VozidláAutobusy MHD › Ikarus 280Ikarusy 280 boli prvými kĺbovými vozidlami v trenčianskej MHD. Ich výrobcom bola maďarská továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapešť. Dodávali sa v rôznych vyhotoveniach - mestská štvordverová niesla označenie 280.08, linková dvojdverová mala označenie 280.10. Posledné dva mestské modernizované Ikarusy boli dodané pod označením 280.87. Okrem nových vozidiel sa vozový park dopĺňal aj ojazdenými vozidlami z iných miest.


Ikarus 280.08


Ikarus 280.87

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Ikarus 280.08, Ikarus 280.10, Ikarus 280.08 Turbo TN 88-69, TN 97-71, TNA 03-22, TNA 04-54, TNA 09-20, TNA 10-33 – TNA 10-34, TNA 10-54, TNA 03-21 1987 – 1989 1991 (?) – 2006 9
2. Ikarus 280.10 TN-643AM 1988 2006 1
3. Ikarus 280.10 TNA 00-34 1988 1990 2006 1
4. Ikarus 280.87 TNA 33-56, TNA 33-59 1995 1995 2007 – 2008* 2
5. Ikarus 280.08 4912 september 1988 1998 2003 1
6. Ikarus 280.08 14 – 15 1989 2001 2003 – 2005 2
7. Ikarus 280.08 282 1986 2003 2006 1
8. Ikarus 280.08 KVA 29-32 1987 2004 2006 1
Spolu: 1986 – 1995   18
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka:16500 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3160 mm
Výška podlahy:940 mm
Počet dverí:4 (280.08 & 280.87)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie:37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie:104 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest:141 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť:12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Celková hmotnosť:22500 kg (280.08)
Motor:RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)
RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)
RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989 - 1991)
RÁBA D 10 (?), Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (280.87)
Výkon motora:162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Objem motora:10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Maximálna rýchlosť:63 km/h

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie (typ 280.08, 280.10) resp. platňové (typ 280.87) dvere s elektropneumatickým pohonom.

Prevádzka

Boli celodenne nasadzované na najvyťaženejšie spoje, a to aj počas víkendov. Najčastejšie sa vyskytovali na linkách 1, 5, 8, 15, 18 a 22. Pravidelne premávali aj na linke 7, ktorú obsluhovali počas výjazdov a dojazdov z vozovne. V rámci Trenčína však nebola linka, na ktorej by sa Ikarus 280 neobjavil. Patrili im aj zrýchlené spoje linky 5 za mosty, ako aj expresy pre továreň TOS (TRENS). Postupne sa s ich zhoršujúcim stavom výprava Ikarusov 280 hlavne po roku 2000 obmedzovala. Posledný Ikarus 280 bol vypravený na linku 15 do vozovne, a až do rozlúčky s harmonikou už do ulíc nevyšiel.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyradené vozidlá boli nahradzované ojazdenými vozidlami pôvodom z českých dopravných podnikov. Vozidlá vždy obdržali aj pôvodnú ŠPZ (EČV). Tento spôsob "obnovy" vozového park sa praktizoval až do leta roku 2006, kedy dopravca SAD Trenčín, a. s. zakúpil úplne nové vozidlá typu Karosa B 952, Karosa B 961 a Karosa Citelis 12M.
Nákup týchto vozidiel znamenal koniec pravidelnej prevádzky Ikarusov 280 v Trenčíne. Okrem vozidiel typu Ikarus 280.87 #TN-758AM a #TN-759AM boli vyradené všetky vozidlá typu Ikarus 280.08. Ikarus 280.87 #TN-758AM a #TN-759AM boli ponechané ako prípadná záloha, do premávky však už nezasiahli. Koncom roka 2007 bol #TN-759AM vyradený. Ikarus 280.87 #TN-758AM sa zúčastnil rozlúčkovej jazdy s Ikarusmi 280 a prezentácie nových nízkopodlažných vozidiel Irisbus Citelis dňa 1.2.2008.

Katalóg vozidiel

TN 88-69 TN-642AM TN-680AM TN-683AM TN-711AM TN-714AM TN-715AM TN-717AM TN-845BP
TN-718BP
TN-659AM
TN-758AM TN-759AM
TN-836AM
TN-642AMII TN-711AMII
TN-836AMII
TN-680AMII

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 18 (100%)

Legenda

TN-680AMIIvyradené vozidlo
TN-758AMhistorické vozidlo
TN-680AMIIevidenčné číslo TN-680AM obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
TN 97-71 TN-642AM  
TNA 03-22 TN-680AM  
TNA 04-54 TN-683AM  
TNA 09-20 TN-711AM  
TNA 10-33 TN-714AM  
TNA 10-34 TN-715AM  
TNA 10-54 TN-717AM  
TNA 03-21 TN-679AMdo 2006TN-845BPod 2006
TN-643AMdo 2005TN-718BPod 2005 
TNA 00-34 TN-659AM  
TNA 33-56 TN-758AM  
TNA 33-59 TN-759AM  
KVA 29-32do 2003TN-680AMIIod 2004 
14do 2001TN-642AMIIod 2001 
15do 2001TN-711AMIIod 2001 
282do 2003TN-836AMIIod 2003 
4912do 1998TN-836AMod 1998 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.