Úvod

Súčasťou dočasnej čiastočnej obnovy vozidlového parku piešťanskej MHD boli v roku 2025 aj jazdené autobusy Irisbus Crossway LE 12.8M pôvodom zo Švédska. Autobusy boli zaobstaraný formou prenájmu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12.8M AA-013JD, AA-204KG, AA-338NS 2013 2025 3
Spolu 2013   3

Technické parametre

Dĺžka 12760 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3125 mm
Výška s klimatizáciou 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6795 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 41 + 1
Celková hmotnosť 18100 kg
Motor Iveco Cursor 8, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Prevodovka VOITH D864.5, automatická, 4-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Thermo King Athenia

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu je pozváraný z oceľových profilov a zvonku oplechovaný. Strecha a predné čelo sú vyrobené z lisovanej ocele, zadné čelo je z kombinovaných materiálov. Antikorózna ochrana je zabezpečená ponorením skeletu do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Zasklenie vozidla je realizované technológiou lepenia, pričom bočné sklá sú tónované. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu je umiestnený naležato v zadnej časti pod zvýšenou podlahou. V pravej bočnici sa nachádza trojica výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom, prvé a druhé sú široké dvojkrídlové, zadné úzke jednokrídlové. Podlaha pri prvých a druhých dverách je bez schodov, od druhých dverí dozadu je podlaha zvýšená.

Cestujúci majú v interiéri k dispozícii plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom, v usporiadaní prevažne 2+2. Podlahu pokrýva samolepiaca protišmyková PVC krytina. Bočnice a strop v interiéri sú obložené laminovanými panelmi, priečky sú laminátové. Pracovisko vodiča je otvorené bez uzatvárateľnej kabínky. Priestor pre kočík a invalidný vozík sa nachádza oproti druhým dverám. Naloženie a vyloženie vozíka uľahčuje manuálna výklopná plošina pri druhých dverách.

Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečuje strešná klimatizačná jednotka. Bočné okná nemajú otvárateľné časti. Osvetlenie interiéru je riešené zapustenými stropnými žiarivkovými svietidlami nad stredovou uličkou. Na informovanie cestujúcich slúži optický informačný systém s vonkajšími LED displejmi Emtest, resp. Bustec a vnútorným LED displejom. Tarifný systém pozostáva z čítačky kariet a tlačiarne lístkov Mikroelektronika Vega CVP-E2D osadenej pri prvých dverách a palubného počítača Transdata Vesna TDA16.

Vozidlá boli do Piešťan dodané v modrom nátere pôvodného švédskeho dopravcu.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky postupne od polovice apríla do začiatku mája 2025. Pre vyššiu poruchovosť týchto autobusov ich často nahrádzali staršie vozidlá SOR.

Katalóg vozidiel

AA-338NS AA-013JD AA-204KG

Legenda a štatistika

AA-338NSnevyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.