Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 810zssk #21905:
Z nočákov sa vždy robil nejaký nadštandard, za ktorý bolo treba priplácať, takže nečudo, že to dodnes ľudia ignorujú. Hlavne by ma zaujímalo, či disponuješ nejakými relevantnými číslami, koľko ľudí pracuje do 0:00 v Nitre. Nitra nie je žiadne veľkomesto a po 22:30 v meste nestretneš živú dušu...
Reply on: Valec #21904:
Vsak aj to je moznost, vytvorit nejake integrovane taxiky 🙂 Ale pride mi to problematickejsie, ako zabezpecit aspon odvoz pracovnikov konciacich o 0:00 regulernymi autobusmi - a asi aj nakladnejsie, lebo to by to pouzivanie takychto "spojov" bolo kvantitativne niekde inde..

Suhlasim ze ten element, ze v Brne su ludia uceni pouzivat nocaky aj na normalne cesty (napokon, cez vikend je posledne spojenie o 6:00, cize ak sa nemylim, posledne spoje prichadzaju na konecnu 6:32) je velmi vyznamny. Ale to uz radim do toho ze ludia su na to zvyknuti a neberu to tak ako mnohi (dodnes) v Bratislave ze "posledny spoj mi ide 23:15" a dalsia nocna doprava pre nich neexistuje, napriek tomu ze v ako-tak pouzitelnej podobe existuje uz takmer 11 rokov.
Reply on: 810zssk #21901:
Existujú mestá, kde aj taxíky berú ako normálnu formu (verejnej) dopravy.

Inak do toho porovnania s Brnom nezabudni zahrnúť aj takú skutočnosť, že denné linky v Brne začínajú neskôr a končia skôr. Viacerí ich preto musia využívať aj na "denné" cesty, takže sa tým skôr rúca mýtus akejsi záhadnej nočnej dopravy. A to už nehovorím o tom, že v minulosti mali extra nočných liniek len pár (neviem či nie 3), a väčšinu dopravy zabezpečili linky s celodennou premávkou.
Reply on: irizar #21902:
Opytam sa takto: V dnesnej ponuke MHD Nitra sa nenajdu spoje, ktore jazdia minimalne vytazene a mozno menej ako by jazdil nejaky ten piatkovy nocak? Predpokladam ze ano, ale nenavrhujem ich rusit - lebo vykony vo verejnom zaujme sa objednavaju prave pre zabezpecenie zakladnej dopravnej obsluznosti aj v casoch kedy MHD nejazdi nabita.

Ekvivalentne by sme sa mohli spytat, ci uz maju Arriva a mesto Nitra natolko kvalitne zabezpecenu dopravu ludi ktori koncia v praci napr. o polnoci, ze si mozu dovolit prevadzkovat tolko spojov cez den, kedy existuje vela inych moznosti. (A pre S499, ano, toto je argumentacia ad absurdum.)

Pre istotu zopakujem: Suhlasim so zaverom, ze o zavadzani nocnej dopravy v tejto chvili v Nitre nie je na mieste uvazovat. Len si myslim ze niektore predlozene argumenty su nespravne, resp. nas dostavaju do roviny kde spochybnuju nie len nocnu dopravu, ale celu podstatu existenciu (objednavanej) verejnej dopravy.

Za rozumny kompromis pre Nitru by som v dnesnej situacii povazoval nezavadzat nocnu dopravu, ale predlzit vecernu prevadzku aspon na 2-3 klucovych linkach v tom "zapadoeuropskom standarde", co znamena posledne spoje kratko po polnoci. Moja predstava je taka, ze by posledne spoje aspon na klucove sidliska odchadzali zo zast. Centrum niekedy 0:30, s tym ze tie linky by tam mali 4-5 minutovy pobyt s cielom umoznit prestup. Casova poloha tohto "rozjazdu" by mala byt taka aby ziadne z vozidiel nan smerujucich nemuselo z vychodzej zastavky ist pred 0:10, t.j. aby bola zabezpecena doprava aspon pre zamestnancov pracujucich do polnoci nie len v centre, ale pripadne aj po trase. A potom mozno o park rokov, ak by sa tieto spoje naucili vyuzivat aj vikendujuci ludia v meste a vytazili ich, by sa dalo zacat uvazovat o komplexnejsej nocnej doprave.
Reply on: Troll #21886:
Opytam sa takto: Arriva a mesto Nitra maju uz tak bohovsky vychytanu dennu ponuku spojov v oblastiach a casoch s omnoho vyssim dopytom, vyriesene problemy s nedostatkom personalu a dostatok financii, ze si mozu dovolit minat ich na zavadzanie niecoho, co bude s najvacsou pravdepodobnostou vozit vzduch?
Reply on: Vladimír #21899:
Jasne, Nitru som s tymi mestami ani neporovnaval, to Brno som spomenul ako kontrast voci Bratislave - hoci je mensie mesto, ta nocna doprava je tam podstatne viac vyuzivana (najma pokial ide o "nemladych" cestujucich), co pripisujem prave tomu ze historicky ma ovela dlhsiu tradiciu a miestni ju dlhodobo beru ako normalnu formu dopravy, co v tej Bratislave stale uplne neplati.
Reply on: S499.1023 #21898:
Nevidim rozdiel v ucele, ani frekvencii realizacie danej cesty.

Pocet ludi ktori sluzbu dopytuju samozrejme ako argument beriem, s tym som nikdy nemal problem. Hoci je nutne podotknut ze v doprave je dopyt malokedy staticky a reaguje na ponuku (vo verejnej doprave prirodzene tazko vznikne dopyt skor ako ponuka).
Reply on: 810zssk #21896:
S tým paušálnym uplatnením taxíkového argumentu (lacný taxík = nepotrebujeme MHD) nemôžem súhlasiť. Argumenty v prospech taxíka alebo MHD sú v priebehu 24 hodín rôzne. A práve v nočných hodinách má taxík objektívne v niektorých, najmä bezpečnostných ukazovateľoch navrch (neriskujem stret s rizikovými osobami počas pešieho presunu alebo počas samotnej prepravy). A pre tých čo strach nemajú, je aj samotný peší presun silnou alternatívou. Pripomínam, že Nitra je iná veľkostná kategória ako Bratislava či Brno. Ísť peši z Hlavního nádraží do Bystrce by som o druhej nadránom neskúšal, zato trasu pešia zóna - Klokočina mám vyskúšanú nie raz a bez problémov 😉

Ale ešte raz. Principiálne proti nočnej doprave v Nitre nie som, ale ak by mi mala zlatá rybka splniť pár želaní ohľadne zlepšenia nitrianskej MHD, nie som si istý, či by sa nočná doprava ocitla v prvej desiatke.
Reply on: 810zssk #21893:
Naozaj nie je rozdiel medzi dennodennou dochádzkou napr. do práce a občasným odvozom?
Naozaj nie je rozdiel v preprave trebárs 50 ľudí za hodinu a dvoch tisícok?
Reply on: Vladimír #21895:
Ďakujem, aspoň sa nemusím mordovať s odpoveďou...
Reply on: Vladimír #21895:
Argumentacii dopytom rozumiem. Napokon, nocna doprava je este viac ako ine dopravne produkty zavisla na zvyku cestujucich pouzivat ju (krasna pripadova studia je Brno vs. Bratislava).

Mne ani tak nevadilo tvrdenie ze v Nitre nocna doprava v sucasnych podmienkach nema zmysel (hoci je to skoda, lebo je to dalsie minus pre verejnu dopravu), pamatam si ze sme sa o tom viac krat rozpravali a myslim ze v konecnom dosledku sme sa zhodli. Len mi dost zasadne vadi ten taxikovy argument, lebo ak existencia lacneho taxika znamena ze nepotrebujeme verejnu dopravu, tak ju mozme zrusit celodenne.
Reply on: 810zssk #21893:
Ja tam principiálny rozdiel vidím. A síce v rádovo brutálne nižšej prepravnej potrebe, ktorej ak má byť ponuka prispôsobená, tak bude neatraktívna. A ak má byť atraktívna, tak bude horibilne stratová. Cez deň, ak mám spoj každých max. 10 minút, o taxíku neuvažujem. Je však reálne v noci ponúknuť 10min. interval?

Aby bolo jasné, ja osobne by som si nočnú dopravu v Nitre prial. Vždy to tak bolo. Ale ak nevznikla v minulosti, kedy tomu okolnosti priali, tak práve teraz je ten najmenej vhodný čas. A áno, cenovo dostupné taxíky sú práve ten dôvod. Neviem ako dlho tento ekonomicky ťažko pochopiteľný trend vydrží (odkiaľkoľvek kamkoľvek za 1,90 - 2,50 €). Ale dokým tu je, zásadne ovplyvňuje zmysluplnosť nočnej MHD.

Aj spomínaný Prešov sa viditeľne zmenil. Ešte pred 15 rokmi na linke N2 v týždni preplnený klbák (v piatky a soboty sa chodilo z krčmy v predstihu peši na zastávky pred centrom mesta, lebo v centre sa už všetci nevošli) a dnes sa vezieme v sólo Karose desiati-pätnásti. Roky stabilne dobrá ponuka, počet nočných spojov MHD v danej relácii sa dokonca zvýšil, cestovné zlacnelo... A napriek tomu menej ľudí. Dôvod? Lacné taxíky.

Podobná skúsenosť v Nitre. Posledná L24 z centra po 23. hodine - ešte pred pár rokmi tlačenica s rizikom nenastúpenia, zvažovali sme nasadenie klbákov. Dnes? Poloprázdny voz.
Reply on: Toom #21891:
Parafrazoval som prispevok podo mnou, ktory tvrdi ze v noci nemusi jazdit MHD lebo su lacne taxiky. Tak sa pytam ze preco teda musi jazdit cez den 🙂
Reply on: S499.1023 #21888:
Nie, nie je to argumentacia ad absurdum. Ak skonstatujeme, ze ti co chcu cestovat v noci mozu ist taxikom, lebo vsak je lacny, tak uplne to iste mozme odkazat ludom co cestuju cez den. Osobne nevidim principialny rozdiel v naplnani prepravnej potreby cez den a v noci - cesta ako cesta.
Reply on: S499.1023 #21889:
Good point! ?

Myslel som to skôr tak, že bez nejakých väčších zmien premávajú, odkedy pamätám (minimálne dvadsať rokov).

Ale správna poznámka - to, že existujú a sú, neznamená, že sú rentabilné a naozaj sa "oplatia". ?

Každopádne (dohliadnuc od mojej pochybnej argumentácie) mne vyhovuje, že je aj takáto možnosť, a myslím, že je fajn, keď jestvuje viac variantov a možno si vybrať.
Reply on: 810zssk #21885:
to si srandu teraz robíš? z mojej skúsenosti sú Nitrianske taxislužby absolútne neschopné, proste zlý vtip
Reply on: irizar #21884:
nočná mhd by práveže bola fajn, nejedná sa len o študentov
Reply on: N/A #21887:
Čo znamená "oplatia"?
Reply on: 810zssk #21885:
Diskusný faul - argumentácia ad absurdum.
Reply on: irizar #21884:
V PO stojí taxi tri eurá, prvá nočná linka existovala už v roku 1959 (podľa toho čo čítam) a v súčasnosti sa oplatia stále oplatia (sú tri), takže nemyslím, že to je relevantný dôvod...

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.