Reply on: draxter #13742:
Nie som ústavný právnik, ale podľa môjho osobného názoru je právo na hotovosť uspokojené aj tým spôsobom, že si cestujúci za hotovosť môže dobiť dopravnú kartu a využívať výhody najnižších cien za jazdu. Cestujúci si tiež môže za hotovosť zakúpiť predplatný lístok, ak je pravidelným cestujúcim. To, akú konkrétnu podobu bude mať nová tarifa, je vecou (ne)shválenia v mestskom zastupiteľstve.
tomas153cv
Statistika z roku 2023 ukazuje ze az 40% ludi na Slovensku plati v hotovosti(vseobecne), to je proste fakt. Robia to z nejakeho dovodu(sukromie, strach, nemoznost mat platobnu kartu, atd). Ja ako sofer sa s tym denno denne stretavam. Dokonca niektori ludia ktory maju narok na zlavneny listok(skor taka zaujmavost ako statisticky relevantne cislo, pretoze ich je minorita) si pytaju obycajne cestovne.
Mesto(My, Vy, Oni, to je uplne jedno kto) si zrazu zmysli ze chce prevychovat ludi. Zavedieme teda vyssiu sumu cestovneho, aby boli nuteny si kupit listok cez platobnu kartu popripade dopravnu. Nuz ale tu narazame na to ze ludia maju velmi ale velmi neradi ked im niekto nepriamo rozkazuje co maju robit. Cestovne by sa muselo dvihnut minimalne na trojnasobok(moj hruby odhad) aby si to ten clovek rozmyslel. A napokon aj to, pri danej sume uz nepojde autobusom ale vyuzije taxiky v podobnej hodnote. Suma sumarum, vyzenu sa ludia z busu co je v podstate kontraproduktivne s dnesnou logikou a pretlacanym konceptom.
Ze to v inych mestach fungovalo/funguje?
Trencin nieje Bratislava, Zilina, Brno alebo hocico davnejsie tu spominane. Niesme az tak studentske mesto, niesme az tak turisticke mesto(kde si koniec koncov turisti ten listok zaplatia akokolvek a ano, aj platobnou kartou), sme viac mestom obycajnych ludi s obycajnymi problemami.
Aby som sa konecne vykoktal, dvihnutie ceny cestovneho(pripadne jeho uplna transformacia na ine druhy listkov ako jednorazovy) urcite prinesie pozitivnu zmenu v podobe zdrzania na zastavkach. Urcite prinesie zrychlenie liniek a urcite prinesie oddych a znizenie naporu na vodica. Ale urcite neprinesie priliv cestujucich v percentualnom pomere s tymi co platili v hotovosti. Ako som uz mnoho krat spomenul, kazda zmena nesie so sebou nesie nasledky. V tomto pripade si myslim ze vysledok bude taky, ze sice "zefektivnime" dopravu ale zaroven stratime cast cestujucich. Sice na ukor stavajucich, ale aspon budu rychlejsie doma.
Osobne by ma zaujimala(ak existuje, co si nemyslim) statistika kolko ludi si kupi listok v hotovosti a aku dlhu trasu sa vezie v zavislosti na spicke/sedle. Tam by to bolo najmarkantnejsie vidiet(za toto schytam nespocet cervenych palcov, vid text dalej). Viem ze sa neda vyhoviet kazdemu, a MHD znamena "...hromadna..." , niet vsak sofera z praxe, ktory by moje slova nepotvrdil.