Mesto a DPB pripravujú nové trate a rekonštrukcie aj zmeny existujúcich.
Jedným z bodov materiálu ohľadom rozvoja elektrickej MHD v Bratislave, o ktorom budú rokovať poslanci 26. apríla, je aj rozvoj električkovej dopravy. Ten rekapituluje doterajšie zatiaľ nerealizované projekty a prináša aj niekoľko noviniek.
Električková trať do Petržalky
Jedná sa o najviac propagovaný projekt, ktorý by sa v prípade schválenia poskytnutia eurofondov mohol začať realizovať už o rok. Tento projekt je podporovaný z Operačného programu doprava, Prioritná os 4. Oproti doterajším plánom však má dôjsť k zmene trasovania trate v centra tak, aby sa vyhla nedávno zrekonštruovanej Obchodnej ulici.
„Trasa sa navrhuje od Hlavnej stanice cez Špitálsku ul. so zapojením do pripravovanej realizačnej časti Šafárikovo námestie - Bosákova ulica v I. etape. V rámci II. etapy bude zrealizované predĺženie do Janíkovho dvora a zapojenie do železničnej trate smerom na Rusovce. Takýmto spôsobom mesto Bratislava dosiahne novú kvalitatívne vyššiu úroveň prevádzky koľajovej hromadnej dopravy, ktorá sa bude prevádzkovať dopravnými prostriedkami tram-trainu,“ uvádza materiál.
Nevyhnutnosťou je podľa dokumentu príprava na potrebu nákupu nových nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm ako aj vozidiel tram-train. Materiál bližšie nešpecifikuje, kam by mali vozidlá tram-train jazdiť, kto ich bude prevádzkovať, nedefinuje parametre prevádzky ani financovanie oproti električke vyšších prevádzkových nákladov.
Po prvý raz sa uvádza, že do Petržalky nepôjdu štyri električkové linky podľa zastaraného linkového vedenia „odvšadiaľ-všade“, ktoré fungovalo v Bratislave do marca. „Po dopravnej stránke to znamená predĺženie niektorej zo súčasných električkových liniek končiacich v centrálnej mestskej časti,“ píše sa v dokumente.
Na ďalšie trate existujú štúdie
Električková trať „Zlaté piesky - Tuhovské - Vajnory (CEPIT) - Rača, Komisárky“
Cieľom trate je spojenie Račianskej a Vajnorskej radiály cez územie, na ktorom sa pripravuje rozsiahla výstavba. „Predĺženie jestvujúcej trate si vyžaduje minimálne rozšírenie súčasnej výpravy električiek o cca 4 až 5 veľkokapacitných vozidiel v cene cca 2 až 3 mil. € za jedno vozidlo za súčasného zníženia potrebného počty autobusov.“
„Alternatívnym riešením, resp. riešením 1. etapy by bolo možné predĺženie električkovej trate od Zlatých pieskov ukončiť na ŽST Vajnory s vytvorením prestupného terminálu medzi železničnou dopravu (regionálne vlaky), električkovou a autobusovou (regionálnou aj mestskou) dopravou,“ uvádza materiál pre poslancov.
Električková trať „Dúbravka - Dúbravčice (Bory) - Devínska Nová Ves“
V oblasti Bory pri ceste do Devínskej Novej Vsi v uplynulej dobe prebehli úpravy ciest a pripravuje sa výstavba nových štvrtí. Ich súčasťou by mala byť aj električková trať, vozovňa a prestupný terminál vrátane železničnej stanice.
„Z pohľadu rozvoja električkovej dopravy v našom meste je potrebná aj výstavba novej vozovne v oblasti Dúbravčice s následným predĺžením električkovej trate cez Dúbravčice do Devínskej Novej Vsi a priemyselného areálu firmy Volkswagen Slovensko. Navyše výstavbou novej kombinovanej vozovne (električky + autobusy) by došlo k ročnej úspore viac ako 600 tis. neproduktívnych kilometrov v autobusovej doprave a cca 500 tis. v električkovej doprave. Uvedené výkony predstavujú v súčasnosti cca 1,3 až 1,6 miliónov € za rok zbytočne vynaložených finančných prostriedkov,“ píšu autori dokumentu.
Električková trať „Špitálska – Starohorská“
Malo by ísť o prepojenie Špitálskej ul. s Ul. Imricha Karvaša cez areál dnešnej Fakultnej nemocnice s vybudovaním križovatky na Radlinského ul. s odbočeniami do všetkých smerov. Počíta sa so zrušením súčasnej trate na Americkom námestí. „Návrh na toto prepojenie vznikol pri štúdii vedenia trate nosného systému z Petržalky na Hlavnú stanicu vozidlami tram-train na rozchode 1435 mm a prevádzky električiek na rozchode 1000 mm.“
Nielen rozvoj, ale aj rekonštrukcie
Hoci sa materiál predložený na Mestské zastupiteľstvo nazýva „Rozvoj elektrickej trakcie na území hlavného mesta SR Bratislavy“, jeho časť tvoria aj rekonštrukcie existujúcich električkových tratí. Na jednej z nich je momentálne zastavená prevádzka, na druhej zastavenie prevádzky hrozí.
Električková trať „Radlinského – Štefanovičova“
Malo by sa jednať o rekonštrukciu doterajšej električkovej trate s rozchodom 1000 mm, hoci pri predchádzajúcich tratiach sa uvádza, že vozidlá tram-train so širším rozchodom by mali jazdiť až na Hlavnú stanicu. Prvú etapu po Štefanovičovu ul. by malo rekonštruovať mesto za cca 3,8 mil. €, druhú etapu na Hlavnú stanicu v podzemí by mal realizovať investor. „V prípade, že projekt zmeny Predstaničného námestia nebude realizovaný, DPB, a.s. je pripravený požiadať o stavebné povolenie aj pre túto časť a následne zabezpečiť rekonštrukciu trate v súčasnej polohe.“ Podľa materiálu by si tak rekonštrukcia vyžiadala ďalších cca 5,0 mil. €.
Električková trať „Dúbravka“
Na rekonštrukciu električkovej trate v Dúbravke má DPB vydané právoplatné stavebné povolenie Bratislavským samosprávnym krajom zo dňa 7. 7. 2011. Náklady by mali dosiahnuť 8,4 mil. €, podnik tieto prostriedky ani tento rok od mesta nedostal.
V prípade schválenia materiálu bude možné na niektoré trate žiadať o prostriedky z eurofondov v nasledujúcom programovacom období.
majak