Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Irisbus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007. Výhodou je znížená podlaha bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami. V roku 2013 ho vo výrobe nahradil inovovaný typ Iveco Crossway Low Entry spĺňajúci emisnú normu Euro 6.

Pre trenčiansku MHD boli tieto autobusy zakúpené v troch sériách v rokoch 2008 až 2011 v rámci obnovy vozidlového parku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE 12M 06 – 10 2008 2008 2022 5
2. Irisbus Crossway LE 12M 11 – 16 2009 2009 2018 – 2022 6
3. Irisbus Crossway LE 12M 17 – 21 2011 2011 2022 5
Spolu 2008 – 2011   16

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3125 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 80
Celkový počet miest 111 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10400 kg (1. a 2. séria)
10580 kg (3. séria)
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (1. a 2. séria)

Iveco Cursor 8, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (3. séria)
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1600, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom, v prednej časti v usporiadaní 1+1, v zadnej časti 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom R&G Mielec. Tarifný systém dodala spoločnosť EMtest. Vozidlá dodali v červenej metalíze.

Úpravy

Do vozidiel bol okolo roku 2018 nainštalovaný kamerový systém pozostávajúci z jednej interiérovej kamery v prednej časti a jednej kamery snímajúcej priestor pred vozidlom.

Prevádzka

Prvých 5 kusov vozidiel Irisbus Crossway LE označených evidenčnými číslami 06 až 10 sa zaradilo do premávky v decembri 2008. Ďalšie vozidlá #11 - #16 boli dodané v marci 2009. V roku 2011 ich nasledovalo ďalších 5 vozidiel. Tento typ má najpočetnejšie zastúpenie v rámci prevádzky MHD.

Vozidlá sú nasadzované na linkách, ktoré boli v minulosti obsluhované najmä Karosami B 732. Od decembra 2008 je možné vidieť Crosswaye aj na nočnej linke 50. Postupne nahradili všetky staršie sólo vozidlá Karosa B 732 a B 832. Aj vďaka týmto vozidlám bolo možné zvýšiť počet garantovaných nízkopodlažných spojov v rámci MHD. Vypravované boli prakticky na každú linku MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol v roku 2018 predčasne vyradený autobus #13, ktorý bol v septembri 2017 poškodený požiarom motorovej časti. Namiesto neho bolo v roku 2018 zaobstarané nové vozidlo Iveco Crossway LE City 12M. Ostatné vozidlá boli v prevádzke až do konca augusta 2022, kedy dopravca SAD Trenčín ukončil prevádzkovanie trenčianskej MHD. Autobusy #17 a 19 našli v roku 2025 ďalšie využitie v MHD Piešťany.

Katalóg vozidiel

06 07 08 09 10

11 12 13 14 15 16

17 18 19 20 21

Legenda a štatistika

06vyradené vozidlo: 16 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.