho, pričom je to zvládnuteľné do 45 sekúnd.
anbis9.7.2018 19:33 #16 Re:
Reakcia na #14 od pharel:
Môžem potvrdiť, dnes ráno aj poobede (smerom do mesta a z mesta) sme obomi križovatkami prešli bez zdržania. Dokonca v smere z Račka na Pioniersku sme stihli aj tú zelenú vlnu na križovatke J. Čabelku 🙂
pharel9.7.2018 8:51 #15 Re:
A dokonca cakala aj na pomaleho sofera zvyknuteho cakat dlhsie na zastavke a po dlhsom cakani si sofer asi uvedomil ze cervena nenabehne a isiel cely cas este pomaly ku krizovatke a cakal ze mu skoci cervena :))
Cize soferi o tom nevedia ze uz je spustea.
pharel9.7.2018 8:46 #14 Re:
Preferencia na Kominarskej uz funguje, dokonca pockala aj na druhu elektricku idudcu zo zastavky Racianske myto 🙂
Solider8.7.2018 11:25 #13 Re:
Reakcia na #12 od Beus:
Včera som tadiaľ išiel o 13.30 hod. a boli vypnuté.
Beus7.7.2018 22:38  +2#12 Re:
Reakcia na #10 od Solider:
Keď si to písal, bola sobota 19:19. Ja som písal o sobotách od rána do poobedia. Videl si ich v tom čase? Ja dnes nie, ale iné soboty áno, a BOLI zapnuté.
A na tú preferenciu som fakt veľmi veľmi zvedavý...ak bude "fungovať" rovnako ako tá druhá, tak ďakujem pekne. Vo všeobecnosti, to, čo v BA nazývajú preferenciou, by v akomkoľvek inom civilizovanom meste nazvali otvoreným výsmechom hromadnej doprave a jej používateľom.
Velebnosti, jdu blejt.
S499.10237.7.2018 21:13  +5#11 Re:
Reakcia na #9 od Beus:
Pretože v Bratislave vždy musia vymyslieť nejakú hypermodernú kundovinu, na ktorej sa buď napakuje spriatelená firma alebo si aspoň zodpovední spravia pekný výlet za inšpiráciou a deľbou skúseností.
Solider7.7.2018 19:19 #10 Re:
Reakcia na #9 od Beus:
Len na doplnenie, dnes je sobota a spomínané križovatky sú vypnuté, od piatka 6.7. je zapnutá preferencia aj na križovatke Kominárska.
Beus7.7.2018 14:58  +5#9 Re:
Pekne napísané, ale stále príliš vlažne.
Z mojich pozorovaní nefunguje "preferencia" ani na jednej z nich, zdržania sú tam také, že tam aj jamu v koľajniciach vystojím.
Okrem toho (a toto by sa zišlo doplniť do článku) cez víkend, kedy je tam frekvencia dopravy zanedbateľná, sú obe úplne nezmyselne zapnuté (v sobotu od rána do poobedia, v nedeľu od skorého poobedia do noci) a stojí sa tam VŽDY, na oboch a v oboch smeroch, takže obojsmerne +90s zdržanie kvôli nestihnutému signálu na Račku/Zvaráku. Toto už ani nie je na rozčuľovanie sa, to už je rovno na odstrelenie sa, a vinníci by mali byť za toto zavesení...za niečo...niekam.
Ja mám na to len jediné slovo - SABOTÁŽ VHD.

A k ostatným vo fóre spomínaným križovatkám:
Vinohrady - cez pracovné dni ako-tak znesiteľná (hoci sa tiež často stáva, že sa čaká), cez víkendy (kedy by mala byť úplne vypnutá) PEVNÝ CYKLUS, bez preferencie!
Malé krasňany - tiež sa mi už X krát stalo, že ako som sa k nej blížil, sa gule rozsypali a počkal som si celý (dosť dlhý!) cyklus.
Pekná cesta - preferencia prakticky nejestvuje - v smere do Rače bola zrušená rozbitím indukčnej slučky v koľajisku 300m pred križovatkou pred veľa rokmi, možno rok-dva po jej sprevádzkovaní, odvtedy je to tam doslova o náhode, ako sa to "trafí"; v smere do mesta je to v postate rovnaké - keď mám šťastie, prejdem, keď nie, tak zavriem dvere a padne stopka.

A nechápem jednu vec - prečo sa to musí riešiť tak hyperkomplikovane, komunikáciou s palubákom, pritom bez akéhokoľvek prínosu vďaka takejto technológii? Idem služobne, alebo z nejakého dôvodu s nenahodenou linkou+smerom+zastávkou, s vozom s poruchou palubáku alebo úplne bez neho (historičák, takisto voziaci ľudí), tak na Vinohradoch často stojím až kým nepríde niečo premávkové za mnou, potom na "jeho" signál prejdem ja a on čaká na ďalší, ktorý nedostane, lebo už ho to raz zaznamenalo a "vybavilo".
Prečo tam nemôže byť úplne primitívny mechanický/elektrický/optický snímač prítomnosti vozidla, ktorý by spravil to isté, za zlomok ceny, spoľahlivejšie, a najmä VŽDY a pre VŠETKY vozy? Nie, my musíme vyberať čo najdrahšie a najzložitejšie riešenia (ktoré aj tak fungujú polovičato, ak vôbec), aby potom bola výhovorka, keď to nefunguje správne, že úprava/preprogramovanie stojí veľa peňazí, alebo že sa to nedá, nikdy sa to tak nerobilo, vodiči by to nepochopili/zneužili a všetci sú na obede. Tento prístup proste nepochopím, a svedčí o absolútnom nezáujme kompetentných o verejnosť cestujúcu VHD. Je mi z toho zle..🤮