Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco ČR. Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú nízku podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená.

Na linky piešťanskej MHD sa dostali dve vozidlá tohto typu ako jazdené v roku 2025, ktoré dopravca Arriva Trnava získal prenájmom pôvodne trenčianskych vozidiel.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12M TN-027DP, TN-698DO 2011 2025 2
Spolu 2011   2

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3145 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6030 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 80
Celkový počet miest 111 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10580 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682B*S, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1600, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu je pozváraný z oceľových profilov a zvonku oplechovaný. Strecha a predné čelo sú vyrobené z lisovanej ocele, zadné čelo je z kombinovaných materiálov. Antikorózna ochrana je zabezpečená ponorením skeletu do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Zasklenie vozidla je realizované technológiou lepenia, pričom bočné sklá sú tónované. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu je umiestnený naležato v zadnej časti pod zvýšenou podlahou. V pravej bočnici sa nachádza trojica dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Podlaha pri prvých a druhých dverách je bez schodov, od druhých dverí dozadu je podlaha zvýšená.

Cestujúci majú v interiéri k dispozícii plastové sedadlá Ster 6MS s textilným poťahom, v prednej časti v usporiadaní 1+1, v zadnej časti 2+2. Podlahu pokrýva samolepiaca protišmyková PVC krytina. Bočnice a strop v interiéri sú obložené laminovanými panelmi, priečky sú laminátové. Pracovisko vodiča oddeľuje od priestoru pre cestujúcich jednoduchá uzatvárateľná kabínka. Priestor pre kočík a invalidný vozík sa nachádza oproti druhým dverám. Naloženie a vyloženie vozíka uľahčuje manuálna výklopná plošina pri druhých dverách.

Vetranie interiéru zabezpečujú posuvné časti bočných okien, dvojica strešných klapiek (slúžiacich aj ako núdzové východy) a odsávanie vzduchu v zadnej časti. Interiér vykuruje štvorica radiátorov. Osvetlenie interiéru je riešené zapustenými stropnými žiarivkovými svietidlami nad stredovou uličkou. Na informovanie cestujúcich slúži optický informačný systém s vonkajšími LED displejmi R&G Mielec a vnútorným LED displejom EMtest. Tarifný systém pozostáva z čítačky kariet a tlačiarne lístkov Mikroelektronika Vega CVP-E2D osadenej pri prvých dverách a palubného počítača Transdata Vesna TDA16.

Vozidlá boli do Piešťan dodané v pôvodnej trenčianskej červenej metalíze.

Prevádzka

Oba autobusy sa zaradili do premávky v marci 2025. V premávke nahradili niektoré autobusy SOR BN 12. V rámci svojich obehov počas pracovného dňa vykonávajú spoje na viacerých linkách MHD.

Katalóg vozidiel

TN-698DO TN-027DP

Legenda a štatistika

TN-698DOnevyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.