Mestské dopravné stavby sa dotknú aj MHD

GIB pokračuje v prípravách na realizáciu prestupného uzla Blumentál a nových trolejbusových tratí.

V roku 2013 sa pripravuje realizácia alebo pokračovanie v príprave viacerých dopravných stavieb, ktoré sa dotknú aj mestskej hromadnej dopravy. Zoznam stavieb spracoval Generálny investor Bratislavy (GIB). Z celkového počtu 9 stavieb sa 6 týka zlepšenia podmienok pre MHD alebo zlepšenia previazania parkovania na MHD. Popisy štyroch z nich prinášame v tomto článku, zvyšné dve sa týkajú trolejbusových tratí na Trenčianskej ul. a Gaštanovej ul., ktorým sme sa už venovali v samostatnom príspevku.

Rekonštrukcia Trenčianskej ul. pre trolejbusovú dopravu

Ako príprava na predĺženie trolejbusovej trate z obratiska Ružová dolina až po supermarket LIDL má byť za 130 tis. € zrekonštruovaná časť Trenčianskej ulice. Súčasťou rekonštrukcie má byť realizácia nového nástupišťa a výstupišťa trolejbusov, rekonštrukcia vozovky aj rekonštrukcia chodníka. Naopak, v rámci rekonštrukcie Trenčianskej sa nezmení súčasný nevyhovujúci stav v križovakte s Ružovou dolinou. Stavebné úpravy tejto križovatky tak, aby mohli cyklisti využívať cyklochodník v stredovom páse bez zosadnutia z bicykla, bude nutné riešiť z iných zdrojov.

Úprava križovatky Hodonínska - Vrančovičova

Za 450 tis. € chce mesto v roku 2014 rozšíriť existujúcu križovatku a zriadiť na nej cestnú svetelnú signalizáciu z dôvodu zvýšenia bezpečnosti a umožnenia lepšieho výjazdu áut z Vrančovičovej v smere do mest najmä v rannej špičke. Zmene by mala padnúť za obeť zeleň. Podľa verzie projektu, ktorú máme k dispozícii, by to malo byť aj na úkor zriadenia samostatného odbočenia pre autá do Vrančovičovej ulice. Aktivisti z Lamača pôvodne navrhovali kruhovú križovatku alebo prebudovanie existujúcej križovatky tak, aby bola zastávka MHD smerom do centra bližšie k priechodom a aby súčasťou stavby boli aj cyklochodníky. Žiadali taktiež nezávislé odborné posúdenie rôznych variantov prestavby križovatky,  proti čomu sa však vyjadril Krajský úrad pre cestnú dopravu a magistrátne Oddelenie dopravného plánovania. Vybudovanie CSS je plánované bez preferencie MHD, možno tak predpokladať predlžovanie jazdnej doby liniek 23 30 37 63 92 a 130. Rovnako možno predpokladať zhoršenú dostupnosť zastávky MHD v smere do centra pre chodcov, ktorí v rámci signálneho plánu dostanú len minimálnu dĺžku zelenej. 

Trolejbusová trať Patrónka

Rekonštrukcia existujúcej a vybudovanie novej protismernej trolejovej stopy medzi Vojenskou nemocnicou a Patrónkou sa už začali 2. apríla 2013. Ukončenie sa predpokladá do 30. septembra 2013. Stavba bude stáť 1,765 mil. €, z toho iba 5% bude financovať mesto. Podľa našich informácií predložil Dopravný podnik Bratislava návrh na zmenu dopravného značenia, ktoré by malo umožniť prejazd trolejbusov od Patrónky v smere na Kramáre bez zdržaní počas dopravných špičiek. Návrh bude predmetom ďalšieho rokovania medzi kompetentnými orgánmi.

Prestupný uzol Blumentál

Spoločná zastávka električiek a autobusov pred daňovým úradom na Radlinského ulici má vydané územné aj stavebné povolenie a čaká sa na rozhodnutie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPaRV SR) o žiadosti o nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ. Zastávka má byť podľa GIBu tzv. Viedenského typu - s vyvýšením cesty tak, aby tá zároveň slúžila ako nástupište. Otázkou je, ako budú na takto riešenej zastávke zastavovať autobusy, aby bolo možné ich pristavenie k obrubníku a bezbariérový výstup a nástup cestujúcich. Projekt neprevzal ani jeden z troch variantov realizácie zastávky, ktoré mestu predložila Občianska iniciatíva Lepšia doprava v roku 2011. "Po schválení žiadosti uskutoční GIB výber zhotoviteľa stavby a po preverení procesu verejného obstarávania MPaRV SR sa začne s jej realizáciou," píše GIB. Nejasný teda zostáva osud cestnej svetelnej signalizácie a taktiež celkové stvárnenie verejného priestoru Floriánskeho námestia.

Parkoviská P+R

Záchytné parkovisko s napojením na MHD by malo vyrásť pri Cintoríne Ružinov (od 1.5.2013 premenovaný na Cintorín Vrakuňa). Vzniknúť by mala nová riadená ľavá odbočka z parkoviska smerom na Podunajské Biskupice, a to napriek tomu, že neďaleko sa nachádza prievozský most, ktorý umožňuje mimoúrovňové odbočenie. Touto zmenou organizácie dopravy tak paradoxne dôjde k ďalšiemu spomaleniu MHD v dôsledku novej CSS bez preferencie. Súčasťou projektu bude aj prebudovanie zastávky MHD a prímestskej autobusovej dopravy smerom na Podunajské Biskupice. Zastávka bude po novom umiestnená v zastávkovom zálive medzi riadeným priechodom a novou riadenou križovatkou pre výjazd z parkoviska. Momentálne sa zabezpečuje príprava súťažných podkladov na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie.

Navrhované parkoviská P+R oproti OC Rača a na Zlatých pieskoch nebudú zriadené z dôvodu nesúladu s územným plánom resp. pre vysoké náklady na výkup pozemkov. Informáciu o prípadných rokovaniach s majiteľom parkoviska pri Shopping Palace s cieľom zriadiť parkovisko P+R materiál GIB neuvádza.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
môžem poprosiť autora aby mi sem napísal zdroj informácií o križoatke Vrančovičova - Hodonínska. Zaujímali by ma detaily o tom projekte a neviem o tom nič nájsť. Ďakujem.
Reakcia na: Ike #9:
a môžu absolventi pomocných škôl za to, že našli uplatnenie len na Magoriáte a v Grupe Infantilných Bláznov ???
" Vybudovanie CSS je plánované bez preferencie MHD"

ako je to vôbec v dnešnej dobe - 10. rokoch 21. storočia možné?
Reakcia na: Petto #7:
Ved ta tam aj bude teda ak nespustia nove linkovanie.
L22 skrátenie po Patrónku alebo V.Nemocnicu .
Reakcia na: Valec #5:
Ale tak relativne by na Patronke stacila obojsmerne 212 (62). Zahoracka by zostala ako manipulacka.
Inak uz kopu jamy pre trakcne stoziare v oboch smeroch.
Reakcia na: Petto #4:
ešte zo dva stiahnu z 210 a urobia L164....
Reakcia na: Petto #4:
Možno spravia výmenu medzi linkami 201 a 202 s tým, že linku 201 predĺžia na Patrónku. ?
Reakcia na: Tedomík #3:
a ake trolejbusy ? ? Nemyslim linky ?
Trolejbusová trať Patrónka by mala byť hotová do augusta a T-busy by na nej mali premávať už od 2.9.2013
to s tou krizovatkou pri cintorine vrakuna/ruzinov si robia dobry den ?!? vsak nic lepsie ako doslova par metrov vzdialene mimourovnove krizovanie ani byt nemoze

a to iste reko trencianskej .. vsak to je na plac
I Don't Want To Live In This City Anymore.