Nové električky dostanú opravené trate
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Dopravný podnik počas leta opravil niekoľko úsekov električkových tratí, plánuje opraviť aj ďalšie.


Foto © imhd.sk, archív


Okrem veľkých rekonštrukcií električkových tratí v Dúbravke a na Hlavnú stanicu, ktoré sa začali v priebehu letných prázdnin, bratislavský dopravný podnik opravil aj niekoľko menších úsekov tratí na všetkých radiálach. Vďaka opravám ubudlo niekoľko dlhodobých rýchlostných obmedzení pre električky. Úpravou geometrickej polohy koľají a výmenou opotrebovaných koľajnicových pásov dopravný podnik zabezpečil okrem iného aj zníženie vibrácií a hluku v daných úsekoch, čo ocenia nielen cestujúci v električkách, ale aj obyvatelia bývajúci v blízkosti električkových tratí. Opravy tratí sa vykonávajú aj v súvislosti s očakávaným príchodom nových nízkopodlažných električiek.

Zrealizované opravy tratí

Na Ružinovskej radiále boli v smere do mesta odstránené výhybky odstavnej koľaje pri Štrkoveckom jazere. Odstránením výhybiek mohla byť na tomto úseku zvýšená maximálna rýchlosť električiek z 15 resp. 30 km/h na 50 km/h. Úprava koľaje však neprebehla najkvalitnejšie, a tak sa pri plnej traťovej rýchlosti celá električka kymáca, čo neprispieva ku komfortu cestovania.

Na Račianskej radiále bola vykonaná úprava geometrickej polohy koľaje pomocou strojnej podbíjačky v niekoľkých úsekoch medzi Račianskym mýtom a Hybešovou. Táto oprava bola vykonaná dodávateľsky firmou Rail protect z Ostravy. Súčasne bola po oprave priecestia zvýšená maximálna rýchlosť električiek pri Sliačskej ul. obojsmerne z 30 na 50 km/h.

Na Vajnorskej radiále dal dopravný podnik strojne podbiť úsek trate medzi Vozovňou Jurajov dvor a Odborárskou ulicou. Podľa dopravného podniku by sa na tomto úseku mali vykonávať skúšky nových električiek.

Na Karloveskej radiále bola zrealizovaná výmena koľajníc na priecestí medzi zastávkami Karlova Ves a Borská a vymenené boli opotrebované koľajnicové pásy v oblúku medzi zastávkami  Nad lúčkami a Segnerova, čím sa v tomto oblúku smerom do mesta podarilo opäť zvýšiť rýchlosť električiek z 25 na 40 km/h. Pôvodne však v tomto úseku bola obojsmerne maximálna rýchlosť 50 km/h. Koncom augusta bude ešte zrealizovaná výmena koľajníc na prejazde cez cestnú komunikáciu pri obratisku Karlova Ves.

Opravy na Račianskej a Vajnorskej boli spojené s čiastočnou výlukou električiek, práce na Karloveskej a Ružinovskej radiále boli vykonávané počas nocí bez výluky električkovej dopravy.

 

Pomohli aj úpravy svetelných križovatiek

Skracovanie jazdných dôb sa podarilo nielen vďaka opravám tratí, ale aj úpravou signalizácií na križovatkách. V spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom sa ešte v máji podarilo upraviť svetelné signalizácie na Vajnorskej ulici pri Polus City Centre tak, aby v smere do centra mesta električka stíhala signál voľno na križovatkách s Junáckou a Bajkalskou ulicou. Úprava bola zrealizovaná iba počas denného obdobia pracovných dní a predstavuje úsporu 100 sekúnd v smere do centra. Zmena bola premietnutá aj do skrátenia jazdných dôb liniek 2 a 4 od júla 2014.

Na trvalé vypnutie bola navrhnutá signalizácia pri obratisku Karlova Ves, ktorá extrémne brzdila električky. Počas skúšobného vypnutia zrealizovaného v dvoch etapách s ročným odstupom sa totiž preukázalo, že úprava nespôsobuje väčšie problémy a električky prechádzajú daným úsekom za kratší čas.

Väčšie opravy až v nasledujúcich rokoch

Veľké opravy električkových tratí spojené s ich modernizáciou sú naplánované na obdobie rokov 2016 - 2020. V uvedenom období by sa mala zmodernizovať Karloveská, Vajnorská i Ružinovská radiála. Financovanie týchto opráv je naplánované z fondov Európskej únie.

Z vlastných investičných prostriedkov plánuje dopravný podnik opraviť v rokoch 2015 - 2017 aj ďalšie úseky električkových tratí. "Väčšinou pôjde o úseky, na ktorých je plánovaná prevádzka nových vysúťažených električiek z fondov EÚ. Do investičného plánu sú navrhnuté na opravu tieto úseky tratí: Nám. Ľ. Štúra – Vajanského nábr., Floriánske nám. – Americké nám., Jurajov dvor - Zlaté piesky, Zátišie - ŽST Nové Mesto", informovala nás hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Tieto opravy sa zrealizujú len v prípade schválenia navrhnutého investičného plánu.

Spomalenia električiek aj pribúdajú

S ubúdajúcimi rýchlostnými obmedzeniami však neustále vznikajú nové obmedzenia na iných úsekoch tratí, ktoré dopravný podnik nestíha adekvátne udržiavať. V uplynulom období bola znížená rýchlosť električiek v oblúku medzi zastávkami Hybešova a Hečkova na 20 km/h, na koľajovej križovatke Radlinského - I. Karvaša v smere na Obchodnú na 5 km/h a stav koľajníc sa zhoršil aj v oblúkoch pod zastávkou Borská, či za zastávkou Pionierska.

Dopravného podniku sme sa opýtali aj na zníženú rýchlosť električiek v tuneli.  "S opravou trate v tuneli sa zatiaľ neuvažuje, nakoľko trať svojimi technickými parametrami plne vyhovuje platnej norme. Hľadajú sa iba možnosti, ako by bolo možné znížiť hlučnosť v tuneli počas prejazdu električiek", priblížila nám plány DPB Adriana Volfová.


25.8.2014
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Lac128.8.2014 13:40 #12 Re:
Z vášho článku vyplýva, že po Račianskej radiále nebudú premávať nové električky???
matus753227.8.2014 18:59 #11 Re:
Reakcia na #10 od Ámos:
Asi 100m od tunela je internát, ešte aj tam bolo počuť hluk električiek keď som tam bol.
Ámos27.8.2014 18:32  +1#10 Re:
Reakcia na #8 od gejza:
Pri tuneli byvaju aj ludia v skolaudovanych bytovkach na oboch koncoch. Aj hotel tam je.
Je len a len chybou DPB ze prevzal stavbu, kde sa hluk od kolajnic oproti stavu pred reko takmer vobec neznizil.
mark17826.8.2014 21:48 #9 Re:
koľaje keď sa vymenia bude ok, ale mali by riešiť niečo s kamennný námestím, včera som šiel a ujko na vozíku mal problém prejsť cez koľaje, podľa mňa by mali takéto frekventované priechody urobiť pomocou klasickej metódy zabetónovania

a neviem ešte, ak chemee mať rýchlepšie trate musí sa meniť celá geometria výhybiek aj celej trate...
gejza26.8.2014 6:57  +3#8 Re:
Reakcia na #4 od Ámos:
pri tuneli stačí zbúrať tú čiernu stavbu a bude kľud ... nebude sa kto mať sťažovať ....
Ámos25.8.2014 22:53  +3#7 Re:
Reakcia na #5 od VLK:
urcite?
http://imhd.sk/ba/galeria-media/599/pracovne-vozidla.html?#64847-Podbijacka-Plasser-amp-Theurer-Unima-3

http://imhd.sk/ba/galeria-media/599/pracovne-vozidla.html?#38064-Zabalena-podbijacka

http://imhd.sk/ba/galeria-media/599/pracovne-vozidla.html?#58120-Podbijaci-voz - tu je vidiet aj logo dpb
luky13325.8.2014 20:34 #6 Re:
Reakcia na #4 od Ámos:
Alebo rovno takéto niečo http://www.techhouse.sk/prislusenstvo/akusticke-materialy/jackal-acoustic-pad

PS pre toho, kto má na starosti verejné obstarávanie: viete ako sa dá na tom nabaliť?
VLK25.8.2014 20:31 #5 Re:
Reakcia na #1 od luky133:
DPB nemá žiadnu podbíjačku, ale je dlhodobo v investičnom pláne
Ámos25.8.2014 20:17 #4 Re:
do tunelu treba dat baliky mineralnej vlny zabalene do geotextilie po celej dlzke trate a elektricky nebude ani len pocut
MatejBA25.8.2014 19:10 #3 Re:
Reakcia na #2 od TeBeCe:
Tie tanky by hadam prezili aj atomovu vojnu, ked prezili v BA
TeBeCe25.8.2014 19:05  +2#2 Re:
Reakcia na #1 od luky133:
Doteraz nehrozilo, ze nove elektricky nebudu mat po com jazdit. Tie nase tanky si uz zvykli aj na nepodbite trate.
luky13325.8.2014 18:58 #1 Re:
DPB pri náhodnej kontrole zisitl, že vo svojom vozidlovom parku má aj tú malú podbíjačku? Lebo doteraz ju takmer vôbec nepoužíval.