Reply on: mikeska #15608:
Ale tak to bolo odjakživa. Priame spojenie zo Saratovskej ostalo zachované, zvyšok sídliska sa buď prejde pešo alebo sa spoľahne na prestup (cez víkendy z gen. Svobodu s lepším výberom z pôvodného približne 15 minútového intervalu odchodov do mesta na súčasný 10 minútový).
TomoSK
"Zasielame podrobnejšiu informáciu k vývoju stavu MHD po zmene cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti 1. novembra 2024.
Podobne, ako v roku 2016, aj pri tohtoročnej zmene najviac rezonujú podnety od obyvateľov z Kubrej a Kubrice. Sú smerované najmä voči zmene obsluhy v tejto časti MČ Sever, ktorá sa od starej líši presmerovaním linky 1 namiesto Kubrej na Sihoť, linky 11 cez Sihoť namiesto Štefánikovej a zriadením novej linky 16 v trase Kubrá - Zlatovská - Záblatie.
Úpravy od 15. decembra 2024
Od tohto dátumu dôjde k čiastočnej úprave spojov na linke 4, kde budú pridané spoje v čase špičiek so zachádzkou cez Kubrú. K tejto zmene sa pristupuje nielen po požiadavke Rady školy pri ZŠ Kubranská, ale aj na základe požiadaviek obyvateľov, ktoré nám prišli na konkrétne časy. Nastalo to, čo sme predpokladali - pred spustením sa ozvali tí, čo mali výhrady, po spustení sa ozvali tí, na ktorých ústupky sťažovateľom naplno negatívne dopadli. Pričom druhá menovaná skupina je, na základe dát o počte cestujúcich, početnejšia.
Okrem uvedených zmien na linke 4 tiež dochádza k posilneniu linky 11 medzi 6. a 7. hodinou (problém s prípojmi), takisto pribudnú aj viaceré skoré ranné a neskoré večerné spojenia na linke 16.
Vysvetlenie k cestovaniu
Opakovane sa stretávame s výhradou voči časovým polohám linky 11 a 16 v Kubrej, ktoré chodia niekoľko minút po sebe a vďaka tomu nie je možný prestup. Toto tvrdenie vyplýva z nesprávneho vyhľadania spojov. Ako teda cestovať?
- z MAXu do Kubrice? linkou 1 s prestupom na linku 11, alebo dopoludnia priamo bez prestupu predĺženými spojmi linky 16
- z MAXu do Kubrej? priamo linkou 16
- zo Zámostia do Kubrice? linkou 16 s prestupom na Hasičskej na linku 11
- zo Zámostia do Kubrej? priamo linkou 16
Za žiadnych okolností teda nevzniká potreba prestupu medzi linkami 16 a 11 v Kubrej, preto premávajú v niekoľkominútových rozostupoch.
Vyhodnotenie zmien za prvý mesiac
Zmeny je vždy potrebné vyhodnocovať najskôr po pol roku od ich zavedenia, nakoľko prvé mesiace si cestujúci nový cestovný poriadok len "oťukávajú". Po zavedení sa však sledujú trendy, teda najmä to, ako sa jednotlivé linky, spoje, zastávky a opatrenia vyvíjajú. Navzdory všetkému, už výsledky za prvý mesiac ukazujú pozitívny trend a z dát je možné interpretovať, že zmena bola logická a opodstatnená. Nižšie na konkrétnych príkladoch:
Denne prepravíme medzi Kubricou, Kubrou a zastávkami na Sihoti 120 cestujúcich denne v jednom smere, čo je približne 4,8 cestujúceho na spoj.
V starej trase využívalo linku 1 z Kubrej 169 cestujúcich denne v jednom smere, čo je len približne 4,84 cestujúceho na spoj. V novej trase využíva linku 1 zo Sihote 243 cestujúcich denne v jednom smere, čo je o 44% viac oproti starej trase. Spojov však pribudlo, na spoj prepravujeme približne 5,17 cestujúceho.
V starej trase bol na linke 1 vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 60 cestujúcich denne v jednom smere, v novej trase je vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 98 cestujúcich denne v jednom smere.
V roku 2016 rezonovalo zrušenie linky 7 z Kubrice do Zámostia, pričom po jeho obnovení prostredníctvom priamej linky 16 už táto téma populárna nebola. Aj napriek tomu, linku 16 využije z Kubrej, Predpoľa a Štefánikovej za deň až 239 cestujúcich denne v jednom smere, pričom až 85% z nich cestuje na zastávku Hasičská a ďalej, a až 66% z nich cestuje za mosty.
Čo by priniesol návrat starého CP?
Vyhovelo by sa ľuďom, ktorí najhlasnejšie kričia. Tým by sa vrátilo priame spojenie, po ktorom bol menšinový dopyt, no stovky ďalších cestujúcich by prišlo o nové spojenia. Spojenia zo Sihote k MAXu, spojenie Kubrej, Predpoľa, Podsokolíc a MAXu do Zámostie, spojenie Sihote s Kubrou by zaniklo. Niekoľko jednotlivcov by si však už nemuselo prestúpiť. Koľko týchto ľudí je? Napríklad 18. novembra, v pondelok, to bolo presne 16 prestupujúcich cestujúcich na zastávke Pred poľom. Množstvo prestupujúcich sa denne pohybuje na úrovni od 10 do 30 cestujúcich. Tí by išli priamo, niekoľkým stovkám by však spojenie nenavrátne zaniklo - opäť."