Martinskú MHD by mohla zrýchliť preferencia na križovatkách

Uprednostňovanie autobusov MHD na križovatkách dokáže skrátiť cestovný čas aj o desiatky sekúnd.

Cestovný čas patrí medzi významné parametre, ktoré určujú atraktivitu a konkurencieschopnosť mestskej hromadnej dopravy. V minulosti sa v Martine a Vrútkach rozšírila "pirátska" mikrobusová doprava, ktorá uberala značné množstvo cestujúcich autobusom MHD aj tým, že im ponúkala rýchlejšiu cestu do cieľa než MHD. Jednou z možností ako zabezpečiť skrátenie cestovného času je preferencia vozidiel MHD pred individuálnou automobilovou dopravou. Preferencii MHD sa venuje aj Plán dopravnej obslužnosti (PDO) mesta Martin, ktorý v roku 2009 pre mesto vypracovala Žilinská univerzita.

Návrhy preferenčných opatrení podľa PDO

Plán dopravnej obslužnosti mesta Martin odporúča realizáciu viacerých preferenčných opatrení, ktoré umožňujú zvýšiť cestovnú rýchlosť vozidiel MHD, resp. skrátiť cestovný čas. Na základe vykonanej analýzy boli navrhnuté tieto riešenia:

  • preferencia vozidiel MHD na svetelne riadených križovatkách,
  • preferencia vozidiel MHD prostredníctvom vyhradených jazdných pruhov, tzv. buspruhov.

Obe riešenia je možné kombinovať pre dosiahnutie čo najlepšieho výsledku.

Preferencia MHD na križovatkách

Podľa prieskumu vykonaného v roku 2019 sa najväčšie priemerné zdržania autobusov MHD približovali k 40 sekundám na križovatke Záturčianska - cesta I/65 a na Jesenského ul. v smere k SAD. PDO identifikoval v Martine celkovo 10 svetelne riadených križovatiek, na ktorých dochádzalo k významnejším zdržaniam autobusov:

  • Pavla Mudroňa – svetelne riadený priechod pre chodcov,
  • Pavla Mudroňa - Andreja Kmeťa,
  • Pavla Mudroňa – Daxnerova,
  • Pavla Mudroňa – Kohútova,
  • Kohútova – Jesenského,
  • Jesenského - Nade Hejnej,
  • Záturčianska – cesta I/65D,
  • Aurela Stodolu – cesta I/65D,
  • Červenej armády – Mládeže – cesta I/65D,
  • Robotnícka – cesta I/65D.

Na týchto križovatkách autori PDO odporúčajú do riadenia križovatiek zahrnúť uprednostňovanie vozidiel MHD, prípadne aj vytvoriť samostatný zaraďovací pruh pre autobusy MHD.

Taktiež bolo navrhnuté zriadenie novej svetelnej signalizácie na križovatke ulíc Stavbárska a Kollárova, kde autobusy zdržiava výjazd z vedľajšej cesty na frekventovanú hlavnú cestu. Tu sa priemerné zdržanie pohybovalo na úrovni 17 sekúnd.

Preferencia na svetelne riadených križovatkách môže byť buď pasívna, kedy sa nezohľadňuje aktuálna poloha autobusov, ale signálne plány zohľadňujú iba pravdepodobnosť pohybu vozidiel cez križovatku, alebo aktívna, ktorá využíva informáciu o polohe vozidla, prípadne aj ďalšie informácie z vozidla (linka, meškanie/nadbeh oproti cestovnému poriadku) na to, aby zabezpečila prejazd vozidla MHD cez križovatku bez zdržania, alebo s čo najmenším zdržaním. Aktívna preferencia (absolútna, alebo podmienená) teda vyžaduje komunikáciu medzi vozidlom a radičom križovatky.

Vytvorenie buspruhov

Priestorové možnosti na hlavných martinských komunikáciách, po ktorých premávajú linky MHD, umožňujú podľa PDO vytvoriť rozsiahlu sieť vyhradených jazdných pruhov pre vozidlá hromadnej dopravy. Na uliciach Jilemnického, Jesenského, Kollárova a na celom jednosmernom okruhu okolo centra mesta, kde sú k dispozícii dva jazdné pruhy pre každý smer, by bolo možné vytvoriť spolu okolo 10 kilometrov buspruhov.

Aktuálny stav

Dopravný podnik mesta Martin v súčastnosti pripravuje projekt preferencie dopravy. V júli tohto roka uzatvoril zmluvu so spoločnosťou DAQE Slovakia, ktorá pre DPMM vypracuje projektovú dokumentáciu pre realizáciu preferenčných opatrení na vybraných križovatkách. DPMM požadoval od uvedenej spoločnosti vykonať:

  • analýzu existujúceho stavu prvkov cestnej svetelnej signalizácie (CSS) na vybraných križovatkách,
  • analýzu informačného systému vozidiel verejnej osobnej dopravy,
  • zadefinovanie komunikačnej technológie medzi vozidlom a radičom CSS,
  • zadefinovanie technických požiadaviek na prvky CSS, monitorovacie a prehľadové kamery,
  • analýzu možnosti využitia získaných dát pre Smart City.

Dopravný podnik požadoval spracovať návrh preferencie pre 10 križovatiek a kamerový dohľad pre ďalších 7 križovatiek. Ich zoznam je uvedený v nasledujúcej tabuľke.

Križovatka Požiadavka
Záturčianska – cesta I/65D preferencia verejnej dopravy
Záturčianska – cesta I/65D – OC Tulip preferencia verejnej dopravy
cesta I/65D – OC Turiec preferencia verejnej dopravy
Mládeže – cesta I/65D – Červenej armády preferencia verejnej dopravy
Robotnícka – cesta I/65D preferencia verejnej dopravy
Mudroňova – A. Kmeťa preferencia verejnej dopravy
Mudroňova – Daxnerova preferencia verejnej dopravy
Mudroňova – Bernolákova – Kohútova preferencia verejnej dopravy
Kohútova – Jesenského preferencia verejnej dopravy
Nade Hejnej – Jesenského preferencia verejnej dopravy
Kollárova – Flámska kamerový dohľad
Kohútova – Sklabinská kamerový dohľad
Hviezdoslavova – V. P. Tótha kamerový dohľad
Jilemnického – Červenej armády kamerový dohľad
Jilemnického – Košútska kamerový dohľad
Červenej armády – A. Pietra kamerový dohľad
A. Pietra – Mudroňova kamerový dohľad

Na základe spracovanej dokumentácie bude potom možné obstarať zhotoviteľa pre modernizáciu riadenia križovatiek a podľa finančných možností realizovať jednotlivé preferencie.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.