Súčasťou dočasnej čiastočnej obnovy vozidlového parku piešťanskej MHD boli v roku 2025 aj jazdené autobusy Irisbus Crossway LE 12.8M pôvodom zo Švédska. Autobusy boli zaobstaraný formou prenájmu.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Crossway LE City 12.8M
AA-013JD, AA-204KG, AA-338NS
2013
2025
—
3
Spolu
2013
3
Technické parametre
Dĺžka
12760 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3125 mm
Výška s klimatizáciou
3210 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor
6795 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
41 + 1
Celková hmotnosť
18100 kg
Motor
Iveco Cursor 8, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
243 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Prevodovka
VOITH D864.5, automatická, 4-stupňová
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Skelet dvojnápravového autobusu je pozváraný z oceľových profilov a zvonku oplechovaný. Strecha a predné čelo sú vyrobené z lisovanej ocele, zadné čelo je z kombinovaných materiálov. Antikorózna ochrana je zabezpečená ponorením skeletu do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Zasklenie vozidla je realizované technológiou lepenia, pričom bočné sklá sú tónované. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu je umiestnený naležato v zadnej časti pod zvýšenou podlahou. V pravej bočnici sa nachádza trojica výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom, prvé a druhé sú široké dvojkrídlové, zadné úzke jednokrídlové. Podlaha pri prvých a druhých dverách je bez schodov, od druhých dverí dozadu je podlaha zvýšená.
Cestujúci majú v interiéri k dispozícii plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom, v usporiadaní prevažne 2+2. Podlahu pokrýva samolepiaca protišmyková PVC krytina. Bočnice a strop v interiéri sú obložené laminovanými panelmi, priečky sú laminátové. Pracovisko vodiča je otvorené bez uzatvárateľnej kabínky. Priestor pre kočík a invalidný vozík sa nachádza oproti druhým dverám. Naloženie a vyloženie vozíka uľahčuje manuálna výklopná plošina pri druhých dverách.
Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečuje strešná klimatizačná jednotka. Bočné okná nemajú otvárateľné časti. Osvetlenie interiéru je riešené zapustenými stropnými žiarivkovými svietidlami nad stredovou uličkou. Na informovanie cestujúcich slúži optický informačný systém s vonkajšími LED displejmi Emtest, resp. Bustec a vnútorným LED displejom. Tarifný systém pozostáva z čítačky kariet a tlačiarne lístkov Mikroelektronika Vega CVP-E2D osadenej pri prvých dverách a palubného počítača Transdata Vesna TDA16.
Vozidlá boli do Piešťan dodané v modrom nátere pôvodného švédskeho dopravcu.
Prevádzka
Autobusy boli zaradené do premávky postupne od polovice apríla do začiatku mája 2025. Pre vyššiu poruchovosť týchto autobusov ich často nahrádzali staršie vozidlá SOR.