Čo čaká Karlovu Ves počas modernizácie električkovej trate?

Prinášame prehľad rámcovej organizácie dopravy v jednotlivých etapách stavebných prác.


Ilustračné foto © imhd.sk


V roku 2018 by mala prebehnúť komplexná modernizácia električkovej trate v úseku od tunela (zastávka Chatam Sófer) po križovatku Bagarova - M. Sch. Trnavského - Hanulova v Dúbravke. Projektant stavby navrhuje realizáciu modernizácie v niekoľkých etapách, ktoré výraznejšie zasiahnu do organizácie MHD i cestnej dopravy v dotknutej oblasti. Ide o rámcový návrh, z ktorého bude vychádzať zhotoviteľ stavby pri tvorbe definitívneho projektu organizácie výstavby a dopravy.

Návrh počíta s výstavbou v štyroch hlavných etapách I. až IV. a s prípravnou etapou 0 rozdelenou na dve časti (A a B). V etapách I a II sa počíta s premávkou električiek z mesta po zastávku Borská, v etape III s úplnou výlukou električiek v úseku tunel - Dúbravka a v etape IV alternatívne buď s výlukou tunel - Dúbravka (v prípade realizácie súčasne s III. etapou), alebo s premávkou električiek z mesta po zastávku Molecova (v prípade realizácie po ukončení III. etapy).

Etapa 0: Triangel pri tuneli a obratisko Karlova Ves

V prípravnej etape 0A (max. 42 dní) pôjde o výmenu výhybiek koľajového triangla pri tuneli. V tejto etape bude vylúčená premávka električiek po nábreží medzi zastávkami Chatam Sófer a Nám. Ľ. Štúra. Dotknuté linky by mali premávať naslednovne:

  • linka 4 obojsmerne cez tunel, Kapucínsku a Nám. SNP,
  • linky 5 a 9 bez zmeny,
  • linka 6 nebude premávať.

Pre autobusy MHD má byť vyhradený BUS-pruh v úseku Lafranconi - Chatam Sófer v smere do centra mesta.

V etape 0B (max. 49 dní, začiatok možný súčasne s etapou 0A) sa má vykonávať prestavba električkového obratiska Karlova Ves, ktoré má po modernizácii umožňovať otáčanie električiek aj v smere z Dúbravky späť do Dúbravky. Počas tejto etapy bude cestná doprava od Iuventy po križovatku Kuklovská - Karloveská vedená v protismere. Električkové linky bude možné po dokončení etapy 0A viesť nasledovne:

  • linky 4 a 5 bez zmeny,
  • linka 6 nebude premávať,
  • linka 9 predĺžená do Dúbravky.

Etapa I: Obratisko Karlova Ves

V rámci I. etapy (max. 49 dní) sa bude výhybkami pripájať zmodernizované obratisko Karlova Ves na zvyšok trate. Z hľadiska organizácie MHD počas tejto etapy sa predpokladá vybudovanie koľajovej spojky (úvraťové obratisko) za zastávkou Borská a premávkou obojsmerných električiek z mesta po zastávku Borská (konkrétne linky nie sú ešte známe). V úseku Karlova Ves, Borská - Dúbravka, Pri kríži bude zavedená náhradná autobusová doprava linkou X5.

Etapa II: Obratisko Karlova Ves - Bagarova

Počas II. etapy (max. 84 dní, začiatok možný spoločne s etapou I) bude zmodernizovaný úsek od obratiska Karlova Ves po Bagarovu ulicu v Dúbravke a vybudovaná bude nová integrovaná zastávka Damborského spoločná pre autobusy a električky. Modernizáciou prejde aj meniareň na Dolných Krčanoch. Organizácia električkovej a náhradnej dopravy sa navrhuje rovnako ako v I. etape, t.j. premávka obojsmerných električiek po zastávku Borská, odtiaľ náhradná autobusová linka X5 do Dúbravky.

Počas rekonštrukcie podchodu na zastávke Damborského sa predpokladajú obmedzenia cestnej dopravy v tomto úseku (presmerovanie dopravy do protismeru, resp. na náhradnú komunikáciu).

Etapa III: Tunel - Jurigovo nám.

III. etapa modernizácie (približne 4 mesiace) predstavuje najnáročnejšiu časť, ktorá bude pozostávať z modernizácie trate v úseku tunel - Jurigovo nám. (kostolík), prestavby križovatky Karloveská - Devínska cesta - Molecova a vybudovaní prestupného uzla Molecova. Odporúča sa realizácia v dvoch častiach, od tunela po Most Lafranconi a od Mosta Lafranconi po Molecovu. Práce by sa mali realizovať v letných mesiacoch od júna do septembra.

Počas III. etapy bude prebiehať úplná výluka električiek v úseku tunel - Karlova Ves - Dúbravka a zabezpečená bude náhradná autobusová linka X5 po trase Most SNP - Karlova Ves - Dúbravka. Cestná doprava bude vedená obojsmerne v cestnom páse smerom do Karlovej Vsi (v prvej časti výstavby v úseku Zuckermandel - Most Lafranconi, v ďalšej časti výstavby v úseku Most Lafranconi - Riviéra), pričom autobusy smere do mesta budú môcť využívať vyhradený pruh na cestnom páse v smere do mesta.

Počas prestavby križovatky Karloveská - Molecova by mala byť uzavretá vždy jedna polovica cesty a premávka vedená obojsmerne po voľnej polovici Karloveskej ulice. Prístup na Dlhé diely cez Molecovu nebude možný.

Navrhovaná organizácia MHD počas III. etapy:

  • linky 4 5 9 z mesta len po tunel,
  • linka 6 nebude premávať,
  • náhradná autobusová linka X5 Most SNP - Dúbravka.

Počas prestavby uzla Karloveská - Molecova linka 33 nebude premávať, linka 32 bude vždy v jednom smere premávať obchádzkou cez Karloveskú, Baníkovu a Janotovu, resp. opačne, pričom prestup medzi náhradnou linkou X5 a linkou 32 má byť zabezpečený na zastávke Segnerova. Linka 139 má premávať bez zmeny trasy, pričom iba neobslúži zastávku Molecova počas prestavby časti križovatky pri ČS Shell. Individuálna doprava na Dlhé diely bude môcť využiť aj obchádzku cez Devínsku cestu a Matejkovu ulicu.

Pri postupnej uzávierke priecestí Most Lafranconi, Mlynská dolina a Devínska cesta budú linky 28 29 30 31 32 37 39 prechádzať najbližšími priecestiami (Machnáč, Botanická záhrada, Jurigovo nám.) bez podstatnej zmeny trás.

Etapa IV: Jurigovo nám. - obratisko Karlova Ves

V rámci poslednej IV. etapy (max. 98 dní) bude zmodernizovaná trať v úseku Jurigovo nám. - obratisko Karlova Ves. V závislosti od jej realizácie (samostatne, alebo spolu s III. etapou) bude premávka električiek z mesta zabezpečená buď po zastávku Molecova, kde bude pri kostolíku vybudované nové úvraťové obratisko pre otáčanie obojsmerných električiek, alebo bude úplná výluka od tunela po Dúbravku ako pri III. etape. Náhradná autobusová doprava linkou X5 buď v úseku Molecova - Pri kríži, alebo Most SNP - Pri kríži.

Linka 35 môže byť predĺžená po zastávku MiÚ Karlova Ves.

V tejto etape bude cestná doprava v dotknutom úseku vedená iba v jednom jazdnom pruhu v oboch smeroch. Počas rekonštrukcie podchodu na Borskej bude doprava vedená obojsmerne vo voľnom jazdnom páse (vždy jeden smer bude vedený v protismere).

 

Ako bude vyzerať konečná organizácia liniek MHD počas modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály bude závisieť od možností a požiadaviek dopravného podniku a zhotoviteľa prác, ako aj a od skutočného rozvrhnutia jednotlivých etáp stavby. Obyvatelia Karlovej Vsi sa však musia pripraviť na výrazné obmedzenia verejnej aj individuálnej dopravy v roku 2018. Odmenou obyvateľom za trpezlivosť bude kvalitatívne zlepšenie mestskej hromadnej dopravy na tejto radiále.


8.8.2017
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

si16.8.2017 10:20 #147 Re:
Reakcia na #143 od Solider:
tam budes musiet upravovat aj vyskove vedenie trate, v priestore zastavky pri vozovni je ~0.5 metrovy rozdiel v nivelete cesty a trate

a inac ak by som vymyslal prelozky trate, tak skor by som mal snahu dat trat na kraj (teda tak ako je dalej od vinohradov) ako do stredu cesty; a pokial ju das aj nejaky kusok od cesty (teda nebude hned nalepena na ceste) co by sa na vacsine useku medzi vinohradmi a cabelkovou krizovatkou dalo, tak mas podla mna aj bezpecnejsie a menej zdrzujuce krizovania s autami z bocnych uliciek...
lostrail16.8.2017 8:48 #146 Re:
Reakcia na #126 od S499.1023:
Dovolim si tvrdit, ze uz predvcerom bolo neskoro nieco zasadne na tomto zmenit. Jedine miesto, kde by som tak trochu videl problem s vytvorenim slusneho obluka, je vyhybka na nabrezi smerom z/do tunela/Karlovej Vsi. No a predpisy tykajuce sa prejazdu vyhybiek uz necham na kompetentnych, kedze neviem posudit, do akej miery ovplyvnuju konecnu rychlost (ci vdaka zodpovednosti vodic ide radsej pomalsie alebo je to len o tom, ze ak vyhybka nie je uzamykatelna, jednoducho nemoze a este ma kvoli tomu natahovacky, ak to nahodou prepiskne).
david116.8.2017 8:13 #145 Re:
Reakcia na #141 od S499.1023:
Ťukesov je tam stále dosť pre dôvody ktoré som napísal. Poklesol počet bežných havárií lebo sa znížila rýchlosť vďaka tým esíčkam a urobili odbočovacie pruhy.
Podobne to majú urobené aj v Rajchu na začiatkoch dedín len sa o to aj patrične starajú.
david115.8.2017 15:43 #144 Re:
Reakcia na #143 od Solider:
V takomto predstihu pred mostom to esíčko vyzerá byť ok.

Aj to obratisko ak sú pod ním ešte volné pozemky by bolo ideal aj pre mimoriadky a obraty z Rače.

Solider15.8.2017 15:28 #143 Re:
Reakcia na #133 od david1:
Čo je na tomto kľukaté?
david115.8.2017 14:50 #142 Re:
Reakcia na #140 od Ámos:
Bol si v Grinave v reále? Tam za zlej viditeľnosti je hneď vidieť kto tadiaľ ide prvý raz a kto to tam pozná.
Áno docielilo sa spomalenie dopravy ale to vodorovné značenie treba aj udržiavať.

S tou tvojou fotkou to tam tam nič spoločné.
S499.102315.8.2017 14:45  +1#141 Re:
Reakcia na #139 od david1:
Je zaujímavé, že v reále počet kolízií poklesol, takžeš niekde vo svojej úvahe máš chybu.
Ámos15.8.2017 14:29 #140 Re:
Reakcia na #139 od david1:
Tato zakruta ti problem nerobi? https://goo.gl/maps/ov6itE1LofQ2

Ak nedokazes jazdit vecer bez ciar, treba ist na najblizsi dopravny inspektorat a vratit vodicske opravnenie.
Faktom ale zostava, ze vodici mali vacsi problem prejst cez Grinavu bez kolizie, ked klukata nebola.
david115.8.2017 14:11 -2#139 Re:
Reakcia na #138 od Ámos:
Grinavské klukatenie je ešte rovina oproti tomu esíčku čo by musel byť pred a za mostami.
V Grinave za dažda a večer za súčasného vyblednutého značenia je zázrak prejsť bez kolízie.
Ámos15.8.2017 13:55 #138 Re:
Reakcia na #133 od david1:
Ake klukatenie?
Myslis to, ze by vodici sli rovno a nie do zakruty? https://goo.gl/maps/ywv5HCJmz6y

Toto klukatenie uz nevadi? https://goo.gl/maps/j6fskjDHu492 Ktore mimochodom zabezpecilo vyrazne znizenie nehodovosti v Grinave...

Je zazrak, ze vodici dokazu prejst cez CMO, ked je taky problem zatocit.
david115.8.2017 13:45 #137 Re:
Reakcia na #135 od Valec:
Hej
Pred rokmi tam robili prieskumné vrty. Zrušia tým časom teraz budovaný skate park v novej Cvernovke. Jedine že by to dali cez areál Palmy.

No to sú iba plány ako predĺženie Bojnickej a Tomášikovej k Račianskej ul.
david115.8.2017 13:41 #136 Re:
Reakcia na #134 od Valec:
No dosť mi tvalo kým som sa v tom zorientoval...
Tá kostrbatá čierna čiara je to obratisko pred Predmestím predpokladám.

Myslíš že sa bude niekedy realizovať cesta cez či popod Vinohrady predpokladám že to niekedy volali Severná tangenda? Na tú sa mala napájať aj Jarošova ul...
Valec15.8.2017 13:39 #135 Re:
Reakcia na #134 od Valec:
Ešte doplním, v rámci Zmien a Doplnkov 01 je v danej lokalite zmena:
- Odborárska má byť predĺžená popod železnicu na Račiansku (vyústenie oproti Bardejovskej),
- priecestie Nobelova sa má zrušiť.
Valec15.8.2017 13:34 #134 Re:
Reakcia na #133 od david1:
"Čo s obratiskom Vinohrady?"
Výrez z územného plánu napovie.

(samozrejme, presunutie pred/do) vozovne je zmysluplnejšie, ako jeho presun pred ŽST Predmestie.
david115.8.2017 13:14 #133 Re:
Reakcia na #130 od Solider:
Také klukatenie jazdných pruhov by ti určite neprešlo. Ďalej by si musel urobiť komplet nový vstup k vozovni. Čo s obratiskom Vinohrady? Účko k Nobelovej tiež nemáš kde napasovať.

Skôr to poriešiť tam kde to je a prispôsobiť k tomu aj východ k zastávkam /bezbariérovo/ zo stanice Vinohrady, ktorý aj teraz slúži ako hlavný.
Solider15.8.2017 12:51 #132 Re:
Reakcia na #118 od Ámos:
Blaťák sa dá vyriešiť aj za jednu noc. Len otázne je, či tá úprava bude dostatočná a o tri dni nevznikne blaťák o desať metrov ďalej.
Solider15.8.2017 12:15 #131 Re:
Reakcia na #129 od Ámos:
Obratisko by sa urobilo manipulačné obojstranne prístupné pred vozovňou, L7 sa už aj tak ráno točí na Komisárkach a poobede ju netreba. Trať by odbočovala zo zastávok na novej križovatke pri vozovni, teda preriešil by sa aj vstup do vozovne Krasňany.
Solider15.8.2017 12:06  +1#130 Re:
Reakcia na #124 od david1:
Samozrejme, že sa tam zmestia aj bus zastávky. Priestor pod mostom je rozdelený na tri časti, prakticky tu pôjde len o výmenu medzi využitím jednotlivých častí. Električka sa presunie do strednej časti, autá a autobusy ostanú v krajných častiach – teoreticky by MHD (pár spojov 59 a 75) mohla premávať aj priamo po električkovej trati, SADky by sa vyriešili ad hoc (zastávkou pred mostom alebo za mostom). Napojenie na Nobelovu by sa preriešilo, pravdepodobne U-turnom za novými zastávkami.
Ámos15.8.2017 11:50 #129 Re:
Reakcia na #121 od Valec:
K vyhybkam suhlas.

K Racianskej:
Cize cestu presunut tam kde je teraz trat. Trat dat do stredu a az pri vozovni ju presunut do povodneho umiestnenia?
Zaroven obratisko pre L7 urobit pred vozovnou? Ci ho vobec nebudovat a L7 dat trvalo na Komisarky. Alebo vyhladovo vybudovat trat na Rendez, kde velka bytova vystavba je na spadnutie.
Ámos15.8.2017 11:37 -1#128 Re:
Reakcia na #116 od lostrail:
Je celkom zaujimave, ze tlak na Nersovnala sa zvysuje linearne, bliziacimi sa volbamy do VUC. Tri roky si sedeli ako vsi pod chrastou a teraz sa spamatali.
Za viacere veci by na Nersovnalovi nemala ostat nitka sucha. No takto je to pochybne.