Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Irisbus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007. Výhodou je znížená podlaha bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami. V roku 2013 ho vo výrobe nahradil inovovaný typ Iveco Crossway Low Entry spĺňajúci emisnú normu Euro 6.

Pre trenčiansku MHD boli tieto autobusy zakúpené v troch sériách v rokoch 2008 až 2011.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE 12M 06 – 10 2008 2008 2022 5
2. Irisbus Crossway LE 12M 11 – 16 2009 2009 2018 – 2022 6
3. Irisbus Crossway LE 12M 17 – 21 2011 2011 2022 5
Spolu 2008 – 2011   16

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3125 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 80
Celkový počet miest 111 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10400 kg (1. a 2. séria)
10580 kg (3. séria)
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (1. a 2. séria)

Iveco Cursor 8, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (3. séria)
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1600, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom, v prednej časti v usporiadaní 1+1, v zadnej časti 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom R&G Mielec. Tarifný systém dodala spoločnosť EMtest. Vozidlá dodali v červenej metalíze.

Úpravy

Do vozidiel bol okolo roku 2018 nainštalovaný kamerový systém pozostávajúci z jednej interiérovej kamery v prednej časti a jednej kamery snímajúcej priestor pred vozidlom.

Prevádzka

Prvých 5 kusov vozidiel Irisbus Crossway LE označených evidenčnými číslami 06 až 10 sa zaradilo do premávky v decembri 2008. Ďalšie vozidlá #11 - #16 boli dodané v marci 2009. V roku 2011 ich nasledovalo ďalších 5 vozidiel. Tento typ má najpočetnejšie zastúpenie v rámci prevádzky MHD.

Vozidlá sú nasadzované na linkách, ktoré boli v minulosti obsluhované najmä Karosami B 732. Od decembra 2008 je možné vidieť Crosswaye aj na nočnej linke 50. Postupne nahradili všetky staršie sólo vozidlá Karosa B 732 a B 832. Aj vďaka týmto vozidlám bolo možné zvýšiť počet garantovaných nízkopodlažných spojov v rámci MHD. Vypravované boli prakticky na každú linke MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol v roku 2018 predčasne vyradený autobus #13, ktorý bol v septembri 2017 poškodený požiarom motorovej časti. Namiesto neho bolo v roku 2018 zaobstarané nové vozidlo Iveco Crossway LE City 12M. Ostatné vozidlá boli v prevádzke až do konca augusta 2022, kedy dopravca SAD Trenčín ukončil prevádzkovanie trenčianskej MHD.

Katalóg vozidiel

06 07 08 09 10

11 12 13 14 15 16

17 18 19 20 21

Legenda a štatistika

06vyradené vozidlo: 16 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.